(Meer-)treinsystemen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat je op het eind een 3-treinensysteem bedoelde?

Maar die lijn is inderdaad een lijn die met uitstek geschikt zou zijn voor een 3-treinensysteem, waarbij je dus de doorgaande IC (naar Den Helder) een echte IC laat zijn die non-stop tussen Alkmaar en Sloterdijk laat rijden en dan de overige 'snelle' treinen ook laat stoppen op Zaandam, Castricum en Heiloo (en evt. Uitgeest)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Jef400 »

Dus dan krijg je dit?

Intercity (2x uur): Den Helder (stoptrein) Alkmaar-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal (intercity) Nijmegen
Sneltrein (4x uur): Alkmaar-Heiloo-Castricum-Uitgeest-Zaandam-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal

Ik vrees dat het 2x uur doorsturen van een sneltrein naar Schiphol weer reizigers kost al stopt die trein wel weer op Sloterdijk al is de overstap naar Centraal daar ruk natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door TreinenFreak »

Beetje of-topic, maar 6x per uur een trein vind ik zoiezo al niet praktisch voor een dienstregeling qua aansluitingen en dergelijke. Voor de richting Eindhoven is het nog enigszins te begrijpen, maar 6x per uur naar het noorden is zeer overmoedig, ook al zijn de noordelingen nog zo op Amsterdam gericht of wat er nog meer voor als reden kan dienen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Jef400 »

Kom met cijfers, kom met argumenten. Maar plaats geen lege hulsen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door TreinenFreak »

Oke, 6x per uur biedt geen aansluitingen op 4x per uur. Lijkt me logisch. Alkmaar heeft nog geen 20.000 passagiers per dag en Eindhoven al 60.000.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door JWM »

Die cijfers zeggen niks, want hoeveel % van die 60.000 zijn Intercityreizigers richting Den Bosch?
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door TreinenFreak »

Daar zijn naar mijn weten geen getallen over bekend maar Eindhoven dus zo gezegd 60.000 reizigers. De andere (grote) stations gelegen aan een spoorlijn die ook Eindhoven aan doen hebben: Den Bosch 40.000 reizigers, Tilburg 30.000, Venlo 7.000 en Weert 13.000. 40.000 (reizigers ht) / 90.000 (totaal reizigers alle richtingen) = 44,44 %. 60.000*0,44 = 26.400 reizigers in de richting naar Utrecht
Alkmaar heeft 20.000 reizigers. Den Helder heeft er 4.000, Hoorn 13.000, Haarlem 38.000 en Zaandam 21.000 reizigers. 21.000/55.000 = 38,1 %
20.000*0,381 = 7.620 reizigers in de richting Amsterdam
Ik heb geprobeerd iets met getallen te doen, lijkt me duidelijk dat 6x per uur zeker voor Alkmaar en de rest beetje overtrokken is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door JWM »

Snap echt niks van je berekening.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Jef400 »

Gelukkig zitten gasten als jij niet op de verantwoordelijke posities. Dit is duimzuigerij. Er is wel degelijk onderzoek gaande naar de bestemmingen van de passagiers.

Alkmaar-Hoorn is een zijlijntje. Aan de materieelinzet kun je al aflezen dat daar geen hond in de trein zit.
Den Helder-Alkmaar is een stoptrein en rijdt maar 2x uur. Met fors lagere passagiersaantallen kom je daar ook op een niet dominante richting uit.
Blijven Alkmaar en Haarlem over. Haarlem is 2x uur met in de spits wat extra treinen. Blijft Amsterdam over. 4x uur. Daar kun je al uit afleiden dat je ongenuanceerde rekensom niet klopt. Verdiep je eerst voordat je dit soort methode's toepast waarbij je van gelijke stromen uitgaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door JWM »

Nouja, ook al slaan de cijfers nergens op, wie af en toe in de regio komt ziet ook wel dat het treinverkeer in Noord-Holland erg verspitst is én erg op Amsterdam is gericht. Mochten er inderdaad ooit 6 IC's per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Alkmaar dan zou ik hier juist wel kiezen voor het drietreinensysteem met 2x per uur de IC uit Den Helder die non-stop rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk en 4 treinen die ook stations als Heilloo en Castricum bedienen. Dat wat SuperGhost ook voorstelt dus. Hiermee heeft Alkmaar en alles wat daar boven ligt een snellere verbinding met Amsterdam en behouden de drukke forensenstationnetjes hun huidige bediening wat ook duidelijk in een behoefte voorziet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Jef400 »

Dat is het ook. Ik ben het er zelf ook wel mee eens om het op Superghost zijn manier te doen. Misschien dat je een sneltrein enkel in de brede spits of overdag kan laten rijden. Net zoals nu het geval is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Yanaike »

Als je de snelle IC dan ook nog op Zaandam laat stoppen, heb je het voorstel waar ik eerder in dit topic ook al mee kwam. Als je de snelle IC niet op Zaandam laat stoppen, denk ik dat het iets lastiger gaat worden om 6 SPRs ingepast te krijgen tussen Uitgeest en Amsterdam.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Widejo »

Ik voel wel iets voor het S-bahn idee. Ik richt een aparte organisatie op, even voor de show. Mag natuurlijk ook onder de NS-vlag zijn.
Spoiler: show
BRAVO Sprinternet in Noord-Brabant
Voor verbinding tussen Stedenrij en Achterland. Onderstreept is IC-station
B1: Tilburg C - Oisterwijk - Boxtel - Best - Eindhoven Airport - Eindhoven Strijp - Eindhoven C - Eindhoven Tongelre - Geldrop - Heeze - Maarheeze - Weert
B2: Bergen op Zoom-Zuid - Bergen op Zoom - Wouw - Roosendaal-Zuid - Roosendaal - Etten-Leur (Etten) - Etten-Leur (Leur) - Breda Westerpark - Breda C - Breda Hoogeind - Dorst - Gilze-Rijen - Tilburg Reeshof - Tilburg Universiteit - Tilburg C
B3: Tilburg C - Tilburg-Oost - Berkel-Enschot - Udenhout - Helvoirt - Vught-Noord - 's-Hertogenbosch C - 's-Hertogenbosch Maaspoort - Hedel - Zaltbommel
B4: Roosendaal - Oudenbosch - Zevenbergen - Zevenbergschen Hoek - Breda Prinsenbeek - Breda Westerpark - Breda C - Breda Hoogeind - Oosterhout-Zuid - Oosterhout
B5: Deurne - Helmond Brouwhuis - Helmond C - Helmond 't Hout - Helmond Brandevoort - Nuenen Dierenrijk - Eindhoven Tongelre - Eindhoven C - Eindhove Strijp - Eindhoven Airport - Best - Boxtel - Vught - Vught-Noord - 's-Hertogenbosch C - 's-Hertogenbosch-Oost - Rosmalen - Geffen-Nuland - Oss-West - Oss - Berghem - Ravenstein - Wijchen - Nijmegen Dukenburg - Nijmegen Goffert - Nijmegen C

En de nieuwe lijn:
B6: Tilburg C - Oisterwijk - Boxtel - Schijndel - Veghel - Uden-Zuid - Uden - Zeeland - Grave - Cuijk

Hoe zit het dan met de IC's? Die blijven bestaan.
* Vlissingen > Bergen op Zoom - Roosendaal > Amsterdam C
* Rotterdam C > Dordrecht > Breda C - Tilburg Universiteit - Tilburg C - Eindhoven Airport - Eindhoven C
* Zwolle > Nijmegen C - Oss - 's-Hertogenbosch C - Tilburg C - Tilburg Universiteit - Breda C - Roosendaal
* Maastricht/Heerlen > Weert - Eindhoven C - Eindhoven Airport - 's-Hertogenbosch C > Utrecht C > Amsterdam C
* Venlo > Deurne - Helmond C - Eindhoven C - Boxtel - 's-Hertogenbosch C > Utrecht C > Amsterdam C
En de ICd's? Die ook.
* Den Haag C > Breda C - Tilburg C - Eindhoven C
* Amsterdam C > Schiphol > Rotterdam C > Breda C > Antwerpen C > Brussel Z

Ja ik weet bovenstaande heeft een grote impact en is niet realiseerbaar op bestaande infrastructuur.
Maar zo zie ik het in ieder geval voor mij in mijn 'meer treinen systeem' waar men zich meer richt op het combineren van regio's.

- Met name stations als Tilburg, TIlburg Universiteit en Boxtel moeten stevig uitgebreid worden, vanwege hun centrale ligging op meerdere lijnen en in het midden van Brabant. Station Lage Zwaluwe zuidelijk verplaatst naar Zevenbergschen Hoek en een verbinding Zevenbergen > Breda word aangelegd.
- Ook een aantal uitschieters naar buiten Brabant zijn niet uitgesloten (Weert, Nijmegen, Zaltbommel) om aansluiting op andere netwerken mogelijk te maken. Een Zeeuws netwerk zou in Bergen op Zoom aansluiten. Een Limburgs netwerk in Deurne en Cuijk.
- De nieuwe lijn naar Uden en verder en de aansluiting Breda - Oosterhout zijn missing links en worden aangelegd.
- De Benelux laat ik vervallen, de frequentie van de ICd's gaat omhoog.
Ik vind dat er zo meer cohesie ontstaat in de provincie, waardoor men sneller gebruikt maakt van de trein. Het treinnet heeft namelijk een eigen identeit, voor en door Brabant met excellente aansluiting op het landelijke IC'net.
Laatst gewijzigd door Widejo op do 13 apr 2017, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door JWM »

Leuk zo'n fantasienetwerk, voegt echt wat toe aan dit topic :neg:

Verplicht leesvoer voor jou: viewtopic.php?f=19&t=12978
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Zugführer »

Dit topic neigt de hele tijd al naar lijstjes met treindiensten die de individuele gebruikers zo in hun hoofd hebben, terwijl het veel interessanter is om over het concept zelf te discussiëren. Wat zijn de voor- en nadelen van een tweetreinensysteem of drietreinensysteem? Een voorbeeld hoe dat uit zou kunnen pakken helpt daarbij tot op zekere hoogte, maar met dit soort uitwerkingen help je de discussie niet verder.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Widejo »

JWM schreef:Leuk zo'n fantasienetwerk, voegt echt wat toe aan dit topic :neg:
Als jij het leesvoer-topic had doorgelezen, had je kunnen lezen dat ik daar zelf ook aan bijgedragen heb.

Zo'n fantasienetwerk is inderdaad leuk, maar dat is mijn visie. Waar in dit topic ook ruimte voor zou moeten zijn;
Yanaike schreef:Sprinters worden steeds meer een S-Bahn achtig systeem met veel haltes, hoge frequenties, brede deuren, korte haltetijden en snel optrekken en afremmen. Bij intercity’s wordt steeds meer ingezet op het behalen van hogere maximale snelheden, reiscomfort en het verbinden van grote steden en de S-Bahn-systemen.
Ik haal het sprinternetwerk en het IC-netwerk uit elkaar in Noord-Brabant, en maak er 'regionale' lijnen van. Weg van het juk van de dienstregeling 2017 waar men pagina's mee kan vullen in het kader van 'Een sneltrein stopt in Veenendaal-De Klomp, een intercity niet meer'. Door mijn input probeer ik discussievoer in te brengen om sprinters meer regionaal in te zetten naar een Duits model. Het treinnet niet meer zien als één groot net of vijver waar intercitytreintjes en stoptreintjes in zitten, maar juist een pyramidemodel waar het sprinternetwerk dat bedient word door lokaal bus/tramverkeer op zijn beurt, het IC-netwerk bedient. Dus infrastructuur ontvlechten.

EDIT: N.a.v. post Yanaike; Ja ik ben tegen de komst van een derde treinsoort. De Intercity en de Intercity Direct verbinden S-bahn regio's in hogere snelheden. Zie het als een cross-over van het 'Zone-idee' en het 'Tweetreinensysteem'. Overlap bijvoorbeeld in de Randstad is niet te vermijden, maar de sprinter moet lokaal bus/tramverkeer verbinden met IC-stations. Hiermee gaat de kwaliteit van het intercityproduct alsmede intercitydirectproduct omhoog.

Ik geef met het Brabantse netwerk alleen een uitgebreid voorbeeld hoe ik het voor mij zou zien. Waar in dit topic ook ruimte voor zou moeten zijn;
Yanaike schreef: Welk (meer-)treinensysteem heeft jouw voorkeur en waarom? Of heb je nog een ander (meer-)treinensysteem in gedachte? Hoe zou jij omgaan met de bediening van discussie-stations?
We verschillen klaarblijkelijk van mening. Het laat mij alleen maar zien dat inbreng van 'de leek' ongewenst is.
Uit het 'leesvoer' topic:
Widejo schreef: Er zijn hier forummers die tot in details kunnen zeggen wat kan en niet kan met een zeer goede argumentering, maar ook een aantal die ondanks een wat kleinere algemene kennis betreft OV wel goed kunnen meepraten en dan is er een groep die niet inhoudelijk de kennis hebben om tot in de punten zijn keuzes te kunnen argumenteren maar gewoon "dat een gemis vinden" of zich iets afvragen waarom iets er wel of niet is (in zijn of haar regio) en dan met een "luchtfiets" komen. Deze hele mix in een topic zorgt voor levendigheid en discussie naar mijn mening.
Vragen die je aan de hand van mijn post had kunnen hebben zijn.
- Waarom kies je ervoor om duidelijke lijnen te trekken aan de hand van provinciegrenzen?
- Moeten reizigers hierdoor niet vaker overstappen?
- Wat denk je wat de impact is op interregionaal verkeer zoals 's-Hertogenbosch - Utrecht C, trek je forenzenstromen hierdoor niet uit elkaar?
- Denk je dat zoiets op elke provincie of regio te reflecteren is?
- Dit is iets te uitgebreid, zou je, jou treinensysteem op één lijn kunnen uitwerken?
- Zijn er zoveel nieuwe stations en infrastruuraanpassingen nodig in Brabant?
Laatst gewijzigd door Widejo op do 13 apr 2017, 13:09, 5 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Yanaike »

Als topic-starter sluit ik me helemaal aan bij Zügfuhrer.

Wat ik tegen SuperGhost en SLToilet heb gezegd geldt ook voor Widejo. Probeer eerst eens antwoorden te geven op vragen als: ben je voor of tegen een derde treinsoort, hoe ga je om met uitzonderingen in stop-patronen (zo veel mogelijk consequent doorvoeren of uitzonderingen laten bestaan) en of de derde trein meer een soort Intercity Direct wordt, of een oude klassieke sneltrein. Pas daarna kun je uitleggen hoe je dat concept wil doorvoeren op het Nederlandse netwerk.

SuperGhost heeft duidelijke antwoorden gegeven, maar door allerlei andere reacties over wel/niet stoppen in Weert, raakt zijn idee een beetje ondergesneeuwd.

EDIT: Na aanleiding van de reactie van Widejo:
Widejo schreef:Vragen die je aan de hand van mijn post had kunnen hebben zijn.
- Waarom kies je ervoor om duidelijke lijnen te trekken aan de hand van provinciegrenzen?
- Moeten reizigers hierdoor niet vaker overstappen?
- Wat denk je wat de impact is op interregionaal verkeer zoals 's-Hertogenbosch - Utrecht C, trek je forenzenstromen hierdoor niet uit elkaar?
- Denk je dat zoiets op elke provincie of regio te reflecteren is?
- Dit is iets te uitgebreid, zou je, jou treinensysteem op één lijn kunnen uitwerken?
- Zijn er zoveel nieuwe stations en infrastruuraanpassingen nodig in Brabant?
Dit zijn vragen waar je dus al antwoord op had kunnen geven, doe dat dan eerst, en ga dan over tot het uitwerken van een voorbeeld.
Dus zoiets (waarbij je de puntjes nog verder uit moet werken natuurlijk):

Ik ben voorstander van een twee-treinen systeem (?), waarbij intercity's en sprinters meer uit elkaar getrokken worden. De sprinters krijgen dan een meer regionale functie, naar Duits model. Op deze manier denk ik dat ... Sprinters zouden vaker moeten stoppen op nieuw te openen haltes, op die manier krijgen ook voorsteden en buitenwijken en betere verbinding. Ik kies ervoor om duidelijke lijnen te trekken die eindigen bij de provinciegrenzen, zodat ..., dit betekent wel dat reizigers vaker moeten overstappen maar ... etc.

En dan kun je daarna zoiets zeggen als, hier is een voorbeeldje voor Brabant, en dan je hele plan (desnoods in een spoiler) erachteraan voegen.

Andere forumgebruikers kunnen het dan als nog oneens zijn met je plan, maar zouden wel moeten kunnen volgen waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen. Dan kunnen er interessante discussies volgen die betrekking hebben op waarom je iets hebt gedaan i.p.v. het wel of niet bedienen van een bepaald stationnetje. 'Waarom heb je gekozen voor een Duits model? In Duitsland liggen steden verder uit elkaar, past een Duits model wel in Nederland?', 'Denk je niet dat reizigers gemiddeld juist veel langer onderweg zijn omdat ze vaker moeten overstappen?' etc.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Widejo »

Yanaike schreef: EDIT: Na aanleiding van de reactie van Widejo:
Dank voor de reactie! Daar kan ik wat mee.
Ik zal op een later moment de opzet van mijn eerdere post aanpassen zodat het geschikter is en meer past binnen de bestaande discussie, en wel degelijk aan de discussie kan bijdragen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door hidihi »

Ik ben een groot voorstander voor het introduceren van meer treinformules. Treinen inplannen is nou eenmaal maatwerk en daar heb je nou eenmaal meer treinformules bij nodig.

Er zijn nou eenmaal stations waar spraken is van het fenomeen te groot voor de servet en te klein voor het tafellaken. Er zijn stations zoals Harderwijk, Nijkerk, Dieren en Zutphen. Die eigenlijk te weinig hebben aan 2x per uur een sprinter maar wel te klein zijn voor een IC stop en voor zulke steden is een sneltrein een prima oplossing. Ook voor middelgrote steden/plaatsen die tussen mega steden zitten kan een sneltrein een betere oplossing zijn. een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Gouda. Die heeft geen 8 IC's naar Utrecht nodig. Er kunnen dan beter echte IC's ingelegd worden die Gouda overslaat en sneltreinen die Gouda dan wel aandoen.

Hoewel er genoeg trajecten zijn die genoeg hebben aan een 2 treinen systeem (sprinters+IC treinen). Zijn er ook trajecten waarbij een drie treinen systeem (sprinters+sneltreinen+IC treinen)beter zou werken.

Ik zal een voorstander zijn van de volgende treinformules.

IC direct (treinen die over de hoge snelheidlijn gaan)
IC (treinen die het minst aantal stations aandoet)
Sneltrein (treinen die extra stoppen in grote dorpen/ kleinere stadjes)
Sprinter (doet elk dorp aan die tenminste 2x p uur bediend moet worden)
Stoptrein (deze stopt ook op evenementen stations zoals Tialf en de kuip)

In Nederland dien je ook rekening te houden met goederen paden die vaak niet gebruikt wordt. Om de infrastructuur beter te gebruiken zou je meer extra treinen in moeten kunnen leggen. Ik zal er voor kiezen om de letter E voor sommige treinen te gaan gebruiken. Dan zie je voor sommige treinen de benamingen (E IC) (E sprinter) en (E sneltrein) de letter E bekend dat de trein alleen rijdt als het goederenpand niet gebruikt wordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Wubbo »

Hoe zie je dat laatste voor je? De dynamiek van het goederenvervoer vraagt erom dat goederenpaden tot ongeveer 5 minuten voor uitvoering vrij moeten blijven. Ze zijn onder andere bedoeld om vertragingen in de scheepvaart en bij de terminals op te vangen. Ik denk niet dat het een verbetering is voor het reizigersverkeer als je pas vlak voor vertrek van je trein weet dat hij niet gaat rijden.
hidihi schreef:Treinen inplannen is nou eenmaal maatwerk en daar heb je nou eenmaal meer treinformules bij nodig.
Waarom moet dat tot uitdrukking komen in de treinformules?
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Jonkervoort »

hidihi schreef:Er zijn nou eenmaal stations waar spraken is van het fenomeen te groot voor de servet en te klein voor het tafellaken. Er zijn stations zoals Harderwijk, Nijkerk, Dieren en Zutphen. Die eigenlijk te weinig hebben aan 2x per uur een sprinter maar wel te klein zijn voor een IC stop en voor zulke steden is een sneltrein een prima oplossing. Ook voor middelgrote steden/plaatsen die tussen mega steden zitten kan een sneltrein een betere oplossing zijn. een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Gouda. Die heeft geen 8 IC's naar Utrecht nodig. Er kunnen dan beter echte IC's ingelegd worden die Gouda overslaat en sneltreinen die Gouda dan wel aandoen.
Maar die IC's gaan ook nog een andere kant op. Je moet kiezen tussen 4x/uur Gouda - Utrecht, 2x/uur Gouda - Rotterdam en 2x/uur Gouda - Den Haag of 8x/uur Gouda - Utrecht, 4x/uur Gouda - Rotterdam en 4x/uur Gouda - Den Haag. Bovendien is Utrecht - Gouda meer een versterkte kwartiersdienst, want de IC naar Rotterdam rijdt altijd recht achter die van Den Haag aan. Gezien de drukte 's ochtends kan dat zeker geen kwaad.

Wat betreft Harderwijk en Nijkerk is het denk ik niet mogelijk om op dat traject extra treinen te laten rijden, omdat dat niet past. Dan zou er eerst extra spoor aangelegd moeten worden door de Veluwe en dat lijkt me lastig.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door hidihi »

Ik zal niet weten waarom je geen sneltrein naar Harderwijk en Nijkerk zou kunnen inleggen. De stoptrein Zwolle-Amersfoort is 20 minuten langzamer dan de IC. Als je de sneltrein 3 minuten later laat vertrekken ten opzichte van de IC en de sprinter 2 minuten daar achter moet het gewoon kunnen passen.

Kijk met station Gouda kun je twee dingen doen . Je kunt het trein systeem laten zoals het nu is. Of je kunt er voor kiezen om als aanvulling sneltreinen er bij te doen. Ik denk dat het voor Rotterdam-Gouda erg krap wordt maar voor Den Haag-Gouda is het echt een verbetering. Kijk ideaal gezien zou je eigenlijk ook Zoetermeer een snelle verbinding moeten geven met Utrecht. De huidige IC stopt niet in Zoetermeer omdat dit tijd kost. Met een sneltrein doe je Gouda en Zoetermeer een snelle verbinding geven terwijl je de huidige IC zelfs versneld.

Ik ben het inderdaad met je eens dat je niet van te voren weet welke goederenpaden er wel en niet gebruikt worden(al moet je nu wel een goederenpad 1,5 uur van te voren reserveren nieuwe prorail regels) Als reiziger heb je het tijdstip dat je op een station aankomt niet altijd in de hand dus je probeert zo ferquent mogelijk te rijden voor de klant . Door ongebruikte goederenpaden te gebruiken kun je de ferquentie toch omhoog krijgen met de beperkte infrastructuur. Je dient alleen eerlijk te zijn naar de klant en er duidelijk bij te vertellen dat bepaalde treinen uit kunnen vallen als er een goederentrein rijdt.

Dit systeem kan voor het traject Enschede Amsterdam best goed werken. Op dit traject rijdt er grofweg gezien 2x in het uur een trein en je kan niet naar een frequentie verhoging gaan van 4x per uur gaan omdat je rekening moet houden met goederenpaden. Als je de ongebruikte goederenpaden gebruikt dan is er wel een frequentie verhoging mogelijk naar 4x per uur. Door de lange kering in Enschede van 20 minuten kun je eventuele uitgevallen treinen makkelijk aan en af koppelen. Voor zulke trajecten is 4 per uur rijden echt de moeite waard omdat er meerdere plaatsen in Overijssel zijn die een stadsdienst hebben die ook 4x per uur rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Suus »

hidihi schreef:Ik zal niet weten waarom je geen sneltrein naar Harderwijk en Nijkerk zou kunnen inleggen. De stoptrein Zwolle-Amersfoort is 20 minuten langzamer dan de IC. Als je de sneltrein 3 minuten later laat vertrekken ten opzichte van de IC en de sprinter 2 minuten daar achter moet het gewoon kunnen passen.
Met de huidige infrastructuur niet. De sprinter naar Zwolle vertrekt op dit moment op hetzelfde moment uit Utrecht Centraal als de voorgaande intercity en de sprinter komt slechts vier minuten voor de aankomst van de intercity in Zwolle aan. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar volgens mij ben je sowieso al een stap te ver, want waarom zouden treinen die niet overal stoppen verschillende namen moeten hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door SLToilet »

Over de mogelijkheid van een sneltrein Zl-Ut: deze is binnen de huidige infrastructuur, hetzij met enige complicaties, wél mogelijk. Ik heb dit zelfs (in één richting) laten berekenen:

- In Zwolle ligt de sneltrein buiten de knoop, een korte kering.
- Vervolgens stopt hij in Harderwijk, Putten, Ermelo en dan ligt er de keuze tussen Nijkerk en Vathorst, maar die tweede is qua tijdsligging met een goederentrein gunstiger.
- In Amersfoort staat de trein vervolgens te wachten tot nadat de IC is vertrokken. Hiervoor is perronruimte beschikbaar. Haastige reizigers stappen over op de IC waarmee de reistijd naar Utrecht en Rotterdam fiks wordt ingekort, reizigers naar Bilthoven/de Uithof blijven zitten.
- Stop in Bilthoven: deze is beoogd vanwege het spreiden van de drukte op de Uithof. Dit betekent wel een kleine uitbuiging voor de sprinter over het Soesterlijntje.
- Vervolgens keren in Utrecht (ook hier zijn perrons beschikbaar hetzij beperkt).

Het bijzondere stoppatroon zit eigenlijk wat tussen het product sneltrein en zonetrein in: de stops zijn zodanig ingepland dat het precies past tussen Amersfoort en Zwolle. Met de huidige infrastructuur is niet alles mogelijk (dit moet ik ook bekennen) maar dat de mogelijkheid er is, bleek al een verrassing voor mij op zich. Minder stoppen (overslaan Ermelo en Putten) betekent overigens dat de trein in Amf alleen maar langer zou moeten wachten, terwijl Bhv vurig gewenst wordt. In hoeverre je moet ingaan op wensen van derden is een goede vraag, maar de tram lijkt al voor de voltooiing niet meer afdoende te worden.
Het stoppatroon hoeft in dit geval ook niet volgens het vaste stramien te gaan waarmee je voor ieder volgend station je er een aantal overslaat, het gaat om de vervoersvraag en met onze beperkte capaciteit op het spoor ook om creativiteit.

De andere mogelijkheid was idd om deze tussen de sprinter en intercity in te proppen, wat mijn voorstel aanvankelijk was, alles klopte al min of meer (ja ook bij Ut), maar... Zwolle zit vol!
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 14 apr 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door reisthijs »

Leuk dat je dit er (in theorie) tussen kan proppen, maar is dit dan een aparte treincategorie waard? Het is meer een stoptrein die af en toe een stationnetje overslaat omdat het anders niet in de dienstregeling past.

Maar, ik ga hierin mee met Suus, is dit niet al een stap te ver?
Ik zou eerst gaan bedenken wat nu het beste model zou zijn voor dit traject, en dan kijken of dat model in te passen is (en zo nee, wat daar dan voor nodig zou zijn). Bedenk ook of die trein wel door moet rijden tot Zwolle, het nut van een extra trein is beperkt als je buiten de knoop valt.

Waarmee ik niet per se wil zeggen dat zo'n trein met een creatief stoppatroon (wat niets nieuws is, tot 1998 gebeurde het ook) geen oplossing kan zijn voor de korte termijn.
hidihi schreef:Ik zal een voorstander zijn van de volgende treinformules.

IC direct (treinen die over de hoge snelheidlijn gaan)
IC (treinen die het minst aantal stations aandoet)
Sneltrein (treinen die extra stoppen in grote dorpen/ kleinere stadjes)
Sprinter (doet elk dorp aan die tenminste 2x p uur bediend moet worden)
Stoptrein (deze stopt ook op evenementen stations zoals Tialf en de kuip)
Waarom wil zou je 5 treinformules willen, voor wat praktisch gezien een drietreinensysteem is? IC direct en de gewone IC kan best samengevoegd worden. Evenementenstations kunnen gewoon bediend worden als extra stop reguliere trein, daar heb je geen aparte naam voor nodig. Dat zou alleen maar verwarring geven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten