Ideeëntopic Zeelandlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Chrysa »

Een HSL-stop in Lage Zwaluwe? Ik ben voor. *bus*

Denk alleen niet dat je er genoeg mensen gaat krijgen. Je kan er wel een regionale knoop voor maken zoals bij Noorderkempen, maar daar heb je te weinig achterland voor. Misschien als P&R-terrein, maar ook dan weegt het nog altijd niet op tegen de enorme kosten.

Overigens wordt die verbinding Lage Zwaluwe - Breda wel degelijk gebruikt sinds de busdienst vernacheld is. Staat altijd best vol fietsen daar.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Roeland »

Hoe zijn de reizigers van/naar station Lage Zwaluwe ongeveer verdeeld over de drie richtingen Dordrecht, Breda en Roosendaal?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef:De provincie moet zich gewoon vast houden aan de huidige regeling. De NS kan trouwens best nog wel wat geld besparen als ze dat zouden willen. De virm 6 is niet alleen maar een slecht treinstel vanwege de acceleratie maar het is eigelijk ook veel te groot. De enige reden waarom er met zo'n groot treinstel gereden wordt is dat je de trein na Rotterdam echt nodig hebt(en dan is de trein juist te klein). De NS kan het beste tussen Vlissingen en Bergen op zoom met een ICM 4 rijden. Dan kan er in Bergen op Zoom een ICM 3 bijgetapt gaan worden. Het stel kan dan via R'dam, Utrecht naar Groningen/Leeuwarden gaan rijden. Dit betekend wel dat alle treinen naar Den haag pas in Rotterdam mogen beginnen en dat Dordrecht alleen rechtstreekse treinen naar Utrecht gaan krijgen.
Zeeland schreeuwde moord en brand toen ze de rechtstreekse verbinding naar Schiphol verloren een paar jaar geleden. Ik vermoed dat het verliezen van de rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal kamervragen gaat opleveren.

Dan laat ik de opmerkingen over de capaciteit van ICM-7 maar achterwege (ook tussen Utrecht en Zwolle is dat ruim te weinig) en het feit dat je in Bergen op Zoom met het afgekoppelde treinstel ook nog moet omrangeren omdat de treinen daar gelijktijdig zijn (dus standaard inzet van een rangeermachinist incl de voorzieningen die daarvoor nodig zijn) vergeet ik ook even.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door hidihi »

Oke ik wist niet dat Virm 6 echt nodig is. Maar als je de Virm echt nodig hebt dan moet er in mijn logica een stoptrein gewoon mogelijk zijn.

Ik heb veel comentaar gekregen op mijn plan om van Lage Zwaluwe een IC station te maken. Ik kan niet op alle punten reageren maar ik wil toch wel een paar punten naar voren brengen.

1. Met mijn plan wordt het niet drukker op de het normale/oude baanvak. Want ik laat nog steeds 4 stoppers op Lage Zwaluwe stoppen en de huidige IC tussen Rosendaal Dordrecht stopt alleen extra op het station. Het wordt zelfs stiller op het spoor omdat de IC Dordrecht Breda niet per se meer hoeft te rijden.

2. IC's en IC direct treinen stoppen in Lage Zwaluwe niet om Lage Zwaluwe te bedienen. De treinen stoppen daar om grote steden zoals Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal te bedienen. De intercity direct trein vanaf Breda is er ooit gekomen omdat omreizen via Dordrecht tijd kost. Wat voor Breda geldt geldt ook voor Roosendaal, Bergen op Zoom en Goes. Reizigers vanuit deze plaatsen reizen om als ze via Dordrecht reizen. In een ideale wereld zou de trein vanuit Zeeland bij Lage Zwaluwe meteen op de HSL baan moeten gaan. Deze optie is voor de NS geen goede optie omdat dit zou betekenen dat er meer treinen over de HSL gaan wat extra kosten betekend. Daarbij spreek ik niet eens over de kosten om het baanvak vanuit Roosendaal te laten verbinden met de HSL.

Om reizigers vanuit Zeeland en Brabant toch de snelle optie aan te bieden is een goede overstap op station Lage Zwaluwe de beste oplossing. Met deze oplossing wordt de reizigers stroom ook beter verdeelt omdat passagiers in Bergen op Zoom kunnen kiezen uit een IC trein of een stoptrein naar Lage Zwaluwe. De stoptrein is slechts 4 minuten langzamer dan de IC en de reizigers kunnen elk kwartier reizen ipv elk half uur.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door ArrivaBas »

Vergeet niet dat reizigers uit Zeeland ook nog via Etten-Leur kunnen reizen. Daarnaast is het stoppen van de IC direct in Lage Zwaluwe dienstregelingtechnisch niet mogelijk, niet omdat de omgeving te weinig inwoners kent.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door hidihi »

Rijden via Etten leur is wel omreizen. Je moet ook niet overdrijven met je dienstregelingstechnisch verhaal. Met de stop in Lage Zwaluwe ben je 2 a 3 minuten extra kwijt. Je kunt de trein uit Parijs 2 minuten extra laten halteren in Rotterdam of als dat echt onbepreekbaar is dan kun je 1 IC direct trein niet laten stoppen in Lage Zwaluwe.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 31 jan 2018, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door reisthijs »

Over de HSL rijden in plaats van via Dordrecht levert een minuut of 7 tijdswinst, maar voor zo'n overstap op Lage Zwaluwe (niet cross-platform) moet je ook al gauw 4 minuten rekenen. Daar verdampt een groot deel van de tijdswinst weer.

Dat betekent 3 minuten tijdswinst voor reizigers van/naar Roosendaal en Zeeland, met het ongemak van een extra overstap. En 3 minuten extra reistijd voor de groen van/naar Breda en verder.
Dat lijkt de moeite gewoon echt niet waard.

Een aftakking van de HSL richting Roosendaal lijkt me een veel beter idee, dan heb je deze nadelen niet (en is er geen grote verbouwing van station Lage Zwaluwe nodig).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door hidihi »

Opzich sta ik wel achter je standpunt. Ik denk dat je de NS niet zomaar kunt over halen om een extra trein over de HSL te laten rijden. Als de Zeeland trein Dordrecht laat overslaan dan moet er wel een oplossing bedacht worden voor Dordrecht.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Citea »

De IC lijn Zwolle-Roosendaal kan doorgetrokken worden naar Goes.
Hier zouden dan 2 opties zijn:
Optie 1
1x uur IC Amsterdam-Haarlem-Vlissingen als stoptrein door Zeeland
1x uur IC Amsterdam-Schiphol-Vlissingen die niet in de dorpen stopt
1x uur IC Goes-Roosendaal-Zwolle als stoptrein door Zeeland
1x uur IC (Vlissingen-)Goes-Zwolle die niet in de dorpen stopt

Optie 2:
2x uur IC Amsterdam-Haarlem-Vlissingen die niet in de dorpen stopt onderweg
2x uur IC Goes-Roosendaal als stoptrein door Zeeland.
Deze lijn stopt ook in Dieren, Wijhe en Olst, dus het is al een beetje meer een "Interregio" dan een volwaardige IC.

In Optie 1 stopt er 1x uur een trein in Arnemuiden, in Optie 2 geen treinen. Hier zou in het geval van Optie 2 2x per uur een bus rijden naar Middelburg Station.

Ik denk dat Optie 1 het beste is. Dan rijden er treinen naar Schiphol en een trein naar Arnemuiden (geen nieuwe buslijn dus). Ook behouden alle andere dorpen een verbinding met de Randstad. Om 2x uur een verbinding
Amsterdam-Haarlem-Rotterdam te behouden zou een extra IC 1x per uur rijden tussen Amsterdam-Haarlem-Rotterdam.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door waldo79 »

Welkom, ik zie zo de toegevoegde waarde niet ten opzichte van de huidige dienstregeling doordeweeks. 1 snelle Intercity en 2 langzamere treinen die elk station onderweg bedienen per uur.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Roeland »

Behalve dan dat het doortrekken van de 3600 voor NS een stuk duurder (en daarmee nog onrendabeler) is. Want de 3600 heeft lang IC-materieel, en zou tussen Bergen op Zoom en Vlissingen vooral lege lucht vervoeren (want de vervoervraag van die kleine Zeeuwse stations past prima in een klein sprintertje).

Als er al een verandering op de Zeeuwse lijn komt, zal dat een economisch haalbare moeten zijn.
En dan is het enige rendabele alternatief dat ik mijn kan voorstellen:
ma-vrij overdag:
* de 2200 rijdt 2x/uur non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes, en vervolgens stoppend tot Vlissingen
* de 5900 rijdt 2x/uur door als sprinter naar Goes
avond/weekend:
* de 2200 rijdt 1x/uur non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes, en vervolgens stoppend tot Vlissingen
* de 2200 rijdt 1x/uur vanaf Roosendaal als stoptrein naar Vlissingen
* de 5900 rijdt niet (de sprinter Den Haag - Dordrecht rijdt dan 1x/uur door naar Roosendaal)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Meltrain »

Ja, al denk ik eerder dat men dan in het weekend (net als nu) de 2200 2x/uur als stoptrein laat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Roeland »

Zijn er in het weekend dan zoveel reizigers van/naar Rilland-Bath en Kapelle-Biezelinge? Meer dan van/naar Middelburg en Vlissingen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Suus »

Nee. Maar er is met Zeeland een bestuursovereenkomst dat alle stations altijd 2x/uur/richting bediend worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Citea »

Misschien de IC A'dam-Vlissingen 3x per uur laten rijden, 2x per uur als stoptrein door Zeeland en 1x per uur als sneltrein? Dat zou sowieso een verbetering zijn, ook voor de (middel)grote steden. De sneltrein zou via Schiphol kunnen rijden en de stoptrein via Haarlem. In de spits zou er een extra sneltrein bij kunnen komen 1x per uur.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Roeland »

Dan zou ik er nog 5 treinen per dag aan toevoegen waarvan er 3 in Hoogeveen stoppen en 2 in Berghem Piekenshoef
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door waldo79 »

Eh, dat is de huidige dienstregeling. 3 treinen per uur waarvan eentje die stations overslaat
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door verfmeer »

Citea schreef: di 21 feb 2023, 15:39 Misschien de IC A'dam-Vlissingen 3x per uur laten rijden, 2x per uur als stoptrein door Zeeland en 1x per uur als sneltrein? Dat zou sowieso een verbetering zijn, ook voor de (middel)grote steden. De sneltrein zou via Schiphol kunnen rijden en de stoptrein via Haarlem. In de spits zou er een extra sneltrein bij kunnen komen 1x per uur.
Een extra IC Amsterdam - Schiphol - Vlissingen kan je vergeten. Op Schiphol is er daar geen ruimte voor. Het beste wat je kan doen is de 2400 vanuit Dordrecht verlengen naar Vlissingen. Daarmee creëer je echter wel een zeer vertragingsgevoelige dienstregeling, omdat de 2400 op Schiphol gekoppeld is aan de 3500 naar Venlo.
Sowieso zie ik niet wat het probleem is met de verbinding tussen Zeeland en Schiphol. De 2200 heeft op Leiden Centraal een goede cross-platform overstap met de 700/1800 naar Schiphol. Het enige wat beter zou kunnen is de overstap op de IC direct op Rotterdam Centraal. Die overstap is nu 3 minuten, wat te weinig is om naar een ander perron over te stappen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Bemined »

Het is een beetje zinloos om plannen te gaan maken op basis van de huidige lijnvoering aangezien die binnenkort gaat veranderen. Zeeland heeft al ingezet op dat de trein vanuit Zeeland in de toekomst via de HSL gaat rijden. Of dat in 2025 al gaat gebeuren is nog niet zeker (mede vanwege de beschikbaarheid van voldoende ICNG) maar ga er maar vanuit dat vroeg of laat de 1600 vanaf Schiphol via de HSL naar Zeeland gaat rijden. De voornaamste vraag zal zijn of dit 1x of 2x per uur zal zijn en in geval van 2x per uur er dan eentje als stopper doorgaat of niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Meltrain »

verfmeer schreef: di 21 feb 2023, 20:23 Daarmee creëer je echter wel een zeer vertragingsgevoelige dienstregeling, omdat de 2400 op Schiphol gekoppeld is aan de 3500 naar Venlo.
Dat is alleen buiten de spitsuren het geval en hopelijk in 2024 alleen maar op zondag.
Het enige wat beter zou kunnen is de overstap op de IC direct op Rotterdam Centraal. Die overstap is nu 3 minuten, wat te weinig is om naar een ander perron over te stappen.
Volgens mij is die overstap in elk geval 1x/uur cross-platform.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: di 21 feb 2023, 20:28 Het is een beetje zinloos om plannen te gaan maken op basis van de huidige lijnvoering aangezien die binnenkort gaat veranderen. Zeeland heeft al ingezet op dat de trein vanuit Zeeland in de toekomst via de HSL gaat rijden. Of dat in 2025 al gaat gebeuren is nog niet zeker (mede vanwege de beschikbaarheid van voldoende ICNG) maar ga er maar vanuit dat vroeg of laat de 1600 vanaf Schiphol via de HSL naar Zeeland gaat rijden. De voornaamste vraag zal zijn of dit 1x of 2x per uur zal zijn en in geval van 2x per uur er dan eentje als stopper doorgaat of niet.
Dat Zeeland over de HSL wil snap ik, aangezien dat Schiphol en Amsterdam veel sneller bereikbaar maken. Ik hoop dat dat dan gepaard gaat met een verknoping in Rotterdam met een IC Den Haag - Eindhoven, zodat én je een snelle verbinding Zeeland/Dordrecht-Den Haag behoudt én een snelle verbinding Breda-Schiphol krijgt. Tegelijk zou je dan een kwartier later de IC Schiphol-Breda dan kunnen verknopen met een IC Den Haag-Dordrecht
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Meltrain »

Of met een Sprinter, zodat reizigers van/naar Sprinterstations ook eens een goede overstap hebben. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

Als de sprinters direct voor de IC aankomen, dan heb je dat natuurlijk ook ;-)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Daantje »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten