HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door OVinspecteur »

Wanneer je op Hafas zoekt naar een reis van Rotterdam naar Köln zijn er 2 routes met 1 overstap:
1) Rotterdam - Utrecht (overstap 7 min.) - Köln: 2.52u tot 2.58u;
2) Rotterdam - Brussel Zuid (overstap 15 tot 20 min.) - Köln: 3.17u.

Dat bracht me op het idee dat het wellicht best mogelijk zou zijn om vanuit Nederland rechtstreekse HST's te laten rijden via de Belgische HSL2/HSL3. Als je niet 2x de Brusselse Noord-Zuidverbinding over hoeft en een overstap op Brussel Zuid uitspaart, win je algauw 40 min. op de reistijd van 3.17u. Daarmee is het een stuk sneller dan via Utrecht. Met de bypass van Mechelen, lijn 25N en verbeteringen tussen Aachen en Köln kan het verschil in reistijd nog verder oplopen.

Tijd voor bijv. 2x daags een ICE Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel Luchthaven - Liège - Aachen - Köln - Frankfurt?

Andere (mogelijke) voordelen:
- Rotterdam wordt aangesloten op het HST-netwerk richting Duitsland;
- Den Haag houdt ook aansluiting op het HST-netwerk -> IC Brussel kan altijd naar A'dam i.p.v. Den Haag;
- De HSL Zuid wordt beter benut met internationale verbindingen;
- Extra overstapmogelijkheden;
- Misschien dat reizigers tussen Zuid-Holland en Maastricht, Heerlen en Kerkrade ook nog profiteren van kortere reistijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Daniel »

Verplaatst naar Ideeën over OV, daar is dit onderwerp beter op z'n plaats
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door baladid »

Het is volgens mij ooit eens op dit forum besproken...

Edit: Ik heb ooit eens het balletje in dit topic opgegooid:
baladid schreef: Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
Idee toen was dat de ICE A'dam-Keulen te veel over niet HSL-lijnen rijdt. Een ICE (A'dam-Schiphol)-R'dam-A'pen-Zaventem-Luik-Aken-Keulen zou over veel meer HSL rijden. Voor A'dam-Keulen niet interessant, maar voor A'dam-Luik, Schiphol-Zaventem, R'dem-Luik/Aken/Keulen en Antwerpen-Duitsland wel.
Voor Den Haag-Keulen lijkt het me om het even ov je via Arnhem of via Luik gaat.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door OVinspecteur »

Ik denk dat beide verbindingen wel naast elkaar kunnen bestaan. Voor A'dam en het Ruhrgebied is de huidige verbinding via Arnhem logischer.
Het is vooral Rotterdam dat profiteert van een snellere route naar Duitsland. Maar ook vanuit Den Haag hoef je dan niet meer over te stappen. Verder kan deze ICE prima gebruikt worden door Brusselgangers. Vanaf de luchthaven rijden er bijv. treinen naar de Europese wijk.

A'dam - Luik en A'dam - Aken kunnen ook bediend worden door de IC's naar Limburg door te trekken. Maar ik weet zo niet wat dan sneller zou zijn.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door OVinspecteur »

En inderdaad... Antwerpen - Duitsland is ook een mooie verbinding die er dan bij komt.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door baladid »

OVinspecteur schreef:
A'dam - Luik en A'dam - Aken kunnen ook bediend worden door de IC's naar Limburg door te trekken. Maar ik weet zo niet wat dan sneller zou zijn.
Als ik van stops Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel_Luchthaven-Luik uitga:
A'dam-A'pen: 75 minuten. A'pen-Zaventem: 30 minuten. Zaventem-Luik zou iets van 30 à 35 minuten moeten zijn (van het verdere Brussel-Noord zijn het 38min.). In totaal iets van 2u20 tot 2u25 vanaf A'dam, een kwartier minder vanaf Schiphol. A'dam-Luik is dus sneller dan via Maastricht, Schiphol-Luik ook. (Nu overigens ook al: Snelste route A'dam-Luik gaat via Brussel-Zuid.)
Voordeel van de route vanaf A'dam ipv Den Haag is dat de vluchten Schiphol-Zaventem kunnen worden geschrapt – net zo als niks meer tussen Keulen en Frankfurt vliegt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door OVinspecteur »

A'dam - Luik is inderdaad sneller te bedienen via Brussel Luchthaven; A'dam - Aken ook. Alleen A'dam - Keulen en verder blijft toch wel een half uur sneller via Arnhem.

De vliegtuigen tussen Schiphol en Brussel zullen vooral gebruikt worden door overstappers. Als je dat wilt vervangen door de HST, zal er heel frequent gereden moeten worden en moet er misschien ook ingecheckte bagage aan boord o.i.d. Hoe doen ze dat tussen Frankfurt en Keulen?

Natuurlijk zijn er nog meer verbindingen tussen A'dam en Brussel Luchthaven denkbaar, zoals een 'echte' Beneluxtrein; eentje die ook echt naar Luxemburg rijdt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door en-es »

Ik heb ooit eens in Keulen Hbf een meneer gekleed in een lufthansa hesje gezien die bagage uit een ICE aan het uitladen was. Geen idee of dat ingecheckte bagage was. Maar volgens mij moet je je eigen bagage gewoon meenemen in de ICE.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Mikos »

Dat bestaat bij Thalys ook: Er worden tickets verkocht van Schiphol naar Verweggistan, waarbij er via Parijs of Brussel gevlogen wordt. Het deel van Schiphol naar Brussel/Parijs gaat dan per trein. Bagage wordt netjes ingecheckt aan de incheckbalie, waarna die door bagagepersoneel van Thalys wordt opgehaald en in een aparte bagageruimte wordt opgeslagen. In Brussel/Parijs wordt die dan weer overgeheveld om richting het vliegveld te reizen, waar de bagage wordt doorgesluisd naar het vliegtuig.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door en-es »

Hebben Thalys-treinen dan een aparte bagageruimte voor ingecheckte bagage? Nooit geweten. En zijn er dan mensen die de bagage uit de trein halen en ervoor zorgen dat ze in het vliegtuig komen? Dan zijn er zeker ook bagagebusjes die tussen station en luchthaven pendelen?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Chrysa »

Krijg je dan een Thalyskaartje Schiphol - Brussel en dan een TGV-kaartje Brussel - Charles-de-Gaulle? Gare du Nord - Charles-de-Gaulle is niet heel praktisch als je een vliegtuig moet halen, met al die files.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door en-es »

Tussen Gare du Nord en Charles De Gaulle gaan regelmatig RER treinen. Vraag me alleen af of er vliegtickets bestaan waarmee je op dit traject kan reizen. Bijv. Amsterdam-Verweggistan via Charles De Gaulle met Thalys, RER en vlieger.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Aking »

en-es schreef:Hebben Thalys-treinen dan een aparte bagageruimte voor ingecheckte bagage? Nooit geweten.
Thalys heeft sowieso een apart bagagehok, al wordt dat volgens mij (bijna) nooit gebruikt...
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Widejo »

en-es schreef:Tussen Gare du Nord en Charles De Gaulle gaan regelmatig RER treinen. Vraag me alleen af of er vliegtickets bestaan waarmee je op dit traject kan reizen. Bijv. Amsterdam-Verweggistan via Charles De Gaulle met Thalys, RER en vlieger.
Of het helemaal niet mogelijk is, durf ik niet te zeggen - maar onlogisch is het wel. Amsterdam - Parijs is natuurlijk gewoon te vliegen en zal bij boeking nooit als treinverbinding naar voren komen. Het is een verbinding tussen de twee hubs van Air France-KLM. Dit is ook financieel te verwaarlozen als je het tegenover de reistijd per trein zet. Je kunt wel een vlucht boeken vanaf Brussel-Zuid. De IATA code van het treinstation is ZYR. Dus een vliegticket ZYR-JFK bijvoorbeeld is het ticket voor zowel trein als vlucht. Dit kan van Brussel-Zuid naar Amsterdam Schiphol zijn of naar Paris CDG. Dit verschilt per eindbestemming natuurlijk.

Ik weet van Duitsland dat je bij vakantieboekingen in Duitsland vaak een nationaal treinkaartje krijgt, bijvoorbeeld om te reizen naar Düsseldorf Airport. Dit doet de Duitse reisorganisatie Alltours bijvoorbeeld en is geldig in treinen van de DB. Dus Venlo-Düsseldorf Airport zou je per trein met dat kaartje kunnen doen.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door baladid »

In Keulen kun je geen baggage meer inleveren (kon wel ooit). Het gaat als volgt: Je checkt in Keulen in (met je vliegticket), pakt de trein naar Ffm, dumpt daar alleen de koffer (volgens mij een speciale plek voor »Airrailers«) en loopt dan naar de gate. Deze Airrailers hebben automatisch gereseserveerde plaatsen (Economy=2e klas, Business/First=1e klas).
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Suus »

Thalys wordt alleen door KLM aangeboden en alleen nog vanaf Brussel en Antwerpen. Reizigers gaan naar het internationaal loket met hun vliegticket en krijgen een reservering voor de trein. Bagage leveren ze in op Schiphol. Op de terugweg kunnen ze een ticket halen bij het internationaal loket op Schiphol. Thalys heeft niet echt meer iets van een bagageafdeling. Zou wel kunnen dat ze voor zon/ski-Thalys een deel van de trein inrichten als bagage-afdeling, ik denk aan de vier vierzitters in rijtuig 28/38.

Air France heeft een samenwerking met TGV, daarvoor zijn er op Brussel-Zuid en diverse Franse stations speciale balies. Het zou kunnen dat bagage daar wel wordt afgehandeld.

In Duitsland staan bij sommige treinen ook vluchtnummers van Lufthansa op de perronschermen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Aking »

Suus schreef:Thalys heeft niet echt meer iets van een bagageafdeling.
Volgens mij zit er voor een van de motorrijtuigen (aan de kant van de 1e klas als ik het me goed herinner) een bagagecompartiment... Of zijn die er ondertussen alweer uitgesloopt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Suus »

Dat is tegenwoordig een exclusieve vergadersalon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door Aking »

Zit die daar niet voor?

Ik ben namelijk wel eens daarlangs in de cabine beland en meen me te herinneren dat dat (en dan praat ik over 15 jaar terug ofzo) eerst door die salon ging.

Daarnaast lijkt dat ook te kloppen met dit plaatje:

Afbeelding
Naast de reizigersdeur zie je de raampjes van de salon, en daarnaast zit de bagagedeur.

Ook volgens NS International is de bagageafdeling nog steeds aanwezig:
Afbeelding
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: HST NL-D mogelijk via Brussel Luchthaven en Liège?

Bericht door MarkNL »

Toevallig gisteren langs een Thalys gelopen en beetje willekeurig naar binnen staan gluren, zag inderdaad nog zo'n bagagecompartiment.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten