Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dit is slechts een van de vele voorbeelden van reisrelaties die erop achteruitgaan door alle trams op te heffen. Ik ben het er volledig mee eens dat de OWL er moet komen en ook dat daarmee gesneden kan worden in de trams, alleen lijkt het mij niet verstandig om 24 trams die er nu per uur rijden allemaal te laten verdwijnen. Ik ben van mening dat je een van de tramlijnen moet houden om elke reisrelatie die nu geboden wordt niet fors achteruit te laten gaan in reistijd. OLVG<>Frederiksplein is dat, maar ook OLVG<>Elandsgracht of van Linnaeusstraat naar een willekeurige plek aan de OWL waar in de plannen alleen nog maar een metro stopt. Het zijn diverse verbindingen die er in reistijd en in comfort er fors op achteruit gaan als je alle trams eruit haalt. Ik kan ze wel allemaal noemen, maar ik geloof dat het punt wat ik wil maken duidelijk is.
trolly schreef:
Western Soldier schreef:In jouw voorstel wordt dat tussen de 20 en 30 minuten. Die mensen gaan dan waarschijnlijk met de auto. Daar neemt de leefbaarheid niet van toe.
a) Hoe lang denk je dat "die mensen" er ongeveer met de auto over gaan doen? Vergeet daarbij vooral ook niet ca. 15 minuten voor het zoeken naar een parkeerplaats te rekenen.
b) Wat denk je dat zo'n tripje mag kosten? Om je een idee te geven: kijk hier even voor een indicatie.
Ja dat is inderdaad lastig, maar via Van Woustraat omreizen duurt ook lang, dan ben je ook wel even bezig. De drempel om lekker de auto te pakken wordt in elk geval verlaagt om de auto te pakken in plaats van het OV. Ik ben het nog steeds met je eens dat het met de auto geen doen is in Amsterdam, maar voor een aantal mensen blijft gelden dat ze stiekem toch echt liever met de auto gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

In een parallel universum heb je heel misschien gelijk, maar als je bij het Frederiksplein woont en in het OLVG werkt pak je een vervoermiddel met twee wielen en één pedaal minder dan de auto, op straffe van lang naar parkeerruimte zoeken en daar duur voor betalen. Of toch de tram, als je er al niet voor kiest om een kwartiertje te wandelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

@WesternSoldier: Puur op gevoel, zou je eens een schatting kunnen geven van het aantal reizigers dat je verwacht tussen het Frederiksplein en het OLVG Oost? En zou je eens een schatting kunnen geven van de modal split op deze reisrelatie? Hoeveel procent van die reizigers maakt nu gebruik van het OV, van de fiets, lopend en van de auto?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Een metro wordt meestal aangelegd om grote groepen reizigers snel naar de belangrijkste bestemmingen te vervoeren: universiteiten, zakencentra, treinstations, sportarena's. Voor redelijk nabije punt-tot-punt relaties is de tram of bus (of fiets) vaak sneller en comfortabeler vanwege de geringere haltedichtheid en de bovengrondse instapmogelijkheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Je bedoelt een grotere haltedichtheid geloof ik. Maar je hebt wel gelijk. Met als belangrijk detail dat de meeste mensen die ook in Amsterdam wonen gebruik maken van de fiets. Logisch, want binnen de ring is het OV afgezien van de metro's en de trein aan de trage kant. De fiets is sneller en zet je dichter bij de bestemming af.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Nou ik moet anders zeggen, ik kom regelmatig in Amsterdam en vanaf nu ook praktisch elke dag voor de studie. Voorheen veel voor vrienden of voor hobby, nu ook voor andere doeleinden. Ik vind de trams bijzonder prettig en zetten mij erg dicht af op mijn bestemmingen. Ik hoef binnen Amsterdam nooit verder dan 100 meter te lopen voor welke bestemming dan ook vanaf een tramhalte. Slechts voor een van mijn bestemmingen gebruik ik regelmatig de bus in plaats van de tram. Een reis ziet er vaak uit dat ik eerst de trein pak, daarna de metro en daarna de tram. Een van mijn bestemmingen ligt in de buurt van het Heinekenplein, dan pak ik toch echt liever de tram dan de metro.

Voor mijn studie zal ik veel buiten zijn en dus zal ik veel gebruik maken van de diverse trams door de stad, ik moet er niet aan denken dat ik afstanden moet lopen in de situatie als IC140 voorstelt. Nogmaals OLVG naar Frederiksplein is slechts 'één van de verbindingen die dan een omroute moet hebben. Ik kan ook J.P Heije naar Linnaeusstraat noemen. Mijn punt is dat je met diverse verbindingen in de genoemde situatie om moet reizen of over moet stappen op de metro. Tram->Tram vind ik niet erg, maar tram->metro->tram vind ik wel vervelend. Vergelijk het met Kronenburg->Hunnerpark tussen Arnhem en Nijmegen met 331, als die verbinding weg zou vallen zou je eerst met de bus naar Arnhem Centraal moeten en dan met de trein naar Nijmegen Lent en dan naar Hunnerpark. Als 14 wel zou blijven betekent het dat je naar de haltes Morgenster en Sneeuwjacht echt een fors eind moet lopen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Niet elke verbinding kan een rechtstreekse reisroute hebben. Omreizen hoort er nou eenmaal bij. Het is een kenmerk van openbaar vervoer: het bundelen van reizigersstromen zodat je gebruik kunt maken van schaalvergroting.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Ik vind Frederiksplein-OLVG trouwens überhaupt een relatie om bij mooi weer te wandelen. Dan ga je toch niet zo'n relatie gebruiken ter beoordeling gebruiken en daarbij twee keer overstappen? Als je pech hebt kost het wachten en twee keer overstappen meer tijd dan een rechtstreekse wandeling. Kom op zeg..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik vind dus dat het metronetwerk veel meer "naar buiten" gericht moet zijn en een regionale verplaatsingsbehoefte moet opvangen. Binnen een stad als Amsterdam heeft het nauwelijks toegevoegde waarde. Pas als je bijvoorbeeld in de Bijlmer bent en naar het Centrum moet is de metro een zinvolle modaliteit. Vandaar dat de eerste metrolijnen daar ook heen liepen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als je puur kijkt naar de kwaliteit van de papieren dienstregeling ben ik met je eens dat de potentiële winst veel groter wordt naar mate je de metro verder van het centrum af bent. Overigens vind ik Nieuw-West al eigenlijk iets te ver voor een tram en zal daar de winst van een Oost-Westlijn of gesloten Ringlijn al vrij groot zijn.

Ik kijk echter meer naar een metro vanuit een planologisch perspectief en daar zie ik juist grote potentie voor gebruik van de metro in de binnenstad. De capaciteit van het bovengrondse auto+ov+fiets+voetganger-netwerk bereikt zijn grenzen. Kijk maar naar het geklaag over drukte in de stad. Je kunt nog een beetje ruimte winnen door de ruimte voor de auto iets in te perken en aan de voetganger+fietser te geven, maar dat houdt een keer op. Dan zul je ofwel de bovengrondse ruimte moeten vergroten door huizen te slopen (zullen weinig mensen voor zijn) of een deel van de stromen ondergronds moeten afwikkelen. OV is dan de enige die in aanmerking komt om ondergronds te brengen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Onafhankelijk van de modaliteit is het natuurlijk ook afhankelijk van hoe je hem insteekt of het handig is of niet. Wil je heel veraf gelegen Nieuw-West bedienen met één metrolijn dan zal je een tracé met een boog moeten maken (Geuzenveld met een metro naar Osdorp bijvoorbeeld). Want met een bus of tram haaks op de reisrichting en overstappen wordt alles zo sloom dat een rechtstreekse tram al snel vlotter zal zijn naar de meeste bestemmingen.

Verder is de tram in Amsterdam inmiddels verworden tot een schoolvoorbeeld van hoe je een tram niet zou moeten willen exploiteren: Kleine voertuigen, lange halteertijden, korte halteafstanden en weinig gelegenheid tot goed doorrijden. Door aan de tramexploitatieknop te draaien zijn Osdorp en Geuzenveld ineens heel dichtbij het gebied binnen de ring. Mochten we van dat ding op straatniveau afwillen dan kan je met een mooie tramtunnel rustig 60 trams per uur door de binnenstad loodsen op een bundeltracé. Ik vermoed dat een tram zomaar eens meer bij de schaal van Amsterdam zou kunnen passen dan iedereen nu vermoed. Als er geen keuzes worden gemaakt kom je alleen vanzelf bij een metro als enig overblijvend alternatief uit met bijbehorend kostenplaatje.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

De afstand vanaf het Ecuplein (Osdorp de Aker) en het Leidseplein is wat meer dan zeven kilometer. Voor de Deventenaren onder ons: dat is even ver als van diep in Colmschate naar Borgele. Voor de niet-Deventenaren: dat is zo'n beetje de grootst mogelijke afstand die je binnen de Deventer bebouwde kom kan afleggen. Met de bus doe je daar ergens tussen de 40 en 50 minuten over. Lijn 1 is in 24 minuten op het Leidseplein.

Doel van deze rekenexercitie is aan te tonen dat Amsterdam nogal groot is, en dat trams buiten de ring dankzij een hoop vrije trambanen een redelijke gemiddelde snelheid weten te bereiken. So far, so good. Probleem van Amsterdam is, dat er ná het Leidseplein nog een hele hoop stad over is, namelijk in zo'n beetje alle richtingen nog eens de doorsnede van Deventer. En het is niet zo, dat de reisrelaties enkel het schema buitenwijk-centrum volgen. Een directe snelle tram doet over de circa 15 kilometer van de ene naar de andere kant van de stad ongeveer 50 minuten. Met wat aanpassingen is dat vast wel wat beter te krijgen, maar zonder tunnel lijkt mij onder de drie kwartier vrij ambitieus.

Dat is wat anders dan de 20 à 25 minuten die een metro over die afstand doet. Natuurlijk, je kan een tramtunnel bouwen. Probleem voor een tracé Overtoom - Weteringschans is alleen, dat dat pas effectief is als je dat hele stuk ondertunnelt, gezien diverse knelpunten onderweg. Daarmee ben je een slordige twee miljard verder, en zit je rijtijd op veertig minuten, terwijl je capaciteit niet wezenlijk is toegenomen, en je exploitatiekosten zeker niet zijn gedaald.

En dan is er nog een dingetje: hoewel het daar bij de Amsterdamse metro niet bepaald op lijkt, leent de rijsnelheid zich ook voor het ontsluiten van de regio. Een metro heeft veel betere papieren dan een tram als het bijvoorbeeld gaat over een verlenging naar Schiphol en Hoofddorp.

Niks tegen trams, maar het vervoermiddel dat bij een stad past is het vervoermiddel dat de passagiersstroom efficiënt verwerkt. Voor recreatief rondboemelen is elk railvoertuig prima, maar als de afstanden en de mensenmassa's echt groot worden heb je iets groots en snels nodig. Een metro, bijvoorbeeld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

trolly schreef:De afstand vanaf het Ecuplein (Osdorp de Aker) en het Leidseplein is wat meer dan zeven kilometer. Met de bus doe je daar ergens tussen de 40 en 50 minuten over. Lijn 1 is in 24 minuten op het Leidseplein.
Heeft een bus inderdaad maar een gemiddelde snelheid van 10 km/h? Die tram is ook al niet bijster snel, die haalt nog niet eens de 20 km/h gemiddeld.

Als dat inderdaad de tijden zijn die je er in Amsterdam over doet is er een hoop te winnen. De Utrechtse lijn 12 heeft ook een afstand van ongeveer 7 km maar die doet het in 20 minuten.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JothamvW »

Die snelheden van de bussen en de trams vind ik ook laag ja. Er zijn reizen van Elst naar het centrum van Arnhem denkbaar die hemelsbreed 7 kilometer zijn en in 20 minuten afgelegd worden per lijnbus. En zelfs van diezelfde plek in het centrum van Arnhem naar het centrum van Nijmegen (15 km) is in drie kwartier te doen met een andere bus. Of zie ik nu iets over het hoofd? HOV-bussen kunnen immers ook niet bizar snel...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Je ziet over het hoofd dat die genoemde bussen vanuit Elst ook buiten de bebouwde kom rijden en dus stukken heb waar je én 80 mag én door kan rijden (doorgaande voorrangsweg) :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat. Dus vier minuten langzamer voor een iets langer traject binnen Amsterdam is heul nie beroerd. Rijtijden baseer ik overigens op 9292. In Deventer zit er een overstap bij, anders kom ik daar niet aan zeven kilometer...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door hidihi »

Ik bezoek Amsterdam hooguit 10x per jaar. Maar ik heb wel een mening over het het metronetwerk in Amsterdam. Ik vindt het hele idee van de noord zuid lijn heel erg slecht. De nieuwe noord zuidlijn en de metrolijnen die in de jaren 80 gebouwd zijn liggen eigelijk relatief dicht bij elkaar. Ik kan er dan niet bij dat de raad ooit heeft besloten dat de noord zuidlijn er moest komen. Een metroverlening van de oude lijn naar noord had een stuk goedkoper geweest. We zitten nu met een noord-zuidlijn die niet goed presteerd. Om de de nieuwe noord zuidlijn beter te laten presteren stel ik voor om een verbinding te maken tussen het Europaplein en Overamstel. Zo kunnen de reizigers vanaf Gein en Gaasperplas rechtstreeks naar de stations van de nieuwe noord zuidlijn reizen. Ook op Amsterdam zuid moet een verbinding tussen de oude en nieuwe metro komen. Deze maatregel is belangrijk om de doorgaande reizen te bevorderen.

Ik vindt Rotterdam een goed voorbeeld hoe een metronetwerk opgebouwd moet worden. Amsterdam moet zich net zo als Rotterdam met de metro op de streek en buitengebieden gaan richten. Als je de streek goed verbindt worden de metrostations in het centrum vanzelf drukker met passagiers die naar de kleinere steden moeten reizen.

Hieronder nieuwe mogelijke trajecten voor Amsterdam

-Station noord naar Purmerend en Volendam(het traject moet naar 100kmh gaan om sneller dan de auto te zijn)
-Station Gein naar Almere(een snelle rechtstreekse verbinding met het medisch centrum en het zakencentrum Bijlmer met Almere)
-Station Sloterdijk naar Centraal station, Universiteit Amsterdam, Diemen. Deze uitbreiding loopt geheel paralel aan het spoor. Toch is het belangrijk dat er een metro komt, de wijken worden niet of slecht bediend door een trein. Door de uitbreiding ontstaat er ook een nieuwe ringlijn waarbij de universiteit van Amsterdam een betere verbinding met Amsterdam zuid krijgt

Hoewel dit de verkeerde topic is wil ik toch wat over de tram zeggen. De binnenstad is heel erg druk en in een ideale wereld moet er eigelijk 2/3 metrolijnen komen om de binnenstad goed te bedienen. De problemen met de bouw van de nieuwe noord zuidlijn heeft aangetoont dat we nooit meer een metrolijn door de stad moeten aanleggen. Dus Amsterdam is afhankelijk van een goed tramnet om het centrum te bedienen. Hoewel ik redelijk tevreden ben over de tram, ben ik wel van mening dat er de afgelopen jaren veel te weinig in de tram gestoken is om deze betrouwbaarder en sneller te krijgen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Wat passen er toch een verbazingwekkende hoeveelheid nonsens op zo'n internet _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door hidihi »

trolly schreef:Wat passen er toch een verbazingwekkende hoeveelheid nonsens op zo'n internet _O-
Je hebt recht op je eigen mening maar ik sta nog steeds achter mijn verhaal.

Naar mijn idee is de nieuwe metrolijn veel te dichtbij de bestaande metrolijn uit de jaren 80 gebouwd. de afstand tussen de Pijp en Wilbautstraat is minder dan 2 km. De afstand tussen de Vijzelgracht en Weesperplein is amper 1 km. Ik heb nog steeds de mening dat een gedeelte van de noord zuid lijn metro niet nodig is(zeker met de bouwkosten en alle andere ellende die het gebracht heeft)

Naar mijn mening zijn mijn metro-uitbreidingsplannen heel verstandig. Mijn uitbreidingsplannen gaat grotendeels over bovengrondspoor. Dit betekend veel lagere kosten en veel minder overlast voor de omgeving. Ik denk ook dat er genoeg vraag is voor mijn voorgestelde metro-uitbreiding.

Bijvoorbeeld het spoor tussen Sloterdijk en Amsterdam centraal doet de Zeeheldenbuurt aan, die niet bediend worden door de trein omdat er simpelweg geen stations zijn. Door er een metroverbinding naar te leggen (over veelal bestaand spoor) wordt de wijk bediend en krijgt Amsterdam west en slotervaart een directe metroverbinding met Amsterdam CS. De metroverbinding Diemen zuid, Amsterdam universiteit,Amsterdam CS is nog belangrijker. De universiteit krijgt een snelle verbinding met Amsterdam zuid(belangrijk voor scholieren) en de Indische buurt krijgt een directe verbinding met CS. Dit is belangrijk omdat de trams in deze buurt het centrum wel aandoet maar Amsterdam CS veel al niet(of met een omweg) .

Op de zuid as werken veel mensen. Het gedeelte bij Amsterdam zuid wordt goed bediend vanaf Almere maar het gedeelte ronde de Bijlmer arena niet. Daarom denk ik dat een metro uitbreiding vanaf Gein naar Almere zin heeft.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Ik snap je logica niet helemaal. Aan de ene kant vind je dat de Noord-Zuidlijn te dicht bij de Oostlijn is gebouwd, aan de andere kant ben je wél voorstander van metroverbidingen die parallel aan de trein lopen en aan een boog Europaplein - Overamstel zodat Noord-Zuidlijn en Oostlijn nog meer dezelfde functie krijgen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

De Noord-Zuidlijn is alles behalve nutteloos, op Noorderpark na bedienen alle haltes grote bestemmingen binnen Amsterdam. De huidige tellingen geven 84.000 reizigers per dag aan, wat twee maanden ná de opening al een prima getal is. Dat er een betere verbinding nodig is tussen het Gooi/Almere en Bijlmer is iets wat zeker is, maar of een metro dat moet doen is te betwijfelen, inpassing rond Weesp is een grote uitdaging.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door hidihi »

Yanaike schreef:Ik snap je logica niet helemaal. Aan de ene kant vind je dat de Noord-Zuidlijn te dicht bij de Oostlijn is gebouwd, aan de andere kant ben je wél voorstander van metroverbidingen die parallel aan de trein lopen en aan een boog Europaplein - Overamstel zodat Noord-Zuidlijn en Oostlijn nog meer dezelfde functie krijgen.
Ik ben inderdaad voorstander voor een metrolijn die parallel aan de trein loopt. Dit komt omdat er op het huidige spoor weinig ruimte over is voor extra treinstations in Amsterdam. Als het spoor in en rond Amsterdam rustig was geweest dan had ik gezegd bouw extra treinstations, maar aangezien daar geen sprake van is, denk ik dat een metroverbinding Isolatorweg, Amsterdam CS, Amsterdam Universiteit en Diemen zuid de beste oplossing is.

Het klopt dat ik een tegenstander ben van de nieuwe noord zuidlijn. Ik had de lijn het liefste slechts gedeeltelijk gezien. Als er per se een noord-zuid lijn moet zijn dan had ik liever een noord-zuid lijn gezien die iets westelijker lag(via Leidseplein). Aangezien de noord-zuidlijn er nu wel ligt vindt ik wel dat het 3 miljard kostende bouwwerk optimaal gebruikt moet worden en als een boog betekend dat je extra reizigers vanuit de oostlijn kunt ontvangen dan sta ik daar niet negatief tegenover.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Eigenlijk dus een beetje het omgekeerde vissengraat-model? Zoveel mogelijk parallelle lijnen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik wil hier toch even op aanhaken. Wat betreft de plannen los van de NZL ben ik groot voorstander van een lijn parallel aan de spoorlijn tussen Diemen en Isolatorweg en zoals je inderdaad aangeeft zijn daar best veel wijken die niet goed bediend worden door de trein. Het enige waar je daar rekening moet houden is de 26 die er rijdt. Parallel rijden aan waar de 26 rijdt weet ik dus niet of dat verstandig is. Een metro naar Almere weet ik niet of die via Gein moet lopen, ik denk dat je die beter via IJburg kunt laten bouwen, al ben ik wel een groot voorstander van een lijn naar Almere. De Geinlijn zou je echter wel een aftakking kunnen geven richting Abcoude. Daar zijn nog best veel reizigers en de sprinter zit in de spits altijd stampvol als ik daar naar binnen kijk en voorbij Holendrecht richting Gein denk ik dat 2 verschillende lijnen in de toekomst teveel zijn als het metronetwerk wordt ontvlochten waarbij overal maximaal 2 lijnen rijden. Dan zou je in de nieuwe situatie 1 lijn naar Gein kunnen hebben en 1 lijn naar Abcoude. Die metrolijn zou dan een halte kunnen krijgen bij de Schoonhovendreef en daarna weer tussen de treinsporen naar Abcoude kunnen gaan. Het perron van het treinstation is erg breed, vlak voor het treinstation kan daar dus prima een smaller perron met aan weerszijden 2 sporen kunnen worden toegevoegd. Het allerbeste zou zijn als de metro's om de aftakking van de metro heen kunnen maar ik vrees dat dat niet lukt, dus zul je tijdelijk tussen de treinsporen uit moeten.

Wat betreft de NZL: Ik vind dat de argumenten van Yanaike en Z2N te eenvoudig worden weggewoven. De Noord-Zuidlijn doet er nu 15 minuten over tussen Noord en Zuid. Via het Leidseplein heb je de haltes Leidseplein en Museumplein, via de huidige route zijn denk ik Vijzelgracht, De Pijp en Europalaan belangrijke en bovendien kan je vanaf Leidseplein niet parallel aankomen bij Station Zuid met de reeds bestaande metrolijnen. Het is dus technisch ook nog eens eenvoudiger om voor de huidige route te kiezen en de getallen waar Z2N mee komt zijn gewoon goede getallen en onderschrijven in mijn ogen niet dat de NZL het slecht doet. Op het argument van Yanaike dat de boog van Europaplein naar Overamstel de NZL juist de Oostlijn minder sterk maakt zie ik ook geen tegenargument komen wat hout snijdt. Het voorstel van die boog is al vaker op tafel gekomen en ik ben nog steeds van mening dat een dergelijke boog niet nodig is en bovendien technisch erg lastig te bouwen, omdat de NZL komende vanaf CS na de Europaplein een vrij scherpe bocht heeft. Ik denk dus niet dat het technisch mogelijk is om daar een aftakking te bouwen zonder heel veel geld uit te geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

hidihi schreef:Je hebt recht op je eigen mening maar ik sta nog steeds achter mijn verhaal.
Fijn dat je het recht op vrije meningsuiting ook op mij van toepassing acht. Om je verhaal/opinie/ideeën/fantasieën wat apetijtelijker te maken is het handig om je op de hoogte te stellen van de plaatselijke situatie en metronetwerken in het algemeen. Dat maakt het wellicht wat lastiger je gedachtenkronkels als flauwekul af te serveren.

Toch maar iets inhoudelijkers dan — ik beperk me tot één allinea:
hidihi schreef:Naar mijn idee
Lijkt me redelijk subjectief.
hidihi schreef:is de nieuwe metrolijn veel te dichtbij de bestaande metrolijn uit de jaren 80 gebouwd.
Het grootste deel van de oostlijn is sinds 1977 in dienst
hidihi schreef:de afstand tussen de Pijp en Wilbautstraat is minder dan 2 km. De afstand tussen de Vijzelgracht en Weesperplein is amper 1 km.
Redelijk grote afstanden voor metrostations, dus.
hidihi schreef:Ik heb nog steeds de mening
Opnieuw subjectief.
hidihi schreef:dat een gedeelte van de noord zuid lijn metro
Welk gedeelte?
hidihi schreef:niet nodig is
Voor wat, hoezo?
hidihi schreef:(zeker met de bouwkosten
Absurd hoog inderdaad, maar dat heeft weinig met de noodzaak van die lijn van doen.
hidihi schreef:en alle andere ellende die het gebracht heeft)
Specificeer. Er is een dode gevallen (onnodig en teveel) en er zijn een paar huizen verzakt. Dat laatste is verholpen.

En zo ga je nog even verder. Conclusie: je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Geeft niks, dit is een forum, iedereen mag wat blaten. Persoonlijk vind ik posts die een relatie met de werkelijheid hebben boeiender, maar ieder z'n meug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten