De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Wat is het probleem?
In de driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort speelt een aantal zaken:
  • De reistijd tussen Nijkerk, Harderwijk en Utrecht is eigenlijk te lang
  • Tussen Utrecht en Amersfoort zou eigenlijk een extra IC moeten rijden gezien de reizigersaantallen
  • De [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] naar Almere moet ook in Utrecht Overvecht stoppen
  • De aansluitingen op/van de [serie=Sprinter|2017|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] in Baarn zijn voor verbetering vatbaar
  • De spooropstelling op de Utrechtse buurtsporen is erg kwetsbaar, met het standaard omrangeren van de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie]
Wat zijn de aannames?
Het gaat me specifiek om deze driehoek, dus de IC-lijnvoering en de tijdsliggingen laat ik ongewijzigd

Voordat ik verder ga met mijn oplossing (of tot de conclusie ga komen dat er geen oplossing is): zijn er nog meer dingen die hier spelen waar ik aan moet denken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Meltrain »

Zijn er echt wel extra IC's nodig tussen Amersfoort en Utrecht?
Ik merk wel dat het druk is op dat traject, maar in mijn ogen is dat ook op te lossen door de bestaande treinen iets meer capaciteit te geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Mikos »

Het probleem waar je eigenlijk voor wat betreft de IC's mee zit, is dat het om een betrekkelijk kort traject gaat waar die drukte zich afspeelt. Alle IC's tussen Utrecht en Amersfoort gaan door richting het noordoosten en de andere kant op richting Rotterdam en Den Haag.

In de ochtendspits wil men massaal naar Utrecht en is het dus tussen Amersfoort en Utrecht enorm druk. Na Utrecht is het ook nog wel druk, maar vaak een stuk minder. Andersom hetzelfde; men wil in de middagspits massaal naar Amersfoort, maar na Amersfoort is het al een stuk minder druk. Je kunt de treinen voor dat stuk wel verlengen, maar dan rijd je de rest van de rit te groot. En bijplaatsen en splitsen wil je in de spitsen zoveel mogelijk voorkomen. Valt dat dan op te lossen met een extra IC? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, echter zit je tussen Blauwkapel en Bilthoven met een stuk tweesporig baanvak waarop je al vier IC's per uur kwijt moet en daar ook nog eens vier Sprinters per uur tussendoor moet zien te werken. Dan wordt nóg een IC inleggen vrij moeilijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Z2N »

Is het geen optie om voortreinen en volgtreinen in te leggen tussen Utrecht en Amersfoort? Toegegeven, heel efficiënt is het niet qua materieel en personeel, maar het zorgt er wel voor dat je een groot deel van de piekdrukte op Utrecht - Amersfoort kan opvangen. Qua tijd past het om extra IC-treinen in te leggen, vanaf Utrecht gezien voor de NoordOost uit, en dat zou de grootste problematiek met volle treinen op moeten vangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Wat wil je precies gaan doen? En wat zijn je randvoorwaarden?

Meestal als ik een dienstregeling maak of plannen uitwerk, eindig ik rondom Amersfoort. Omdat wat zich rondom Amersfoort afspeelt heel erg afhankelijk is van hoe je dienstregeling er in de rest van Nederland uit ziet.

Stel dat je 6x/uur een IC wilt laten rijden tussen Amersfoort en Utrecht, hoe wil je die treinen dan verder laten rijden ten westen van Utrecht? Als je tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam de 15-minutendienst in stand houd lijkt het me heel lastig om een 10/10/10-interval weer om te buigen naar een 15/15-interval. Misschien kun je er voor kiezen om een van de treinen uit Amersfoort richting Leiden te sturen. Dan krijg je elk halfuur zoiets:
0: Amersfoort - Utrecht - Den Haag
10: Amersfoort - Utrecht - Rotterdam
15: Utrecht - Den Haag
20: Amersfoort - Utrecht - Leiden
25: Utrecht - Rotterdam

Dat is een beetje wat ik probeer aan te geven met dat de dienstregeling rondom Amersfoort heel erg afhankelijk is van de dienstregeling in de rest van Nederland. Je kunt de driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort moeilijk als losstaand dingetje zien zonder uitspraken te doen over Utrecht - Gouda - Rotterdam/Den Haag.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door diederickx »

En dan moet de trein naar Maliebaan ook nog eens kop maken in die flessenhals.

Wat ik proef in de opsomming van Wubbo, en dan vooral in de suggestieve plaatsing van de eerste twee bolletjes, is dat er gespeeld wordt met de gedachte om de stoptrein Utrecht - Zwolle non-stop te laten rijden tot Amersfoort. In dat licht beschouwd gaat het dan niet zozeer om het creëren van een extra IC als wel van een extra sprinter.

Zulks heeft eerder bestaan (1998 - 2006). Er reed toen een stoptrein Utrecht - Amersfoort - Ede; een uurdienst met spitsverdichting. Die constructie is nu niet meer mogelijk. Tegenwoordig is geen enkele koppeling in Amersfoort zinvol meer, lijkt mij. Maar zo'n stoptreintje kan in Utrecht natuurlijk wel keren op de lijn naar Baarn, zodat die twee diensten samen op één perronspoor passen (met geschikte tijden).

Volgende vraag is hoe groot de vervoerbehoefte is tussen Overvecht, Bilthoven en Den Dolder enerzijds en Amersfoort en verder anderzijds. Als dat tot 10 jaar geleden met een uurdienst kon worden afgehandeld, noopt dat tot het zoeken naar een efficiënter alternatief. Ik zie dat niet zo. Omrijden via Baarn duurt veel te lang, en terugsteken naar Utrecht ook; alleen voor Overvecht zou dat een optie zijn. Bovendien willen de reizigers in Bilthoven en Den Dolder natuurlijk geen afscheid nemen van hun 4 treinen per uur. Maar misschien is een 10-20-10-20 ligging wel acceptabel, dat geeft wat meer manouvreervrijheid dan met de huidige trein Utrecht - Zwolle die aan alle kanten vastligt.

Het zou ongetwijfeld allemaal wat makkelijker zijn als er een dive-under van Den Dolder naar Baarn lag. Is daar zicht op?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Mijn eerste gedachte is inderdaad 5600 versnellen of cross-platform naast een IC zetten in Amersfoort. Ik kies hier inderdaad voor een extra IC omdat ik niet al die bakken mee wil nemen naar Zwolle of Deventer, dan kun je beter een van de IC's doorleggen die nu in Utrecht eindigt of iets los gaan rijden (al ben ik niet voor een losse pendel Amersfoort - Utrecht want die trekt dan toch geen reizigers).

Inleggen van een sprinter Utrecht - Amersfoort lijkt me wel een must, dat moet van de concessie volgens mij ook.

@Yanaike: wat ik precies wil doen heb ik bewust niet genoemd, omdat ik eerst eens wilde kijken of er nog meer in deze driehoek zit wat beter zou kunnen. Daarnaast heb ik nog geen goede oplossing gevonden (bottleneck: Utrecht Overvecht spoor 1) spelend met de problemen zoals ik ze nu zie. IC-tijdsligging buiten Utrecht en buiten Amersfoort zijn voor mij in ieder geval randvoorwaarden, want ik ga er niet van uit dat het landelijk model aangepast wordt voor deze problematiek die ook niet levensgroot is.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Nitein-Repart »

Allereerst zou ik de spoorwegmuseumpendel eruit gooien. Reizigers naar het spoorwegmuseum gaan dan met de bus. Indien mogelijk zou ik de [serie=Sprinter|2017|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] verlengen naar Hilversum (‘s avonds en in het weekend tot Baarn) zodat Soest en Den Dolder een directe verbinding krijgen met deze stad.

Ik ben voorstander van de volgende sneltreinen
Utrecht-Hilversum-Naarden Bussum-Almere Poort-Almere Centrum-Almere Buiten-Almere Oostvaardens

Utrecht-Overvecht-Amersfoort-Nijkerk-Ermelo-Harderwijk-Nunspeet-Zwolle

De Intercities tussen Utrecht en Amersfoort zorgen voor een kwartiersdienst en de sneltrein zorgt voor een extra verbinding, zo hebben de grotere plaatsen aan de Veluwelijn een snelle verbinding met Utrecht. De [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] zou ik inkorten tot Hilversum en laten stoppen in Overvecht en Hvs Sportpark, Deze rijdt niet 's avond en in het weekend. Hierdoor behoudt Hvs Sportpark zijn kwartiersdienst en kan de treindienst naar Almere versnelt worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Het lijkt me niet zo zeer de vraag wat beter zou kunnen, maar meer wat je beter zou willen.

Als je gaat kijken naar de kwestie 'Baarn' zou het inderdaad een optie zijn om de SPR Utrecht - Baarn door te trekken naar Hilversum. Vanuit Hilversum heb je dan 6 SPRs per uur (PHS) naar Amsterdam, waarvan dus 2 vanuit Soest - Utrecht, 2 direct vanuit Utrecht (via Hollandsche Rading) en 2 uit Amersfoort Vathorst.

Ik heb dit zelf al ooit geprobeerd uit te werken, maar ik kreeg met de enkelsporige lijn bij Soest en de lage snelheid het niet voor elkaar om netjes in een 10/10/10 interval ten noorden van Hilversum uit te komen zonder het scheve 15/15 interval tussen Utrecht en Den Dolder of het 15/15 interval tussen Amersfoort en Amersfoort Vathorst te verbreken.

Veder zou je ook kunnen denken aan het verbeteren van de relatie Utrecht - Flevoland met bijvoorbeeld 2x/uur een 'echte' IC en 2x/uur een 'echte' SPR.

De spoorwegpendel lijkt mij niet echt een heel groot probleem? Opheffen van de spoorwegpendel is een beetje raar. Met de trein naar het spoorwegmuseum reizen hoort er gewoon een beetje bij, ook al betekent dat dat je een hele omweg moet maken t.o.v. een bus. Verder kun je met de spoorwegpendel doen wat je wil, het is de trein met de laagste prioriteit. Hij hoeft nergens op aan te sluiten in Utrecht Centraal of Utrecht Maliebaan. Ik weet zeker dat er nog ergens een gaatje overblijft waar de SPR naar Utrecht Maliebaan inpast, al is het dat die achter een andere SPR aan moet rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Mijn eerste gedachte is inderdaad 5600 versnellen of cross-platform naast een IC zetten in Amersfoort. Ik kies hier inderdaad voor een extra IC omdat ik niet al die bakken mee wil nemen naar Zwolle of Deventer, dan kun je beter een van de IC's doorleggen die nu in Utrecht eindigt of iets los gaan rijden (al ben ik niet voor een losse pendel Amersfoort - Utrecht want die trekt dan toch geen reizigers).
Of een losse pendel reizigers gaat trekken of niet hangt naar mijn idee heel erg van de ligging ervan af. Er is korte tijd wel zo'n pendel geweest: in de oude opzet van de dienstregeling is er, toen de werkzaamheden in Utrecht begonnen, een inkorting van de voortreinen geweest (die gingen toen naar de buurtsporen) waarbij er enkele slechts Amersfoort - Utrecht reden. Die waren inderdaad niet heel druk, maar dat lag misschien meer aan het tijdstip plus dat we toen nog middenin de crisis zaten.

Als dagelijks reiziger op Amersfoort - Utrecht herken ik wel een groot deel van de problematiek zoals die hier geschetst wordt: het betreft een piekbelasting op een kort stukje waarbij er heel veel reizigers in Utrecht instappen en in Amersfoort uitstappen (al zijn dat natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dezelfde reizigers). Sommigen hier suggereren om treinen iets te verlengen, maar naast dat dit juist weer vrij grote treinen oplevert richting Gouda/Zwolle/Deventer vanaf beide knooppunten zijn er in de spitspiek ook al diverse treinen die gewoon niet langer kunnen. (12 bakken is op veel stations langs de verdere route al het maximum).

Dan de oplossingsgedachten: de 5600 non-stop of een cross-platform overstap daaruit op een IC kan interessant zijn door de ligging die je krijgt. Sinds de nieuwe dienstregeling liggen de ICs op Amersfoort - Utrecht immers al niet meer in een nette kwartiersligging, maar door de gedicteerde ligging van de 5600 (als gevolg van knoop Zwolle) zou non-stop rijden van die trein na Amersfoort een 12/10/8 interval geven met de snelle treinen. Zo heb je al bijna een 10-minutendienst dus, maar je moet wel een plekje zien te vinden voor die trein in Utrecht (of 'm doorkoppelen daar). Ook moet je natuurlijk nog ergens je vervangende stoptrein tussen Amersfoort en Utrecht kwijt: die kan niet cross-platform op de stoptrein uit Zwolle aansluiten want dat zou een later vertrek uit Amersfoort geven, terwijl de volgende IC 'm nu al bij Overvecht op de hielen zit.

Tweede optie zijn de al genoemde voortreinen. Expliciet geen volgtreinen door wat je met die treinen wilt bereiken: meer comfort voor de lange-afstandsreiziger die nu geregeld nog het eerste stuk van de reis mag staan bijvoorbeeld. Wil je de reizigers uit die verder rijdende trein halen dan werkt een trein iets eerder toch het best. Ook hier zal je waarschijnlijk een doorkoppeling moeten maken met een andere serie omdat je die trein toch het liefst op hetzelfde perron wilt hebben als de doorgaande trein voor het optimale effect, zeker omdat de buurtsporen al vrij vol zitten.
Wat hier wel van belang is om het gewenste effect te bereiken is dat je de trein aantrekkelijk genoeg houdt. Dat is waarschijnlijk het makkelijkst als je die treinen slechts tot Amersfoort rijdt zodat je het materieel zo kort mogelijk kwijt bent. Middels voldoende lange treinen kan maak je die voortrein immers aantrekkelijker dan de doorgaande trein (die dan wellicht iets korter kan, daar zal een balans gevonden moeten worden).

Waar ik nog wel een beetje mee zit: sinds de huidige opzet van de Noordoost heb je in Utrecht elk kwartier een langeafstandstrein gekregen met verschillende bestemmingen. Maar als je in de spits ook elk kwartier een voortrein zou willen rijden dan ben je wel snel door je opties om door te koppelen heen en zou je al snel op een mogelijk minder aantrekkelijke pendeltrein uitkomen. Tegelijk maakt een voortrein voor de ICs richting Zwolle de overstap naar Deventer op station Amersfoort beter haalbaar, waardoor je wellicht zou kunnen kiezen om de ICs uit Den Haag in de spits integraal naar Schothorst te sturen (zodat je die met minder materieel ook wat kunt versterken). Dat is echter wel een verslechtering voor de forensen uit Apeldoorn en Deventer (die zijn er zeker ook) die hun uurlijkse rechtstreekse trein daarmee verliezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef: In de ochtendspits wil men massaal naar Utrecht en is het dus tussen Amersfoort en Utrecht enorm druk. <knip> Andersom hetzelfde; men wil in de middagspits massaal naar Amersfoort,
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat het ook in de andere richting druk is. ;)
Erno-BE schreef: Ik ben voorstander van de volgende sneltreinen
Utrecht-Hilversum-Naarden Bussum-Almere Poort-Almere Centrum-Almere Buiten-Almere Oostvaardens
Maar dan heeft Almere nog steeds geen goede verbinding met Utrecht Overvecht, wat nu juist wel gewenst is.
Utrecht-Overvecht-Amersfoort-Nijkerk-Ermelo-Harderwijk-Nunspeet-Zwolle
Deze rijdt dan naast de huidige [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie]?
Dan kun je misschien, indien mogelijk, beter van de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] de stops in Den Dolder en Bilthoven schrappen en een extra Sprinter Amersfoort - Utrecht Centraal inleggen, zoals hierboven geopperd is.

Zelf heb ik een "simpeler" idee om de drukte tussen Utrecht en Amerfoort tegen te gaan: de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] gaan 2x/uur rijden en de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] worden opgeheven.
Als de [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] kan dan met VIRM gaat rijden, is er meer capaciteit beschikbaar op het drukke traject Den Haag - Utrecht - Amersfoort. De aanpassing van de lijnvoering is om te voorkomen dat er met veel te grote treinen verder wordt doorgereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Nog een klein dingetje. Ik weet niet wat de huidige stand van zaken is, en of jullie er al wel of geen rekening mee houden, maar volgens sporenplan komt er in Utrecht met de nieuwe spoor lay-out één extra keerspoor voor de buurtsporen. Dat betekent dus iets meer ruimte voor kerende treinen op Utrecht Centraal.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Nitein-Repart »

Zelf heb ik een "simpeler" idee om de drukte tussen Utrecht en Amerfoort tegen te gaan: de 1600 en 11700 gaan 2x/uur rijden en de 1700 en 11600 worden opgeheven.
Als de 11700 kan dan met VIRM gaat rijden, is er meer capaciteit beschikbaar op het drukke traject Den Haag - Utrecht - Amersfoort. De aanpassing van de lijnvoering is om te voorkomen dat er met veel te grote treinen verder wordt doorgereden.
Dan hebben Apeldoorn, Deventer en Twente geen verbinding meer met Utrecht (in ieder geval niet meer rechtstreeks), daar ga je in ieder geval geen mee maken. Dan zie ik liever dan de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] 2x/uur rijden en de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] geschrapt worden.
Deze rijdt dan naast de huidige 5600?
Dan kun je misschien, indien mogelijk, beter van de 5600 de stops in Den Dolder en Bilthoven schrappen en een extra Sprinter Amersfoort - Utrecht Centraal inleggen, zoals hierboven geopperd is.
Dan hebben Harderwijkers nog steeds last van stops in Putten, Vathorst en Schothorst, ze willen vooral een snellere verbinding met Utrecht en ontlasting van de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie].
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Suus »

Een nieuw spoor? Spoor 4 bestaat nu al en wordt al als uitwijkmogelijkheid gebruikt, gebeurt echter zelden. Meer buurtsporen maakt de treindienst echter niet makkelijker, wat erin gaat moet er ook weer uit namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Zelf heb ik een "simpeler" idee om de drukte tussen Utrecht en Amerfoort tegen te gaan: de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] gaan 2x/uur rijden en de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] worden opgeheven.
Ik vind dit idee wel interessant, maar mag dit ook? Het zal wellicht wel eenvoudiger zijn in de planning om uit te voeren.

Ik ben verder gegaan met uitbreiden van dit plan.
Ik probeer ETMET tussen Amersfoort en Utrecht te realiseren, maar ik kom in conflict tussen de extra IC en de Sprinter Zwolle - Utrecht. Dat kan ik wel oplossen door tussen Amersfoort en Utrecht de stoptrein te vervroegen, maar het ziet er niet uit. De Sprinter Zwolle - Utrecht vormt dan een 10-20 verhouding met de trein Hilversum - Soest - Utrecht. Dit was overigens ook de enige manier om geen kruisingsconflict te krijgen in Den Dolder (goederenpaden niet meegeteld). Er zitten 5 minuten tussen Soesttrein en IC's in beide richtingen in Den Dolder. Kom ik daarna in de problemen tussen Amersfoort - Harderwijk, want wil 4 treinen per richting aanbieden (desnoods alleen spits). Dit is ter aantrekkelijkheid en omdat ik dit als uitloper van de Randstad zie. Ik kan kiezen voor extra stoptrein (in een 6/24-verhouding) tussen Nunspeet en Amersfoort. Ik kan pas keren in Nunspeet omdat daar een derde spoor ligt.
Erno-BE schreef:Utrecht-Overvecht-Amersfoort-Nijkerk-Ermelo-Harderwijk-Nunspeet-Zwolle
Dit lijkt me een interessante sneltrein, maar zit even met de ligging. Ik heb de IC 11500 en 11600 even doorgetrokken met halteringen te Nijkerk, Ermelo en Harderwijk. Je eindigt dan net achter de Sprinter in Harderwijk, dus heb je de andere richting op eigenlijk een zeer slechte verdeling van treinen. Het komt tussen een verdeling van 4/26 tot 10/20 te liggen. Het kost alleen een omloop extra om dit te doen, dus daarin lijken de gigantische meerkosten niet te liggen.
Erno-BE schreef:Dan hebben Harderwijkers nog steeds last van stops in Putten, Vathorst en Schothorst, ze willen vooral een snellere verbinding met Utrecht en ontlasting van de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie].
Goedkoopste die ik hiervoor zie is de IC Zwolle - Amersfoort - Utrecht in Harderwijk laten stoppen. Die trein ligt rond de 13 minuten afstand van de Sprinter. De vraag is vaker langsgekomen en toen afgeschoten door meerdere forumleden. Ik zie ook in recreatief gebied namelijk hiervoor kansen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:
Zelf heb ik een "simpeler" idee om de drukte tussen Utrecht en Amerfoort tegen te gaan: de 1600 en 11700 gaan 2x/uur rijden en de 1700 en 11600 worden opgeheven.
Als de 11700 kan dan met VIRM gaat rijden, is er meer capaciteit beschikbaar op het drukke traject Den Haag - Utrecht - Amersfoort. De aanpassing van de lijnvoering is om te voorkomen dat er met veel te grote treinen verder wordt doorgereden.
Dan hebben Apeldoorn, Deventer en Twente geen verbinding meer met Utrecht (in ieder geval niet meer rechtstreeks), daar ga je in ieder geval geen mee maken. Dan zie ik liever dan de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] 2x/uur rijden en de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] geschrapt worden.
Maar dan verliezen Apeldoorn en verder hun directe verbinding met Amsterdam Zuid en Schiphol, dus of dat nou beter is? :?
Mijn oplossing heeft dan nog als voordeel dat het materieel efficiënter ingezet kan worden.
En zolang de overstap cross-platform is en de aansluiting goed geregeld wordt, lijkt de extra overstap (die er immers nu ook al 1x/uur is) me geen onoverkomelijk probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door evos »

Ik meen me te herinneren dat ooit erover gesproken is om treinen vanuit Barneveld-Noord (het transferium) als sneltrein door te laten rijden naar Utrecht (dat zou dan nu een verlenging kunnen zijn van de trein vanaf Barneveld-Zuid). Zou dat een optie zijn (even daargelaten of het past en wie dat dan gaat rijden)? Hebben de Barnevelders en transferiumgebruikers behoefte aan een snellere verbinding met Utrecht?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed samenvat zijn er vier ideeën voor Utrecht - Amersfoort:
  • Versnellen van de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] tussen Amersfoort en Utrecht, icm een extra stoptrein daar
  • Voortreinen in beide richtingen tussen Utrecht en Amersfoort
  • Toevoegen van een sneltrein Utrecht - Zwolle die onderweg zeker stopt in Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk
  • Aanpassen van de lijnvoering in de IC's, waardoor standaard Apeldoorn-Schiphol en Schothorst-Den Haag wordt geboden
Bij die laatste is vooral de vraag hoe de verbinding Utrecht - Deventer geboden wordt, die is te belangrijk om niet rechtstreeks aan te bieden.

Voor Baarn is er concensus: doortrekken naar Hilversum

Voor Utrecht - Hilversum zijn de opties het aanpassen van de huidige trein of de huidige trein vervangen door een langzame en een snelle trein, waarbij er dan nog discussie is over het stoppatroon van beide. Bij die laatste optie vraag ik me ernstig af of hij door Hilversum en het Gooi komt. Ik ga geen infra bijbouwen voor deze uitwerking, dus wellicht valt hij al heel snel af.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door verfmeer »

Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt? Dan heb je veel minder last van de over- en onderbediening op Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Amersfoort. Voor Baarn is het nauwelijks langer en voor Soest (3000 reizigers in totaal) zou je het wel met een paar bussen op kunnen lossen. Mensen in Soest krijgen in ruil voor de iets langere reistijd wel veel minder geluidsoverlast.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat Syntus Utrecht een gat in de lucht gaat springen dan. Mag dit overigens zomaar?
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door diederickx »

Wubbo schreef:Als ik het goed samenvat zijn er vier ideeën voor Utrecht - Amersfoort: [...]

Voor Baarn is er concensus: doortrekken naar Hilversum[...]
Mag ik dan nog een driestuiversoptie toevoegen waarbij de 5500 blijft keren in Baarn? Het is wel een lelijk eendje doordat er een ochtend/middag onderscheid wordt gemaakt.

In de ochtend wordt de knoop in Soest 4 minuten eerder gelegd dan nu. De wachttijd in noordelijke richting vervalt, daardoor ontstaat er aansluiting in Baarn richting Hilversum. Ook de tegenrichting rijdt 4 minuten eerder. In Utrecht gaat deze trein kort over op een nieuwe nonstop trein naar Amersfoort. Een nieuwe stoptrein van Amersfoort naar Utrecht keert kort op de stoptrein naar Baarn. De trein uit Zwolle rijdt tussen Amersfoort en Utrecht nonstop, maar naar Zwolle worden alle haltes aangedaan.

Het idee is dat in de middag de Soesterknoop 8 minuten naar achteren verschuift, stop nonstop wordt, en nonstop stop (met de bijbehorende aanpassing van de tijden).

Het ochtendschema met de heel erg natte vinger:
5500 baarn 18 48 - utrecht 49 19 gaat over op 15600
15600 utrecht 27 57 - amersfoort 41 11 (nonstop)
15600 amersfoort 10 40 - utrecht 31 01 (stop) gaat over op 5500
5500 utrecht 06 36 - baarn 35 05
5600 zwolle 23 53 - utrecht 34 04 (nonstop vanaf amersfoort)
5600 utrecht 18 48 - zwolle 36 06 (stop)

Ik heb weinig sjoege van treinpaden en kruisingen en zo, dus het zou me weinig verbazen als het niet blijkt te passen. Evenmin weet ik of hiermee de extra stop van de 4900 in Overvecht hiermee inpasbaar wordt, als is het alleen maar 's-ochtends richting Utrecht en 's-middags richting Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

verfmeer schreef:Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt? Dan heb je veel minder last van de over- en onderbediening op Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Amersfoort. Voor Baarn is het nauwelijks langer en voor Soest (3000 reizigers in totaal) zou je het wel met een paar bussen op kunnen lossen. Mensen in Soest krijgen in ruil voor de iets langere reistijd wel veel minder geluidsoverlast.
Dan moet je ook iets met de huidige 5600, want die kan er geen stop bij hebben zonder de opvolgende IC te gaan hinderen. Dat zou betekenen rijden met SLT, een ander station sluiten, non-stop van Amersfoort naar Utrecht en een aparte sprinter inleggen of de IC langzamer maken door langer in Amersfoort te staan.
en-es
Berichten: 4467
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door en-es »

verfmeer schreef:Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt?
Waar wou je dat station Soest dan neerzetten? Die komt dan echt in de middle of nowhere te staan. Midden in een weiland :o
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Chrysa »

En wat is daar mis mee? :evil:
en-es
Berichten: 4467
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door en-es »

Wat ben jij wreed dat jij de treinreizende bevolking van Soest zoiets wil aandoen. 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten