Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door SLToilet »

Yanaike schreef:Nog twee aanvullingen op wel/niet de tram doortrekken naar station Driebergen-Zeist:
Stel je trekt de tram door naar station Driebergen-Zeist, hoe ga je dan om met de reizigers uit Driebergen? Laat je de tram nét voor hun neus eindigen en knip je voor hun de doorgaande verbinding met Zeist en het centrum van Utrecht? Of laat je een andere buslijn parallel rijden? En zo ja, is er wel genoeg vraag op het stukje Zeist - Driebergen-Zeist voor een tram- én een busverbinding.

Daarnaast loopt de Uithoflijn juist via station Vaartsche Rijn om een overstap te bieden naar Uithof. Als je de Uithoflijn door zou trekken naar Driebergen-Zeist en Driebergen-Zeist die overstapfunctie gedeeltelijk over zou nemen, verlies je een van de reden waarom de Uithoflijn in de eerste plaats (op deze manier) is aangelegd.

Als de Uithoflijn via het centrum van Utrecht had gelopen was de discussie een stuk eenvoudiger geweest en dan was doortrekken naar Driebergen-Zeist in mijn ogen een stuk logischer geweest.
nvdw schreef:Op het gevaar van off-topic af: dat je voor een euro of zes een dag kunt parkeren en dan ook nog met maximaal vijf personen met bus/tram naar de binnenstad kan, scheelt natuurlijk ook... vergelijk dat eens met vijf keer een retourtje Amersfoort-Utrecht met de trein.
Ja, maar dat lijkt me dan inderdaad iets voor een ander topic "De voor- en nadelen van een P+R", of zoiets.
reisthijs schreef:Het lijkt nu misschien overbediening, maar er is al voorspeld dat de Uithoflijn de vervoersvraag na 2030 niet meer aankan. Dan zou een tweede route uitkomst bieden.
Hmm... oké... nieuw voorstel dan: Stel het is 2030 en de Uithoflijn kan de vervoersvraag inderdaad niet meer aan. Ik stel dan de volgende tramlijnen voor:
- Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Uithof, als losse pendellijn of eventueel door naar een nieuwe bestemming in het noorden/westen van Utrecht.
- IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Bilthoven
- Nieuwegein Zuid - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Zeist (- Driebergen-Zeist)
Volkomen mee eens dat je de beide Nieuwegeinlijnen laat vertakken op zowel Bilthoven als Zeist. De vraag is er zeker, de vraag op de trajecten is ongeveer even hoog, zo'n 18-20 uur per dag maar hoewel ook met een hoge frequentie, op de losse takken niet op een uberfrequentie. Op basis van een eventuele dienstregeling zeg ik ja. Op basis van de afstanden ook, de ontlasting van de Uithofas en Utrecht Centraal ook.

Alleen de inpasbaarheid in Zeist en Bilthoven leidt niet echt tot een hoogwaardig traject en ook zit je met andere buslijnen, hoewel je net als in andere steden de dunnere lijnen best nog kan laten rijden, hetzij vooral overdag. Want eerlijk gezegd denk ik dat die extra buslijn laat in de avond niet hard nodig is, althans, 1x/uur is wellicht zelfs voldoende. De bulk neemt de tram, gebundeld minstens 4x/uur, misschien zelfs op de takken 4x/uur tot diep in de avond.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Zowel in Zeist als in Bilthoven zijn er prima hoogwaardige trajecten te bedenken.

In De Bilt en Bilthoven zou de tramlijn in een rechte lijn kunnen lopen over en/of langs de Soestdijkseweg. De tram zou dan lijn 31 en (deels) lijn 77 kunnen vervangen. Voor de westkant van De Bilt blijft lijn 58 bestaan.

In Zeist zijn meerdere hoogwaardige routes denkbaar, eventueel in combinatie met het autovrij maken van bepaalde wegen en/of andere infrastructurele aanpassingen zat ik te denken aan een route over de Kromme-Rijnlaan/De Dreef, Griftlaan/Schaerwijdelaan of Slotlaan. Afhankelijk van de gekozen route zou de tram dan (delen van) de huidige buslijnen 71, 371, 72, 74, 251, 52 en/of 53 vervangen.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Jonkervoort »

Yanaike schreef:Zowel in Zeist als in Bilthoven zijn er prima hoogwaardige trajecten te bedenken.

In De Bilt en Bilthoven zou de tramlijn in een rechte lijn kunnen lopen over en/of langs de Soestdijkseweg. De tram zou dan lijn 31 en (deels) lijn 77 kunnen vervangen. Voor de westkant van De Bilt blijft lijn 58 bestaan.

In Zeist zijn meerdere hoogwaardige routes denkbaar, eventueel in combinatie met het autovrij maken van bepaalde wegen en/of andere infrastructurele aanpassingen zat ik te denken aan een route over de Kromme-Rijnlaan/De Dreef, Griftlaan/Schaerwijdelaan of Slotlaan. Afhankelijk van de gekozen route zou de tram dan (delen van) de huidige buslijnen 71, 371, 72, 74, 251, 52 en/of 53 vervangen.
Het hele probleem met het doortrekken van een tramlijn van de Uithof naar Zeist of Bilthoven is dat deze de bus nooit echt zal kunnen vervangen, en dus puur zal dienen als een vervanging van de lijnen 31, 71 en 72. De 'huidige' tramlijn doortrekken is geen goede optie, omdat deze niet in het centrum komt. Dus alleen een tram over de binnenstadsas zal door kunnen rijden naar Zeist of Bilthoven. Echter, lijn 28 die deze route op dit moment rijdt, doet er vanaf CS al 24 minuten over om bij het WKZ te komen. Na 24 minuten zijn lijn 52 en 53 de halte De Dreef/Panweg al gepasseerd, bevindt lijn 74 zich tussen De Sluis en De Clomp, is lijn onderweg tussen het Zonneplein en de Poolsterlaan en is lijn 251 bij Het Rond. Aangezien de tram nooit alle haltes gaat overslaan zijn ook reizigers die gebruik maken van lijn 371 langzamer uit als deze door een tram vervangen wordt. Dus ook een tramlijn die over de binnenstadsas rijdt vervangt alleen de noordelijke delen van de lijnen 31, 71, 72.

Wat betreft de routes lijkt me dat een tramlijn over de Soestdijkseweg Zuid lijn 77 ook niet zou kunnen vervangen. De loopafstanden vanuit de westelijke helft van De Bilt zijn dan ruim een kilometer. Waar lijn 77 nu midden door het dorp rijdt, grenst 1/3 van de Soestdijkseweg Zuid niet eens aan een woonwijk. In Zeist is alleen Kromme-Rijnlaan/De Dreef een optie lijkt me. De route over de Schaerwijdelaan zal denk ik te weinig reizigers trekken (er rijdt hier nu niet eens een bus), en om op de Slotlaan te komen zal je door Slot Zeist heen moeten.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Zonnig »

Ik denk dat we iets anders moeten gaan denken.

Lijn 22 kan na de Uithof om en om naar Bilthoven en Driebergen-Zeist (via de Utrechtseweg [of evt via de Griffensteijnselaan] en Driebergseweg) doorrijden.

Een nieuw aan te leggen tramlijn kan de volgende routes gaan rijden:
1 - CS - Centrum - Berenkuil - Uithof
2 - CS - Centrum - Berenkuil - N237 - Dreef - Panweg - Centrum (evt door tot aan de Utrechtseweg)

Aanvullend busvervoer zal wel deels nodig blijven.
Daarnaast zal de tram een aanzuigende werking hebben op het overige verkeer zodat dit zeker rendabel te exploiteren is.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Jonkervoort schreef:Het hele probleem met het doortrekken van een tramlijn van de Uithof naar Zeist of Bilthoven is dat deze de bus nooit echt zal kunnen vervangen, en dus puur zal dienen als een vervanging van de lijnen 31, 71 en 72. De 'huidige' tramlijn doortrekken is geen goede optie, omdat deze niet in het centrum komt. Dus alleen een tram over de binnenstadsas zal door kunnen rijden naar Zeist of Bilthoven. Echter, lijn 28 die deze route op dit moment rijdt, doet er vanaf CS al 24 minuten over om bij het WKZ te komen. Na 24 minuten zijn lijn 52 en 53 de halte De Dreef/Panweg al gepasseerd, bevindt lijn 74 zich tussen De Sluis en De Clomp, is lijn onderweg tussen het Zonneplein en de Poolsterlaan en is lijn 251 bij Het Rond. Aangezien de tram nooit alle haltes gaat overslaan zijn ook reizigers die gebruik maken van lijn 371 langzamer uit als deze door een tram vervangen wordt. Dus ook een tramlijn die over de binnenstadsas rijdt vervangt alleen de noordelijke delen van de lijnen 31, 71, 72.

Wat betreft de routes lijkt me dat een tramlijn over de Soestdijkseweg Zuid lijn 77 ook niet zou kunnen vervangen. De loopafstanden vanuit de westelijke helft van De Bilt zijn dan ruim een kilometer. Waar lijn 77 nu midden door het dorp rijdt, grenst 1/3 van de Soestdijkseweg Zuid niet eens aan een woonwijk. In Zeist is alleen Kromme-Rijnlaan/De Dreef een optie lijkt me. De route over de Schaerwijdelaan zal denk ik te weinig reizigers trekken (er rijdt hier nu niet eens een bus), en om op de Slotlaan te komen zal je door Slot Zeist heen moeten.
Maakt het uit dat de tram niet in het centrum komt? Moeten de meeste reizigers naar de binnenstad van Utrecht of naar Utrecht Centraal (evt. om daar dan weer over te stappen naar de volgende bestemming)? Op dit moment zie ik een soort systeem voor me met hoog frequente tram naar de Uithof en Centraal + aanvullende buslijn naar de binnenstad. Wat betreft De Bilt/Bilthoven zou dat betekenen dat lijn 58 en/of 77 zou blijven bestaan, dan wel met een lagere frequentie. Deze lijn(en) zorgt voor de bediening van de westkant van De Bilt en Bilthoven. In de omgeving van De Bilt, Tunneltje kan dan overgestapt worden op de hoogfrequente snelle tramlijn naar Utrecht Centraal en de Uithof of op de bus naar de binnenstad van Utrecht. Voor Zeist zou het betekenen dat lijn 50/51 blijft bestaan en één of meerdere aanvullende buslijnen die delen van Zeist bedienen waar de bus niet komt. In Zeist zou een knooppunt gecreëerd worden waar overgestapt kan worden tussen de bus voor de binnenstad van Utrecht en de tram voor Uithof en Utrecht Centraal.

Reizigers zijn bereid om verder te lopen of om de fiets te pakken naar tram- en/of HOV-haltes mits de frequentie hoog genoeg is en de reistijd laag. Alleen dat laatste blijft wat mij betreft nog een behoorlijk twijfelpunt. De 'omweg' via de Uithof is groter dan gedacht, zeker als de tram óók nog via de Binnenstad rijdt. Eén kilometer lopen voor de dichtstbijzijnde tramlijn is natuurlijk te ver, maar daarvoor blijft de aanvullende buslijn noodzakelijk.

Het feit dat er wel/geen woonwijk ligt hoeft niet per se een bezwaar te zijn, dat zou juist een voordeel kunnen zijn. Als er genoeg ruimte is voor extra stedelijke verdichting zou dat juist een impuls kunnen zijn om de tramlijn aan te leggen.

De route over de Schaerwijdelaan heeft dan wel geen buslijn, maar ligt wel centraal t.o.v. Zeist en kan dus reizigers trekken van zowel de 74 als de 53. De Slotlaan is inderdaad lastig te bereiken met een tramlijn. Ik zat zelf te denken aan een S-bocht van de Waterigeweg naar de Slotlaan en dan in combinatie met een traject over ofwel de Griffensteijnselaan of over de Weteringlaan of eventueel een route die het water volgt en schuin door de woonwijken heen loopt. Alle drie de opties zijn niet ideaal, maar een route over de Slotlaan in combinatie met een route door de zuidelijke wijken van Zeist bedient wel het grootste deel van Zeist, inclusief het centrum en het busstation.
Zonnig schreef:Een nieuw aan te leggen tramlijn kan de volgende routes gaan rijden:
1 - CS - Centrum - Berenkuil - Uithof
2 - CS - Centrum - Berenkuil - N237 - Dreef - Panweg - Centrum (evt door tot aan de Utrechtseweg)
De aanleiding dat ik de Uithoflijn (of een nieuwe Binnenstadstram) door wilde trekken naar Bilthoven en/of Zeist, is om de tegenspitsrichting beter te vullen. Als je de corridors naar Uithof en Driebergen/Zeist gescheiden houdt, heb je dat voordeel niet, je hebt eigenlijk gewoon de huidige situatie maar wel mét de nadelen van de tram: de aanlegkosten van de infrastructuur en de minder fijnmazige bediening t.o.v. de buslijnen.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Zonnig »

@Yanaike - Als je met een tram die uit Zeist (niet via de Uithof) komt op CS dan kan die daar overgaan naar de 22 naar de Uithof dan kan die daarna vanaf de Uithof weer door naar Zeist. Het stukje Uithof - Zeist zal dan rustig zijn maar vanaf Zeist kan die weer vol naar Utrecht en 's-middags gaat dat omgekeerd. (En waar ik Zeist vermeld kan natuurlijk ook Bilthoven zijn). Je kan hier natuurlijk verschillende varianten in bedenken.

Op de kruising bij het tunneltje in de Bilt moeten de trams alle kanten op kunnen (zeker ook van belang bij calamiteiten).
Daarbij wil iemand vanuit Zeist geen omweg maken via de Uithof.

Het is even buiten bepaalde kaders denken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door reisthijs »

Yanaike schreef:Maakt het uit dat de tram niet in het centrum komt? Moeten de meeste reizigers naar de binnenstad van Utrecht of naar Utrecht Centraal (evt. om daar dan weer over te stappen naar de volgende bestemming)?
Dat maakt uit, zolang er geen tram door de binnenstad rijdt, zal er dus een aanvullende buslijn nodig zijn. Als er een tram door de binnenstad rijdt, heb je minder bussen nodig op die route.
Yanaike schreef:Op dit moment zie ik een soort systeem voor me met hoog frequente tram naar de Uithof en Centraal + aanvullende buslijn naar de binnenstad. Wat betreft De Bilt/Bilthoven zou dat betekenen dat lijn 58 en/of 77 zou blijven bestaan, dan wel met een lagere frequentie. Deze lijn(en) zorgt voor de bediening van de westkant van De Bilt en Bilthoven. In de omgeving van De Bilt, Tunneltje kan dan overgestapt worden op de hoogfrequente snelle tramlijn naar Utrecht Centraal en de Uithof of op de bus naar de binnenstad van Utrecht.
Van het Tunneltje naar Utrecht Centraal is een flinke omweg via de Uithof, ik kan me niet voorstellen dat het veel sneller is dan met de bus die een directere route rijdt. Waarom zou je overstappen van de bus naar de tram, als je ook met de bus verder kan en het in reistijd weinig uitmaakt?
Yanaike schreef:De aanleiding dat ik de Uithoflijn (of een nieuwe Binnenstadstram) door wilde trekken naar Bilthoven en/of Zeist, is om de tegenspitsrichting beter te vullen.
Het lastige is dat het probleem van lege trams in de tegenspitsrichting natuurlijk alleen speelt in de spits - buiten de spits zijn er niet zo veel lege trams om te vullen.
Dat is nu eigenlijk al een probleem van de Uithoflijn, buiten de spits is er qua vervoersvraag niet per se een tram nodig, en 's avonds en in het weekend is er überhaupt nauwelijks vervoersvraag.
Bij het verlengen van de Uithoflijn zou ik vooral bekijken hoe je de lijn ook in de daluren nuttig kan gebruiken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Zonnig schreef:@Yanaike - Als je met een tram die uit Zeist (niet via de Uithof) komt op CS dan kan die daar overgaan naar de 22 naar de Uithof dan kan die daarna vanaf de Uithof weer door naar Zeist. Het stukje Uithof - Zeist zal dan rustig zijn maar vanaf Zeist kan die weer vol naar Utrecht en 's-middags gaat dat omgekeerd. (En waar ik Zeist vermeld kan natuurlijk ook Bilthoven zijn). Je kan hier natuurlijk verschillende varianten in bedenken.

Op de kruising bij het tunneltje in de Bilt moeten de trams alle kanten op kunnen (zeker ook van belang bij calamiteiten).
Daarbij wil iemand vanuit Zeist geen omweg maken via de Uithof.

Het is even buiten bepaalde kaders denken.
Ja, dus dat je in een soort lus-route gaat rijden waarbij in de ochtendspits alles stadsuitwaards via de Uithof rijdt en in de middagspits alles stadsinwaards via de Uithof, het idee was bij mij ook al opgekomen. De enige vraag die het dan nog bij mij oproept is hoe je om zou gaan met de relaties Bilthoven -> Uithof en Zeist -> Uithof in de ochtendspits en de andere kant op in de middagspits.

Eventueel zou je ook nog kunnen besluiten om de lus nog groter te maken en zelfs het traject via Vaartsche Rijn erbij te betrekken, bijvoorbeeld voor de ochtendspits:
1) Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Uithof - Zeist/Bilthoven, 16x/uur ->, 4x/uur <-
2) Utrecht Centraal - Binnenstad - Zeist/Bilthoven, 4x/uur ->, 16x/uur <-
En in de middagspits omgedraaid
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

reisthijs schreef:Het lastige is dat het probleem van lege trams in de tegenspitsrichting natuurlijk alleen speelt in de spits - buiten de spits zijn er niet zo veel lege trams om te vullen.
Dat is nu eigenlijk al een probleem van de Uithoflijn, buiten de spits is er qua vervoersvraag niet per se een tram nodig, en 's avonds en in het weekend is er überhaupt nauwelijks vervoersvraag.
Bij het verlengen van de Uithoflijn zou ik vooral bekijken hoe je de lijn ook in de daluren nuttig kan gebruiken.
Wat bedoel je precies? En is dit niet een probleem voor elke OV-verbinding in het algemeen? Voor bijna elke trein/tram/bus-verbinding geldt dat er vooral veel vraag is in de spits en dat het interessant zou kunnen zijn om een manier te vinden om die lege treinen/trams/bussen ook in de daluren nuttig te gebruiken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Zonnig »

@Yanaike - Ik zou niet alles maar wel 75% of 80% via de Uithof rijden op het drukste moment in de spitsrichting.
De ander verbinding helemaal niet bieden lijkt mij niet goed.

Je kan bij 's morgens vanaf de 22 bij de Uithof 50% laten doorrijden naar Zeist - 25% naar Bilthoven en 25% direct via het Tunneltje weer terug.
Daarnaast heb je de lijn vanuit Utrecht via de Berenkuil naar de Uithof / Zeist. Deze kan bij de Berenkuil voor 50% splitsen naar de Uithof en voor 25% naar Zeist en 25% naar Bilthoven.

Hierdoor kan je vanuit Bilthoven met 2 * 25% naar de Uithof.

De 25% is maar een percentage dat kan uiteraard hoger of lager worden naar gelang nodig is\. Als er maar enige regelmaat in zit.

Denk dat we in de basis van 4 / 8 / 16 x per uur uit moeten gaan.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Je berekeningen zijn niet helemaal duidelijk, je concept volg ik wel in grote lijnen.

Hoe dan ook, denk ik wel, dat, hoe meer trams je splitst in verschillende richtingen, des te complexer je dienstregeling en des te lastiger alles in te plannen valt.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Zonnig »

Klopt dat splitsen het wel wat lastiger maakt. Verder gaat het mij in 1e instantie om de grote lijnen, naar details kan je altijd later ki9jken.

Verder komt lijn 22 straks ook vanuit Nieuwegein Zuid of IJsselstein en of het dan 22 blijft????

De berekeningen zijn meer indicatief dan dat er nu direct wat mee gedaan kan worden.
Wel is het zo dat de basis 4 / 8 / 16 x per uur zal moeten worden.
Andere varianten maken het denk ik lastiger.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Littlebusdriver »

De conclusie van de vraag in de eerste post kan natuurlijk ook zijn dat het niet zinvol is de tram op dit moment te verlengen. Zeist heeft prima busverbindingen met de Uithof, met Utrecht Centraal en met het centrum van Utrecht. De tram doortrekken betekent voor veel mensen een of twee keer extra overstappen. Er zijn heel veel kosten meer gemoeid en niet overal is plaats voor de tram waardoor er al snel een suboptimale route zal ontstaan. Geld kun je maar een keer uitgeven en ik denk dat de meerderheid van de reizigers liever het fijnmazige busnet houdt dan een tram die voor weinig mensen sneller is en voor een groot deel een of twee extra overstappen betekent.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door reisthijs »

Yanaike schreef:
reisthijs schreef:Het lastige is dat het probleem van lege trams in de tegenspitsrichting natuurlijk alleen speelt in de spits - buiten de spits zijn er niet zo veel lege trams om te vullen.
Dat is nu eigenlijk al een probleem van de Uithoflijn, buiten de spits is er qua vervoersvraag niet per se een tram nodig, en 's avonds en in het weekend is er überhaupt nauwelijks vervoersvraag.
Bij het verlengen van de Uithoflijn zou ik vooral bekijken hoe je de lijn ook in de daluren nuttig kan gebruiken.
Wat bedoel je precies? En is dit niet een probleem voor elke OV-verbinding in het algemeen? Voor bijna elke trein/tram/bus-verbinding geldt dat er vooral veel vraag is in de spits en dat het interessant zou kunnen zijn om een manier te vinden om die lege treinen/trams/bussen ook in de daluren nuttig te gebruiken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Natuurlijk speelt dat overal in meer of mindere mate, maar bij de verbinding Utrecht C- De Uithof is het wel extreem. Zo extreem dat er 's avonds en in het weekend helemaal geen trams gaan rijden, omdat de vervoersvraag dan te klein is, dan ligt al die dure infrastructuur nutteloos te wezen.
Ik verwacht dat als je de lijn nu doortrekt, er straks alleen maar nog meer onderbenutte railinfra ligt. Dat lijkt me dan zonde van de investering, zeker als de vervoersvraag op die verlenging ook in de spits niet zo groot is dat een tramlijn echt noodzakelijk is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Ik denk juist precies het tegenovergestelde! De Uithoflijn wordt nauwelijks gebruikt in de avonduren en in het weekend omdat er dan weinig vraag is naar de verbinding Utrecht Centraal <-> Uithof. Maar naar de verbinding Utrecht Centraal <-> Zeist/Bilthoven blijft altijd vraag, ook in de avonduren en in het weekend. Juist door de doortrekking kan de dure infrastructuur tussen Utrecht Centraal en Uithof ook gebruikt worden buiten de spits.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door reisthijs »

Als ik nu eens op een rijtje zet, voor welke reizigers zou een tram via de Uithof naar Utrecht Centraal handig zijn:
Bilthoven-Utrecht Centraal? Nee, bus of trein is sneller.
Bilthoven-Binnenstad? Nee, kan niet met de tram, daar zal een bus voor moeten blijven rijden.
Zeist-Utrecht Centraal? Ja, maar alleen voor dat deel van Zeist waar de tram door gaat, als je eerst met de bus moet kan je net zo goed met die bus doorrijden naar Utrecht. Overstappen op de tram levert toch geen tijdswinst.
Zeist-Binnenstad? Nee, kan ook niet met de tram, daar zal een bus voor moeten blijven rijden.

Bedenk ook dat juist in 's avonds en in het weekend (schouwburg, winkelen e.d.) er grote vraag is naar een verbinding met de binnenstad, die reizigers schieten er niets mee op als er dan een tram rijdt.

Kortom:
- De verlengde Uithoflijn kan nooit alle bussen Utrecht Centraal <-> Zeist/Bilthoven vervangen, je krijgt dus parallelle verbindingen.
- Ik vraag me sterk af of de relatie Utrecht Centraal <-> Zeist alleen genoeg is om in de daluren een tram Utrecht Centraal-Uithof-Zeist te laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Wijkhoven »

Als je de tram vanaf de Uithof doortrekt naar Wijk bij Duurstede heb je wel een gegarandeerde vraag in de tegenspitsrichting. Vanaf Wijk rijden in de ochtendspits 14 bussen per uur naar Utrecht. Die mensen kunnen allemaal in een tram, mits deze natuurlijk snel genoeg op Utrecht Centraal is. Als dit een half uur duurt zou dit perfect zijn, maar ik weet niet of dat haalbaar is. Zo lang deed de 41 er vroeger over, maar dat is helaas niet meer zo sinds hij via de file bij Vaartsche Rijn rijdt.

Echter, realistisch gezien, is die tram doortrekken naar Wijk is waarschijnlijk een iets te grote verlenging en te grote investering. (A)
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Western Soldier »

Ik ben verder niet heel erg bekend van de situatie in Utrecht, maar ik vind dit wel interessant om te volgen. Ik kan geen ideeën aandragen, maar als ik op maps kijk valt mij op dat de tram naar met name IJsselstein een route heeft die niet rechtstreeks is. Vanaf de aftakking van de lijn naar Nieuwegein Zuid naar het eindpunt in IJsselstein gaat de tram zeker niet rechtstreeks. Na halte Doorslag gaat de lijn recht naar het westen terwijl hij vervolgens vanaf Eiteren naar Achterveld recht naar het zuiden gaat en daarna via een wat vreemde bocht naar Binnenstad. Zijn er in het betreffende gedeelte bussen en hoe is de bezetting van die bussen? Heeft dat dan ook invloed op de bezetting van de tram? Ofwel wat is de invloed van de bussen op de tram tussen IJsselstein, Nieuwegein en Utrecht?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

reisthijs schreef:Bilthoven-Utrecht Centraal? Nee, bus of trein is sneller.
Trein wel, bus absoluut niet. Doordat de tram een snellere route door Bilthoven/De Bilt rijdt is de tram uiteindelijk een minuut of 6 sneller op Utrecht Centraal. Trein, tram en bus hebben ook een hele andere functie. Trein is vooral voor de relatie Bilthoven <-> Utrecht, tram bediend vooral de oostkant van De Bilt en Bilthoven en bus bediend vooral de westkant van De Bilt en Bilthoven.

En verder gaat het er toch niet om dat de tram de bus (geheel) zou vervangen? Ik zie het vooral als een aanvulling. De tram rijdt een directe route met hoge frequenties, kan zorgen voor een stedenbouwkundige en/of economische impuls voor het gebied en zorgt ervoor dat de infrastructuur ook nuttig gebruikt wordt in de tegenspitsrichting, in de avonden en in de weekenden. De bus zorgt voor een fijnmazige ontsluiting in wijken waar de tram niet komt.

De tram wordt niet aangelegd alleen voor de daluren. De spits is en blijft nog altijd de grootste trekker. Dan heb je de meeste reizigers. De vraag is wat mij betreft vooral of je in de spits wel genoeg reizigers hebt om een tram te verantwoorden, dat blijft wat mij betreft nog het grootste twijfelpunt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten