Pagina 3 van 5

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 10:43
door Jef400
En alternerende treindiensten geen optie dus? 1x uur een verlenging van de sneltrein uit Zwolle en 1x uur een verlenging van de sneltrein uit de randstad en dat aangevuld met enkele verlengde ICD-ritten die door rijden naar Vlissingen?

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 21:03
door Vinny
Het is volgens mij op tafel gelegd als alternatief maar de provincie wilde geen alternerende bediening omdat de dorpen dan onderling geen verbinding zouden hebben en bovendien slechts één keer per uur bediend zouden worden. De provincie wil natuurlijk 3 treinen per uur hebben maar wil er ook niet voor betalen. Dat kan dus niet. Het openbaar vervoer is een voorziening die geld kost, en geen wensput is. Een trein is geen taxi op rails ;)

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 23:46
door SuperGhost
Zoals Jeffrey schrijft lijkt het me eerder dat hij de Twentse optie bepleit: 1x per uur een trein die verder rijdt naar A en overstap biedt naar B en 1x per uur een trein die verder rijdt naar B en overstap biedt naar A.

Hiermee hebben de dorpen onderling gewoon een verbinding, alleen de eindbestemming van de trein alterneert dan tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.

Op zich is er nog wel wat voor te zeggen, aangezien 40% van de reizigers uit Zeeland die verder dan Roosendaal reizen dus ri. Brabant reizen en niet ri. Randstad.
Alleen vraag ik me af wat je ermee op schiet, want de kering voor de IC vanuit Amsterdam komt dan niet uit in Roosendaal (te kort).

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: za 04 feb 2017, 11:42
door PHS
-

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: za 04 feb 2017, 12:17
door Jef400
SuperGhost schreef:Zoals Jeffrey schrijft lijkt het me eerder dat hij de Twentse optie bepleit: 1x per uur een trein die verder rijdt naar A en overstap biedt naar B en 1x per uur een trein die verder rijdt naar B en overstap biedt naar A.

Hiermee hebben de dorpen onderling gewoon een verbinding, alleen de eindbestemming van de trein alterneert dan tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.

Op zich is er nog wel wat voor te zeggen, aangezien 40% van de reizigers uit Zeeland die verder dan Roosendaal reizen dus ri. Brabant reizen en niet ri. Randstad.
Alleen vraag ik me af wat je ermee op schiet, want de kering voor de IC vanuit Amsterdam komt dan niet uit in Roosendaal (te kort).
Zou het passen die trein in Bergen op Zoom te laten keren?

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: za 04 feb 2017, 12:21
door Jef400
olof schreef: De kleinere stations kun je samenvoegen of sluiten.
Ik vraag me af waarvoor dat nodig zou zijn. Die losse uiteindes kun je ook als stoptreinen bedienen, je krijgt enkel in de spits wat snellere ritten, aangezien vooral forensen baat hebben bij de snelle verbinding. Daarvoor zou je die trein Amsterdam - Bergen op Zoom in de spits kunnen verlengen naar Vlissingen met stops in Goes, Middelburg en Vlissingen.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: za 04 feb 2017, 12:24
door Nitein-Repart
Een mogelijkheid is dat 1 trein per uur niet in Krabbedijke en Arnemuiden stopt en de andere trein niet in Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath stopt. De enkeling die van Kruiningen-Yerseke of Rilland-Bath naar Krabbedijke moet, moet dan of terugsteken via Kapelle-Biezelinge of alternatief vervoer zoeken. Zo kun je de treindienst 5 minuten versnellen, bestaat er nog steeds een halfuursdienst en hoeven er geen extra treinen te rijden.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: za 04 feb 2017, 12:27
door Jef400
Maar kom je niet aan die 2x uur eis op die stations.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:01
door SuperGhost
Ik zou station Rilland-Bath gewoon zo'n 9 km naar het oosten verplaatsen en hernoemen tot Hoogerheide. De kleine kommetjes van Rilland en Bath zijn al per buurtbus verbonden met Krabbendijke en kunnen prima van dat station gebruik maken. Zo kun je zonder extra station de veel grotere kern Hoogerheide op het spoor aansluiten.

Qua dienstregeling zou dit dan wellicht mooi zijn:
2x IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (via HSL)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg.
2x IC Zwolle - Goes
stopt in: Wijhe, Olst, Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem Centraal, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur, Roosendaal, Heerle-Wouw, Bergen op Zoom, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge.

De beide IC's vertrekken vanuit Goes dan vlak na elkaar ri. Roosendaal en bieden dus een goede overstap op elkaar.
De IC naar Zwolle dan in Roosendaal overstap laten bieden op de sprinters (zowel ri. Dordrecht als ri. Antwerpen).

De Zeeuwse steden profiteren dan van een versnelling (en aanzienlijk ri. Schiphol/Amsterdam i.v.m. HSL) en de steden Goes en Bergen op Zoom van zowel een rechtstreekse verbinding ri. Randstad als ri. Brabant.

Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke zullen dan wat langzamer in de Randstad zijn, omdat ze de sprinter moeten gebruiken vanaf Roosendaal. Om dit te compenseren zou je de knip in Dordrecht weer kunnen terugdraaien. Ik denk dat dat verlies te overzien is ten opzichte van de winst voor de grotere steden incl. hun achterland.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:06
door Chrysa
Station Hoogerheide komt dan wel ver uit de kern te liggen, denk niet dat het meerwaarde heeft vergeleken met de bus naar Bergen op Zoom om daar op de trein te stappen. Naar Zeeland is het misschien wel wat sneller, maar die groep schat ik niet zo groot.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:08
door SuperGhost
De buslijn loopt wel vlak langs het spoor geloof ik, dus die kun je prima op zo'n station aansluiten, waardoor Hoogerheide en Ossendrecht toch prima op dat station aangesloten kan worden lijkt me. Verder is het nog prima binnen fietsafstand voor mensen.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:36
door Widejo
Naar mijn mening (als gebruiker van de Zeeuwse Lijn) is het spitsverkeer wat ik zie vanuit de dorpen allemaal bestemd voor Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Naar mijn mening is 80% van deze reizigers scholier (anders is de impact van de dienstregeling 2018 op Zeeuwse schooltijden ook niet zo veelzeggend). Het aantal reizigers vanuit de dorpen die forensen voor werk verder dan Roosendaal zijn dan ook miniem naar mijn gevoel.

De steden van Zeeland (+ Bergen op Zoom) daarentegen hebben wel baat bij IC-verbindingen verder dan Roosendaal. Daarom lijkt mij het ontkoppelen van de Zeeuwse Lijn van het HRN ook ongewenst. Ook de regionale politiek is ietwat versplintert. De Zeeuwse Lijn betreft niet alleen Zeeland maar ook een groot gedeelte van West-Brabant aangezien ook Bergen op Zoom en Roosendaal belangen hebben.

De reizigersstroom Zeeland, Bergen op Zoom > Breda is naar mijn mening altijd onderschat geweest. Provincie Zeeland zette altijd groot belang bij een (snelle) directe verbinding met de Randstad en Schiphol Airport. Toch is Breda een belangrijke forensenstad voor Zeeland (en Bergen op Zoom). Het herbergt ontzettend veel Zeeuwse studenten. Uit ervaring gaan de meeste Zeeuwen ook op kamers in Breda. Een goed functionerende verbinding met Breda lijkt mij daarom noodzakelijk voor een betere Zeeuwse Lijn. In de dienstregeling van 2018 is de overstap op de IC naar Zwolle een stuk korter als voorgaande jaren. Er zijn in de maanden december en januari ook veel problemen en klachten geweest aangezien de trein '8 van de 10 keer' al weg was in Roosendaal. Bij gladheid op het spoor is met al die kleine stationnetjes een +5 minuten al snel het geval, wat al voldoende was om de aansluiting te missen. Dit heeft voor een klachtenregen gezorgd en de aansluiting van de gem. Bergen op Zoom op het protest vanuit Provincie Zeeland op de dienstregeling in het algemeen.

De verbinding met de Randstad is desalniettemin niet onbelangrijk. Het discussiepunt 'Schiphol Airport' heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van vele dienstregelingen, waarbij de eerste keer via Haarlem in 2012 ook op veel tegenstand kon rekenen. In 2018 gaat de IC opnieuw via Haarlem i.p.v. Schiphol. Toch is de pijn nu wat meer verzacht aangezien er destijds geen Intercity Direct reed tussen Rotterdam Centraal en Schiphol en is er een cross-platform overstap op Leiden Centraal. In mijn optiek is de verbinding met Rotterdam Centraal het belangrijkste voor het forensenverkeer vanuit Zeeland en Bergen op Zoom. Die zou dan ook in stand moeten blijven. Hoe de verbinding verder loopt is naar mijn mening een onderwerp van een politiek spel. Dat maakt voor de reiziger namelijk niet zoveel uit zolang er maar een hoogfrequente overstap mogelijk is.

Dit sluit aan op mijn persoonlijke opinie over de Zeeuwse Lijn. Buiten de ellendig lange reistijd naar Vlissingen is het met name het gebrek aan alternatieven dat mij zo stoort. De verplaatsing van de Benelux van Roosendaal naar Breda is het volgende hoofdstuk van dat boek. Er blijft straks alleen een langzame IC, die overal stopt over, waarbij de geringste vertraging rennen in Roosendaal betekent of treinuitval in Roosendaal met een Moerdijkbrug die niet deugd. Een vooruitzicht die 'de trein' (nog meer) tot onaantrekkelijk vervoersmiddel bekronen. Wellicht allemaal drama, maar zo is het gevoelsmatig wel het geval.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een stabiele verbinding tussen Vlissingen en Rotterdam Centraal en tussen Vlissingen en Breda.
Een IC, 2x per uur: Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd - Ddr - Rtb - Rtd - ... enz.
Een sprinter, 1x per uur: Vs - Vss - Arn - Gs - Bzl - Krg - Kbd - Rb - (BoZ-Zuid) - Bgn - Rsd - Etn - Bd
Spitsprinter Ma-Vr, 2x per uur: Vs - Vss - Arn - Gs - Bzl - Krg - Kbd - Rb - (BoZ-Zuid) - Bgn - Rsd - Etn - Bd - Gz - Tbr - Tbu
De opheffing van de 2x uur eis op de Zeeuwse stations lijkt mij noodzakelijk om de kosten voor de vervoerder redelijk te houden.

Ik beschik niet over de kennis om dit in een landelijke dienstregeling in te passen. Ik geef gewoon mijn opinie vanuit persoonlijke ervaring.
Een autorit Bergen op Zoom - Vlissingen is 35 - 40 minuten bij een perfecte verkeerssituatie. De huidige reisduren zijn dus onacceptabel.
Dit lijkt mij de beste oplossing, of het daadwerkelijk is in te passen kan ik niet met cijfers onderbouwen.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 19:57
door SuperGhost
Die ontheffing ga je niet krijgen. Als het rijk daarmee akkoord gaat, dan krijg je dat NS straks overal uitzonderingen wil zodat je effectief die hele regel schrapt. Die regel was juist om te zorgen dat het hele land een minimale bereikbaarheid blijft houden en mensen minder dan een halfuursdienst doordeweeks overdag gewoon niet accepteren per trein.
Ook regionale vervoerders rijden daardoor inmiddels overal ook minimaal halfuursdiensten. Volgens mij is Sneek-Stavoren inmiddels ook de enige binnenlandse lijn die nog niet 2x per uur rijdt doordeweeks overdag, maar ik geloof dat dat daar ook niet eens kan i.v.m. tekort aan infrastructuur.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 20:37
door CamilleKreemers
Sneek - Stavoren kan in theorie ook 2x/uur rijden, maar dan krijg je dat in een richting de trein 15 minuten stilstaat. In de ochtendspits wordt dat 1x gedaan, maar goedkoop en aantrekkelijk is anders.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: di 07 feb 2017, 21:45
door SLToilet
SuperGhost schreef:Die ontheffing ga je niet krijgen. Als het rijk daarmee akkoord gaat, dan krijg je dat NS straks overal uitzonderingen wil zodat je effectief die hele regel schrapt. Die regel was juist om te zorgen dat het hele land een minimale bereikbaarheid blijft houden en mensen minder dan een halfuursdienst doordeweeks overdag gewoon niet accepteren per trein.
Ook regionale vervoerders rijden daardoor inmiddels overal ook minimaal halfuursdiensten. Volgens mij is Sneek-Stavoren inmiddels ook de enige binnenlandse lijn die nog niet 2x per uur rijdt doordeweeks overdag, maar ik geloof dat dat daar ook niet eens kan i.v.m. tekort aan infrastructuur.
afgezien daarvan zou de trein tot Sneek aan toe bijna helemaal leeg blijven, op welk moment van de dag dan ook. Al bij de verste stations van de Zeeuwse lijn wonen meer mensen dan de hele lijn tot aan Leeuwarden. Alleen zit de Zeeuwse lijn vast aan de NS met lompe VIRM's.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 12:20
door CamilleKreemers
wat zou er gebeuren als je een aantal FLIRT-omlopen in Zeeland plaatst en de VIRM's de intercity laat spelen?

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: wo 08 feb 2017, 13:52
door JWM
Wat voor type antwoord hoop je te krijgen met deze vraag?

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: zo 12 mar 2017, 19:35
door johanvonderatlantis
SuperGhost schreef:Ik zou station Rilland-Bath gewoon zo'n 9 km naar het oosten verplaatsen en hernoemen tot Hoogerheide. De kleine kommetjes van Rilland en Bath zijn al per buurtbus verbonden met Krabbendijke en kunnen prima van dat station gebruik maken. Zo kun je zonder extra station de veel grotere kern Hoogerheide op het spoor aansluiten.

Qua dienstregeling zou dit dan wellicht mooi zijn:
2x IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (via HSL)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg.
2x IC Zwolle - Goes
stopt in: Wijhe, Olst, Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem Centraal, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur, Roosendaal, Heerle-Wouw, Bergen op Zoom, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge.

De beide IC's vertrekken vanuit Goes dan vlak na elkaar ri. Roosendaal en bieden dus een goede overstap op elkaar.
De IC naar Zwolle dan in Roosendaal overstap laten bieden op de sprinters (zowel ri. Dordrecht als ri. Antwerpen).

De Zeeuwse steden profiteren dan van een versnelling (en aanzienlijk ri. Schiphol/Amsterdam i.v.m. HSL) en de steden Goes en Bergen op Zoom van zowel een rechtstreekse verbinding ri. Randstad als ri. Brabant.

Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke zullen dan wat langzamer in de Randstad zijn, omdat ze de sprinter moeten gebruiken vanaf Roosendaal. Om dit te compenseren zou je de knip in Dordrecht weer kunnen terugdraaien. Ik denk dat dat verlies te overzien is ten opzichte van de winst voor de grotere steden incl. hun achterland.
Ik zou in elk geval de plaatsen Wijhe, Olst, Dieren, Oss, Etten-leur, Heerle-Wouw, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kappelle-Biezelinge, Goes en Arnemuiden de intercity's niet laten stoppen en deze plaatsen laten aandoen door stoptreinen eventueel sneltreinen en de intercity's vanuit Middelburg/Vlissingen laten vertrekken. Dan is er een snellere reistijd en kan de Intercity's dan om en om naar Zwolle of Rotterdam in een kwartier of halfuur dienst. Roosendaal wordt in dit geval weer een belangrijke overstap station.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 13 mar 2017, 10:35
door Alargule
Er zijn vast redenen te bedenken dat de 'intercity' deze kleinere plaatsen aandoet. Onvoldoende vraag voor twee producten (IC/stoptrein of IC/sneltrein of sneltrein/stoptrein), beperkingen in de infrastructuur (enkelspoor) of eisen aan de dienstregeling (knopen).

Maar eerlijk gezegd denk ik dat 99% van alle verbetervoorstellen aangaande het 'sneller maken' van intercity's al opgelost kan worden door de betreffende intercity gewoon een 'trager' naampje mee te geven. Interregio, anyone?

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 13 mar 2017, 16:24
door johanvonderatlantis
Dan zou ik eerder voor sneldienst gaan of sneltrein wat de benaming betreft. Maar juist daardoor vertrekken steeds meer mensen richting randstad omdat de voorzieningen sneller achteruit holt en de regering weigert om meer geld aan te spenderen aan regio's.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 10:52
door Western Soldier
Ik wil hier nog wel een voorstel doen. Wat ik zou doen is het aanbesteden van stoptreinen op de Zeeuwse Lijn. Met name Arriva heeft al veelvuldig laten zien dunbevolkte gebieden goed te kunnen exploiteren en te zorgen voor een goede dienstregeling. NS wil op de Zeeuwse Lijn geen sprinters rijden en is nu in de spits weer stations gaan overslaan. Als Arriva daar stoptreinen gaat rijden kan NS de IC laten doorrijden op stations die geen IC nodig hebben. Het scheelt NS minimaal 1 treinstel die ze aan een andere dienst kunnen geven.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 11:17
door reisthijs
Leuk, maar wie gaat dat betalen? NS rijdt nu voor eigen rekening in Zeeland, de provincie hoeft er niets voor te betalen. Als ze een stoptrein zouden willen besteden moet daar een subsidie tegenover staan.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 11:54
door Western Soldier
Soms kosten dingen geld. Het scheelt voor NS een slok op een borrel als ze een stuk minder hoeven te stoppen en ik snap wel dat NS ooit gezegd heeft dat een aantal stations moeten sluiten en dat ze dat nog steeds willen. Ik ben er echter niet voor dat dit gebeurd. Om die reden vind ik dat er een stoptrein moet worden aanbesteed. Op die manier kan NS een trein besparen en kunnen de stations zonder veel kosten openblijven. Het is natuurlijk ook logisch dat stations geld kosten. Dus ik vind dat de provincie Zeeland die verantwoordelijkheid moet nemen.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 12:03
door Suus
NS betaalt de Rijksoverheid om treinen te mogen rijden, ook in Zeeland. Bij jouw voorstel wordt het rijden van treinen betaald door de belastingbetaler.

NS heeft in december de dienst naar Zeeland al een beetje uitgebreid om aan de grootste klachten tegemoet te komen, mogelijk geeft de provincie daarvoor zelfs al geld uit. Tegelijkertijd is een ander dienstregelingmodel dan nu ook problematisch met aansluitingen op andere treinen en bussen.

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Geplaatst: ma 15 jan 2018, 12:18
door Western Soldier
Laat dan de stoptrein doorrijden naar Breda, dan kan de stoptrein daar een overstap bieden op de HSL. Omdat keren daar lastig is voor de richting Roosendaal kan hij in dit geval dan beter keren te Gilze-Rijen. Daar liggen momenteel al 3 sporen, alleen heeft 1 van de sporen nog geen perron. Als je ook het 3e spoor daar een perron geeft kan het middelste spoor gebruikt worden door de Zeeuwse trein om te keren. Bij aanbestedingen wordt overigens overal betaald door de opdrachtgevers, dus waarom eigenlijk in Zeeland niet?

En een andere optie is om de stoptrein gewoon in Roosendaal 3 minuten voor de IC aan te laten komen. Dan hoeft er maar 5 minuten gewacht te worden. Dat is toch geen onoverkomelijk probleem?