Ik mag hopen dat de Omgevingswet tegen die tijd toch wel al in werking is getreden...
Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik kan de relatie tussen de Omgevingswet en al deze plannen niet ontdekken?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Van het woord Vinexwijk zullen we denk ik nooit meer afkomen, maar het is een naam eigenlijk naar verouderde nota ruimte verwijst (Vierde nota ruimtelijke ordening extra, die nota is sinds dien al vervangen door de SVIR, en zou als het goed is al enkele jaren geleden weer vervangen moeten zijn door de NOVI, deze "nationale omgevingsvisie" wordt in middels samen met de bijbehorende omgevingswet zo ongeveer elk jaar met een jaar naar voren geschoven, maar met een beetje geluk spreken we tegen 2030 wel van "NOVI-wijken".
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ah, je reageert op een heel specifieke kreet uit de post van Bemined. Tja, Vinex is nu eenmaal ingeburgerd en ligt qua woord goed in de mond.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De Airportsprinter zou dan inderdaad verdwijnen, maar de internationale treinen blijven op Zuid en de vrijgekomen ruimte op Schiphol wordt gebruikt voor meer, al dan niet internationale, treinen vanaf Zuid en wellicht een verhoogde frequentie op de Hemboog voor de bediening van dat deel van Amsterdam.SuperGhost schreef: ↑za 05 sep 2020, 22:16Ik dacht dat als er een doorgetrokken metrolijn naar Schiphol zou gaan, dat er dan geen Airportsprinter zou komen en de internationale treinen dan van/naar Amsterdam Centraal blijven rijden.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Met de NZ-lijn naar Schiphol is de verbinding Amsterdam Centraal-Schiphol inderdaad gedekt. Sloterdijk en Lelylaan wil je nog wel een rechtstreekse verbinding geven met Schiphol en dat kan inderdaad met Hemboogtreinen of met het handhaven van een deel van de Airportsprinters. Omdat de frequenties tegen die tijd dusdanig hoog zijn op een aantal relaties kunnen ook andere keuzes gemaakt worden dan bijvoorbeeld 12x per uur Rotterdam-Amsterdam Zuid via de HSL. Dat kan bijvoorbeeld door de helft weer terug te buigen naar Amsterdam Centraal. Knelpunt van dat soort plaatjes is dat de Schipholtunnel toch echt een keer vol is en je daardoor minder treinen vanuit Hilversum/Almere via Amsterdam Zuid de Schipholtunnel in kunt laten rijden. Die moet je dus ergens kwijt zien te raken tussen Amsterdam Zuid en Schiphol.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Als de NZ-lijn naar Hoofddorp doorgetrokken zou worden (want geloof dat men dan daar het eindpunt wilde?) en de ringlijn ook gesloten zou worden, dan hoef je in principe op de westtak geen enkele trein tussen Centraal en Schiphol meer te laten rijden. Dan kun je daar vooral inzetten op treinen naar Hoorn en Alkmaar, zodat de bereikbaarheid van Schiphol verder wordt vergroot (en wellicht ook Haarlem als je de sporenstraat bij Sloterdijk aanpast)
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Je zult zonder metroverbinding tussen CS en Lelylaan ben ik bang op zijn minst 2 sprinters moeten hebben. Uiteraard heb je nu met 51 een rechtstreekse verbinding, maar ik denk dat overstappen op Sloterdijk dan de voorkeur heeft. Tot slot denk ik dat er ook altijd een paar treinen van de HSL naar Centraal zouden moeten of die nou nationaal of internationaal zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik zei toch als ook de ringlijn gesloten wordt?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
En waarom moeten er treinen van de HSL naar Amsterdam Centraal?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Dat kleurt mooi met het behang.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Dan kun je je net zo goed afvragen waarom treinen van de HSL op Schiphol moeten stoppen: als je naar Parijs of Londen gaat met de trein neem je niet het vliegtuig en dan is stoppen op een luchthaven niet zo zinvol
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
In de kern moet natuurlijk niets. We kunnen ook de Westtak sluiten natuurlijk. Maar niemand zal ontkennen dat op een bijna lege spoorlijn in een druk gebied het zonde is om de ruimte niet te gebruiken als daar ook vervoersvraag voor is. Maar inderdaad, alle sprinters uit de Zaanstreek kunnen in theorie ook naar Schiphol om ruimte te maken op Amsterdam Centraal (waarvoor dan als ook de Airportsprinters verdwijnen?). Een treindienst Rotterdam - Amsterdam via de Westtak is maar een van de vele mogelijkheden.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Nu heeft Schiphol ook een overstapfunctie in het spoornetwerk.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Denk dat het na/voor transport voor luchtvaartmaatschappijen en de hoeveelheid internationale bedrijven in de omgeving van Schiphol een rol hier in hebben.waldo79 schreef: ↑za 12 sep 2020, 13:16Nu heeft Schiphol ook een overstapfunctie in het spoornetwerk.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Luchthaven heeft ook goede voorzieningen voor lang parkeren die je niet zo snel zult aantreffen bij een centraal station. Mocht het reizen per trein echt aanslaan dan vermoed ik dat die parkeerbedrijven er als de kippen bij zijn om te adverteren dat je daar kunt parkeren en per trein verder kunt reizen naar je vakantiebestemming. Want dat je per trein op vakantie gaat wil niet zeggen dat je per OV van huis vertrekt, wie de eerste trein naar Londen wil moet al rond 7 uur in Amsterdam zijn, de eerste trein uit Groningen komt pas aan nadat de incheckbalie gesloten is.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Nu staat dat mooie hokje op Amsterdam CS en als het aan mij ligt blijft hij daar ook gewoon staan. Bijna niemand stapt uit de Thalys op Schiphol en in Schiphol heb je alle aansluitingen die Amsterdam Zuid ook aanbied
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Met de kanttekening dat dat douanehokje en die Thalys echt nul komma noppes met elkaar te maken hebben.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Daar heb je zeker gelijk in @trolly, maar helaas heb ik nog nooit een Eurostar zien binnenkomen. Echter durf ik te voorspellen dat de Engelsen niet massaal naar Zwolle of Enschede gaan. Net zoals de Fransen trouwens, de reispatronen zijn overeenkomstig. Zij willen naar het belangrijkste station van Amsterdam en dat is en blijft CS. Bovendien heeft Schiphol ALLE overstappen die Zuid ook biedt (trein) en is alleen de enkele hotelkamer in Amsterdam-West iets moeilijker te bereiken, maar West is vooral een woonwijk. Amsterdam CS daartegen heeft ook overstappen die Zuid niet biedt. Denk aan Haarlem, Alkmaar en de IC Berlijn. Mensen met bagage willen zo min mogelijk overstappen en met Amsterdam CS én Schiphol wordt deze service optimaal aangeboden. Bovendien zijn alle voorzieningen op Amsterdam CS al aanwezig voor de Eurostar en daarom is er naar mijn mening geen reden om in ieder geval de internationale treinen te verplaatsen. Kennelijk is Rotterdam-Zwolle via Schiphol ietsje sneller, dan rechtvaardigt dit een omklap van de NoordOost, maar stromen moeten zoveel mogelijk worden geoptimaliseerd en dat kan hier makkelijk.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Excuseer, maar de Britten kennende wil het overgrote deel niet naar een station, maar naar een kroeg, coffeeshop en/of de hoeren. Het zal de meesten dan ook aan hun derrière oxideren waar ze de trein uitgelazerd worden — en dat komt goed van pas, want wat nu nog het belangrijkste station van Amsterdam is, dreigt vast te lopen door het eigen succes. Daarom worden de HSL-treinen hoe dan ook verplaatst naar Zuid, dat sowieso al met een stevige inhaalslag t.o.v. Centraal bezig was. Gelukkig zijn de Britten daarmee dankzij de NZL niet verder onderweg naar hun favoriete bestemmingen dan via Centraal, dus wat dat betreft is er niks aan de hand.Staatslijn K schreef: ↑zo 13 sep 2020, 15:59 Zij willen naar het belangrijkste station van Amsterdam en dat is en blijft CS.
De enige groep reizigers die van deze verplaatsing nadeel ondervindt, zijn eigenlijk Noord-Hollanders van boven het Noordzeekanaal, maar ik neem aan dat het je daar niet om te doen is,
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Gebruiken die reizigers nog voor- en natransport vanaf Amsterdam Centraal of gaan ze lopen? Dat maakt natuurlijk ook nog uit in wat de voor- en nadelen van Centraal ten opzichte van Zuid zijn.
Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Om weer terug te komen op het onderwerp: met de uitbreidingen van het metronet waar het in dit topic over gaat kan er, volgens het regionaal OV Toekomstbeeld een Intercity van Alkmaar/Heerhugowaard naar Schiphol rijden via de Hemboog. Daarmee kunnen de drommen reizigers die vanuit Noord Holland boven het Noordzeekanaal de HSL op willen dat sneller dan nu doen (want het heen-en-weer-tje CS-Sloterdijk vervalt) en zonder een extra overstap. Dat moet Staatslijn K toch aanspreken?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Een extra overstap, wat bovendien leidt tot een minder aantrekkelijk treinproduct en dus mogelijk minder reizigers. Zodra de N/Z-lijn naar Schiphol verlengd is zou je daarom zo snel mogelijk weer HSL-treinen naar Centraal moeten inleggen. Niet allemaal, ik zou zelf 4x per uur Rotterdam - Amsterdam Zuid - Hanzelijn/Amersfoort e.v. inleggen, 2x/uur Amsterdam Centraal - Breda en 2x/uur Amsterdam Centraal - Vlissingen. Als er dan nog ruimte is op Amsterdam Centraal kan je nog kijken of je het internationale HSL-verkeer op Centraal kwijt kan, maar hiermee kan je wel Noord-Holland verbonden houden met de HSL-bestemmingen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten