Beter OV voor Bosch en Duin 2.0
Geplaatst: do 15 nov 2018, 18:01
Dit verslag is bedoeld voor de evaluatie van de pendelbuslijn op 30 november en is gekopieëerd uit Word. Dit verslag heb ik zelf geschreven, veel leesplezier!
‘Beter OV voor Bosch en Duin’
Door: Ferdinand
Datum: 15-11-2018
Bosch en Duin heeft sinds kort een nieuwe OV-verbinding met station Den Dolder en Huis ter Heide. Dit busje rijdt 6x per dag langs alle verzorgingstehuizen van Bosch en Duin. Tot nog toe is dit busje vrijwel altijd leeg. Uiteraard moet daarbij gezegd worden dat de pilot slechts anderhalve maand loopt en nog een beetje op gang moet komen. Aan de buschauffeurs zelf ligt het in ieder geval niet, want die komen bijna altijd keurig op tijd!
Wel moet er aan de kosten gedacht worden en zoals het nu loopt zal het pendelbusje het niet lang volhouden. Dan moet er aan goedkopere alternatieven gedacht worden. In dit verslag zult u lezen hoe ik dit probleem zou oplossen.
Inhoud:
1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
2. Buurtbus 575
3. Het concrete plan
4. De voor- en nadelen
1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
Op de afbeelding hiernaast ziet u de oude situatie van het OV rond Bosch en Duin. Alle lijnen gaan langs ons dorp, maar geen enkele er doorheen. Ten oosten rijdt streekbus 59 (Hilversum-Zeist). Ten noorden van Bosch en Duin ligt het veelgebruikte station Den Dolder. Nu is het vooral het zuiden van Bosch en Duin dat slecht bereikbaar is omdat het station minimaal drie kilometer fietsen is en de bushaltes ook op een eindje liggen. Snelbus 72 (Amersfoort-Nieuwegein) raast langs Bosch en Duin. Een voorganger van deze bus heeft ooit gestopt ter hoogte van de Duinweg. Deze voormalige bushalte is echter verdwenen tijdens de afgelopen renovatie van de Amersfoortseweg. Sinds vorig jaar december rijdt buurtbus 575 (Driebergen-Soest) ook langs Bosch en Duin over de Amersfoortseweg.
2. Buurtbus 575
Juist met laatstgenoemde buurtbuslijn zou meer gedaan moeten worden. Buurtbussen zijn er om gebieden te ontsluiten die niet rendabel genoeg zijn om er een normale bus te laten rijden. De buurtbus wordt uitgevoerd met dezelfde busjes als waarmee nu de pendelbus wordt uitgevoerd. Dit zijn omgebouwde Mercedes-Benz Sprinter busjes die plek bieden voor acht personen. De busjes zullen dus niet zorgen voor overlast of gevaarlijke verkeerssituaties.
De busjes worden gereden door vrijwilligers waardoor de kosten nog relatief laag blijven. Buurtbusvereniging Soest e.o. (BBVS) voert lijn 575 uit i.o.v. Syntus Utrecht.
Buurtbus 575 op de Amersfoortseweg (N237)
Het is dus eigenlijk best wel opmerkelijk dat buurtbus 575 momenteel Bosch en Duin als het ware overslaat door via de Amersfoortseweg te rijden terwijl deze juist dunbevolkte gebieden bereikbaar zou moeten maken. Niet alleen personeel van de verzorgingstehuizen kan gebruik maken van de buurtbus. De buurtbus is toegankelijk voor iedereen en heeft voor mensen die gebruik maken van een rollator of voor moeders die met een buggy van de bus gebruik willen maken een oprijlaat aan de achterkant van de bus. In de bus zelf kan er betaald worden met de OV-Chipkaart. Dan betaal je een vast tarief van €1,73. Anders betaal je €2,70.
De buurtbus rijdt ook nog eens veel vaker dan de pendelbus dat nu doet. De buurtbus rijdt momenteel van ongeveer 8:30 tot 17:00 ieder uur in beide richtingen. De route loopt van station Soest-Zuid naar Driebergen waarbij de buurtbus onderweg langs o.a. Soesterberg, Zwembad Dijnselburg, Busstation Zeist, Diaconessenhuis en station Driebergen-Zeist rijdt. Op station Soest-Zuid kan er overgestapt worden op treinen naar Baarn en Utrecht en op station Driebergen-Zeist op meerdere treinen richting Utrecht en Arnhem.
3. Het concrete plan
Om Bosch en Duin beter bereikbaar te maken is mijn plan om de buurtbus 575 om te leiden via Bosch en Duin. Deze zou dan vanaf Dijnselburg niet rechts afslaan naar de Amersfoortseweg, maar rechtdoor gaan naar de Mesdaglaan. Vervolgens rijdt hij de Populierenlaan op. Vanaf de Populierenlaan slaat het busje rechtsaf de Duinweg op. Hier halteert de bus bij de ingang van Martha Flora en De Wijngaard. Momenteel staat de halte van de pendelbus te ver van de ingang. Dit kan als onwenselijk ervaren worden in het donker. Na de halte bij De Wijngaard komt er nog een halte t.h.v. Eleos. Hierna rijdt de buurtbus weer de Amersfoortseweg op en vervolgt zijn originele route.
Met dit plan wordt het grootste verzorgingstehuis van Bosch en Duin, De Wijngaard, en Eleos ontsloten.
Amerpoort wordt met dit plan niet ontsloten met het OV. Deze instantie zou ook nog ontsloten kunnen worden door een grotere lus te maken in Bosch en Duin. De buurtbus zou dan de gehele Mesdaglaan afrijden, de Duinweg (in noordelijke richting) op en dan halteren bij Amerpoort. Vervolgens zou hij weer terug moeten rijden via de Spoorlaan en Dennenweg of door te keren en dan weer terug te rijden via de Duinweg naar De Wijngaard. Deze route zal echter te veel extra reistijd opleveren voor doorgaande reizigers en is ook niet echt aantrekkelijk door de smalle Spoorlaan of het keren.
Hoefstaete en de Sparrenheuvel zijn een stuk kleinere zorgcentra en liggen een stuk dichterbij station Den Dolder dus deze zullen geheel overgeslagen worden door de buurtbus.
Dit plan heb ik al eerder doorgegeven aan de buurtbusvereniging. De vereniging was toen enthousiast over dit plan en had zelfs al gekeken hoeveel extra tijd deze route zou kosten. Langzaam rijdend zou de route ongeveer drie minuten extra kosten. Richting Zeist heeft de buurtbus vaak tijd over waardoor er gewacht moet worden bij de eerstvolgende halte. Richting Soest speelt dit probleem niet. Hiervoor moet dus nog een oplossing gevonden worden in de dienstregeling.
Rond dezelfde tijd werd bekend dat de pendelbus al naar Bosch en Duin kwam. Dit was bij zowel mij als de BBVS nog niet bekend. Hierna is het plan dan ook van de tafel afgeveegd. Mocht de pilot met de pendelbus helaas toch mislukken (waar ik natuurlijk niet op hoop), dan kan dit plan alsnog ingevoerd worden.
4. De voor- en nadelen
De voor- en nadelen nog even op een rijtje:
Voordelen:
-Zeer lage extra kosten (de lijn is er al, net zoals de voertuigen)
-De Wijngaard en Eleos worden ontsloten
-Verbinding met populaire bestemmingen als Soest-Zuid, Zeist en station Driebergen-Zeist
-Rijdt een regelmatige dienstregeling tussen 8:30 en 17:00 (ieder uur)
-Er kan gereisd worden met de OV-chipkaart
-Geen grote streekbus door Bosch en Duin
Nadelen:
-Amerpoort, De Sparrenheuvel en Hoefstaete worden niet ontsloten
-Doet niet station Den Dolder aan
-Rijdt niet vroeg in de ochtend en laat in de avond (eventueel zou de dienstregeling uitgebreid kunnen worden na gesprekken met Syntus)
-Buurtbus 575 heeft een iets langere reistijd voor doorgaande reizigers
Ik wil u bedanken voor het lezen van mijn verslag. Voor extra vragen kunt u mij bereiken via:
Tel. : (in het orginele verslag wel, maar hier niet. Mocht je toch vragen willen stellen, stuur een PB)
e-mail:
‘Beter OV voor Bosch en Duin’
Door: Ferdinand
Datum: 15-11-2018
Bosch en Duin heeft sinds kort een nieuwe OV-verbinding met station Den Dolder en Huis ter Heide. Dit busje rijdt 6x per dag langs alle verzorgingstehuizen van Bosch en Duin. Tot nog toe is dit busje vrijwel altijd leeg. Uiteraard moet daarbij gezegd worden dat de pilot slechts anderhalve maand loopt en nog een beetje op gang moet komen. Aan de buschauffeurs zelf ligt het in ieder geval niet, want die komen bijna altijd keurig op tijd!
Wel moet er aan de kosten gedacht worden en zoals het nu loopt zal het pendelbusje het niet lang volhouden. Dan moet er aan goedkopere alternatieven gedacht worden. In dit verslag zult u lezen hoe ik dit probleem zou oplossen.
Inhoud:
1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
2. Buurtbus 575
3. Het concrete plan
4. De voor- en nadelen
1. Situatie vóór de komst van de pendelbus
Op de afbeelding hiernaast ziet u de oude situatie van het OV rond Bosch en Duin. Alle lijnen gaan langs ons dorp, maar geen enkele er doorheen. Ten oosten rijdt streekbus 59 (Hilversum-Zeist). Ten noorden van Bosch en Duin ligt het veelgebruikte station Den Dolder. Nu is het vooral het zuiden van Bosch en Duin dat slecht bereikbaar is omdat het station minimaal drie kilometer fietsen is en de bushaltes ook op een eindje liggen. Snelbus 72 (Amersfoort-Nieuwegein) raast langs Bosch en Duin. Een voorganger van deze bus heeft ooit gestopt ter hoogte van de Duinweg. Deze voormalige bushalte is echter verdwenen tijdens de afgelopen renovatie van de Amersfoortseweg. Sinds vorig jaar december rijdt buurtbus 575 (Driebergen-Soest) ook langs Bosch en Duin over de Amersfoortseweg.
2. Buurtbus 575
Juist met laatstgenoemde buurtbuslijn zou meer gedaan moeten worden. Buurtbussen zijn er om gebieden te ontsluiten die niet rendabel genoeg zijn om er een normale bus te laten rijden. De buurtbus wordt uitgevoerd met dezelfde busjes als waarmee nu de pendelbus wordt uitgevoerd. Dit zijn omgebouwde Mercedes-Benz Sprinter busjes die plek bieden voor acht personen. De busjes zullen dus niet zorgen voor overlast of gevaarlijke verkeerssituaties.
De busjes worden gereden door vrijwilligers waardoor de kosten nog relatief laag blijven. Buurtbusvereniging Soest e.o. (BBVS) voert lijn 575 uit i.o.v. Syntus Utrecht.
Buurtbus 575 op de Amersfoortseweg (N237)
Het is dus eigenlijk best wel opmerkelijk dat buurtbus 575 momenteel Bosch en Duin als het ware overslaat door via de Amersfoortseweg te rijden terwijl deze juist dunbevolkte gebieden bereikbaar zou moeten maken. Niet alleen personeel van de verzorgingstehuizen kan gebruik maken van de buurtbus. De buurtbus is toegankelijk voor iedereen en heeft voor mensen die gebruik maken van een rollator of voor moeders die met een buggy van de bus gebruik willen maken een oprijlaat aan de achterkant van de bus. In de bus zelf kan er betaald worden met de OV-Chipkaart. Dan betaal je een vast tarief van €1,73. Anders betaal je €2,70.
De buurtbus rijdt ook nog eens veel vaker dan de pendelbus dat nu doet. De buurtbus rijdt momenteel van ongeveer 8:30 tot 17:00 ieder uur in beide richtingen. De route loopt van station Soest-Zuid naar Driebergen waarbij de buurtbus onderweg langs o.a. Soesterberg, Zwembad Dijnselburg, Busstation Zeist, Diaconessenhuis en station Driebergen-Zeist rijdt. Op station Soest-Zuid kan er overgestapt worden op treinen naar Baarn en Utrecht en op station Driebergen-Zeist op meerdere treinen richting Utrecht en Arnhem.
3. Het concrete plan
Om Bosch en Duin beter bereikbaar te maken is mijn plan om de buurtbus 575 om te leiden via Bosch en Duin. Deze zou dan vanaf Dijnselburg niet rechts afslaan naar de Amersfoortseweg, maar rechtdoor gaan naar de Mesdaglaan. Vervolgens rijdt hij de Populierenlaan op. Vanaf de Populierenlaan slaat het busje rechtsaf de Duinweg op. Hier halteert de bus bij de ingang van Martha Flora en De Wijngaard. Momenteel staat de halte van de pendelbus te ver van de ingang. Dit kan als onwenselijk ervaren worden in het donker. Na de halte bij De Wijngaard komt er nog een halte t.h.v. Eleos. Hierna rijdt de buurtbus weer de Amersfoortseweg op en vervolgt zijn originele route.
Met dit plan wordt het grootste verzorgingstehuis van Bosch en Duin, De Wijngaard, en Eleos ontsloten.
Amerpoort wordt met dit plan niet ontsloten met het OV. Deze instantie zou ook nog ontsloten kunnen worden door een grotere lus te maken in Bosch en Duin. De buurtbus zou dan de gehele Mesdaglaan afrijden, de Duinweg (in noordelijke richting) op en dan halteren bij Amerpoort. Vervolgens zou hij weer terug moeten rijden via de Spoorlaan en Dennenweg of door te keren en dan weer terug te rijden via de Duinweg naar De Wijngaard. Deze route zal echter te veel extra reistijd opleveren voor doorgaande reizigers en is ook niet echt aantrekkelijk door de smalle Spoorlaan of het keren.
Hoefstaete en de Sparrenheuvel zijn een stuk kleinere zorgcentra en liggen een stuk dichterbij station Den Dolder dus deze zullen geheel overgeslagen worden door de buurtbus.
Dit plan heb ik al eerder doorgegeven aan de buurtbusvereniging. De vereniging was toen enthousiast over dit plan en had zelfs al gekeken hoeveel extra tijd deze route zou kosten. Langzaam rijdend zou de route ongeveer drie minuten extra kosten. Richting Zeist heeft de buurtbus vaak tijd over waardoor er gewacht moet worden bij de eerstvolgende halte. Richting Soest speelt dit probleem niet. Hiervoor moet dus nog een oplossing gevonden worden in de dienstregeling.
Rond dezelfde tijd werd bekend dat de pendelbus al naar Bosch en Duin kwam. Dit was bij zowel mij als de BBVS nog niet bekend. Hierna is het plan dan ook van de tafel afgeveegd. Mocht de pilot met de pendelbus helaas toch mislukken (waar ik natuurlijk niet op hoop), dan kan dit plan alsnog ingevoerd worden.
4. De voor- en nadelen
De voor- en nadelen nog even op een rijtje:
Voordelen:
-Zeer lage extra kosten (de lijn is er al, net zoals de voertuigen)
-De Wijngaard en Eleos worden ontsloten
-Verbinding met populaire bestemmingen als Soest-Zuid, Zeist en station Driebergen-Zeist
-Rijdt een regelmatige dienstregeling tussen 8:30 en 17:00 (ieder uur)
-Er kan gereisd worden met de OV-chipkaart
-Geen grote streekbus door Bosch en Duin
Nadelen:
-Amerpoort, De Sparrenheuvel en Hoefstaete worden niet ontsloten
-Doet niet station Den Dolder aan
-Rijdt niet vroeg in de ochtend en laat in de avond (eventueel zou de dienstregeling uitgebreid kunnen worden na gesprekken met Syntus)
-Buurtbus 575 heeft een iets langere reistijd voor doorgaande reizigers
Ik wil u bedanken voor het lezen van mijn verslag. Voor extra vragen kunt u mij bereiken via:
Tel. : (in het orginele verslag wel, maar hier niet. Mocht je toch vragen willen stellen, stuur een PB)
e-mail: