Intercityverbetering

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
johanvonderatlantis
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 18:52

Intercityverbetering

Bericht door johanvonderatlantis »

Ik heb een voorstel. Het intercity in Nederland laat weleens te wensen over. Temeer omdat de Intercity's tegenwoordig ook op de minst belangrijke plaatsen stoppen. Hoe zouden jullie het vinden om de Intercity's op minder stations te laten stoppen zodat de reistijd sneller wordt en ophogen naar 160 km/uur en op sommige trajecten tot 200/uur? Ik neem als voorbeeld het traject Zwolle-Roosendaal en Maasstricht-Alkmaar/Schiphol. Mijn voorstel als Intercity van Zwolle naar Roosendaal als volg te hanteren; V:Zwolle-Deventer-Zuphen-Arnhem-Nijmegen-s'Hertogenbosch-Tilburg-Roosendaal, eventueel doorgaan naar Berhem op Zoom-Middelburg vv. V:Maastricht-Sittard-Roermond-Eindhoven-s'Hertogenbosch-Utrecht centraal-Amsterdam Bijlmer Arena-(Amsterdam Amstel-Amsterdam centraal-Amsterdam Sloterdijk-Zaandam-Alkmaar) of (Amsterdam WTC-Schiphol-Leiden centraal) vv. Nu ontbreekt er sommige plaatsen en dat klopt. Intercity's doen meer hun recht aan als ze stoppen op knooppunten en niet meer op tussenliggende stations als Dieren, Elst, Oss, Weert, Heilo of castricum. Sneltrein weer herinvoeren die de Intercity lijnen dan weer aanvullen waarin de laatst genoemde plaatsen wel worden aangedaan. Die twee lijnen heb ik als voorbeeld genomen maar kan ook voor andere lijnen gelden. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 13 mar 2017, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Pilletje voor Engelse ziekte
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Intercity verbetering

Bericht door groningen »

Waarom is het in Bold?
johanvonderatlantis
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 18:52

Re: Intercity verbetering

Bericht door johanvonderatlantis »

Zal bold wel weghalen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Intercity verbetering

Bericht door Hainje »

TS, ik raad je aan om eens rond te neuzen in de discussies over dit onderwerp op dit forum, al vrij snel zul je kunnen concluderen dat het allemaal niet zo eenvoudig ligt zoals je stelt. Zowel op politiek, financieel als infrastructureel niveau. Uiteraard ben je welkom om mee te discussiëren over dit onderwerp, er zijn hier genoeg leden die bereid zijn jou e.e.a. uit te leggen.

Welkom en veel plezier op dit forum ;).
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity verbetering

Bericht door Ardan »

Topic verplaatst van 'Geheel Nederland' naar 'Ideeën over OV'.
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Intercity verbetering

Bericht door Yanaike »

Door de intercity te laten stoppen op stations zoals Wijhe, Olst, Etten-Leur, Castricum, Heiloo, Deurne, Horst-Sevenum, Blerick, Schagen, Anna Paulowna en alle stations in Zeeland etc., voorkom je dat er een aparte sprinter moet rijden om deze stations te bedienen.

Even een rekenvoorbeeldje. Laten we kijken naar de IC Zwolle - Roosendaal. Door niet meer te stoppen in Olst en Wijhe wordt de IC ongeveer 4 minuten sneller, maar er is wel een extra sprinter nodig. Een sprinter Zwolle - Deventer doet er 24 minuten over, enkele reis. Als je Wijhe en Olst 2x/uur wilt blijven bedienen, wat wordt geëist door de staat, heb je twee omlopen nodig. Met andere woorden: je bespaart 8 minuten reistijd op je intercity, maar je verliest 48 minuten reistijd met een nieuwe sprinter, en je hebt 2 extra treinstellen nodig, 2 extra machinisten, 2 extra conducteurs etc.

Zo simpel als jij het schetst kan dus niet. Je moet nadenken over de gevolgen van het schrappen van IC-stops in o.a. Wijhe en Olst. Er moet een serieuze afweging gemaakt worden. Zijn er wel genoeg reizigers tussen Zwolle en Deventer om zowel een intercity én een sprinter te laten rijden? En waarbij hebben de reizigers het meeste baat? Bij een IC die 4 minuten sneller is maar wel extra overstappen én meer reistijd voor de tussen gelegen stations, of de huidige situatie: 4 minuten trager, maar wel goede reismogelijkheden voor Olst en Wijhe als een soort bonus.

Bedenk ook dat de IC Zwolle - Roosendaal op dit moment, zowel in Zwolle, als in Roosendaal, goede aansluiting geeft op treinen naar Leeuwarden/Groningen/Emmen/Lelystad/Zeeland. Als je de IC gaat versnellen (tenzij je op zijn minst 15 minuten reistijd kan halen), wordt de overstaptijd op Zwolle of Roosendaal een stuk langer. Kun je dan niet beter op nog een paar extra stations stoppen en een korte overstaptijd op Zwolle/Roosendaal?
johanvonderatlantis
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 18:52

Re: Intercityverbetering

Bericht door johanvonderatlantis »

Op zich wel een punt maar wordt het niet eens tijd dat de overheid meer gaat inversteren in OV?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercityverbetering

Bericht door Vinny »

Heel in het kort, toen in 2007 de NS veel intercity's liet "uitlopen" als stoptrein kon de frequentie voor de betreffende stations van 1 naar 2 keer per uur en kregen de intercitystations zelf een betere tijdsligging (klokvaste halfuursdienst). De reiziger bleek dit beter te waarderen dan 1 keer per uur een snelle intercity - vaak met tamelijk beroerde aansluitingen op het onderliggend openbaar vervoer. Snelheid is namelijk meestal niet echt een reden voor reizigers om het openbaar vervoer te nemen: de auto is in 90% van de gevallen toch sneller. Het gemak van geen dure parkeerplaats zoeken en niet in de file hoeven staan om de centra van de grote steden in de Randstad te bezoeken tellen zwaarder mee in de keuze van de reiziger om het openbaar vervoer te kiezen. Daarom is het marktaandeel van de trein in reizen naar steden als Amsterdam, Utrecht (en Groningen) relatief hoog, ook in het forensensegment (dus exclusief studenten en scholieren die vaak OV-afhankelijk zijn).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten