Open access UK

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Open access UK

Bericht door hidihi »

In het Verenigd koninkrijk zijn er veel mogelijkheden om een eigen bus of treindienst te starten. Afgezien van Londen is er geen vergunning nodig voor busvervoer. Voor open acces treinvervoer dient wel een goedkeuring van het ministerie gevraagd te worden.

Aangezien ik binnenkort weer eens naar Engeland op vakantie ga. Leek het me wel leuk om eens te brainstormen over open acces verbindingen die winstgevend kunnen zijn voor private partijen.

Hierbij een paar ideeën.

Bus elk uur of elke 2 uur: Panzance station, st earth station, west cornwall shoppingpark, Camborne Macdonalds, Summercourt Clock garage/beaconside, Bodmin A 30(transfer taxi van/naar Bodmin centrum), Launceston exit A30, Exeter, Exeter airport, Honiton Langford lane, Dorchester Dorset County Hospital, Poole

Bus elk uur of elke 2 uur: Tunbridge wells station, Dartford Princes road interchance, Basildon Broadway*, Chelmsford station*, Braintree, Sudbury, Bury Sint Edmunds, Thetford, Kings lynn, Lincoln**, Hull**

Bus aansluitend op college tijden: Thetford bus station, New Market, Thetford bus station, Norwich University of East Anglia,

Trein elk uur: Norwich, Cambridge (sluit aan op de bus naar Coventry)

Bus elk uur: Cambridge, Kettering** station(aansluiting op trein naar Leeds en bus naar Rugby),Coventry**

Bus elk half uur: Kettering, Rugby

Trein elk uur: Bedford*, Wellingborough*, Kettering*(aansluiting bussen), Nuneaton*,Birmingham new street*, Wolverhampton, Stafford, Stoke on Trend, Stockport, Denton+, Rochdale, Huddersfield(aansluiting trein Bradford), Leeds

Trein elk uur: Cardiff, Newport, Hereford, Shrwesbury(aansluiting trein Liverpool), Stockport, Denton+, Rochdale, Huddersfield(aansluiting trein Bradford), Leeds

Trein elk uur: Shrwesbury, Wrexham, Shotten+, Liverpool Lime street

Trein elk halfuur: Huddersfield, Halifax, Bradford

Trein elk halfuur: Huddersfield, Barnsley, Sheffield

Trein elk uur: Sheffield, Barnsley, Burnley, Blackburn, Preston

Enkele bussen spits: Pontefract, Barnsley (aansluiting trein naar Sheffield)

Trein 1/2 retourtreinen per dag: Pontefract Baghill, Sheffield

Trein 1x per uur 1111: Ellesmere port (biedt aansluiting met de concurerende trein van en naar Hoorten), Frodsham(biedt aansluiting op de trein naar Liverpool South Parkway), Warrington, Manchester Victoria

Trein 1x per uur 2222: Chester, Frondsham, Liverpool South Parkway

Trein 1/2 retourtreinen per dag: Chester, Wrexham

Nachtrein 1x retourslag per week: Cardiff, Glasgow

Stadsbus London 4x per uur: DLR King George V, UEL Docklands Campus (Stop I/L), Redbridge (Stop B), High Road South Woodford (Stop P/Q), Angel Corner Silver St Station (Stop B)

* Rijdt overdag op deze plaatsen 2x per uur
** Rijdt overdag op deze plaatsen 2x per uur en in de spits 4x per uur
+Deze plaatsen worden enkel in de spits bediend met enkele treinen
1111 S’avonds en in het weekend wordt de trein vervangen door een rechtstreekse bus Ellesmere port station, Manchester Shudhill
2222 S’avonds en in het weekend wordt de trein vervangen door een rechtstreekse bus Chester station, Runcorn, Liverpool John Lennon airport

Wanneer er bij de buslijnen alleen plaatsennamen vermeld staat betekend het dat meerdere haltes in een stad bediend wordt. Als er een halte naam achter de plaatsnaam staat betekend het dat slechts 1 halte in de plaats bediend wordt.

De uur frequenties die bij de trein en buslijnen staan zijn de frequenties zoals deze doordeweeks tussen 6.00 uur en 19.00uur gereden wordt. S’avonds en in het weekend kunnen deze frequenties lager zijn. Als de treinen en bussen doordeweeks minder vaak dan 1x per 2 uur rijden dan staat het er expliciet bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open access UK

Bericht door Daniel »

Je roept nu een aantal willekeurige verbindingen, maar als je hier een discussie over zou willen hebben dan is het ook wel handig om enige onderbouwing te geven in plaats van wat lijntjes op een kaart te trekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Open access UK

Bericht door Ardan »

Heb je ook nog onderbouwingen erbij of is dit puur lijntjes trekken?
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Open access UK

Bericht door Chrysa »

Trok ie maar wat lijntjes op een kaart, dan weet ik nog enigszins waar het over gaat. :')
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Open access UK

Bericht door hidihi »

Deze lijnen zijn niet zomaar getekend ze hebben 1 ding gemeen de verbindingen zijn 30 tot 120 minuten sneller dan het huidige OV(direct of met een overstap). Er is ook voor gekozen om steden aan te doen die redelijk groot zijn. Voor de bus moet een dorp tenminste 20.000 inwoners hebben om als begin of eindpunt te dienen. Voor mijn bedachte treinverbinding moet een begin of eindpunt tenminste 70.000 inwoners hebben voor een ferquente lijn. Dit om er voor te zorgen dat er voldoende reizigers potencieel is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open access UK

Bericht door Daniel »

Voor de duidelijkheid: reizigerspotentieel heeft helemaal niks te maken met de grootte van plaatsen. Net als dat een snellere verbinding tussen X en Y niet altijd wat toevoegt, er moet immers wel werkelijk vraag zijn.
Vandaar de meerdere vragen in dit topic om onderbouwing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Open access UK

Bericht door Jef400 »

Chrysa schreef:Trok ie maar wat lijntjes op een kaart, dan weet ik nog enigszins waar het over gaat. :')
:lol: :lol: :lol:
Qua afstanden moet je bij de bussen overigens denken als in van Zwolle naar Maastricht en zo. Gaat om honderden kilometers.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Open access UK

Bericht door hidihi »

Daniel schreef:Voor de duidelijkheid: reizigerspotentieel heeft helemaal niks te maken met de grootte van plaatsen. Net als dat een snellere verbinding tussen X en Y niet altijd wat toevoegt, er moet immers wel werkelijk vraag zijn.
Vandaar de meerdere vragen in dit topic om onderbouwing.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. De grote van de plaats telt wel degelijk mee. Als een plaats echt te klein is dan heb je niet genoeg reizigers. Er zijn natuurlijk veel andere factoren dat is iets waar ik me wel van bewust ben.

Bewijzen dat iets echt werkt doe je echt alleen in de praktijk. Je kunt wel proberen naar vergelijkbare gevallen te zoeken. Een voorbeeld is Elsmere port, Manchester. Elsmere heeft geen verbinding met Manchester. Om te zien of zo'n traject kans heeft probeer je naar iets vergelijkbaars te zoeken. In mijn vergelijking gebruikte ik het traject Chester-Manchester. Chester ligt niet ver van Elsmere af, zijn qua aantal inwoners en ecomische situatie redelijk gelijk. De reistijd Elsmere -Manchester is qua duur gelijk aan het traject Chester,-Manchester. Ik heb wel eens op het traject Chester, Manchester gereist.

Er rijdt elk uur een 3 baks trein tussen Manchester en Chester. Ik zat in de spits in de tegen spits trein die zit zitvol was. De tegen trein in de spits richting puilde uit en het was echt sardine werk. Zulke praktijk informatie is voor mij reden om de inschatting te maken dat er potentie zit in een verbinding.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Open access UK

Bericht door Z2N »

Dat een trein van drie bakken vol zit betekent niet per sé dat er voldoende animo is voor een extra trein. Zeker in het VK, waar treinpaden gruwelijk duur zijn, kost een extra treinrit meer dan het aanhangen van extra bakken.

Terugkomend op de plannen: ik zie veel tangentiële verbindingen, die doorlopen naar uiteindes van het netwerk. Zeker in het VK zijn de lijnen naar Londen drukker dan de tangentroutes, die wil je daarom dus zo kort en efficiënt mogelijk houden, van knooppunt naar knooppunt. Tel daarbij op dat de Britten geen behoefte hebben aan bussen in een treinnetwerk (de bus is er echt een andere deelmarkt, omdat het spoorwegnetwerk goed genoeg is), en ik kom tot de conclusie dat ik geen brood zie in dit plan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Open access UK

Bericht door DrechtBlub »

Je hebt nog veel te leren Hidihi; er word niet gesproken over meningen, er word gesproken over feiten.

Feiten:
- Dat een trein van drie bakken vol zit betekent niet per sé dat er voldoende animo is voor een extra trein. Zeker in het VK, waar treinpaden gruwelijk duur zijn, kost een extra treinrit meer dan het aanhangen van extra bakken.
- Voor de duidelijkheid: reizigerspotentieel heeft helemaal niks te maken met de grootte van plaatsen. Net als dat een snellere verbinding tussen X en Y niet altijd wat toevoegt, er moet immers wel werkelijk vraag zijn. Reizigers potentieel heeft te maken met voorzieningen, inkomen, reismogelijkheid, zelfstandigheid, leeftijd en inkomen en de grootte van al deze groepen in verschillende maten onder de inwoners; niet het inwonersaantal op zich. Bijv. een stad vol scholieren van 6.000 mensen kan extreme drukte geven naar een school (Hypothetisch); maar die 6.000 mensen opzich hoeven niet te betekenen dat het zoveel scholieren zijn die ook daadwerkelijk door voorziening en inkomen er baat bij kunnen hebben. Een goed voorbeeld hier is; dat jij bijvoorbeeld kaas niet lekker zou vinden, maakt het geen feit dat kaas vies is.
- Je roept nu een aantal willekeurige verbindingen, maar als je hier een discussie over zou willen hebben dan is het ook wel handig om enige onderbouwing te geven in plaats van wat lijntjes op een kaart te trekken. Je geeft 0 onderbouwing voor je lijnen. "Deze lijnen zijn niet zomaar getekend ze hebben 1 ding gemeen de verbindingen zijn 30 tot 120 minuten sneller dan het huidige OV(direct of met een overstap). Er is ook voor gekozen om steden aan te doen die redelijk groot zijn. Voor de bus moet een dorp tenminste 20.000 inwoners hebben om als begin of eindpunt te dienen. Voor mijn bedachte treinverbinding moet een begin of eindpunt tenminste 70.000 inwoners hebben voor een ferquente lijn. Dit om er voor te zorgen dat er voldoende reizigers potencieel is." is geen onderbouwing; het is een redeneringsuitgangspunt. Is er in passagierspotentieel en gebruik weldegelijk vraag? laat dat dan zien met feiten.
- Je mist kaarten en informatie over alle routes en data in het gebied van geld aangezien je topic specifiek over winstmakende lijnen gaat.

Als je dat allemaal oplost ga ik graag de discussie met je aan.
(En ja, ik quote hier wat van anderen.)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Open access UK

Bericht door Ardan »

wilburg22 schreef:(En ja, ik quote hier wat van anderen.)
Zou je het dan ook niet willen opschrijven alsof het van jezelf is? Dank.
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Open access UK

Bericht door CamilleKreemers »

hidihi schreef:Deze lijnen zijn niet zomaar getekend ze hebben 1 ding gemeen de verbindingen zijn 30 tot 120 minuten sneller dan het huidige OV(direct of met een overstap). Er is ook voor gekozen om steden aan te doen die redelijk groot zijn. Voor de bus moet een dorp tenminste 20.000 inwoners hebben om als begin of eindpunt te dienen. Voor mijn bedachte treinverbinding moet een begin of eindpunt tenminste 70.000 inwoners hebben voor een ferquente lijn. Dit om er voor te zorgen dat er voldoende reizigers potencieel is.
Bewijsvoering (en dan liefst in samenhang met het Overige OV) is denk ik enorm gewenst. Ik kan ook met een aantal verbindingen komen, waarop ik HOV wil zien, maar gebruik moet er ook zijn. Ik zou dus sowieso een kaart wensen met wat er nu is en waar jij aanvullingen wil voorstellen.
Voorbeeld uit Grensoverschrijdende wensen schreef:Ik zal even een voorbeeld noemen in Nederland. Ik vind dat er elk uur een busdienst moet rijden tussen Enschede en Linge. Deze busdienst krijgt haltes in Enschede Station, Oldenzaal, Denekamp, Nordhorn Station en Linge. Heb ik een verbinding die mooi rond 1u15 duurt, dus 3 omlopen. Concurrentie ten top natuurlijk met Syntus, maar niet mijn probleem.
Ik betwijfel of uiteindelijk veel mensen gebruik gaan maken van dit voorbeeld, maar wat niet geboden wordt, kan nooit op potentie worden bekeken.

Geef onderbouwing en een kaart. Dat is voor ons denk ik veel duidelijker dan zoals je het nu brengt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten