Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef: vr 11 sep 2020, 16:51 Met de NZ-lijn naar Schiphol is de verbinding Amsterdam Centraal-Schiphol inderdaad gedekt.
Ik waag dat te betwijfelen. Met de NZ-lijn is Schiphol dan wel zonder overstappen bereikbaar maar niet heel snel. Vraag is ook of er daarmee voldoende capaciteit voor toekomstige groei.
Ik zou het niet heel gek vinden als er uiteindelijk twee verbindingen tussen CS en Schiphol overblijven.
Met in plaats van een Airport-Sprinter misschien een Airport-Shuttle (die onderweg nergens stopt).
PHS schreef: zo 13 sep 2020, 16:34Gezien dat de meeste hotels zich in het stadsdeel Centrum bevinden, en dat dat voor de gemiddelde toerist en zakenreiziger de eerste stop is na de reis,
Er zijn de afgelopen jaren wel heel veel nieuwe hotels buiten het centrum gebouwd. Dat is voor een deel van de toeristen misschien niet zo aantrekkelijk, maar voor zakenreizigers die bijv. een congres in de RAI bezoeken is een hotel in de buurt van Zuid veel handiger. Zeker als daar een directe trein naar toe gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

@Z2N, Als het om Noord Holland te doen is, is een Intercity over de Hemboog veel effectiever.

De vermeende extra overstap is er dan alleen nog voor bestemmingen op loopafstand van CS of met een directe bus/tram naar CS, maar niet naar Zuid. Dat laatste gebied is beperkt aangezien tram 5 en metro 50/51/52 samen een groot gebied afdekken.

Als je een reis vanaf Leiden Centraal (met zowel treinen naar Zuid als naar CS, dus goed voor de vergelijking) naar populaire toeristische bestemmingen zoals Museumplein, Leidseplein of Rembrandtplein plant wordt je vrijwel altijd via Zuid gestuurd met een kortere reistijd (doordat je niet omreist) en een gelijk aantal overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Dat laatste is ook logisch, want Leiden heeft alleen maar treinen naar Amsterdam Centraal via Haarlem. Ietwat voor de hand liggend dat dan via Zuid reizen altijd sneller is.
Maar dat maakt het nog geen eerlijke vergelijking van Zuidtak vs Westtak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Een trein vanaf Schiphol naar Zuid is ook gewoon 8 minuten sneller dan een non-stop trein naar CS. Vanaf Leiden is het verschil met 14 minuten inderdaad iets groter.

Je kunt dezelfde reizen trouwens ook vanaf Schiphol plannen om het verschil te zien en ook dan wordt je 9/10 keer via Zuid (of Lelylaan, daarom had ik Leiden gepakt) gestuurd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door umbusko »

In mijn ervaring is het bijzonder vervelend om na een lange reis natransport uit te moeten vogelen, inclusief waar je kaartjes koopt, hoeveel ze moeten kosten, enzovoorts. Je bent dan moe en je wilt naar je bestemming toe en van je bagage af. Dat kan ook een reden zijn om (als je jong en sterk bent) te gaan lopen in plaats van het circus in te gaan van kaartautomaten op een druk, onbekend station met ook wat rare types en volle bussen met koffers in de spits.

Dat is ook de reden waarom ik voor steden waar ik nog verwacht terug te komen altijd een paar simpele kaartjes op voorraad heb (Praha, Bratislava bijvoorbeeld), zodat ik bliksemsnel naar huis kan wanneer ik geen zin heb ter plekke iets te regelen (omdat er lange rijen staan, omdat het loket dicht is, omdat ik mijn driedaagse kaartje ook de dag erna pas kan laten ingaan wanneer ik er 4 dagen ben, omdat ik geen zin heb 20 minuten te wachten op de volgende verbinding, vul maar in...).
In de tijd dat je heel Wenen nog doormoest, adviseerden de planners altijd van Wien Westbahnhof naar Wien Südbahnhof tram 18 te nemen. In de praktijk bleek de U3 naar Simmering handiger, want dan kon je nog wel eens een trein halen naar Bratislava die op Südbahnhof al weg was. Na een tijdje wisten we precies waar op Wien West de kaartautomaten stonden, welke kaartjes we nodig hadden, hoeveel deze kostten en was het alleen nog zaak om de munten gepast van tevoren klaar te leggen. Zo hebben we wel eens een trein op Simmering nét gehaald (met rennen en 10 seconden over) en ons een uur bespaard (of misschien zelfs 2 uur, dat weet ik niet meer zeker). Ben je er voor het eerst, dan raak je sowieso onnodig tijd kwijt. En gewoon kunnen overstappen op Hbf is toch echt heel veel handiger.

Voor voortransport geldt ook: je moet er toch maar weer rekening mee houden. Wat als de metro defect raakt? Zit je dan met je non-flex Eurostarticket. Dus moet je veel speling inbouwen. Het is een stuk aangenamer als je het monumentale Centraal Station op loopafstand hebt dan dat je met voortransport naar betonbak Zuid moet. Al duurt het even lang.

Vanuit de internationale reiziger gedacht lijkt het me heel veel prettiger als de trein naar Centraal rijdt met een overstap op Schiphol voor wie liever naar Zuid wil. Eurostartreinkaartje standaard ook geldig maken tussen Schiphol en Zuid, klaar.
PHS

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Karl »

Wat Umbusko zegt; het gaat niet alleen op tijd, maar om ervaren tijd. Als je ellende en frustratie ervaart, dan wordt 't nooit wat met die internationale treinreizen. In Duitsland had (heb?) je ook tickets die voor stadsvervoer mogelijk zijn en in België had (heb?) je tickets voor stedelijke zones. Ik zou zeggen, combineer die twee en boek voortaan London - Amsterdam Zone, waarbij gebruik van stedelijk OV nog een paar uur inbegrepen is.
Het is een spectrum.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Toeristen zoals Umbusko zullen eerder een hotel op de Zuidas nemen, om te voorkomen dat ze met koffers moeten zeulen. Daarmee is de missie van het stadsbestuur om toeristen te spreiden dus geslaagd. Mooi.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door The Greyhound »

In London hou je je iPhone tegen de scanner in de bus of metro, geen gezeur meer met kaartjes en je betaald nooit meer dan de prijs van een dagkaart. Zulke systemen zouden er meer moeten komen. Daarnaast kan je voor veel steden tegenwoordig via een app kaartjes kopen en gebruiken. Zo wordt reizen in het buitenland steeds eenvoudiger
Laatst gewijzigd door The Greyhound op zo 13 sep 2020, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door en-es »

Die Britse zuiptoeristen, maken die nou gebruik van bus, metro of tram binnen Amsterdam? Al hun doelen liggen op loopafstand.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door umbusko »

IC140 schreef: zo 13 sep 2020, 18:42 Toeristen zoals Umbusko zullen eerder een hotel op de Zuidas nemen, om te voorkomen dat ze met koffers moeten zeulen. Daarmee is de missie van het stadsbestuur om toeristen te spreiden dus geslaagd. Mooi.
Echt niet. Tenzij die hotels een enorm gunstige prijs en een goede kwaliteit hebben, zullen de meesten gewoon een hotel in het centrum boeken en vervolgens klagen dat de trein daar niet rechtstreeks heenrijdt. Dat je snel en makkelijk in het centrum komt is voor veel mensen een voordeel van de trein. Gaat de trein naar Zuid, dan blijft vliegen naar Schiphol erg aanlokkelijk: je zit hoe dan ook met natransport.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

IC140 schreef: zo 13 sep 2020, 17:29 @Z2N, Als het om Noord Holland te doen is, is een Intercity over de Hemboog veel effectiever.
Niet alleen natuurlijk. Wat mij betreft kunnen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid bestemmingen zijn met een vergelijkbare allure voor reizigers die vanaf de HSL afkomen. Zuid heeft de kantoren, Centraal het centrum op loopafstand. Door de helft van de HSL-treinen naar Centraal te sturen biedt je zo reizigers vanaf de HSL de keuze tussen beide bestemmingen. De reden voor de genoemde doorkoppeligen is ook doordacht: voor reizigers die van verder komen dan Rotterdam is het missen van een directe trein naar Amsterdam Zuid een kleiner gemis (verhoudingsgewijs minder grote reistijdverlenging), door de langere reistijd zal het aandeel plezierreizigers bovendien groter zijn, en dat zal naar mijn idee eerder naar Centraal willen gaan. Andersom is de kans dat reizigers vanaf de Hanzelijn of Amersfoort verder willen reizen dan Rotterdam relatief klein, en is een doorkoppeling onlogisch.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Staatslijn K »

Het viel me trouwens op toen ik op Amsterdam CS was dat het leek alsof er precies ruimte was overgebleven bij de trappen van de NZ-lijn om de metro's uit Amstel door te trekken naar Sloterdijk. Het enige wat ik me afvroeg: hoe zou de lijnvoering er dan uit zien?

Metro 50 Gein-Bijlmer-Van der Madeweg-Zuid-Lelylaan-Sloterdijk-Amsterdam CS-Waterlooplein-Amstel-Van der Madeweg-Diemen Zuid-Gaasperplas
Metro 51 Amsterdam CS-Waterlooplein-Amstel-Zuid-Lelylaan-Sloterdijk-Amsterdam CS-Waterlooplein-Amstel-Van der Madeweg-Bijlmer-Gein
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Z2N schreef: zo 13 sep 2020, 17:13 Als er dan nog ruimte is op Amsterdam Centraal kan je nog kijken of je het internationale HSL-verkeer op Centraal kwijt kan
Dat is het punt nou juist: die ruimte is er niet. Maak van Zuid hèt internationale station van Amsterdam, en optimaliseer de lokale verbindingen. Dat heeft het voordeel dat Centraal wordt ontlast, de reiziger na de HSL niet over de westtak hoeft te boemelen en er bovendien op materieel bespaard kan worden. En nee, de meeste hotels bevinden zich niet meer binnen de grachtengordel, en het grootste zakencentrum ligt ook niet naast het Centraal Station.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wannes »

Misschien dan maar Amsterdam Zuid de nieuwe naam Amsterdam International noemen? Maar met alle gekheid op een stokje, volgens mij kan je Amsterdam Zuid prima op de markt zetten als logisch eindpunt van de internationale treinen naar Amsterdam. Desnoods met een combikaart voor de metro (met bijvoorbeeld je Eurostar is Thalys kaartje gratis met de metro naar het centrum). Amsterdam Centraal is gewoon niet geschikt meer voor de huidige reizigersaantallen, en er is weinig uitbreidmogelijkheid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Staatslijn K schreef: zo 13 sep 2020, 22:17 Het viel me trouwens op toen ik op Amsterdam CS was dat het leek alsof er precies ruimte was overgebleven bij de trappen van de NZ-lijn om de metro's uit Amstel door te trekken naar Sloterdijk. Het enige wat ik me afvroeg: hoe zou de lijnvoering er dan uit zien?
Over de lijnvoering is het laatste woord niet gezegd, maar er is inderdaad plek gereserveerd voor het doortrekken van de oostlijn, bijvoorbeeld richting Isolatorweg. Het besluit over het "sluiten van de ring" zal waarschijnlijk binnen vijf jaar genomen worden.

Het lijkt erop alsof het Noord-Zuidlijnarchief van wijnemenjemee.nl onvindbaar gemaakt is, maar hierin was de nodige informatie te vinden over deze klus. Onze Alargule onderhoudt overigens ook een onderhoudend blog over onder meer de Amsterdamse metro, waar hij een tijd terug een paar balletjes opwierp over mogelijke lijnvoering op de ringlijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Wat een geweldige website Alargule, echt heel erg interessant. Ik ga daar toch eens grondig tijd in steken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

trolly schreef: zo 13 sep 2020, 22:29
Z2N schreef: zo 13 sep 2020, 17:13 Als er dan nog ruimte is op Amsterdam Centraal kan je nog kijken of je het internationale HSL-verkeer op Centraal kwijt kan
Dat is het punt nou juist: die ruimte is er niet. Maak van Zuid hèt internationale station van Amsterdam, en optimaliseer de lokale verbindingen. Dat heeft het voordeel dat Centraal wordt ontlast, de reiziger na de HSL niet over de westtak hoeft te boemelen en er bovendien op materieel bespaard kan worden. En nee, de meeste hotels bevinden zich niet meer binnen de grachtengordel, en het grootste zakencentrum ligt ook niet naast het Centraal Station.
De vraag is natuurlijk: in welk opzicht zit Amsterdam Centraal vol? Qua spoorbezetting in ieder geval niet (anders zou je niet vrijwillig een perron verwijderen), dus dan zou het alleen gaan om de transfercapaciteit. Daarin zie ik drie fases: de nulsituatie, de situatie met de Airportsprinter, en de situatie met een verlengde N/Z-lijn richting Schiphol. Gezien de geplande capaciteit van de Airportsprinter (12x per uur) zal er in de situatie ná de Airportsprinter voldoende transfercapaciteit zijn op Amsterdam Centraal voor 4 binnenlandse HSL-treinen per uur, en waarschijnlijk ook wel de HSL-treinen. Internationale treinen nemen meer perroncapaciteit op dan sprinters (vanwege de langere instaptijd), maar zelfs dan zie ik oprecht niet in waarom Amsterdam Centraal geen ruimte zou moeten hebben voor 4 HSL-treinen en maximaal 4 internationale treinen per uur.

Belangrijk hierin is natuurlijk wel dat de N/Z-lijn verlengd wordt naar Schiphol, en voor de bediening van Sloterdijk en Lelylaan zijn extra sprinters nodig over de Hemboog. Ter behoeve van de ontsluiting van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal zou ik zelf bovendien de (binnenlandse) HSL-treinen laten stoppen op Sloterdijk (en Lelylaan): niet alleen verlaagt dat de overstapaantallen van Amsterdam Centraal, ook wordt de reis naar Amsterdam Centraal net minder aantrekkelijk, waardoor meer reizigers zullen uitwijken naar Zuid.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dat, maar het belangrijkste om niet uit het oog te verliezen lijkt mij dat Centraal Station eigenlijk maar voor een klein deel van het centrum echt op loopafstand ligt. De Dam en de Kalverstraat wel, maar het centrum van Amsterdam is veel groter dan dat. Bijvoorbeeld Rembrandtplein is echt al een eindje verder en is wel prima te lopen vanaf Rokin of desnoods met een tram. Ook het Rijksmuseum, de rest van het Museumplein en het Leidseplein zijn al dusdanig verder weg dat lopen voor veel meer mensen toch teveel moeite is. Die bestemmingen kunnen beter bereikt worden vanaf metrostations De Pijp of Vijzelgracht. Trekpleisters die wellicht wel beter vanaf Centraal te bereiken zijn, zijn het Anne Frank Huis en Nemo (al weet ik niet in hoeverre die laatste interessant is voor buitenlandse toeristen). Artis kan prima bereikt worden met beide methoden. Metro 52 tot Rokin of naar Centraal Station met de trein en dan in de huidige situatie tram 14, zal niet veel schelen qua reistijd. De overstap op Rokin lijkt mij echter makkelijker.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door VIRM »

IC140 schreef: zo 13 sep 2020, 16:47 Om weer terug te komen op het onderwerp: met de uitbreidingen van het metronet waar het in dit topic over gaat kan er, volgens het regionaal OV Toekomstbeeld een Intercity van Alkmaar/Heerhugowaard naar Schiphol rijden via de Hemboog. Daarmee kunnen de drommen reizigers die vanuit Noord Holland boven het Noordzeekanaal de HSL op willen dat sneller dan nu doen (want het heen-en-weer-tje CS-Sloterdijk vervalt) en zonder een extra overstap. Dat moet Staatslijn K toch aanspreken?
In hoeverre staat het vast dat dat een IC wordt? Kan net zo goed een Sprinter Uitgeest - Hoofddorp worden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Z2N schreef: ma 14 sep 2020, 11:45Ter behoeve van de ontsluiting van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal zou ik zelf bovendien de (binnenlandse) HSL-treinen laten stoppen op Sloterdijk (en Lelylaan): niet alleen verlaagt dat de overstapaantallen van Amsterdam Centraal, ook wordt de reis naar Amsterdam Centraal net minder aantrekkelijk, waardoor meer reizigers zullen uitwijken naar Zuid.
Je bedoelt dat al het binnenlandse verkeer dat van de HSL afkomt na Schiphol in een boemel verandert, om zo de huidige rol van Centraal maar te behouden? Dan verschillen onze ideeën over hoge snelheid nogal. Twee stopjes in de Amsterdamse regio (in Schiphol en Zuid) lijkt me best al aan de ruime kant, dan kan die trein uit Rotterdam of Breda daarna lekker doorjakkeren naar Groningen. Er rijdt meer dan genoeg ander spul voor wie graag de hele Amsterdamse ringspoorbaan in slakkentempo rondrijdt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Inderdaad, en met goede reden: het aantal reizigers dat over Amsterdam Centraal reist zal met deze opzet zeer beperkt zijn, dus zorgen de extra stops op Lelylaan en Sloterdijk voor kortere reistijden voor de reizigers daar. De reistijdwinst voor reizigers van/naar/via Sloterdijk en Lelylaan compenseert dan ruimschoots voor het reistijdverlies voor reizigers naar Amsterdam Centraal (die je meer via Zuid de stad in wil laten reizen) en Muiderpoort/Science Park.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Maar waarom zou je voor dat zeer beperkte aantal reizigers dan nog treinen naar Centraal moeten laten rijden?
Reizigers van/naar/via Sloterdijk en Lelylaan kan je ook bedienen met een trein over de Hemboog. Een IC direct naar Alkmaar bijvoorbeeld. Naar Muiderpoort/Science Park kan met een overstap op Sloterdijk, of met een sprinter vanaf Schiphol.

Reizigers die via Zuid de stad in willen reizen zijn misschien wel gebaat bij meer treinen die via Zuid rijden...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Daar moet natuurlijk wel precies ruimte voor zijn binnen PHS, boven Zaandam, en bovenal in de Hemtunnel. Doorrijden naar Centraal betekent dat je daar dan aan de noordzijde uitkomt, waar je conflictvrij kan keren. Bovendien is Amsterdam Centraal en de directe omgeving een bestemming van behoorlijke omvang, dus het is ook zeker niet zo dat het een zeer beperkte hoeveelheid reizigers zal zijn. Momenteel rijden op die route acht treinen per uur (buiten internationaal verkeer), in mijn voorstel is dat dan vier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef: ma 14 sep 2020, 11:45De vraag is natuurlijk: in welk opzicht zit Amsterdam Centraal vol? Qua spoorbezetting in ieder geval niet (anders zou je niet vrijwillig een perron verwijderen), dus dan zou het alleen gaan om de transfercapaciteit. Daarin zie ik drie fases: de nulsituatie, de situatie met de Airportsprinter, en de situatie met een verlengde N/Z-lijn richting Schiphol. Gezien de geplande capaciteit van de Airportsprinter (12x per uur) zal er in de situatie ná de Airportsprinter voldoende transfercapaciteit zijn op Amsterdam Centraal voor 4 binnenlandse HSL-treinen per uur, en waarschijnlijk ook wel de HSL-treinen. Internationale treinen nemen meer perroncapaciteit op dan sprinters (vanwege de langere instaptijd), maar zelfs dan zie ik oprecht niet in waarom Amsterdam Centraal geen ruimte zou moeten hebben voor 4 HSL-treinen en maximaal 4 internationale treinen per uur.
De transfercapaciteit is inderdaad het probleem: de trappen zijn te smal en de ruimte rondom de trappen op de perrons is dat ook. Ik begrijp niet hoe de Airportsprinter dat oplost.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten