Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JordiBrabant »

3 maal per kwartier een trein met 250 reizigers zorgt (op papier) voor minder gedrang bij de roltrappen dan 1 trein met 750 reizigers.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het is vooral logistiek onhandig om grote aantallen internationale reizigers te verwerken via station Amsterdam Zuid. Er is veel minder ruimte voor kerende treinen, schoonmaken van het materieel, douane- en kaartjescontroles. Bovendien is het nog altijd een minder grote vervoersknoop dan Amsterdam Centraal en kost het uitbouwen van het tramnet en goede busstations veel geld, is de ruimte er eigenlijk ook niet omdat er grote kantoortorens gepland staan. Ook praktisch is het opstelterrein Watergraafsmeer minder bereikbaar. Ik zou de Thalys en de Eurostar dan ook gewoon in Amsterdam Centraal laten beginnen en de binnenlandse hogesnelheidstreinen wél via de zuidtak laten rijden. Overstappen kunnen dan op Rotterdam Centraal plaatsvinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Er ligt nog altijd een verbindingsboog van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer anders, daar kan je dus net zo makkelijk komen als vanaf Amsterdam Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef: ma 14 sep 2020, 20:55 Het is vooral logistiek onhandig om grote aantallen internationale reizigers te verwerken via station Amsterdam Zuid. Er is veel minder ruimte voor kerende treinen, schoonmaken van het materieel, douane- en kaartjescontroles. Bovendien is het nog altijd een minder grote vervoersknoop dan Amsterdam Centraal en kost het uitbouwen van het tramnet en goede busstations veel geld, is de ruimte er eigenlijk ook niet omdat er grote kantoortorens gepland staan. Ook praktisch is het opstelterrein Watergraafsmeer minder bereikbaar. Ik zou de Thalys en de Eurostar dan ook gewoon in Amsterdam Centraal laten beginnen en de binnenlandse hogesnelheidstreinen wél via de zuidtak laten rijden. Overstappen kunnen dan op Rotterdam Centraal plaatsvinden.
Dan komt het niet verkeerd uit dat jij niet verantwoordelijk bent voor de railplannen in de Amsterdamse regio.

De bezwaren die je aanvoert zijn namelijk eenvoudig te weerleggen. Op Zuid wordt juist ruimte gemaakt om de internationale treinen kwijt te kunnen, en Watergraafsmeer is ook onderlangs prima bereikbaar. Dat Zuid niet over hetzelfde lokaal OV-netwerk beschikt als Centraal lijkt me een goede reden daar snel werk van te maken.

De stelling dat Centraal nu eenmaal het belangrijkste station van Amsterdam is, en dat ook zo moet blijven, is uiteraard een drogreden. Centraal zit aan de grenzen van zijn capaciteit, en ruimte voor uitbreiding ontbreekt. Dat laatste is er bij Zuid wel (hoewel ook beperkt, waardoor de kosten van verdere uitbreidingen flink op zullen lopen).

Het is een illusie te denken, dat een internationale hogesnelheidstrein toeristen op de stoep van hun hotel zou moeten afzetten, of dat goedkope hotels enkel binnen de Amsterdamse grachtengordel te vinden zouden zijn. Het wordt duidelijk even wennen voor een hoop forummers, maar Zuid gaat echt het enige HSL-station binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Watergraafsmeer vind ik helemaal niet zo goed te bereiken vanaf Zuid. Je moet daarvoor immers al het treinverkeer vanuit Weesp/Almere/Hilversum kruisen en het is enkelspoor, dus vertrekken en aankomen kan ook niet tegelijk.

Op dit moment rijden er 4 IC's vanuit Almere, 4 sprinters uit Weesp en 2 IC's uit Hilversum (totaal 10) en enkele cargo's. Dat moeten er tegen die tijd 6+6+2 zijn, dus dan moet je gelijkvloers kruisen met een spoor waar al 14 reizigerstreinen en enkele cargo's rijden. Dat betekend gemiddeld elke 4 minuten een trein. Het is weliswaar mogelijk, maar de ruimte is wel erg schaars. Vanaf Amsterdam Centraal is het veel makkelijker om Watergraafsmeer te bereiken.

Ben het wel met je eens dat het feit dat Amsterdam Centraal nu het belangrijkste station is, niet in beton gegoten is. Alleen daarna zeg je ook dat Amsterdam Zuid het enige HSL-station van Amsterdam zal zijn. (Ik neem aan dat je HST-station bedoeld, alle Amsterdamse stations liggen immers langs conventioneel spoor), maar Amsterdam Centraal behoudt volgens mij nog altijd de ICE naar Frankfurt, dat is ook een HST.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Er ligt bij Diemen Zuid een prachtig wachtspoor, dus het kruisen van Weesp-Diemen Zuid lijkt me geen onoverkomelijk probleem. En als het dat wel mocht worden, dan is een fly-over en een spoorverdubbeling ook enkel een kwestie van investeren.

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoe lang de ICE naar Keulen e.v. nog vanaf Centraal rijdt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Er zijn geen beleidsplannen om de ICE te laten verdwijnen van Amsterdam Centraal, er wordt bij het nieuwe sporenplan ruimte gemaakt om internationale treinen die vanuit Utrecht komen op Amsterdam Centraal op spoor 2 te laten eindigen, met behoud van het dubbelzijdige schoonmaakperron op het Westelijk Eiland. Omdat de treindienst van/naar Haarlem verdwijnt op spoor 2a kan je er ook langere treinen dan nu langs het perron keren. ICE's die 's ochtends vroeg vanaf de Watergraafsmeer starten of 's avonds laat naar de Watergraafsmeer worden weggereden kan je met een wat uitgedunde treindienst kwijt op spoor 11 en 13, vooral dankzij het kruiswissel dat aan de oostzijde van deze sporen komt te liggen.

De internationale trein via Hengelo wordt een interessanter verhaal op Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door VIRM »

Wat is nu het nieuwe/toekomstige sporenplan op Amsterdam Centraal?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door waldo79 »

En wat is de relatie nu met de metro?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik gaf alleen maar antwoord op een vraag van Trolly.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

trolly schreef: ma 14 sep 2020, 21:39 Het is een illusie te denken, dat een internationale hogesnelheidstrein toeristen op de stoep van hun hotel zou moeten afzetten, of dat goedkope hotels enkel binnen de Amsterdamse grachtengordel te vinden zouden zijn. Het wordt duidelijk even wennen voor een hoop forummers, maar Zuid gaat echt het enige HSL-station binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen worden.
Dat is natuurlijk ook een drogreden, als je niet wil luisteren naar de argumenten voor waarom het afbuigen van internationale treinen naar Amsterdam Centraal wél haalbaar is. Ik ben het met je eens dat Amsterdam Centraal op bepaalde plekken te druk is, maar zelfs met elke twee uur een Eurostar naar Amsterdam, elk uur een Thalys naar Brussel/Parijs én elk uur een Beneluxtrein naar Brussel ga je niet over de 12.000 reizigers per dag heen komen. Op een totaal aantal geplande reizigers van 275.000 reizigers in 2030 een deuk in een pakje boter, terwijl dat aantal van 275.000 gebaseerd is op een situatie met Airportsprinter en zonder Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Als die er dan wél ligt zal er voldoende capaciteit zijn op het station voor internationale treinen.

De enige vraag die dan over is: waar willen internationale treinreizigers vandaan of naartoe reizen? Is dat dan een station aan de rand van de stad in een kantorenwijk, of het station aan de rand van het centrum? Dat zal een vraag zijn voor de vervoerders (ik gok dat dat tegen die tijd niet meer alleen NS zal zijn), maar het zal mij niets verbazen als dan alsnog voor Centraal gekozen wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Je vergist je. Niet elk argument waar je het niet mee eens bent is automatisch een drogreden. Het argument dat alles zo moet blijven als het nu is, is dat wel. Daarnaast beschouw ik afbuigen naar Centraal niet als onhaalbaar, maar als onwenselijk. Je geeft daar het argument bij uitstek voor: de internationale treinen nemen veel spoorcapaciteit in beslag, maar leveren daarvoor een geringe bijdrage aan in- en uitstappers. Omgekeerd is het ook zo, dat het boemelen over de westelijke ringspoorbaan een groot beslag legt op het kostbere materieel. Ik ga het niet voor je narekenen, maar het zou me niet verbazen als keren op Zuid een Thalys-omloop bespaart.

Verder denk ik dat je perceptie van de topografie van Amsterdam een update kan gebruiken. Het is bijvoorbeeld wel aardig om je te realiseren dat publiekstrekkers als de Albert Cuijp of het Stedelijk dichter bij Zuid dan bij Centraal liggen. Beiden stations liggen dus feitelijk aan de rand van het centrum.

Afgezien daarvan is het de vraag of de HST-reiziger niet juist gebaat is bij een station op de snelgroeiende Zuidas, vlakbij bijvoorbeeld een universiteit, een internationaal beurs- en congrescentrum en met de hoofdkantoren van multinationals onder handbereik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Gelukkig pleit ik er ook niet voor dat alles móet blijven zoals het nu is (ik wil toch echt 4x per uur rechtstreekse treinen van Amsterdam Zuid naar Rotterdam Centraal, voor de veel grotere binnenlandse reizigersstromen), ik ben alleen echt van mening dat het leiden van internationale treinen naar Centraal verstandig is. Het aantal in-/uitstappers op Schiphol in verhouding tot het aantal mensen dat blijft zitten bewijst dat de meeste internationale reizigers naar Centraal willen. Dat is ook logisch: de meeste internationale treinreizigers willen naar 'Pretpark Amsterdam', en dat ligt nou eenmaal direct naast het station. Zoals je zelf ook al constateert: alleen het uiterste zuidpuntje van het centrum ligt fysiek dichter bij station zuid, de rest ligt dichter bij station Centraal. Als de ruimte op station Centraal beschikbaar is (ik herhaal: ik heb het over de fase ná de Airportsprinter) is het uit vervoerderperspectief dan beter om alsnog naar Centraal te rijden. Het duurt misschien 7 minuten langer, maar de reiziger wil ernaartoe. Bovendien duurt het afrangeren minder lang (van station Centraal naar de Watergraafsmeer duurt zeven minuten, vanaf station Zuid ben je dan net bij Diemen Zuid), dus voor de vervoerder is er geen meerkost.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Z2N schreef:Het aantal in-/uitstappers op Schiphol in verhouding tot het aantal mensen dat blijft zitten bewijst dat de meeste internationale reizigers naar Centraal willen.
Dat bewijst helemaal niets omdat de groep reizigers met voor/na transport naar een bestemming met zowel een verbinding naar Zuid als naar CS nu ook via CS reist (om een overstap te besparen), maar straks net zo lief (of zelfs liever, als de reistijd korter wordt) via Zuid reist. Die groep moet je dus van het aandeel dat nu via CS reist aftrekken. Wie weet hoe groot die groep is, mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Dat zal bij de Thalyssen van deze wereld ongetwijfeld wel bekend zijn, maar dan blijft het argument bestaan dat bij Centraal een ruimer aanbod van voor- en natransport bestaat en zal bestaan dan op Zuid.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef: di 15 sep 2020, 13:12Omgekeerd is het ook zo, dat het boemelen over de westelijke ringspoorbaan een groot beslag legt op het kostbere materieel. Ik ga het niet voor je narekenen, maar het zou me niet verbazen als keren op Zuid een Thalys-omloop bespaart.
Volgens mij gaat de Thalys helemaal niet op Amsterdam Zuid keren, maar rijdt hij door naar Watergraafsmeer waar hij o.a. schoongemaakt wordt. Volgens mij is het dan helemaal niet meer sneller, als het al uitmaakte aangezien er volgens mij lang 'gekeerd' wordt op Watergraafsmeer.

Ik dacht bovendien dat het sowieso niet de bedoeling was om op Amsterdam Zuid zelf te keren, maar dat het keren ging gebeuren op het keerspoor nabij Diemen Zuid. Dacht overigens dat dat ook alleen de bedoeling was voor de Benelux en dat de overige internationale treinen 'gewoon' van/naar Watergraafsmeer blijven rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 13:59 ...maar dan blijft het argument bestaan dat bij Centraal een ruimer aanbod van voor- en natransport bestaat en zal bestaan dan op Zuid.
Helaas is dit dan weer wèl een drogreden — dezelfde die je eerder ook gebruikte. Maar wat mij betreft mag je uiteraard vasthouden aan het idee dat er in een verre toekomst perroncapaciteit op Centraal gebruikt zou worden voor de op Zuid kerende snelle treinen. Ieder z'n ding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Nou ja, in tegenstelling tot de verlenging van de Noord/Zuidlijn heb ik nog geen beleidsplannen gezien voor een ruimer tramnet vanaf Zuid. Als die plannen er wel zijn zie ik ze graag natuurlijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 13:36 Gelukkig pleit ik er ook niet voor dat alles móet blijven zoals het nu is (ik wil toch echt 4x per uur rechtstreekse treinen van Amsterdam Zuid naar Rotterdam Centraal, voor de veel grotere binnenlandse reizigersstromen), ik ben alleen echt van mening dat het leiden van internationale treinen naar Centraal verstandig is.
Je pleitte er eerder voor dat het aantal rechtstreekse treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal moet blijven zoals het nu is (4x binnenlands + internationaal). Dan zouden die extra treinen van Amsterdam Zuid naar Rotterdam Centraal dus náást het bestaande aanbod moeten komen, en dat moet dan allemaal maar passen in de Schipholtunnel. En meer dan 10 treinen per uur op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam, hoe realistisch is dat?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Z2N schreef:Nou ja, in tegenstelling tot de verlenging van de Noord/Zuidlijn heb ik nog geen beleidsplannen gezien voor een ruimer tramnet vanaf Zuid. Als die plannen er wel zijn zie ik ze graag natuurlijk.
Onderdeel van Zuidasdok is een nieuw tramstation, onder andere voor lijn 24.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

reisthijs schreef: di 15 sep 2020, 15:58 Je pleitte er eerder voor dat het aantal rechtstreekse treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal moet blijven zoals het nu is (4x binnenlands + internationaal). Dan zouden die extra treinen van Amsterdam Zuid naar Rotterdam Centraal dus náást het bestaande aanbod moeten komen, en dat moet dan allemaal maar passen in de Schipholtunnel. En meer dan 10 treinen per uur op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam, hoe realistisch is dat?
Kwestie van goed doorkoppelen: zelf zou ik twee van de zes Flevolijn-IC's, alsmede de twee IC's vanuit het Gooi naar Amsterdam Zuid doorkoppelen richting Rotterdam, en die beide series op elkaar laten keren in Rotterdam. Daarmee kom je dan uit op 28-29 treinen per uur door de Schipholtunnel (4x HSL Centraal, 4x Sprinter Hemboog en 2-3x INT richting Amsterdam Centraal/Sloterdijk, en 4x HSL Zuid, 4x IC Flevoland, 4x Sprinter Weesp en 6x IC Utrecht), met de bestaande plannormen van elke zes minuten een trein daar moet dat dus lukken, ondanks ETMET kom ik dan op maar twee treinen extra (en dat alleen maar doordat ik 4x per uur van Schiphol naar de Hemboog wil).

Wat betreft de 8x/uur op de HSL: ik denk dat daar voldoende vraag naar zal ontstaan. De HSL is qua reizigersaantallen een succesverhaal gebleken, met pre-corona jaarlijkse groeipercentages met dubbele cijfers. Gooi daar extra tijd over, de ontwikkeling van nieuwe instituten zoals het EMA in Amsterdam, en het feit dat ik zowel Centraal als Zuid wil bedienen (aantrekkelijker aanbod) denk ik dat 8x per uur haalbaar is. Amsterdam - Utrecht groeit natuurlijk binnenkort naar 12 IC-treinen per uur, dus het is ook niet zo onwaarschijnlijk veel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

IC140 schreef: di 15 sep 2020, 17:34
Z2N schreef:Nou ja, in tegenstelling tot de verlenging van de Noord/Zuidlijn heb ik nog geen beleidsplannen gezien voor een ruimer tramnet vanaf Zuid. Als die plannen er wel zijn zie ik ze graag natuurlijk.
Onderdeel van Zuidasdok is een nieuw tramstation, onder andere voor lijn 24.
Dat, en er is ook een dingetje met het verlengen van lijn 25. En sinds onheugelijke tijden uiteraard het vertrammen van lijn 15. En als al het snelle spul op Zuid stopt zal het daar vast drukker worden, waardoor er vast wel iemand op het idee komt dat wat extra tramlijnen in die hoek handig zouden zijn.
Z2N schreef: di 15 sep 2020, 17:37 ...en het feit dat ik zowel Centraal als Zuid wil bedienen (aantrekkelijker aanbod) denk ik dat 8x per uur haalbaar is.
Het zal je wellicht verbazen, maar op de één of andere manier weet het feit dat jij dat wil mij maar niet echt als doorslaggevend argument over te komen. Misschien zou het helpen als je t.z.t. kan regelen dat je bijvoorbeeld minister van I&W zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

trolly schreef: di 15 sep 2020, 19:17 En als al het snelle spul op Zuid stopt zal het daar vast drukker worden, waardoor er vast wel iemand op het idee komt dat wat extra tramlijnen in die hoek handig zouden zijn.
Zolang het geen beleidsvoorstel is kan je het niet als zodanig behandelen, dus is dat slechts een hersenspinsel. Die hersenspinsels zijn in mijn optiek minder waard dan de huidige tram- en busdienstregeling van en naar Amsterdam Centraal.
Z2N schreef: di 15 sep 2020, 17:37 ...en het feit dat ik zowel Centraal als Zuid wil bedienen (aantrekkelijker aanbod) denk ik dat 8x per uur haalbaar is.
Het zal je wellicht verbazen, maar op de één of andere manier weet het feit dat jij dat wil mij maar niet echt als doorslaggevend argument over te komen. Misschien zou het helpen als je t.z.t. kan regelen dat je bijvoorbeeld minister van I&W zou zijn.
En aangezien je hier geen antwoord op geeft met deze loze mededeling, een vraag naar de mening van Trolly: wat is aantrekkelijker voor de reiziger? Hoogfrequente verbindingen naar alle grote stations van de stad, of 1 hyperfrequente verbinding naar een van de grote stations van de stad, en reizigers die daar niet naartoe willen opzadelen met extra overstappen die meer tijd kosten dan de frequentieverhoging oplevert?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Meestal dat laatste. Door die hoge frequentie is de overstap namelijk minder erg, terwijl de hoogfrequent bediende knoop eindelijk iets heeft dat op spoorboekloos lijkt. Tel daarbij dat een frequentie van 8x per uur op de HSL maar een beperkt aantal uren per dag rendabel is. Als dat betekent dat je buiten de spits (of na 19:00) met halfuur diensten zit is mijn keuze snel gemaakt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Kijk, daar ben ik het dus niet mee eens. Bij een kwartiersdienst is de gemiddelde wachttijd (interval / 2) 7,5 minuut, bij 8 treinen per uur is dat 3,75 minuut (60/8/2). Een overstap duurt vrijwel altijd langer dan het verschil tussen die twee (3,75), tenzij je echt heel snel (bijvoorbeeld cross-platform) over kan stappen, met gegarandeerde aansluitingen. Zolang je overstap langer duurt dan de reistijdwinst van hogere frequentie ben je langer onderweg, om maar niet te beginnen over het feit dat je veel reizigers de mogelijkheid tot een comfortabelere rechtstreekse reis ontneemt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten