Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?
Geplaatst: ma 13 mar 2017, 20:08
We hebben hier op het forum bovengemiddeld veel ov-enthousiastelingen zitten. Dat is leuk aangezien iedereen voor OV is maar dat heeft ook een keerzijde. Realisme over de mogelijkheden van OV als alternatief voor de auto worden nog wel eens overschat. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat voor veel mensen de auto als een belangrijk vervoersmiddel wordt gezien, zelfs als het ov op een bepaalde relatie erg goed is. Daarop is ook beleid gebaseerd wat zowel de auto ontmoedigd als het OV aanmoedigt. Nu werkt dat goed als de OV-verbindingen goed zijn en daar ook voldoende massa in een vervoersstroom groot is waardoor er makkelijk een goede OV-verbinding aangeboden kan worden maar dat is helaas niet overal het geval. De praktijk leert bijvoorbeeld dat op een groot aantal relaties auto's een factor twee sneller zijn als we een deur-tot-deurreis bekijken. Op het platteland is dat wellicht niet te voorkomen maar in stedelijke gebieden of tussen steden zou dat toch eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Het devies is al snel dat er veel geïnvesteerd moet worden in een bepaalde verbinding nieuwe verbinding. Denk bijvoorbeeld aan Utrecht-Breda. De kans is erg groot dat het aantal OV-reizigers hier zal toenemen als er een goede snelle verbinding komt. Tegelijkertijd kunnen we ons kostbare OV-geld misschien beter besteden aan verbindingen die er al zijn maar beter moeten of naar plaatsen waar reizen uit heel veel richtingen een lange reisduur voor kennen waardoor OV-niet concurreert met de auto. Dan is de kans op lage kosten of hoge baten veel groter en dan zal een investering een grotere effectiviteit kennen. Het probleem is alleen.. Uitzoeken wat voor relaties dit zijn kost relatief veel moeite. Wellicht kunnen jullie helpen. Ik heb alvast een voorzetje gemaakt:
Bestaande verbindingen die beter moeten.
Het devies is al snel dat er veel geïnvesteerd moet worden in een bepaalde verbinding nieuwe verbinding. Denk bijvoorbeeld aan Utrecht-Breda. De kans is erg groot dat het aantal OV-reizigers hier zal toenemen als er een goede snelle verbinding komt. Tegelijkertijd kunnen we ons kostbare OV-geld misschien beter besteden aan verbindingen die er al zijn maar beter moeten of naar plaatsen waar reizen uit heel veel richtingen een lange reisduur voor kennen waardoor OV-niet concurreert met de auto. Dan is de kans op lage kosten of hoge baten veel groter en dan zal een investering een grotere effectiviteit kennen. Het probleem is alleen.. Uitzoeken wat voor relaties dit zijn kost relatief veel moeite. Wellicht kunnen jullie helpen. Ik heb alvast een voorzetje gemaakt:
Bestaande verbindingen die beter moeten.
- Verbindingen tussen sprinterstations in Gooi/Flevoland met sprinterstations rondom Amsterdam. (Veel stops, lang stilstaan)
- Almere-Utrecht
- Harderwijk/Nijkerk-Utrecht
- Utrecht-Oost (Rijnsweerd/Uithof)
- Amsterdam-Zuidoost
- Amstelveen