Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
SuperGhost schreef:De bedoeling was dat de intercity's tussen Arnhem en Nijmegen eerlijk verdeeld zouden worden en er dus een 10-minutendienst zou ontstaan.
Die 10' dienst op Ah-Nm is toch de bedoeling bij ETMET zoals NS dat in 2022 wil invoeren? Dat zou je dan eenvoudig kunnen oplossen met een 11-11-8-interval, zodat de sprinters er netjes tussen passen.
In het ProRail-plan voor 2030 wordt dat idee van 6x/uur een IC toch weer helemaal losgelaten, dacht ik? Of is dat model ook al gedetailleerd ingevuld voor Ah-Nm met tijdliggingen enz.?
Ik dacht dat het op Arnhem-Nijmegen niet werd losgelaten.
Wellicht dat het ook te maken kan hebben met dat anders de verbinding Driebergen/De Klomp/Ede<->Nijmegen te slecht wordt, omdat je anders een overstaptijd van ruim 10 minuten op Arnhem Centraal hebt? (5 minuten voor de IC aankomen + 5 minuten keertijd van die IC)
Roeland schreef:Hoe groot is het aandeel van doorgaande reizigers Ut-Nm "over Arnhem heen"?
Als in Ah slechts een minderheid van de reizigers blijft zitten tot Nm, zou je zelfs kunnen denken aan 2x/uur een snelle IC Ut-Ah-Nm (en daarnaast 2x/uur nog een snelle IC Ut-Ah, die 1x/uur doorrijdt naar Duitsland). Waarbij die snelle IC Ut-Nm ongeveer in kwartiersdienst ligt met de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Dan wordt de verbinding Nm-Ut wel 5 min. sneller dan nu, maar 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap.
En je houdt op Ah-Nm voldoende ruimte over voor de sprinters (4x/uur reizigers naar Nijmegen en 2x/uur lucht naar Tiel) en voor de goederentreinen.
Vind ik persoonlijk geen verkeerd idee, al denk ik dat Nijmegen ophef gaat maken dat ze dan geen 4 rechtstreekse verbindingen met Utrecht meer hebben.
Oplossing zou kunnen zijn door alsnog een sneltrein door te trekken naar Nijmegen. Vanaf Nijmegen gezien vertrekt dan eerst de IC naar Zwolle (met in Arnhem goede aansluiting op de IC naar Utrecht) en daarachter vertrekt dan de sneltrein naar Utrecht (die in Arnhem dus 5 min. later dan de IC vertrekt).

Mooiste oplossing zou denk ik zijn (alleen treinen op het traject Arnhem-Nijmegen genoemd):
- 2x Intercity Nijmegen - Arnhem C - Utrecht C - ....
- 2x Intercity Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Oss - Nijmegen - Arnhem - Dieren - Zutphen - Deventer - Zwolle (in Arnhem aansluiting op IC-Utrecht)
deze intercity's vormen een exacte kwartiersdienst
- 2x Sneltrein Wijchen - {alle tussenstations} - Arnhem C - Ede-W - De Klomp - Driebergen-Z - Utrecht C - ...
- 2x Sprinter Eindhoven - Enschede (in Arnhem overstap op de andere sneltrein naar Utrecht, in Arnhem haalt de IC naar Zwolle ook in)
deze vormen ook weer een exacte kwartiersdienst tussen Wijchen en Arnhem C en zorgen
- 2x Sprinter Tiel - Arnhem C - Doetinchem (koppeling om aantal kerende bewegingen te beperken)

Op deze manier heeft Nijmegen nog wel 4 rechtstreekse verbindingen naar Utrecht (ook al is dat maar 2x een snelle), maar wel in totaal 8 reisverbindingen per uur.

Perronindeling op Arnhem wordt dan:
spoor 3: IC Zwolle + SPR Doetinchem
spoor 4: SPR Enschede + SPR Winterswijk (evt. middels opsplitsing in a- en b-sectie)

spoor 6a: SPR Eindhoven
spoor 6b: SPR Düsseldorf Hbf
spoor 7: IC Eindhoven + SPR Tiel

spoor 8: IC Nijmegen + S Wijchen
spoor 9: kerende SPR Ede-Wageningen + IC Duitsland

spoor 10: IC Schagen + S Den Haag Centraal
spoor 11: IC Den Helder + S Den Haag Centraal
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten