Ontwerp eigen dienstregeling
Geplaatst: ma 09 jul 2018, 12:52
De laatste tijd heb ik in topics regelmatig verwezen naar het feit dat ik een eigen dienstregeling aan het ontwerpen ben. Ik wil in deze eerste post alvast uitleggen hoe mijn werkwijze en visie in elkaar zit. Ik heb de dienstregeling namelijk volgens een vooraf gekozen stappenplan opgebouwd. Binnenkort wil ik ook dingen van mijn dienstregeling tonen, maar door mijn werkwijze alvast uit te leggen wil ik de standpunten die ik heb in andere topics verklaren. Ik zal hierbij soms ook voorbeelden tonen.
Voordat ik begin met mijn werkwijze en visie wil ik eerst even uitleggen wat het doel is van het posten ervan. Het eerste doel is meer duidelijkheid geven over waar mijn standpunten vandaan komen. Ik heb een paar keer via persoonlijke berichten vragen gekregen over of ik mijn dienstregeling wil laten zien en of ik wat specifieker wil zijn als ik naar mijn dienstregeling verwijs. Ik wil graag die openheid geven, zodat voor mensen duidelijk is hoe mijn gedachten bij bepaalde dingen tot stand komen.
Het tweede doel is dat ik graag input zou willen om de dienstregeling verder te verbeteren. Er zijn namelijk nog diverse punten in de dienstregeling waarbij ik voel dat de door mij gekozen oplossing niet optimaal is. Ik weet zeker dat er mensen zijn die op die knelpunten met betere oplossingen komen daar waar ik op zou komen, ik ben daar dan ook erg benieuwd naar.
Ik zal in stap 2 ook mijn visie uitleggen. Ik ben me ervan bewust ben dat er ook mensen zijn die een andere visie hebben dan ik over bijvoorbeeld sneltreinen en eventuele andere tussenvormen tussen intercity's en sprinters. Aangezien dergelijke visies soms behoorlijk uiteenlopen ontstaat daarin het gevaar dat discussies daarin uitlopen op welles nietes discussies. Het is echter onmogelijk om iedereen op dat gebied op een lijn te krijgen, omdat er wat te zeggen valt voor dienstregelingen met enkel sprinters en intercity's, maar er valt ook wat te zeggen voor een dienstregeling met sneltreinen.
Stap 1: Reizigersaantallen verzamelen
In de eerste stap heb ik alle stations waarvan ik cijfers heb verzameld in een Exceldocument. Natuurlijk zeggen de cijfers niet alles, want overstappers worden doorgaans niet vermeld, dus ik kijk ook nog naar de omvang van het knooppunt van het station. De reizigersaantallen en de omvang van het aantal mogelijke overstappen zijn voor mij leidraad geweest. Mijn visie is ook op deze aantallen gebaseerd. Omdat van veel regionale lijnen de cijfers niet bekend zijn heb ik vrijwel geen regionale lijnen opgenomen. Alleen daar waar een regionale lijn een rol speelt bij de treinen over de HRN heb ik ze opgenomen.
Stap 2: Visie bepalen
Er is een aanzienlijke periode geweest dat ik van mening was dat sneltreinen niet nodig zijn in onze dienstregeling. Echter, diverse voorbeelden op dit forum alsmede de cijfers van bepaalde stations hebben mij een andere denkwijze gegeven. Er zijn bijvoorbeeld plekken in het land waar 4x per uur een sprinter rijdt, terwijl slechts enkele van de stations op die lijnen meer reizigers zijn, dan het gros van de sprinterstations. Wijchen is een dergelijk voorbeeld. Wijchen heeft namelijk ruim 4000 reizigers, terwijl Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg nog geen 2000 reizigers hebben. De grote verschillen in aantallen reizigers zeggen mij dat een andere oplossing nodig is dan 4 sprinters. In mijn ogen is de sneltrein daarin de ideale oplossing.
Er is ooit een topic verschenen om snelle intercity's uit Groningen te laten rijden naar de Randstad. Dat kan je doen, maar Assen wil je ook een enigszins snelle verbindingen geven. Assen heeft echter wel beduidend minder reizigers dan Groningen. Je zou dus een deel van de treinen tussen Groningen en Zwolle rechtstreeks kunnen laten rijden. Assen wil je echter niet de mogelijkheid voor een snelle verbinding ontnemen. De in Assen doorrijdende trein zou ik dan intercity noemen en de trein die in Assen stopt kan je dan sneltrein noemen. Omdat er dan toch al een snelle intercity is kan je er dan bovendien ook voor kiezen om de sneltrein te laten stoppen in Hoogeveen. Hoogeveen heeft meer reizigers dan de andere sprinterstations op de lijn en 4 sprinters is overbediening voor de rest. De sneltrein zal de overbediening van die stations wegnemen.
Stap 3: Lijnvoeringen bepalen
Aan de hand van de reizigersaantallen en mijn visie ben ik de lijnvoeringen gaan ontwerpen. Hierbij ben ik begonnen in Limburg en dat heb ik opgebouwd naar het noorden van het land. In eerste instantie heb ik de lijnvoeringen over korte delen bepaald. Ik ben dus begonnen in Limburg met de lijnvoering tussen Maastricht en Roermond en tussen Heerlen en Roermond. In deze stap heb ik echter nog geen tijden aangebracht.
Stap 4: Een eerste schets met treintijden
In stap 4 ben ik begonnen met het bepalen van treintijden per afgelegde etappe zoals beschreven in stap 3. Ook hierbij ben ik begonnen in Limburg. De treintijden waren in eerste instantie nog op losse basis en er was nog geen enkele logica tussen 2 aangrenzende stukken.
Stap 5: Lijnvoeringen aan elkaar knopen
Aan de hand van de tijden uit stap 4 heb ik gekeken naar waar ik lijnvoeringen aan elkaar moest koppelen. In stap 5 pas ik ook de treintijden weer aan op basis van de doorkoppelingen in stap 5 heb gemaakt. Stap 4 en 5 doe ik dus eigenlijk door elkaar. Eerst schets ik globaal tijden aan de hand van rijtijden over bepaalde trajecten. Daarna knoop ik dat deeltraject aan de uiteinden vast met de aanliggende deeltrajecten. Daarna pas ik tijden aan zodat de tijden logisch op elkaar doorlopen. Soms doe ik dat door de tijden van het gemaakte deel aan te passen. Het komt ook voor dat ik de tijden aanpas van de al eerder gemaakte delen in het land. Tabel 18 is in mijn excelsheet Rhenen>Utrecht Centraal en tabel 24 is Arnhem Centraal>Utrecht Centraal. Meestal zou in een dergelijke situatie 24 aangepast worden aan 18, maar in dit geval heb ik 18 aangepast op basis van de tijden in tabel 24.
Stap 3 heb inmiddels voor het de hele HRN in een wordbestand gezet, stap 4 en 5 ben ik nu mee bezig. Daarmee ben ik nu halverwege. Ik heb alles ten zuiden van de lijn Leiden-Arnhem in tabellen zitten en een groot deel ervan is inmiddels ook aan andere treindiensten gekoppeld uit andere tabellen.
Hopelijk heb ik voldoende duidelijkheid gegeven. Ik zal de uitwerkingen van stap 3 zeer binnenkort al gaan posten. Om te voorkomen dat er discussies door elkaar lopen zal ik dit in delen doen. De uitwerkingen van stap 4 en 5 volgen later. Ik wil daarvoor eerst de input op stap 3 kunnen verwerken.
Voordat ik begin met mijn werkwijze en visie wil ik eerst even uitleggen wat het doel is van het posten ervan. Het eerste doel is meer duidelijkheid geven over waar mijn standpunten vandaan komen. Ik heb een paar keer via persoonlijke berichten vragen gekregen over of ik mijn dienstregeling wil laten zien en of ik wat specifieker wil zijn als ik naar mijn dienstregeling verwijs. Ik wil graag die openheid geven, zodat voor mensen duidelijk is hoe mijn gedachten bij bepaalde dingen tot stand komen.
Het tweede doel is dat ik graag input zou willen om de dienstregeling verder te verbeteren. Er zijn namelijk nog diverse punten in de dienstregeling waarbij ik voel dat de door mij gekozen oplossing niet optimaal is. Ik weet zeker dat er mensen zijn die op die knelpunten met betere oplossingen komen daar waar ik op zou komen, ik ben daar dan ook erg benieuwd naar.
Ik zal in stap 2 ook mijn visie uitleggen. Ik ben me ervan bewust ben dat er ook mensen zijn die een andere visie hebben dan ik over bijvoorbeeld sneltreinen en eventuele andere tussenvormen tussen intercity's en sprinters. Aangezien dergelijke visies soms behoorlijk uiteenlopen ontstaat daarin het gevaar dat discussies daarin uitlopen op welles nietes discussies. Het is echter onmogelijk om iedereen op dat gebied op een lijn te krijgen, omdat er wat te zeggen valt voor dienstregelingen met enkel sprinters en intercity's, maar er valt ook wat te zeggen voor een dienstregeling met sneltreinen.
Stap 1: Reizigersaantallen verzamelen
In de eerste stap heb ik alle stations waarvan ik cijfers heb verzameld in een Exceldocument. Natuurlijk zeggen de cijfers niet alles, want overstappers worden doorgaans niet vermeld, dus ik kijk ook nog naar de omvang van het knooppunt van het station. De reizigersaantallen en de omvang van het aantal mogelijke overstappen zijn voor mij leidraad geweest. Mijn visie is ook op deze aantallen gebaseerd. Omdat van veel regionale lijnen de cijfers niet bekend zijn heb ik vrijwel geen regionale lijnen opgenomen. Alleen daar waar een regionale lijn een rol speelt bij de treinen over de HRN heb ik ze opgenomen.
Stap 2: Visie bepalen
Er is een aanzienlijke periode geweest dat ik van mening was dat sneltreinen niet nodig zijn in onze dienstregeling. Echter, diverse voorbeelden op dit forum alsmede de cijfers van bepaalde stations hebben mij een andere denkwijze gegeven. Er zijn bijvoorbeeld plekken in het land waar 4x per uur een sprinter rijdt, terwijl slechts enkele van de stations op die lijnen meer reizigers zijn, dan het gros van de sprinterstations. Wijchen is een dergelijk voorbeeld. Wijchen heeft namelijk ruim 4000 reizigers, terwijl Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg nog geen 2000 reizigers hebben. De grote verschillen in aantallen reizigers zeggen mij dat een andere oplossing nodig is dan 4 sprinters. In mijn ogen is de sneltrein daarin de ideale oplossing.
Er is ooit een topic verschenen om snelle intercity's uit Groningen te laten rijden naar de Randstad. Dat kan je doen, maar Assen wil je ook een enigszins snelle verbindingen geven. Assen heeft echter wel beduidend minder reizigers dan Groningen. Je zou dus een deel van de treinen tussen Groningen en Zwolle rechtstreeks kunnen laten rijden. Assen wil je echter niet de mogelijkheid voor een snelle verbinding ontnemen. De in Assen doorrijdende trein zou ik dan intercity noemen en de trein die in Assen stopt kan je dan sneltrein noemen. Omdat er dan toch al een snelle intercity is kan je er dan bovendien ook voor kiezen om de sneltrein te laten stoppen in Hoogeveen. Hoogeveen heeft meer reizigers dan de andere sprinterstations op de lijn en 4 sprinters is overbediening voor de rest. De sneltrein zal de overbediening van die stations wegnemen.
Stap 3: Lijnvoeringen bepalen
Aan de hand van de reizigersaantallen en mijn visie ben ik de lijnvoeringen gaan ontwerpen. Hierbij ben ik begonnen in Limburg en dat heb ik opgebouwd naar het noorden van het land. In eerste instantie heb ik de lijnvoeringen over korte delen bepaald. Ik ben dus begonnen in Limburg met de lijnvoering tussen Maastricht en Roermond en tussen Heerlen en Roermond. In deze stap heb ik echter nog geen tijden aangebracht.
Stap 4: Een eerste schets met treintijden
In stap 4 ben ik begonnen met het bepalen van treintijden per afgelegde etappe zoals beschreven in stap 3. Ook hierbij ben ik begonnen in Limburg. De treintijden waren in eerste instantie nog op losse basis en er was nog geen enkele logica tussen 2 aangrenzende stukken.
Stap 5: Lijnvoeringen aan elkaar knopen
Aan de hand van de tijden uit stap 4 heb ik gekeken naar waar ik lijnvoeringen aan elkaar moest koppelen. In stap 5 pas ik ook de treintijden weer aan op basis van de doorkoppelingen in stap 5 heb gemaakt. Stap 4 en 5 doe ik dus eigenlijk door elkaar. Eerst schets ik globaal tijden aan de hand van rijtijden over bepaalde trajecten. Daarna knoop ik dat deeltraject aan de uiteinden vast met de aanliggende deeltrajecten. Daarna pas ik tijden aan zodat de tijden logisch op elkaar doorlopen. Soms doe ik dat door de tijden van het gemaakte deel aan te passen. Het komt ook voor dat ik de tijden aanpas van de al eerder gemaakte delen in het land. Tabel 18 is in mijn excelsheet Rhenen>Utrecht Centraal en tabel 24 is Arnhem Centraal>Utrecht Centraal. Meestal zou in een dergelijke situatie 24 aangepast worden aan 18, maar in dit geval heb ik 18 aangepast op basis van de tijden in tabel 24.
Stap 3 heb inmiddels voor het de hele HRN in een wordbestand gezet, stap 4 en 5 ben ik nu mee bezig. Daarmee ben ik nu halverwege. Ik heb alles ten zuiden van de lijn Leiden-Arnhem in tabellen zitten en een groot deel ervan is inmiddels ook aan andere treindiensten gekoppeld uit andere tabellen.
Hopelijk heb ik voldoende duidelijkheid gegeven. Ik zal de uitwerkingen van stap 3 zeer binnenkort al gaan posten. Om te voorkomen dat er discussies door elkaar lopen zal ik dit in delen doen. De uitwerkingen van stap 4 en 5 volgen later. Ik wil daarvoor eerst de input op stap 3 kunnen verwerken.