Als je niet weet waar je over praat kun je dat ook maar beter niet doen.Bemined schreef:Grappig hoe iedereen langs elkaar heen praat. Nu is Hoofddorp Opstel zogenaamd opeens het grootste knelpunt van de Schipholtunnel? Is de Schipholtunnel überhaupt een knelpunt eigenlijk? Het wordt een knelpunt als je twee sporen zou onttrekken ja, maar als je het gewoon laat zoals nu moeten alle treinen uit de PHS dienstregeling er passen (alleen strakke 10' intervallen wordt lastig). Kortom, Schiphol zie ik niet overbelast verklaart gaan worden met de huidige infrastructuur, en Hoofddorp Opstel is volgens mij alleen overbelast verklaart op basis van opstel- en servicecapaciteit (dus schoonmaken en stallen van treinen buiten de spits), niet op basis van te weinig capaciteit om de dienstregeling uit te voeren (treinen kunnen gewoon rijden, maar kunnen niet altijd afgetrapt of schoongemaakt worden).Vinny schreef:De huidige Schiphol-spoortunnel is nu ook al aan de krappe kant, hoewel het feitelijke knelpunt bij Hoofddorp-opstel ligt. Daarnaast kent bijna ieder Europees vliegveld een goede verbinding tussen de luchthaven en het stadscentrum. Reizigers reizen nu via Amsterdam Centraal en dat is gewoon onnodig om. Een nieuwe lijn kan de vervoersvraag beter opvangen en lost de knelpunten op het spoor grotendeels op.
Op dit moment is de Schipholtunnel niet overbelast. De dienstregeling zoals de NS die wenst kan de infrastructuur prima aan. De tunnel heeft echter geen onbegrensde capaciteit. Als het railvervoer gaat groeien volgens de ambitie van de betrokken overheden, dan gaat dat dus over een aantal jaar niet meer passen, en het eerste knelpunt op de verbinding is echter niet de tunnel zelf persé, maar vooral Hoofddorp-Opstel. De ketting is zo zwak als de zwakste schakel. Aan Hoofddorp valt vrij eenvoudig wat te vertimmeren, aan Schiphol minder. Als je nu besluit om iets aan de situatie bij Schiphol te doen dan kost dat minimaal nog 5 jaar voorbereidingstijd, en 5 tot 10 jaar bouwtijd. Regeren is vooruitzien, en zeker als er honderden miljoenen euro moeten worden uitgegeven: dan wil ik wel een project hebben dat toekomstbestendig is en geen lapwerk.