Bediening station Dieren

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bediening station Dieren

Bericht door AppleMoose »

regenmaker schreef:
Waar ik nog wel voorstander van zou zijn is lijn 29 opheffen en lijn 43 de route in Rhenen laten bedienen die dan niet meer door lijn 29 wordt bediend
ik ben daar geen voorstander van als dat betekent dat lijn 43 daardoor een behoorlijke slinger door het dorp Rheden moet maken. Daarmee zouden praktisch alle huidige haltes van deze lijn in Rheden worden opgeheven waarvan een aantal behoorlijk veel gebruikt worden.
Lijn 43 kent ook relatief veel doorgaande reizigers en die zou je met deze extra reistijd behoorlijk benadelen.
Maar dit idee heb je al eerder geopperd en ik heb toen dezelfde bezwaren benoemd.
Vinny schreef:Het heeft wellicht zin om te kijken of je de IC stop in Dieren kunt inruilen voor een extra stop in Zwolle Zuid. Tussen Deventer en Zwolle is 2 treinen per uur meer dan genoeg om in de reizigersvraag te voorzien. Omdat alle stations nu op het hoofdrailnet 2x per uur bediend moeten worden is het tamelijk dwingend voorgeschreven om de intercity hier op alle tussengelegen stations te laten stoppen. Tussen Dieren en Arnhem is meer vervoer, dus daar kun je wellicht met extra sprinters uit de voeten. Een soort S-bahn Arnhem-Nijmegen dus, met 4 keer per uur een sprinter Wijchen-Dieren en intercity's die alleen in Arnhem en Nijmegen zelf stoppen en daar aansluiting geven op het overige vervoer.
Zoals al door mij en anderen duidelijk is gemaakt, valt de stop van de 3600 in Dieren niet zondermeer op te heffen danwel in te ruilen voor een stop elders en/of opvangen door extra sprinters, zonder dat je dure infrastructurele aanpassingen moet doen en een flink deel van de reizigers met extra reistijd op te zadelen. Je komt tussen Arnhem en Zutphen behoorlijk in de knel met aansluitingen, spoor- en perroncapaciteit, brugopeningen bij Zutphen en er is een flinke toename voorzien van het goederenverkeer over deze lijn.
SuperGhost schreef:Het mooiste zou gewoon zijn een buslijn Doetinchem - Dieren - Apeldoorn (combinatie met de huidige lijn 43). Erlecom en De Steeg kunnen dan bediend worden door een buurtbus van Dieren te verlengen naar station Rheden.
Wat een onzalig plan. Naast dat lijn 43 voor aan- en afvoer van treinreizigers zorgt, heeft deze lijn ook behoorlijk wat doorgaande reizigers tussen Eerbeek/Dieren en Velp/deel Arnhem). Die reizigers moeten naar dorps- en stadsdelen toe die niet direct bediend worden door de trein. Deze zadel je wel met een behoorlijk ongunstig ov-reis op.

En het is trouwens Ellecom :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Bediening station Dieren

Bericht door SuperGhost »

Zorg gewoon dat station Velp in het busnetwerk is opgenomen (lijn 1 en 331 hier laten eindigen en lijn 9 via dat station laten eindigen) en je hebt het grootste probleem daarvoor al opgelost. (lijn 1 is momenteel nog wat lastig i.v.m. de bovenleiding, maar zodra de proef met de trolleybus die een deel zonder bovenleiding kan gelukt is, zou dat mogelijk zijn)
Reizigers Arnhem-Eerbeek zijn immers veel sneller door op de sprinter over te stappen.

Ik denk dat je die DRU's veel beter kunt inzetten door andere plaatsen beter te ontsluiten i.p.v. zoals nu doelloos met de trein te concurreren. Tussen Dieren en Velp rijdt die immers letterlijk parallel aan het spoor.

Als je wilt bezuinigen op het OV (zoals Gelderland wilt), dan is dit een van de eerste waar je aan kunt denken, omdat het de bereikbaarheid niet echt schaadt doordat er nog altijd treinen rijden. Liever dat dan op de busdiensten naar dorpen die geen ander OV hebben.

Daarnaast levert een doorgaande dienst Apeldoorn-Doetinchem wel een logische nieuwe (en snelste) verbinding toe, waardoor dat veel nuttiger is, terwijl voor Apeldoorn-Arnhem de meesten dus in Dieren al overstappen op de snellere sprinter. Als je dan toch de busdienst tussen Dieren en Arnhem wilt behouden, dan kun je dat beter als een losse dienst doen die dan in Dieren aansluit op een doorgaande lijn Doetinchem-Apeldoorn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bediening station Dieren

Bericht door regenmaker »

De provincie Gelderland heeft geloofd. Nouja eigenlijk heeft Conny Biezen gezegd dat alle huidige verbindingen zo goed als gehandhaafd blijven, echter worden ze op rustige tijden steeds meer vervangen door het flexnet.

En overigens rijdt lijn 8 naar Velp Zkh. en niet lijn 9. ;)

Over lijn 29/43. In Rheden bediend lijn 43 alleen maar een set haltes langs een doorgaande weg, waar ook het station vlakbij ligt. Je zou ervoor kunnen kiezen om 1x per uur vanaf Rheden de route van lijn 29 te volgen (dus door Rheden en versnelde route van Velp naar Arnhem CS) en 1x per uur de huidige route van lijn 43. Zo bied je voor Ellecom, Eerbeek en De Steeg een veel snellere verbinding naar Arnhem CS aan. Doesburg kan snel via Dieren naar Arnhem, Velp of Rheden dus die hebben lijn 29 niet nodig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bediening station Dieren

Bericht door CamilleKreemers »

Even citeren uit het Gelderlandse OVplan
OV Visie Gelderland over Achterhoek schreef: Lijn 28 Gendringen – Ulft - Doetinchem – Doesburg
Gelderland over Food Valley schreef: Lijn 43 Apeldoorn – Dieren/Arnhem
Lijn 26/27 Arnhem – Doesburg - Doetinchem
Lijn 43 Arnhem - Dieren – Apeldoorn
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op za 08 jul 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bediening station Dieren

Bericht door AppleMoose »

Dit topic gaat niet over buslijnen in Gelderland, maar over de bediening per spoor van station Dieren.
Over buslijnen in Gelderland, waar ook alle (waan)ideeën over lijn 43 besproken kunnen worden (en al besproken zijn...) zwerft er hier nog ergens een topic rond.

On topic dan maar weer.

Kan iemand mij nou eens vertellen wat het probleem precies is dat de 3600 op Dieren stopt?
Okey, de reizigersaantallen zijn niet super hoog, maar gelijkertijd ook niet zo dramatisch laag dat deze stop geheel overbodig lijkt te zijn.
Ook de reistijd zal niet significant afnemen voor doorgaande reizigers als deze stop vervalt.
Dus, wat is het probleem en hoe kan het opgelost worden? Wat zijn de kosten en is dat in verhouding met het aantal reizigers dat er op vooruit gaat? Hoe groot is de groep reizigers dat er op achteruit zal gaan en hoe en hoeveel gaan ze er op achteruit? Valt dit te rechtvaardigen aan de hand van de groep reizigers dat er op vooruit zal gaan? Is de oplossing mogelijk met inachtneming van de verwachte toename van het aantal goederentreinen op deze lijn?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bediening station Dieren

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk niet dat er een probleem is met de haltering van de 3600 in Dieren. Ik vind 1800 reizigers per dag nog niet tegenvallen. Daarentegen hebben grotere dorpen, zoals Harderwijk (2800 reizigers per dag) en Hoogeveen (2200 reizigers per dag) ook maar 2 treinen per uur. In dat opzichte is het apart dat Dieren wel een IC-stop heeft. Op basis van de aantallen reizigers is de manier van werken niet eenduidig.

Wat wel uiteindelijk een OV-doel kan zijn is een 4x/uur stoptreinbediening van de stations tussen Dieren en Arnhem. Hiermee kan je in het stedelijke gebied Wijchen - Nijmegen - Arnhem - Dieren 4x/uur met de trein. Ik weet alleen niet of dat in te passen is in de dienstregeling en het traject.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Bediening station Dieren

Bericht door SuperGhost »

Dat past alleen indien je op Arnhem Centraal spoor 4 een a/b-verdeling geeft, zodat de sprinter uit/naar 's-Hertogenbosch ook ingehaald kan worden door de IJssellijn-IC. Zolang dat niet kan, past het niet tenzij je de intercity net zo traag maakt als een stoptrein.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Bediening station Dieren

Bericht door henrivanderweijden »

De IC stop is jaren geleden ingevoerd omdat Dieren een relatief groot aantal reizigers had (heeft?) Voor de lange afstand. Zou je die stop eruit halen dan dupeert je deze groep dus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:
Vinny schreef:Het heeft wellicht zin om te kijken of je de IC stop in Dieren kunt inruilen voor een extra stop in Zwolle Zuid. Tussen Deventer en Zwolle is 2 treinen per uur meer dan genoeg om in de reizigersvraag te voorzien. Omdat alle stations nu op het hoofdrailnet 2x per uur bediend moeten worden is het tamelijk dwingend voorgeschreven om de intercity hier op alle tussengelegen stations te laten stoppen. Tussen Dieren en Arnhem is meer vervoer, dus daar kun je wellicht met extra sprinters uit de voeten. Een soort S-bahn Arnhem-Nijmegen dus, met 4 keer per uur een sprinter Wijchen-Dieren en intercity's die alleen in Arnhem en Nijmegen zelf stoppen en daar aansluiting geven op het overige vervoer.
Zoals al door mij en anderen duidelijk is gemaakt, valt de stop van de 3600 in Dieren niet zondermeer op te heffen danwel in te ruilen voor een stop elders en/of opvangen door extra sprinters, zonder dat je dure infrastructurele aanpassingen moet doen en een flink deel van de reizigers met extra reistijd op te zadelen. Je komt tussen Arnhem en Zutphen behoorlijk in de knel met aansluitingen, spoor- en perroncapaciteit, brugopeningen bij Zutphen en er is een flinke toename voorzien van het goederenverkeer over deze lijn.
De dienstregeling van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] moet dan in zijn geheel herbekeken moeten worden. Je kunt ook wat aan de knoop Zwolle doen. Nu sluiten alle treinen op elkaar aan, als straks in vrijwel alle richtingen 4 keer per uur een trein vertrekt is zo'n volledige knoop niet meer hoogst noodzakelijk. Dan ontstaat er meteen meer lucht in de dienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Z2N »

Daarvoor zijn echter geen plannen vooralsnog, zelfs de LTSA houdt het op twee IC-treinen per uur op alle takken van de NoordOost in Zl.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Bediening station Dieren

Bericht door SuperGhost »

LTSA?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Daarvoor zijn echter geen plannen vooralsnog, zelfs de LTSA houdt het op twee IC-treinen per uur op alle takken van de NoordOost in Zl.
Twee IC en twee sprinters zijn 4 treinen per uur. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bediening station Dieren

Bericht door huibf »

Horst Sevenum, 2700 reizigers, is is ook een ICstation, in zoverre dat er ook niets anders voorbij komt.
Nu ken ik Dieren niet zo, maar in Horst-Sevenum hangt het samen met die specifieke situatie. De sprinter doortrekken naar Horst-Sevenum is natuurlijk erg kostbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Suus »

Horst-Sevenum en bijvoorbeeld Anna Paulowna "verdienen" beide geen Intercity, maar zijn het toch omdat het eindpunt van de IC alleen niet voldoende is om een frequente trein te verantwoorden.

Eigenlijk is dat bij Heerlen ook het geval, maar er zijn wel erg veel tussenstations op het kleine stukje tussen Sittard en Heerlen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:LTSA?
Lange Termijn Spoor Agenda.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Klaasje »

De grap is alleen dat de LTSA een beetje achterhaald aan het worden is voor zoverre die dan concreet was. De groei in Flevoland gaat minder hard dan verwacht en de groei op de Oude lijn en op Amersfoort-Utrecht/Schiphol gaat harder dan verwacht. Aangezien ook Zwolle-Amersfoort erg vol aan het raken is, is het wachten tot er bijbehorende voorstellen van NS komen die totaal niet overeen komen met de LTSA en PHS.
PHS

Re: Bediening station Dieren

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bediening station Dieren

Bericht door Z2N »

De eerder aangehaalde LTSA heeft het over zes IC's per uur tussen Arnhem en Nijmegen, de 3600, en twee treinseries naar Utrecht en verder. Deze vormen dan een tienminutendienst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten