Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door Een Echte Heer »

Dames en Heren,

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de tram tussen Hasselt en Maastricht een mooi voorbeeld van hoe slechte communicatie en onwil kan leiden tot slechte oplossingen. Nou wil ik het graag vandaag met jullie hier over hebben, maar als eerste een kleine beschrijving van het probleem.

Nog geen paar jaar gelden liepen de onderhandelingen tussen de Calvinisten en de Bourgondiërs stil omdat de Wilhelminabrug te zwaar leek om de tram te dragen. De gemeente Maastricht vond aanpassingen te duur en besloot toen om de tram maar bij het populaire Mosae Forum te laten eindigen. De Vlamingen waren hier woest over, maar legden zicht tot slot hier bij neer. De Nederlandse overheid besloot door het geknoei met het project het bestemmingsplan te vernietigen en de subsidies stop te zetten. Toch werd eind dit jaar besloten om de tram aan te leggen. Maar dat duurt nog tot en met 2024.

Vele gebruikers van OVinNL kwamen met de opmerking dat er niet zo ver weg van de Wilhelminabrug de oude spoorbrug ligt. Waarom was er niemand in de gemeenteraad van Maastricht die de opmerking maakte om de tram over de oude spoorbrug te laten rijden, om vervolgens twee kopsporen van station Maastricht om te bouwen tot een tramhalte á la het oude Den Haag Centraal?

Het antwoord is zeer simpel, Vlaanderen wil liever een tram bij het station dan bij het stadscentrum, maar Maastricht wil liever een halte in het stadscentrum dan bij het station. In het originele plan ging de tram langs beide plekken, maar de Wilhelminabrug gooide hier roet in het eten. Maastricht moest kiezen, dus kozen de optie die hun het best uitkomt (toeristen!).

Nu heel het project op zijn gat ligt, heb ik de ultieme oplossing gevonden voor dit probleem. Het is snel goedkoop en bovenal GEEN LUCHTFIETSERIJ!!

Het antwoord is heel simpel: Waarom kiezen, als het ook allebei kan? Het is gewoon heel simpel. Het bestaande plan (Mosae Forum) word gewoon gebouwd, maar bij de kruising tussen de Boschtraat en de Fransensingel komt er een spoorboog die halte Mosae Forum verbind met de spoorbrug. De boog ligt ter hoogte van de Noorderbrug. Bij de kruising splits hij af met de lijn naar Hasselt en steekt de Havenkom over, om vervolgens de Commandeurslaan te passeren en sluit aan op het huidige spoor. De huidige huidige overweg bij de Boscheweg blijft gehandhaafd.

Afbeelding
Hier een onbewerkte illustratie van de plek waar de spoorboog moet komen (bron: Gemeente Maastricht)

Deze oplossing lijkt mij niet al te duur, ten miste goedkoper dan de Wilhelminabrug. Als men een tram dwars door Maastricht kan bouwen, moet dit ook geen probleem zijn.

De dienstregeling gaat als volgt. Er zijn twee tramlijnen: Een gaat van Hasselt via het Mosae Forum (het huidig gepland traject) keert daar en gaat vervolgens via de spoorboog en -brug naar het station van Maastricht. De andere lijn gaat van Hasselt eerst naar het station van Maastricht, om vervolgens daar te keren en te eindigen bij het Mosae Forum. Over de frequentie heb ik nog niet nagedacht, dat ligt compleet aan De Lijn.

Dit project heeft een aantal pluspunten, zoals:
[*]Een directe verbinding tussen Hasselt en het Mosae Forum (zoals Maastricht het wil)
[*]Een directe verbinding tussen Hasselt en het station van Maastricht (zoals Hasselt het wil)
[*]Een directe verbinding tussen het station en centrum van Maastricht zonder het niks extra kost
[*]Een tramlijn die fatsoenlijk werkt en baat heeft
[*]GEEN LUCHTFIETSERIJ!!

Voor de OVchipkaart is een makkelijke oplossing. Maak gebruik via hetzelfde systeem als tussen Heerlen/Eygelshoven en Enschede/Glanerbrug. Laat de reizigers inchecken bij Arriva bij het gebruik van de trams van De Lijn. Als de Lijn geen OVchipkaart-apparatuur wil gebruiken kunnen er beter Arriva-paaltjes op alle Nederlandse haltes gezet worden.

Nou, dit is mijn oplossing. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door DrechtBlub »

(y)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door SLToilet »

"GEEN LUCHTFIETSERIJ"

Mee eens, ware het niet dat ik het wel vaker eens ben met een beetje ambitie. Het plan is technisch goed te doen, financieel ook wel uitvoerbaar. Het klinkt wel net als die YouTubers die bovenin hun clip "geen klikbeet" zetten.

Maar er is één dingetje: de dagelijkse uitvoering, de dienstregeling. Want je zult al moeite hebben dit ding goed te vullen met zowel het centrum als reizigers via het station, maar als je die apart wil gaan bedienen wordt het écht een uitdaging.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door Een Echte Heer »

Dat klopt. De dienstregeling blijft een punt.
Misschien is het een idee dat de trams gaan "driehoeken". Dus Hasselt - Mosae Forum - Maastricht - Hasselt en/of andersom?
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door Wievank »

Als de inschatting is dat er halverwege de dag een omslag is tussen instappende reizigers vanaf het station vs het centrum en het omgekeerde effect qua uitstappende reizigers op het station cq centrum, dan zou je kunnen kiezen om bijv. 's ochtends alle trams eerst naar het station te laten rijden en via het centrum weer terug en 's middags omgekeerd (of andersom als de verwachting andersom is).
Met slechts één tram per half uur heeft het weinig zin om het rondje telkens om-en-om te doen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door Yanaike »

Ben ik de enige die dit plan niet ziet zitten?

Het is een half-half-plan, zo als in Nederland in het OV wel vaker voorkomt: de Belgen willen A, de Nederlanders willen B, dus wat doen we? A én B allebei een beetje en niemand is echt tevreden.

In jouw plan zou je kosten kwijt zijn voor én de route naar Maastricht Centrum én de route naar Maastricht Station inclusief het geschikt maken van de oude spoorbrug voor zowel de tram én de goederentrein en kosten voor het ombouwen van twee perrons op Maastricht Station voor trams. Dat terwijl de reizigers met de tram slechts een halve frequentie krijgen. Verder heb je dat de trams twee keer moeten keren. Er zitten waarschijnlijk bijna geen reizigers in de tram als ie van Maastricht Centrum naar Maastricht Station rijdt (via de spoorbrug) en v.v. omdat dat verschrikkelijk om is t.o.v. overstappen op een bus die een veel directere route rijdt, dat maakt dat deel van het traject behoorlijk onrendabel.

Als je het mij vraagt zie ik alleen maar nadelen...?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Mijn oplossing voor de tram Hasselt-Maastricht

Bericht door Lijn65 »

Een Echte Heer schreef:[*]Een directe verbinding tussen het station en centrum van Maastricht zonder het niks extra kost
Als je de lijn naar het centrum wil aanleggen, een lijn naar het station en een verbindingsboog tussen die twee kost het inderdaad extra.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten