De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Daar heb ik ondertussen ook een uitwerking van, maar die past nog net niet (ik zit er nog een minuutje naast) dus ik ga even kijken of ik die nog passend krijg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Ben benieuwd, die heeft in elk geval wel potentie om qua ligging van de treinen interessanter te zijn dan voortreinen. Immers genereert het ook werkelijk extra reismogelijkheden, wat dan weer wel een uitdaging geeft qua materieelinzet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Volgens mij is dit 'm. Heb ik dingen over het hoofd gezien?
Er zitten twee opvolgingen in die niet netjes zijn:
* Bij vertrek uit Utrecht met 5600 en de nieuwe 5900. Die is gepland op 2, ik denk dat het daar kan doordat de snelheid daar niet heel hoog is en er vanaf Overvecht alweer meer tijd tussen de treinen zit. Als dat niet blijkt te kunnen moet de 5600 1 minuut eerder weg.
* Bij vertrek uit Amersfoort is er zo'n zelfde opvolging tussen IC en 5900. Als die ook niet kan moet de 5900 een minuutje later weg, dat kan uit de rijtijd komen doordat ik de rijtijden nog heb gebaseerd op DDZ, terwijl er door de materieelkoppeling SLT in komt.
Het andere halfuur is de spooropstelling net anders trouwens (spoor 2 en 3 draaien dan om). De overgang van 5600 op 4900 en vv heb ik moeten maken om de spooropstelling rond te krijgen, net zoals de overgang van 5700 op 5900 en vv. Ik heb nog zitten kijken of ik er een extra trein naar Hilversum in kreeg omdat de verdeling daar niet mooi is, maar ik zie niet hoe die nog op Utrecht C past (ik heb geen vrij spoor aan de buurtsporen). Museumpendel heb ik niet naar gekeken.
Er zitten twee opvolgingen in die niet netjes zijn:
* Bij vertrek uit Utrecht met 5600 en de nieuwe 5900. Die is gepland op 2, ik denk dat het daar kan doordat de snelheid daar niet heel hoog is en er vanaf Overvecht alweer meer tijd tussen de treinen zit. Als dat niet blijkt te kunnen moet de 5600 1 minuut eerder weg.
* Bij vertrek uit Amersfoort is er zo'n zelfde opvolging tussen IC en 5900. Als die ook niet kan moet de 5900 een minuutje later weg, dat kan uit de rijtijd komen doordat ik de rijtijden nog heb gebaseerd op DDZ, terwijl er door de materieelkoppeling SLT in komt.
Het andere halfuur is de spooropstelling net anders trouwens (spoor 2 en 3 draaien dan om). De overgang van 5600 op 4900 en vv heb ik moeten maken om de spooropstelling rond te krijgen, net zoals de overgang van 5700 op 5900 en vv. Ik heb nog zitten kijken of ik er een extra trein naar Hilversum in kreeg omdat de verdeling daar niet mooi is, maar ik zie niet hoe die nog op Utrecht C past (ik heb geen vrij spoor aan de buurtsporen). Museumpendel heb ik niet naar gekeken.
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
De afbeelding heb je om te beginnen over het hoofd gezien
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Ik ga me er niet heel erg in verdiepen, maar ik zie je opvolging van de 5600 en de 5900 niet echt lukken; die 2 minuten zijn volgens de planregels echt te kort. En vanaf spoor 4 moet je over hetzelfde spoor naar Overvecht als vanaf 2, dus ik denk dat de 5600 inderdaad een minuut eerder weg moet. Voor zover ik kan zien moet dat ook lukken met een keertijd van 15 minuten, maar dan zit je wel heel krap met je kruising met de binnenkomende 5500 op de 2...
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Maar die voldoet wel aan de plannorm (vertrek na aankomst is 1 volgens norm, dat zouden er dan 2 zijn in het plan).
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Dat klopt ook wel, het wordt echter wel vertragingsgevoelig. Maar, het begin is er :pos:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Ik zat eens te kijken of ik iets kon vinden op dat plaatsgebrek op de buurtsporen en meen er wel iets op gevonden te hebben: de IR 5600 zou vrij probleemloos op spoor 9 moeten kunnen binnenkomen en dan daar kunnen keren op de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]. Geeft een kering van 9 minuten.
Andersom kom je dan met de 2000 op spoor 11 binnen, precies zoals nu ook al het geval is dus, en vertrek je daar 10 minuten later weer. Da's dus vrij vergelijkbaar met het huidige spoorgebruik daar en moet passen.
Wel zou de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] dan op zichzelf moeten gaan keren via het tailtrack achter 20/21, of je moet 'm gaan omrijden via OZ (binnenkomst op 12, mits daar een gelijktijdigheid met van 11 naar Amersfoort zit) en vertrek weer van 9.
Enige onlogische aan die verbinding zou zijn dat je een extra trein Den Haag - Amersfoort creëert terwijl je door de kering in Utrecht altijd sneller bent met een overstap daar.
Andersom kom je dan met de 2000 op spoor 11 binnen, precies zoals nu ook al het geval is dus, en vertrek je daar 10 minuten later weer. Da's dus vrij vergelijkbaar met het huidige spoorgebruik daar en moet passen.
Wel zou de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] dan op zichzelf moeten gaan keren via het tailtrack achter 20/21, of je moet 'm gaan omrijden via OZ (binnenkomst op 12, mits daar een gelijktijdigheid met van 11 naar Amersfoort zit) en vertrek weer van 9.
Enige onlogische aan die verbinding zou zijn dat je een extra trein Den Haag - Amersfoort creëert terwijl je door de kering in Utrecht altijd sneller bent met een overstap daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Dat lijkt inderdaad wel te passen. Jammer is dan wel dat je met de 5600 ri Amersfoort een minuut eerder weg moet (.24/.54) ivm de binnenkomst van de trein uit Den Haag, wat de spreiding richting Amersfoort niet mooier maakt. Het lost dus niet die extra reistijd op, maar kost wel extra reistijd voor de 8800 (want die kan niet om .54 van spoor 20 vertrekken omdat daar om .55 de trein uit Tiel binnen moet komen).
Keuzes, keuzes ;-)
Keuzes, keuzes ;-)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
De spreiding over het uur naar Amersfoort is toch al niet mooi nu en zeker met een 10-minutendienst maakt dat ene minuutje nou ook weer niet zoveel uit. Voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] zou dan omrijden via OZ een nettere oplossing zijn, daar heb je dan 16 minuten de tijd voor. Zijn daar eigenlijk nog normen voor qua ontruimingstijd van de trein op het eindpunt ofzo? Je moet dan alleen wel weer tussen de Sprinters van/naar spoor 14/15 door passen.
Om de spreiding over het uur te verbeteren zou je wellicht nog kunnen kiezen om het minuutje extra keertijd van de (1)1700 weer eraf te halen en dus 1 minuut eerder te vertrekken. Het verbaast me sowieso al ten zeerste dat die serie deze dienstregeling vanuit Amersfoort nog een minuut extra keertijd heeft gekregen in Utrecht terwijl hij nogal eens te vroeg binnenkomt.
Om de spreiding over het uur te verbeteren zou je wellicht nog kunnen kiezen om het minuutje extra keertijd van de (1)1700 weer eraf te halen en dus 1 minuut eerder te vertrekken. Het verbaast me sowieso al ten zeerste dat die serie deze dienstregeling vanuit Amersfoort nog een minuut extra keertijd heeft gekregen in Utrecht terwijl hij nogal eens te vroeg binnenkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Die 6 minuten schijnt de nieuwe keernorm te zijn (in Arnhem wordt ook in 6 minuten gekeerd). Geen idee waar die op gebaseerd is, volgens mij hoeft het ook helemaal niet. Er is heel wat met minuutjes te doen als je weer "gewoon" in 4 minuten kan keren (dat was het volgens mij ooit).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Was 5 minuten meen ik: .24 aankomst, .29 vertrek. Al kom je bij tijdig vertrek uit Amersfoort doorgaans al eerder aan, dat merk ik best goed aan welke bus ik nog met gemak haal in aansluiting op die trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Volgens mij was hij voor het splitsen/combineren 4 minuten (aankomst uit Den Haag .31, vertrek .35). Maar misschien bedriegt mijn geheugen me nu.
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Mag ik dan wel even kwijt dat de [serie=Sprinter|2017|Gouda - Alphen a/d Rijn8600[/serie] in Gouda in 2 minuten keert. Dit wel met een nieuwe machinist.Wubbo schreef:Die 6 minuten schijnt de nieuwe keernorm te zijn (in Arnhem wordt ook in 6 minuten gekeerd). Geen idee waar die op gebaseerd is, volgens mij hoeft het ook helemaal niet. Er is heel wat met minuutjes te doen als je weer "gewoon" in 4 minuten kan keren (dat was het volgens mij ooit).
(eigen ervaring)
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
In de praktijk zie ik voldoende treinen keren in minder dan 6 (of 4) minuten inderdaad. Maar in de planning zijn ze erg zeldzaam. Gouda is een voorbeeld, en Kampen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Vertrek .35 is er maar vrij kort geweest sinds de invoering van die nieuwe dienstregelingopzet met de komst van de Hanzelijn. 'tis al .36 geworden voordat er gecombineerd ging worden (dat is tegelijk geweest met het een minuut later uit Amersfoort vertrekken van de (12)500 in een wijzigingsblad). Richting Den Haag is hij echter altijd 5 minuten geweest (en nu dus 6).Wubbo schreef:Volgens mij was hij voor het splitsen/combineren 4 minuten (aankomst uit Den Haag .31, vertrek .35). Maar misschien bedriegt mijn geheugen me nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
58-59-00-01-02. Ik tel vijf minuten. Er wordt ook regelmatig met dezelfde machinist gekeerd in Gouda.KM46 schreef:Mag ik dan wel even kwijt dat de [serie=Sprinter|2017|Gouda - Alphen a/d Rijn8600[/serie] in Gouda in 2 minuten keert. Dit wel met een nieuwe machinist.Wubbo schreef:Die 6 minuten schijnt de nieuwe keernorm te zijn (in Arnhem wordt ook in 6 minuten gekeerd). Geen idee waar die op gebaseerd is, volgens mij hoeft het ook helemaal niet. Er is heel wat met minuutjes te doen als je weer "gewoon" in 4 minuten kan keren (dat was het volgens mij ooit).
(eigen ervaring)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Van 58 tot 02 is vier minuten hoor... (A)
En op enkele keren per dag na keert de machinist in Gouda mee met zijn trein terug naar Alphen, in 4 minuten dus.
En op enkele keren per dag na keert de machinist in Gouda mee met zijn trein terug naar Alphen, in 4 minuten dus.
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Wat ik 's ochtends in Tl meemaak is dat de kering minimaal 4 minuten kost. Vooral met SLT10 :)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Mag je wel keren in 4 minuten met een SLT10?
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Als ik het goed heb niet in de planning. Maar de praktijk wil natuurlijk nog wel eens afwijken van de theorie.
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Vouwfiets mee in de cabine!
Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort
Er staat 5 minuten voor qua keertijd, of het sneller kan is van factoren afhankelijk.CamilleKreemers schreef:Mag je wel keren in 4 minuten met een SLT10?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten