Pagina 56 van 56

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 19:03
door Hainje
trolly schreef: do 17 sep 2020, 18:24 Ik zou graag een trein naar Londen willen hebben waar ik in m'n eentje in zit, die onderweg niet stopt en die bij m'n voordeur vertrekt.
Ook geen stop op Berghem Piekenhoef?? :shock:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 19:21
door Klaasje
Misschien is het handig om dit af te splitsen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 19:25
door Z2N
trolly schreef: do 17 sep 2020, 18:24 Kom op, Z2N. De voorzieningen komen er. Als je er tegen die tijd niet blij van wordt stel ik voor dat je een speciaal "Alles wat er mis is met de Eurostarvoorzieningen op station Zuid en waarom die treinen dus zo snel mogelijk nadat de Noord-Zuidlijn is doorgetrokken naar Schiphol weer naar Centraal moeten gaan, ondanks het feit dat op die laatste twee stations ook geen plek is voor zulke voorzieningen en eigelijk ook niet voor die treinen"-draadje opent, dan gaan we het er daar nog eens over hebben.
Als je tegen die tijd nog steeds niet wil geloven dat er gewoon ruimte is voor die treinen op station Centraal, ondanks dat ik je de verklaring geef voor waarom dat wel zo is, is dat niet heel erg zinvol. Iemand die niet wil geloven hoef ik niets wijs te maken, dat is mijn energie niet waard.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 20:11
door trolly
Hainje schreef: do 17 sep 2020, 19:03Ook geen stop op Berghem Piekenhoef?? :shock:
Daar woon ik.
Klaasje schreef: do 17 sep 2020, 19:21 Misschien is het handig om dit af te splitsen.
Erg.
Z2N schreef: do 17 sep 2020, 19:25 Als je tegen die tijd nog steeds niet wil geloven dat er gewoon ruimte is voor die treinen op station Centraal, ondanks dat ik je de verklaring geef voor waarom dat wel zo is, is dat niet heel erg zinvol. Iemand die niet wil geloven hoef ik niets wijs te maken, dat is mijn energie niet waard.
Geloof is sowieso al niet zo m'n dingetje, en al helemaal niet als oplossingsrichting bij logistieke problematiek. Dat iets eventueel zou kunnen zegt erg weinig over nut of noodzaak — zaken waar jij je dan weer weinig aan gelegen laat liggen in deze discussie.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 22:27
door diederickx
In welke draad kan ik melden dat de E. van Bijnumstraat niet zo heet?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 17 sep 2020, 22:59
door trolly
Het componistentopic?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: za 19 sep 2020, 15:23
door Klaasje
trolly schreef: do 17 sep 2020, 18:24 Kom op, Z2N. De voorzieningen komen er. Als je er tegen die tijd niet blij van wordt stel ik voor dat je een speciaal "Alles wat er mis is met de Eurostarvoorzieningen op station Zuid en waarom die treinen dus zo snel mogelijk nadat de Noord-Zuidlijn is doorgetrokken naar Schiphol weer naar Centraal moeten gaan, ondanks het feit dat op die laatste twee stations ook geen plek is voor zulke voorzieningen en eigelijk ook niet voor die treinen"-draadje opent, dan gaan we het er daar nog eens over hebben.
Tot op zekere hoogte kan ik best snappen dat mensen er niet per se veel vertrouwen in hebben. We hebben de afgelopen jaren best wel wat akkefietjes op het spoor gehad waar net grote ingrepen zijn gedaan rekening houdend met een toekomstmodel wat gereden zou worden ongeveer 10 jaar na oplevering waarbij bleek dat dat toch niet ging lukken. Denk bijvoorbeeld aan 6/6 op Utrecht-Arnhem door gebrek aan capaciteit op Utrecht Centraal, het na 6 jaar omgooien van de studie OV-SAAL omdat de uitwerkrichting van 2013 niet haalbaar bleek (én realisatie in 2023 gepland was) en dat na vele jaren studeren internationale treinen uit de scope van Amsterdam Centraal zijn gehaald omdat daar teveel mitsen- en maren aan zouden zitten voor de binnenlandse treindienst. Zwolle wordt nu voor de derde keer in 10 jaar verbouwd. Als klap op de vuurpijl reden er vlak voor realisatie van het nieuwe Geldermalsen langere treinen dan nu langs het perron passen. (Al deze voorbeelden zijn te onderbouwen met openbare bronnen).

We moeten er vanuit kunnen gaan dat iedereen met de beste bedoelingen aan Amsterdam Zuid werkt en het doel heeft een werkende en goede oplossing te maken. In de trend van de voorgaande voorbeelden kan dat een 90%-oplossing zijn wat in het cynisme van Z2N en Vinny past maar wie weet wordt het wel beter aangepakt. Zullen we dat even afwachten?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: za 19 sep 2020, 16:18
door diederickx
diederickx schreef: do 17 sep 2020, 22:27In welke draad kan ik melden dat de E. van Bijnumstraat niet zo heet?
trolly schreef: do 17 sep 2020, 22:59Het componistentopic?
Ikzelf herinner me Eduard van Beinum vooral als dirigent van het Concertgebouworkest. Maar mijn vraag was uiteraard vooral figuurlijk bedoeld: Hoeveel gezag heeft deze tekening als de straatnamen al niet kloppen? Matthijs Vermeulen heeft ook al een letter verloren.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: za 19 sep 2020, 17:25
door trolly
We hebben geen dirigententopic, dus vandaar :|

Maar afgezien daarvan zou ik de relevantie van dit schetsje niet afmeten aan het onvermogen van de tekenaar een of twee namen correct te spellen.
Klaasje schreef: za 19 sep 2020, 15:23 In de trend van de voorgaande voorbeelden kan dat een 90%-oplossing zijn wat in het cynisme van Z2N en Vinny past maar wie weet wordt het wel beter aangepakt. Zullen we dat even afwachten?
Er kunnen uiteraard nog allerlei beren op de weg verschijnen, waardoor een lappendeken aan halfbakken oplossingen noodzakelijk kan zijn. Alleen komt de Z2N/Vinny-oplossing als ik het goed begrijp niet voort uit cynisme, maar uit de oprechte overtuiging dat er ook een paar van die treinen op Centraal terecht dienen te komen — juist nadat de nieuwe situatie met alles op Zuid zich al een aantal jaren bewezen heeft.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 21 sep 2020, 21:11
door Vinny
We moeten er vanuit kunnen gaan dat iedereen met de beste bedoelingen aan Amsterdam Zuid werkt en het doel heeft een werkende en goede oplossing te maken. In de trend van de voorgaande voorbeelden kan dat een 90%-oplossing zijn wat in het cynisme van Z2N en Vinny past maar wie weet wordt het wel beter aangepakt. Zullen we dat even afwachten?
Er zal echt met de beste bedoelingen aan de verbeteringen van het spoor gewerkt worden, maar de kamerbrief, en de schetsjes die ik hier zie overtuigen me allerminst. De dienstregeling die nu geboden wordt zal vast wel prima afgewikkeld kunnen blijven, maar voor de gewenste groei in het internationaal treinverkeer zie ik zo geen ruimte.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 10:52
door Alargule
Afbeelding

De achterliggende gedachte is simpel: wat als de Amsterdamse metro nu een meer regionale functie krijgt, iets waar in het Toekomstbeeld 2040 van vorig jaar al op wordt gezinspeeld?

Ik heb lijnen opgenomen die kansrijk lijken. De Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp lijkt inmiddels een kwestie van tijd, evenals het sluiten van de ring - hoewel dat in eerste instantie vooral een stedelijke toevoeging is. De IJmeerlijn wordt ook nog altijd als kansrijk gezien, uitgevoerd als vertakking van de Gaasperplas- cq Ringlijn.

In plaats van een metro naar Zaandam uit te voeren als aftakking van de Noord/Zuidlijn bij Sixhaven, zou je na sluiting van de Ringlijn ook een aftakking bij station Haven-Stad kunnen bouwen. Haven-Stad zélf zou hier beter mee bediend worden dan de aftakking van de Noord/Zuidlijn: de beide delen aan weerszijden van het IJ zouden per metro verbonden zijn. Ook zou deze optie een volledige ontvlechting van de drie hoofdlijnen (Noord/Zuidlijn, Oostlijn, Ringlijn) mogelijk maken, iets wat met de sluiting van de Ring nog wel een dingetje wordt. Tot slot zou je richting Zaandam niet gehinderd zijn door capaciteitsverlies vanwege een vertakking, en dat heeft ook positieve effecten voor de bediening van de twee bestaande stations in Noord.

NB: stationslocaties en -namen zijn indicatief, evenals de lijnnamen. Die stellen geenszins een definitieve lijnvoering voor.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 11:17
door Ardan
Hee, je bent er weer. Druk met deze kaart geweest?

Wie wil er naar Kogerveld, het Kersenboogerd van Zaandam? *O*

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 11:55
door teun
Mij dunkt de de betreffende metrolijn voornamelijk op het tussenliggende gebied gericht is.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 11:59
door Alargule
Yes, al wordt te Kogerveld natuurlijk een goede overstap op het spoornet geboden. Wellicht dat een directe aansluiting op het spoor op de lange termijn ook een optie is. Scheelt nog meer verkeer door de Hemtunnel, en Purmerend krijgt alsnog zijn felbegeerde metro.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 13:30
door PHS
-

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 13:56
door Alargule
De directe verbinding verdwijnt weliswaar, maar met een goed aansluitende cross-platformoverstap en een hoge frequentie moet dat geen bezwaar zijn.

De lijn naar Kogerveld is eenvoudiger te realiseren, want kan het bestaande (brede) stratenpatroon volgen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 14:39
door VIRM
Zou je voor mij wellicht de Zaanse metrolijn kunnen beschrijven? :)
Ardan schreef: zo 20 dec 2020, 11:17 Wie wil er naar Kogerveld, het Kersenboogerd van Zaandam? *O*
1.464 in- en uitstapper sper werkdag in 2018, plus ontsluitingen door buslijnen 64, 69, 391 en 395 (waarvan de laatste twee naar Amsterdam gaan). Nu zijn het geen duizelingwekkende aantallen, maar de gemeente Zaanstad heeft in en nabij Kogerveld ook woningbouwplannen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 16:27
door Vinny
Ardan schreef: zo 20 dec 2020, 11:17 Hee, je bent er weer. Druk met deze kaart geweest?

Wie wil er naar Kogerveld, het Kersenboogerd van Zaandam? *O*
Dit moet je natuurlijk andersom zien. Voor inwoners van Kogerveld biedt het mogelijkheden om makkelijker werk te vinden in Amsterdam. Verheffing van den arbeider, zoals de PvdA uit de tijd van Den Uyl het zou omschrijven ;)

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 08:34
door Roeland
PHS schreef: zo 20 dec 2020, 13:30En ik zou de lijn naar Zaandam naar het station, de winkels en kantoren laten lopen, niet naar een 'gezellige' buitenwijk als Kogerveld.
Rond station Zaandam hebben ze al een snelle railverbinding met Amsterdam. Een metro voegt dan weinig toe. En in het centrum van Zaandam heb je trouwens ook weinig ruimte voor een metrolijn.
In Zaandam Poelenburg voegt een metro naar Amsterdam echter veel meer toe. En in het Darwinpark heb je ook de ruimte om zo'n lijn aan te leggen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 09 feb 2021, 16:34
door CamilleKreemers
Klaasje schreef: za 19 sep 2020, 15:23
trolly schreef: do 17 sep 2020, 18:24 Kom op, Z2N. De voorzieningen komen er. Als je er tegen die tijd niet blij van wordt stel ik voor dat je een speciaal "Alles wat er mis is met de Eurostarvoorzieningen op station Zuid en waarom die treinen dus zo snel mogelijk nadat de Noord-Zuidlijn is doorgetrokken naar Schiphol weer naar Centraal moeten gaan, ondanks het feit dat op die laatste twee stations ook geen plek is voor zulke voorzieningen en eigelijk ook niet voor die treinen"-draadje opent, dan gaan we het er daar nog eens over hebben.
Tot op zekere hoogte kan ik best snappen dat mensen er niet per se veel vertrouwen in hebben. We hebben de afgelopen jaren best wel wat akkefietjes op het spoor gehad waar net grote ingrepen zijn gedaan rekening houdend met een toekomstmodel wat gereden zou worden ongeveer 10 jaar na oplevering waarbij bleek dat dat toch niet ging lukken. Denk bijvoorbeeld aan 6/6 op Utrecht-Arnhem door gebrek aan capaciteit op Utrecht Centraal, het na 6 jaar omgooien van de studie OV-SAAL omdat de uitwerkrichting van 2013 niet haalbaar bleek (én realisatie in 2023 gepland was) en dat na vele jaren studeren internationale treinen uit de scope van Amsterdam Centraal zijn gehaald omdat daar teveel mitsen- en maren aan zouden zitten voor de binnenlandse treindienst. Zwolle wordt nu voor de derde keer in 10 jaar verbouwd. Als klap op de vuurpijl reden er vlak voor realisatie van het nieuwe Geldermalsen langere treinen dan nu langs het perron passen. (Al deze voorbeelden zijn te onderbouwen met openbare bronnen).

We moeten er vanuit kunnen gaan dat iedereen met de beste bedoelingen aan Amsterdam Zuid werkt en het doel heeft een werkende en goede oplossing te maken. In de trend van de voorgaande voorbeelden kan dat een 90%-oplossing zijn wat in het cynisme van Z2N en Vinny past maar wie weet wordt het wel beter aangepakt. Zullen we dat even afwachten?
Ben op mobiel en dan is bewerken van citaten een ramp.

Waarom is het een probleem dan om met die series uit te komen?

Op Centraal kun je straks toch Sprinters en Intercities achter elkaar plaatsen?
Met wat creativiteit kun je dan de IC's Haarlem - Weesp en respectievelijke sprinters erachter plannen.
Ik geloof dat je alleen een brug moet maken rond Sloterdijk hiervoor

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 22:50
door Natorious
Ik las zonet een artikel op wijnemenjemee.nl over dat het "metropakket" A'dam toch wel zeer grote kans maakt op financiering uit het groeifonds.
Stel nou de ring wordt gesloten, moet het hele voorplein op Amsterdam CS dan weer op de schop? -0-
Wat zouden überhaupt evt. mogelijkheden zijn hoe ze de Oostlijn perrons aansluiten op het nieuwe spoor?
Weet iemand of er ergens documenten online staan waarin mogelijke scenario's al besproken worden of is dat nog echt te vroeg? :@

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 23:04
door Suus
De helft van de huidige verbindingsbrug tussen de perrons van de Oostlijn en de perrons van de Noord-Zuidlijn kan omgebouwd worden tot een spoorbak. Voor één spoor moet een nieuw viaduct gebouwd worden in de “aula”. Daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden. Voor een eventuele boortunnel zal je wel ruimte moeten maken voor een ontvangst- of startschacht, dus lijkt mij niet onaannemelijk dat de trams aan de westzijde van het stationsplein een tijdje moeten opzouten.