Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 19:33En aangezien je hier geen antwoord op geeft met deze loze mededeling, een vraag naar de mening van Trolly: wat is aantrekkelijker voor de reiziger? Hoogfrequente verbindingen naar alle grote stations van de stad, of 1 hyperfrequente verbinding naar een van de grote stations van de stad, en reizigers die daar niet naartoe willen opzadelen met extra overstappen die meer tijd kosten dan de frequentieverhoging oplevert?
Maar m'n beste Z2N toch. Je hebt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat, en bent boos op mij omdat ik zeg dat de keizer geen kleren aan heeft. De reiziger bestaat niet, maar voor veruit het grootste deel van de reizigers is Zuid zelfs gunstiger dan Centraal. Ik snap dat je erg aan Centraal gehecht bent, maar nogmaals: probeer te wennen aan het idee dat het concept achterhaald raakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Mijn punt is nou net dat een aansluiting niet gegarandeerd hoeft te worden als je overstapt van een 8x per uur rijdende Intercity op een tegen die tijd 16x per uur rijdende metro. Het ergste dat kan gebeuren bij een verstoring is dat je 7,5 minuut moet wachten. Bij kwartierdiensten loop je het risico op 15 minuten vertraging als tante Bep met haar handtas tussen de metrodeur zat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Dat is eigenlijk precies mijn punt: tante Bep die de tas tussen de treindeur heeft is minder een probleem, als je trein met drie minuten vertraging toch doorrijdt naar je bestemmingsstation.
trolly schreef: di 15 sep 2020, 20:24 voor veruit het grootste deel van de reizigers is Zuid zelfs gunstiger dan Centraal.
Dat mag je nog even onderbouwen met feiten en cijfers, mijn onderbuik zegt namelijk iets anders. Zeker ook omdat ik de binnenlandse HSL-treinen ook Sloterdijk laat bedienen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Je stelt voor om 29 treinen per uur door de Schipholtunnel te rijden (waar ik groot voorstander van ben). Dan gaat het echt niet lukken om aansluitingen te garanderen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Als die aansluitingen minder relevant zijn, omdat meer mensen rechtstreekse verbindingen hebben, is dat ook niet heel erg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 20:27Dat mag je nog even onderbouwen met feiten en cijfers, mijn onderbuik zegt namelijk iets anders. Zeker ook omdat ik de binnenlandse HSL-treinen ook Sloterdijk laat bedienen.
Mwoehahahahahaha... Omdat jouw onderbuik rommelt mag ik gaan onderbouwen dan het niet handig is een trein die Den Haag, Leiden en Haarlem overslaat in Sloterdijk te laten stoppen? Sorry, maar deze discussie wordt echt absurd. Ik spreek je graag over een jaar of tien nog eens, dan ben je misschien een beetje gewend aan de nieuwe situatie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

En dat is een drogreden, uw argument is ongeldig. Ik dank u voor uw moeite.

Voor de administratie: Sloterdijk is met afstand het derde station van Amsterdam, met bijna dubbel zoveel treinreizigers als Amstel. Momenteel zijn er zelfs net iets minder reizigers dan op Zuid, die stappen echt niet allemaal over richting metro 50 of de tram.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

We hebben inderdaad een verschillend idee over de relevantie van jouw onderbuik in deze discussie :lol:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef: di 15 sep 2020, 20:24
Z2N schreef: di 15 sep 2020, 19:33En aangezien je hier geen antwoord op geeft met deze loze mededeling, een vraag naar de mening van Trolly: wat is aantrekkelijker voor de reiziger? Hoogfrequente verbindingen naar alle grote stations van de stad, of 1 hyperfrequente verbinding naar een van de grote stations van de stad, en reizigers die daar niet naartoe willen opzadelen met extra overstappen die meer tijd kosten dan de frequentieverhoging oplevert?
Maar m'n beste Z2N toch. Je hebt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat, en bent boos op mij omdat ik zeg dat de keizer geen kleren aan heeft. De reiziger bestaat niet, maar voor veruit het grootste deel van de reizigers is Zuid zelfs gunstiger dan Centraal. Ik snap dat je erg aan Centraal gehecht bent, maar nogmaals: probeer te wennen aan het idee dat het concept achterhaald raakt.
Toch een kleine verdediging van Z2N: Amsterdam Zuid is beter in een situatie waarin de NoordZuidLijn niet is doorgetrokken naar Schiphol, omdat je met die lijn dan sneller in het centrum kan zijn. Echter praat Z2N over een situatie waarin die metrolijn wél is doorgetrokken naar Schiphol. Het voordeel van het doorrijden naar Amsterdam Zuid verdwijnt dan echter al, want veruit de meeste reizigers die op Zuid zouden overstappen kunnen dat dan immers op Schiphol al. Het voordeel van Amsterdam Zuid slinkt dat al enorm natuurlijk (ik denk niet dat veel toeristen in Amstelveen zullen verblijven), waardoor juist Amsterdam Centraal is zo'n situatie weer in belang toeneemt voor de internationale treinen, omdat je dan immers ook op de Oostlijn kunt overstappen en veel meer trams die naar andere delen van het centrum gaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

trolly schreef: di 15 sep 2020, 20:45 We hebben inderdaad een verschillend idee over de relevantie van jouw onderbuik in deze discussie :lol:
Mijn onderbuik is inderdaad niet minderwaardig aan die van een ander, noch is die van een ander hoogwaardiger dan de mijne. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Nee, het is juist een prachtige onderbuik! Alleen een waardeloze referentie.
SuperGhost schreef: di 15 sep 2020, 20:47Toch een kleine verdediging van Z2N: Amsterdam Zuid is beter in een situatie waarin de NoordZuidLijn niet is doorgetrokken naar Schiphol, omdat je met die lijn dan sneller in het centrum kan zijn. Echter praat Z2N over een situatie waarin die metrolijn wél is doorgetrokken naar Schiphol. Het voordeel van het doorrijden naar Amsterdam Zuid verdwijnt dan echter al, want veruit de meeste reizigers die op Zuid zouden overstappen kunnen dat dan immers op Schiphol al. Het voordeel van Amsterdam Zuid slinkt dat al enorm natuurlijk (ik denk niet dat veel toeristen in Amstelveen zullen verblijven), waardoor juist Amsterdam Centraal is zo'n situatie weer in belang toeneemt voor de internationale treinen, omdat je dan immers ook op de Oostlijn kunt overstappen en veel meer trams die naar andere delen van het centrum gaan.
Als je enkel het belang van de individuele toerist bekijkt, heb je wellicht gelijk. Maar het gaat niet alleen over waar die toerist moet zijn, maar over het optimaal sturen van reizigersstromen. Zelfs als er tegen de tijd dat de NZL tot Hoofddorp komt plek over is op Centraal, is Zuid voor een groot deel van de reizigers een minstens even goede oplossing. Alleen: die plek gaat niet over zijn, want er komt niet meer ruimte op Centraal, terwijl de reizigersaantallen — en daarmee het treinverkeer — hoogstwaarschijnlijk wel zullen groeien. Dat betekent dat er maar één optie overblijft. Kennelijk is dat lastig te accepteren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

En mijn punt is dat het binnen de ruimte die na de aankomende verbouwing van Amsterdam Centraal past, omdat de Airportsprinter daarin ook past, en Zuid bovendien een mindere oplossing is vanwege de slechtere locatie en slechter voor- en natransport. Dat je maar blijft doorhameren op een ad novitatem staat je niet, ik verwacht inhoudelijke argumenten. Ik geef ze, maar krijg die niet terug.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Z2N schreef:Als die aansluitingen minder relevant zijn, omdat meer mensen rechtstreekse verbindingen hebben, is dat ook niet heel erg.
Binnen het spoorsysteem kun je daar nog wel voor zorgen, maar lang er nog geen voertuigen van de tramhalte voor mijn deur naar Groningen of Parijs gaan zal ik toch altijd moeten overstappen. Doe me dan maar een hoogfrequent netwerk, dan weet ik zeker dat die overstappen goed zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Volgens het ontwerp-tracebesluit van Amsterdam Centraal (zie deze pdf) zijn er 2 spoorfases op Amsterdam Centraal gereserveerd voor de treinen van/naar Schiphol. Op de andere fases staan treinen van/naar Weesp. Hoe passen daar internationale treinen op (die langer zijn dan Airportsprinters en die ook nog een keer van/naar de Watergraafsmeer moeten)?
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Ik snap het hele probleem niet zo... Ja, voor een groot deel zal Zuid een verbetering betekenen. Een deel van de reizigers zal toch graag via Centraal reizen. Misschien wel omdat alleen een treinabbonement goedkoper is dan trein+metro of omdat ze liever naar CS fietsen dan naar Zuid (wat ik mij vanaf Noord of Zeeburg erg goed kan voorstellen). Schiphol-Centraal blijft zelf met stops op Lelylaan en Sloterdijk sneller dan eerst naar zuid, dan met de NZ-lijn, dan naar de oppervlakte. Een non-stopverbinding zal op heel wat relaties interessant zijn mits ook Zuid rechtstreeks bediend wordt.

Is het nodig? Nee, maar dat hoeft toch geen maatstaf te zijn als het gaat om de inrichting van de lijnvoeringen? Als iedereen zou fietsen is de NZ-lijn ook niet nodig. Ik vind het eigenlijk wel dapper dat Z2N van de heersende mores afwijkt en blijft doorposten ondanks dat er aan zn stoelpoten wordt gezaagd. Want laten we eerlijk zijn, een groot deel van de discussie getuigd nu niet van het verbeeldingsvermogen hoe dit mogelijk wel een goede oplossing zou zijn, vliegen afvangen is makkelijk. Prima. Maar interessant om te lezen is het niet terwijl het wel een interessant onderwerp is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Ik heb lang geleden geleerd dat je in staat moet zijn om over alles vragen te stellen, en bovendien dat als je ergens van overtuigd bent je niet moet stoppen als iemand in je gezicht blijft spugen. ;)
Wubbo schreef: di 15 sep 2020, 21:29 Volgens het ontwerp-tracebesluit van Amsterdam Centraal (zie deze pdf) zijn er 2 spoorfases op Amsterdam Centraal gereserveerd voor de treinen van/naar Schiphol. Op de andere fases staan treinen van/naar Weesp. Hoe passen daar internationale treinen op (die langer zijn dan Airportsprinters en die ook nog een keer van/naar de Watergraafsmeer moeten)?
Gelukkig, een inhoudelijk argument. :mrgreen:

De nu geschetste spooropstelling past daarin inderdaad niet, maar ik ben er ook geen voorstander van. De A2-corridor wordt over meerdere nieuwe Fly-overs geleid, wat ik niet logisch vind: aan de Muiderpoortkant komen de sporen aan de zuidzijde van de sporenbundel het stationsgebied in, en aan de Zaanstraatkant in het midden, in het station is nu de bedoeling dat de A2-corridor-treinen aan de noordzijde stoppen.

Dat is erg veel betongieten, terwijl er een simpelere oplossing bestaat: A2-corridor op spoor 7/8. Aangezien in PHS geen inhalingen gepland zijn op Amsterdam Centraal, kan je de A2-corridor afhandelen op 7/8, met een fasescheiding (het perron is ruim 600 meter lang, treinlengte is geen issue). Mijn idee is dat spoor 7 en 8 opgeknipt worden in een IC-deel en een Sprinter-deel, waarbij parallel aan het sprinter-deel de inhaalsporen kunnen blijven liggen voor extra flexibiliteit. De sprinterperrons kunnen op de huidige breedte blijven door de lagere reizigersaantallen, tegelijkertijd kan dan voor het IC-deel wel een perronverbreding gerealiseerd worden. Spoor 10/11 kan dan (net als 8b) worden gereserveerd voor verkeer richting Weesp, spoor 13 voor binnenlandse HSL-treinen richting Schiphol, spoor 14 voor Internationale treinen richting Watergraafsmeer of Weesp (Berlijntrein), en spoor 15 voor internationale treinen richting HSL of Zaanstraat.

Op deze manier kunnen alle perrons die nu te druk zijn verbreed worden, en behoud Amsterdam Centraal de spoorcapaciteit voor de door de reizigers gewenste treinverbindingen. De enige perrons die niet aangepakt kunnen worden zijn 14 en 15, maar precies deze perrons zijn dan rustiger, omdat deze gereserveerd zijn voor de internationale verbindingen met lagere reizigersaantallen per uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Gamma »

Daar ben ik het niet mee eens. De A2-corridor heeft op Amsterdam Centraal echt wel 4 sporen nodig. Denk aan de spits-Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Of bijsturing. Of treinen die in het dal te Amsterdam Centraal eindigen. Twee sporen reserveren voor de A2-corridor is echt te weinig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Vandaar dat het er vier zijn, maar over de lengte van twee perrons.

Even nagerekend: perron 10/11 is nu 630 meter lang, met een wissel in het midden (en een klein stukje verlengen aan de westzijde zoals spoor 13/14) kom je dan uit op twee perronfases aan 1 perron van 330 meter lang, lang genoeg voor VIRM-12. Dan heb je vier perrons die lang genoeg zijn voor A2-corridor-treinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Zo simpel is dat nou ook weer niet. Uiteindelijk zal je nooit de A2 op minder dan 3 sporen kunnen afhandelen en dat dan weer alleen als je een deel van de treinen tegenoverelkaar keert op het middelste spoor en op de buitenste sporen de treinen zo dicht mogelijk achter elkaar aan stuurt. Maar alles wat weer is dan 12 treinen per uur aan beide kanten van CS wordt dan wel lastig. Dat hoeft niet vervelend te zijn als een deel van Noord-Holland wordt afgeleid naar de Westtak maar dat betekent wel dat 8 IC's en 4 sprinters op Centraal-Bijlmer wel het maximum is. Er moeten ergens ook nog goederen doorheen en zit het wel zo'n beetje klem.

Dan lukt het misschien om wat meer ruimte vrij te spelen voor die treinen van/naar Rotterdam als je dat accepteert maar internationaal wordt wel lastig. Uiteindelijk is besloten om de hele meuk van de HSL naar Zuid te verplaatsen omdat het op Centraal erg krap zou worden. Daar zit wel wat in. Dat hoeft niet altijd voor alle treinen zo te zijn maar dat heeft wel weer andere consequenties.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef: di 15 sep 2020, 21:00 Nee, het is juist een prachtige onderbuik! Alleen een waardeloze referentie.
SuperGhost schreef: di 15 sep 2020, 20:47Toch een kleine verdediging van Z2N: Amsterdam Zuid is beter in een situatie waarin de NoordZuidLijn niet is doorgetrokken naar Schiphol, omdat je met die lijn dan sneller in het centrum kan zijn. Echter praat Z2N over een situatie waarin die metrolijn wél is doorgetrokken naar Schiphol. Het voordeel van het doorrijden naar Amsterdam Zuid verdwijnt dan echter al, want veruit de meeste reizigers die op Zuid zouden overstappen kunnen dat dan immers op Schiphol al. Het voordeel van Amsterdam Zuid slinkt dat al enorm natuurlijk (ik denk niet dat veel toeristen in Amstelveen zullen verblijven), waardoor juist Amsterdam Centraal is zo'n situatie weer in belang toeneemt voor de internationale treinen, omdat je dan immers ook op de Oostlijn kunt overstappen en veel meer trams die naar andere delen van het centrum gaan.
Als je enkel het belang van de individuele toerist bekijkt, heb je wellicht gelijk. Maar het gaat niet alleen over waar die toerist moet zijn, maar over het optimaal sturen van reizigersstromen. Zelfs als er tegen de tijd dat de NZL tot Hoofddorp komt plek over is op Centraal, is Zuid voor een groot deel van de reizigers een minstens even goede oplossing. Alleen: die plek gaat niet over zijn, want er komt niet meer ruimte op Centraal, terwijl de reizigersaantallen — en daarmee het treinverkeer — hoogstwaarschijnlijk wel zullen groeien. Dat betekent dat er maar één optie overblijft. Kennelijk is dat lastig te accepteren.
Maar de Thalys en Eurostar zullen natuurlijk veel toeristen vervoeren, dus ik denk dat voor die treinen Amsterdam Centraal in zo'n situatie wel de belangrijkere bestemming blijft. Echter heb je met je laatste punt wel hét punt te pakken: is die ruimte er straks nog wel? Ik geloof ook dat mede hierdoor de reizigersorganisaties ook kritiek hadden op het verbouwplan van Amsterdam Centraal. Maar het is nu niet anders meer natuurlijk. Dus dat die gaan afbuigen naar Amsterdam Zuid, ook met een doorgetrokken NZ-lijn lijkt me wel een feit en onoverkomelijk geworden.

Maar te veel kerende treinen bij Amsterdam Zuid is natuurlijk ook problematisch, omdat de keermogelijkheid maar beperkt blijft en doorrijden van/naar Watergraafsmeer ook maar beperkt kan. Gelukkig blijft het ook maar beperkt tot de Thalys en de Eurostar, waardoor het prima te doen is (maar blijft denk ik wel krap plannen). Voor de Benelux heb je immers de perfecte optie om die te integreren met ETMET op (Lelystad-)Almere-Schiphol-Rotterdam, zodat die in Almere of Lelystad kan keren ipv op de Zuidas.

Het enige wat ik wel denk is dat je met de doorgetrokken NZ-lijn en afdichten van de ringlijn wel naar een andere invulling van de Westtak kan kijken. Je hebt dan niet meer zo veel treinen Schiphol-Amsterdam Centraal nodig (in principe zelf geen enkele), waardoor je meer kan inzetten op treinen van/naar Hoorn en Uitgeest(-Alkmaar). Op die manier kunnen metro en trein elkaar dan immers aanvullen op de Westtak i.p.v. beconcurreren. De metro kan dan gebruikt worden voor de verbindingen naar Centraal en Zuid, terwijl de trein dan gebruikt kan worden voor de verbindingen naar Zaandam en Schiphol.

Als ik de verbouwplannen zag (dank aan Wubbo), dan zie ik bijv. ook geen/weinig ruimte voor kerende treinen vanuit de richting Zaandam. Dat gaat dan een probleem worden met aangezien er als er straks ETMET op van/naar Alkmaar moet komen je straks met 8 (spits 10) IC's vanuit de richting Zaandam zit, terwijl er maar 6 door kunnen rijden ri. Utrecht.

Ik denk dat daar bijv. een mooie optie kan liggen om de westtak beter te benutten, door de 5e/6e IC vanuit Alkmaar via de Westtak naar Schiphol te laten afbuigen en in Zaandam dan een goede overstap te geven op de IC uit Enkhuizen naar Utrecht (moet die laatste uiteraard wel extra gaan stoppen op Zaandam, maar dat zou geen probleem moeten zijn). Die overstap zou goed gecombineerd worden met een exacte ETMET vanaf Alkmaar en Zaandam, door de 4 IC's die doorrijden naar Utrecht op Heiloo en Castricum te laten stoppen en degenen die naar Schiphol afbuigen (en dus een overstap moeten bieden) non-stop naar Zaandam te laten rijden (dan ben je immers al 3-4 minuten eerder in Zaandam).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Klaasje schreef: di 15 sep 2020, 22:15 Zo simpel is dat nou ook weer niet. Uiteindelijk zal je nooit de A2 op minder dan 3 sporen kunnen afhandelen en dat dan weer alleen als je een deel van de treinen tegenoverelkaar keert op het middelste spoor en op de buitenste sporen de treinen zo dicht mogelijk achter elkaar aan stuurt. Maar alles wat weer is dan 12 treinen per uur aan beide kanten van CS wordt dan wel lastig. Dat hoeft niet vervelend te zijn als een deel van Noord-Holland wordt afgeleid naar de Westtak maar dat betekent wel dat 8 IC's en 4 sprinters op Centraal-Bijlmer wel het maximum is. Er moeten ergens ook nog goederen doorheen en zit het wel zo'n beetje klem.
8 IC's op CS-Bijlmer? Voor zower ik weet zijn de plannen binnen PHS nog steeds 6 IC/4 SPR, met in het gat tussen twee sprinters ruimte voor 1 ICE en 1 goederentrein per uur per richting.

Het alternatief voor de kerende treinen (de enige die ik mij kan bedenken binnen de 10 minuten-dienst zijn de Enkhuizen-treinen) is het doorkoppelen richting Gooi, of laten keren op het spoor 8a.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

PHS was twee jaar geleden al een beetje achterhaald omdat op Utrecht-Schiphol en Utrecht-Amsterdam Centraal de treinen rond 2030 weer te vol zouden worden. Nu is het zo dat we Corona hebben en het na afloop wel lang structureel rustiger zal zijn. Maar de verwachting is wel dat het vanzelf weer over de plinten heen gaat klotsen. Dusja.. maak van 2030 2035 en je hebt hetzelfde probleem. Alleen dan wat later.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Ah, duidelijk. Maakt de oplossing voor keringen in de gewone dienstregeling wel makkelijker: ook de Enkhuizen-treinen doorkoppelen, de spitstreinen vanuit West-Friesland doorkoppelen richting Gooi of alsnog keren op 8a.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef: di 15 sep 2020, 21:49De nu geschetste spooropstelling past daarin inderdaad niet, maar ik ben er ook geen voorstander van. De A2-corridor wordt over meerdere nieuwe Fly-overs geleid, wat ik niet logisch vind: aan de Muiderpoortkant komen de sporen aan de zuidzijde van de sporenbundel het stationsgebied in, en aan de Zaanstraatkant in het midden, in het station is nu de bedoeling dat de A2-corridor-treinen aan de noordzijde stoppen.
Maar nu maak je er een heel andere discussie van. Feitelijk wil je de hele verbouwing van Amsterdam Centraal niet, terwijl daar al een tracébesluit voor is. Dat is iets heel anders dan een ander treinproduct op Amsterdam Centraal na doortrekking voor de Noord-Zuidlijn, want dat is nog lang niet zo ver in de plannenmakerij. Ik durf de weddenschap wel aan dat de verbouwing van Amsterdam Centraal klaar is voordat de doorgetrokken Noord-Zuidlijn klaar is.

Over de oplossing hebben anderen al wat geschreven, dat ga ik niet herhalen. Maar het behouden van de treinen naar Utrecht in het midden van Amsterdam Centraal betekent dat je ook nog ergens wat beton moet gieten bij Transformatorweg om de goederentreinen van de Westhaven los te leggen van de treinen tussen Amsterdam en Schiphol. Met hogere frequenties wordt dat steeds meer een probleem.
PHS

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten