De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Chrysa »

Zo gaat het bij mij al sinds 1883...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Jef400 »

Is Lage Zwaluwe überhaupt meer dan?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan bevestigen dat het midden tussen de weilanden ligt, met een parkeerplaats (wellicht P+R) en een bushalte aan de A16-zijde. De HSL pal naast het station maakt het geheel af. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Widejo »

En toch meer sprinters per uur dan zowel Soest als Soest-Zuid. :X
Als ik het goed heb
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door verfmeer »

Wubbo schreef:
verfmeer schreef:Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt? Dan heb je veel minder last van de over- en onderbediening op Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Amersfoort. Voor Baarn is het nauwelijks langer en voor Soest (3000 reizigers in totaal) zou je het wel met een paar bussen op kunnen lossen. Mensen in Soest krijgen in ruil voor de iets langere reistijd wel veel minder geluidsoverlast.
Dan moet je ook iets met de huidige 5600, want die kan er geen stop bij hebben zonder de opvolgende IC te gaan hinderen. Dat zou betekenen rijden met SLT, een ander station sluiten, non-stop van Amersfoort naar Utrecht en een aparte sprinter inleggen of de IC langzamer maken door langer in Amersfoort te staan.
De 5600 krijgt er geen extra stop bij hoor. Alleen de sprinter tussen Hilversum en Amersfoort(ben op mobiel en weet het nummer even niet) moet extra stoppen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door reisthijs »

Reizigers van Soest naar Utrecht schieten alleen niet zo veel op met een station aan de verkeerde lijn. Station Soestduinen (tussen Amersfoort en Den Dolder) heropenen zou logischer lijken. Maar dat is destijds juist gesloten omdat het niet goed in de dienstregeling pastte.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door verfmeer »

De huidige stations liggen voor de meeste inwoners van Soest ook totaal niet logisch. Als je 2km moet fietsen naar het dichtstbijzijnde station heb je ook weer 10 minuten extra nodig. Bovendien gaat die trein maar eens per half uur.

Daarom lijkt mij voor Soest een Purmerend-achtig systeem wel handig. Ieder kwartier een bus naar Den Dolder die daar aansluit op de trein naar Utrecht, die ook ieder kwartier gaat rijden. In de spits zouden dan extra bussen naar bijv. De Uithof kunnen rijden.
en-es schreef:
verfmeer schreef:Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt?
Waar wou je dat station Soest dan neerzetten? Die komt dan echt in de middle of nowhere te staan. Midden in een weiland :o
Tussen de Weideweg en de Eemweg. Dat is maar een kilometer van de huidige stations, en heeft vooral als doel om een frequente verbinding met Hilversum en Amsterdam aan te bieden.

Het doel is om op deze manier overal kwartiersdiensten aan te kunnen bieden, zodat het aantal reismogelijkheden toeneemt en de wachttijden afnemen.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door CamilleKreemers »

een bus is minder aantrekkelijk dan een trein.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door verfmeer »

Waarom zijn die bussen van Purmerend naar Amsterdam dan zo vol?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Gekko123 »

Die bussen zitten zo vol vanwege de hoge frequentie in combinatie met de fijnmazige verdeling van de verschillende lijnen door de verschillende wijken van Purmerend. Daarnaast rijden deze bussen na het verlaten van Purmerend vrijwel direct naar Amsterdam Centraal, een belangrijke bestemming voor reizigers vanuit Purmerend.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Hainje »

Even een vraagje aan TS: ik heb wel een ideetje over hoe dit opgelost kan worden, maar voordat ik de uitwerking überhaupt post wil ik wel één ding weten. Mag ik in mijn oplossing nieuw spoor neerleggen? Of is het echt de bedoeling dat het allemaal past op de huidige infrastructuur? Dat laatste is ergens natuurlijk ook wel leuker, want de uitdaging om meer treinen op hetzelfde spoor te plannen is groter. Overigens zal ik mijn idee niet in dit topic posten. Als ik de startpost juist interpreteer is dit topic vooral bedoeld te inventarisatie, maar het is natuurlijk wel leuk om alvast een beetje vooruit te werken met een opzetje.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door SuperGhost »

Als je de spoorlijn Baarn-Den Dolder zou sluiten, is het dan niet verstandiger om Soestduinen weer te heropenen? Dan kun je namelijk een frequente buslijn Baarn - Soestduinen laten rijden die Soest mooi kan ontsluiten (rode lijn). De huidige frequente buslijn van Soest naar Amersfoort dan wijzigen in een ringlijn (om en om met de klok mee en tegen de klok in) die dan de gaten vult (groene lijn), zodat een goede dekking ontstaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door isadora »

En ik denk, dat de Soestse bevolking er ook wel voor te vinden is.
Hebben ze ook geen last meer van al dat treinlawaai door hun woonkern, waarover ze nogal eens klagen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door verfmeer »

SuperGhost schreef:Als je de spoorlijn Baarn-Den Dolder zou sluiten, is het dan niet verstandiger om Soestduinen weer te heropenen?
Soestduinen past niet in de huidige dienstregeling. Misschien dat het past met een IC-stop te Harderwijk?
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 16 jan 2017, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort en foto eruit gehaald
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door isadora »

Tip:
Als je quote, haal dan die link van de foto er even uit.
Eénmaal is wel genoeg.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Z2N »

Je hebt altijd nog de mogelijkheid om de serie 5600 te knippen in Amersfoort, en het deel voor Zwolle - Amersfoort daarna als sneltrein naar Utrecht in te leggen. De overgebleven sprinter Utrecht - Amersfoort kan dan in theorie nog stoppen in Soestduinen.

Overigens ben ik niet echt van mening dat de lijn Baarn - Den Dolder dicht hoeft, het zou al heel wat helpen als de bestaande lijn aantrekkelijker gemaakt wordt, door bijvoorbeeld de halte Soest te sluiten. Als je dit combineert met een versnelling van het spoor binnen Soest kan je zonder te schuiven onder Den Dolder kruisen op station Soestdijk. Dit biedt dan de mogelijkheid om kort aan te sluiten op de Sprinter naar Hilversum in Baarn, of om door te rijden naar Hilversum en daar kort te keren. De reistijd tussen Soestdijk en Hilversum zou dan 12 minuten worden, een half uur korter dan nu, en sneller dan de auto. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat er een kruisingsmogelijkheid komt bij station Soestdijk, dat zou kunnen door de halte op te schuiven richting de Dalweg en de overweg Talmalaan te sluiten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:Mag ik in mijn oplossing nieuw spoor neerleggen? Of is het echt de bedoeling dat het allemaal past op de huidige infrastructuur? Dat laatste is ergens natuurlijk ook wel leuker, want de uitdaging om meer treinen op hetzelfde spoor te plannen is groter.
Dat is helemaal aan jou. Maar over het algemeen geldt natuurlijk dat hoe minder extra infrastructuur je nodig hebt, des te aantrekkelijker je plan.
Overigens zal ik mijn idee niet in dit topic posten. Als ik de startpost juist interpreteer is dit topic vooral bedoeld te inventarisatie, maar het is natuurlijk wel leuk om alvast een beetje vooruit te werken met een opzetje.
Volgens mij was het idee van Wubbo om eerst te inventariseren wat er nodig is en dan (in hetzelfde topic) over te gaan tot uitwerking. Dus ik denk dat je je idee best in dit topic kan posten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Vinny »

Er is ooit een plan geweest om bij Baarn de Soestboog om te klappen richting Amersfoort.

Een andere piste is kijken of je wat met sneltrams kunt doen. Dat netwerk lijkt rondom Utrecht ook steeds meer uit te breiden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

verfmeer schreef:
Wubbo schreef:
verfmeer schreef:Misschien is het een heel raar idee, maar wat als je Baarn-Den Dolder sluit en op de lijn Baarn-Amersfoort een nieuw station Soest bouwt? Dan heb je veel minder last van de over- en onderbediening op Utrecht-Amersfoort en Hilversum-Amersfoort. Voor Baarn is het nauwelijks langer en voor Soest (3000 reizigers in totaal) zou je het wel met een paar bussen op kunnen lossen. Mensen in Soest krijgen in ruil voor de iets langere reistijd wel veel minder geluidsoverlast.
Dan moet je ook iets met de huidige 5600, want die kan er geen stop bij hebben zonder de opvolgende IC te gaan hinderen. Dat zou betekenen rijden met SLT, een ander station sluiten, non-stop van Amersfoort naar Utrecht en een aparte sprinter inleggen of de IC langzamer maken door langer in Amersfoort te staan.
De 5600 krijgt er geen extra stop bij hoor. Alleen de sprinter tussen Hilversum en Amersfoort(ben op mobiel en weet het nummer even niet) moet extra stoppen.
Je hebt gelijk, ik zat verkeerd te lezen.
Yanaike schreef:
Hainje schreef:Mag ik in mijn oplossing nieuw spoor neerleggen? Of is het echt de bedoeling dat het allemaal past op de huidige infrastructuur? Dat laatste is ergens natuurlijk ook wel leuker, want de uitdaging om meer treinen op hetzelfde spoor te plannen is groter.
Dat is helemaal aan jou. Maar over het algemeen geldt natuurlijk dat hoe minder extra infrastructuur je nodig hebt, des te aantrekkelijker je plan.
Ik ben op zoek naar een makkelijke oplossing (dus geen infra aanleggen, want dat is niet makkelijk). Maar als je met een slimme infra-wijziging opeens veel profijt hebt is dat natuurlijk wel mooi. Idee van dit topic is in ieder geval niet om alles maar viersporig te maken, maar als je iets weet met een kleine wijziging kunnen we mooi een vergelijking maken.
Yanaike schreef:
Overigens zal ik mijn idee niet in dit topic posten. Als ik de startpost juist interpreteer is dit topic vooral bedoeld te inventarisatie, maar het is natuurlijk wel leuk om alvast een beetje vooruit te werken met een opzetje.
Volgens mij was het idee van Wubbo om eerst te inventariseren wat er nodig is en dan (in hetzelfde topic) over te gaan tot uitwerking. Dus ik denk dat je je idee best in dit topic kan posten.
Klopt. Eerst het probleem helder maken, dan uitwerken, dat is het idee voor dit topic.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Overigens ben ik niet echt van mening dat de lijn Baarn - Den Dolder dicht hoeft, het zou al heel wat helpen als de bestaande lijn aantrekkelijker gemaakt wordt, door bijvoorbeeld de halte Soest te sluiten. Als je dit combineert met een versnelling van het spoor binnen Soest kan je zonder te schuiven onder Den Dolder kruisen op station Soestdijk. Dit biedt dan de mogelijkheid om kort aan te sluiten op de Sprinter naar Hilversum in Baarn, of om door te rijden naar Hilversum en daar kort te keren. De reistijd tussen Soestdijk en Hilversum zou dan 12 minuten worden, een half uur korter dan nu, en sneller dan de auto. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat er een kruisingsmogelijkheid komt bij station Soestdijk, dat zou kunnen door de halte op te schuiven richting de Dalweg en de overweg Talmalaan te sluiten.
Station Soest sluiten lijkt mij toch niet het beste idee gezien dit station het enige OV is voor dat deel van Soest. Weliswaar is de bebouwingsdichtheid in de omgeving van dat station vrij klein waardoor het misschien wat overdreven is om het met een trein te bedienen, maar een extra bus in plaats ervan kost natuurlijk ook geld.

Dat wil echter niet zeggen dat je idee persé onuitvoerbaar is: gezien de krappe ruimte rond Soestdijk zou je wellicht beter dat station kunnen sluiten en in plaats van het perron een tweede spoor neer kunnen leggen waarmee de kruising alsnog daar mogelijk is. Dat past ook beter in het totale OV-netwerk: tussen stations Soestdijk en Soest Zuid heb je al een busverbinding en vanuit Soestdijk rijdt ook een bus naar Baarn, dus alle verbindingen blijven gewoon mogelijk en de bereikbaarheid van de omgeving gaat er niet op achteruit.
verfmeer schreef:Daarom lijkt mij voor Soest een Purmerend-achtig systeem wel handig. Ieder kwartier een bus naar Den Dolder die daar aansluit op de trein naar Utrecht, die ook ieder kwartier gaat rijden. In de spits zouden dan extra bussen naar bijv. De Uithof kunnen rijden.
Qua wegennet is dat echter niet heel praktisch. Vanuit Soest-Zuid moet je immers eerst naar Soestdijk rijden omdat je daar pas een weg naar Den Dolder op kunt (de Soesterduinen liggen een beetje in de weg). Als je dan al kiest voor het sluiten van de lijn, want dat het busnetwerk Soest beter bedient dan de trein ben ik het ook wel mee eens, dan is een verbinding naar Soestduinen sowieso beter. Dat kan veel rechtstreekser en zal, als je minder voortransport meerekend, waarschijnlijk ongeveer even snel zijn voor veel inwoners van Soest.

Blijft wel het passen van Soestduinen over, maar als je de ideeën voor Amersfoort - Utrecht meeneemt dan past dat wel erg goed bij elkaar. Dan heb je de versnelde sprinter uit Zwolle (non-stop tussen Amersfoort en Utrecht) als extra "IC" waarmee je een 10-minutendienst vormt. Daarnaast krijg je door een losse Sprinter Amersfoort - Utrecht de ruimte om een extra stop in Soestduinen te maken. En niet geheel onbelangrijk: je bent ook een dwangpunt in je dienstregeling kwijt omdat de gelijkvloerse kruising in Den Dolder niet meer nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Zijn er al mensen aan het puzzelen? :D

Bij deze in ieder geval een opzetje hoe ik de spoordriehoek in eerste instantie in gedachte had. Hierin zitten wel slechts 4 ICs Amersfoort - Utrecht i.p.v. de gewenste 6. Maar Utrecht Overvecht wordt in dit plan wel gewoon bediend en er is een extra IC Zwolle - Amersfoort waardoor de oude IC extra kan stoppen in Harderwijk. Verder niet echt heel veel spectaculairs.

Dit plan sluit ten westen van Utrecht aan op Dienstregeling 2017, sluit ten noorden van Zwolle aan op Dienstregeling 2017 met mogelijkheden voor een extra knoop rond het heel/halfuur, sluit ten oosten van Amersfoort (ongeveer) aan op Dienstregeling 2017 en sluit ten noorden van Weesp aan op mijn eerdere ETMET plannen rondom SAAL/Gooilijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu aan het puzzelen (en al een heel eind) met 2 extra ICs tussen Amersfoort en Utrecht. Misschien dat ik dat plan later vandaag nog upload. Maar ik weet nog niet of ik dat ook passend ga krijgen ten westen van Utrecht. Ik krijg in dat plan wel een aantal scheve SPR-diensten tussen Amersfoort - Amersfoort Vathorst en Utrecht - Den Dolder. Ook in dat plan ga ik het niet voor elkaar krijgen om de SPR Utrecht - Baarn door te trekken naar Hilversum. Als de passeermogelijkheid verlegd kan worden van station Soest naar Soestdijk (is 4 minuten reistijdwinst in mijn plan) kan ik wel een betere aansluiting garanderen richting Hilversum. Om de SPR door te trekken naar Hilversum (en verder) zijn er minstens 6 minuten reistijdwinst nodig. Misschien kan dat gehaald worden door het sluiten van één van de drie stations en de bochten te verruimen en daarmee de baanvaksnelheid te verhogen van 80 naar 130/140 km/h, maar dat gaat mij nu iets te ver om door te rekenen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Op Hilversum past je opzet niet (aankomst uit Utrecht om .13 past niet met vertrek naar Amersfoort om .10). Daarnaast moet Sportpark 4x per uur bediend worden (dat wordt het nu ook). Ik ben ook erg benieuwd naar je spooropstelling op Utrecht C (spoor 1 t/m 4) omdat er volgens mij steeds gelijktijdig met de aankomende trein een trein vertrekt, waardoor je nooit aan kan komen op spoor 1.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Op Hilversum past je opzet niet (aankomst uit Utrecht om .13 past niet met vertrek naar Amersfoort om .10). Daarnaast moet Sportpark 4x per uur bediend worden (dat wordt het nu ook). Ik ben ook erg benieuwd naar je spooropstelling op Utrecht C (spoor 1 t/m 4) omdat er volgens mij steeds gelijktijdig met de aankomende trein een trein vertrekt, waardoor je nooit aan kan komen op spoor 1.
Ik sta open voor suggesties om dit te verbeteren! :)
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door en-es »

Ik zat vandaag in de trein van Amsterdam naar Amersfoort maar wat een waardeloos slechte aansluiting naar Soest in Baarn! Je komt aan in Baarn en de trein naar Utrecht rijdt dan net weg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De driehoek Utrecht - Hilversum - Amersfoort

Bericht door ODRAIL »

isadora schreef:... Hebben ze ook geen last meer van al dat treinlawaai door hun woonkern, waarover ze nogal eens klagen.
Dat lawaai wordt veroorzaakt door inzet van een bepaald type materieel.

Dus als er in de toekomst ander materieel ingezet wordt is de lawaaioverlast weer voorbij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten