Als bij het huidige station te weinig ruimte is, kan er wellicht een fly-over komen op een plek waar meer ruimte is. Een paar km verderop ten westen van de huidige aansluiting bijvoorbeeld.Mdk schreef:Of zien jullie nog andere opties waarbij het station op dezelfde plaats blijft?
Sprinter Apeldoorn-Almelo
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Gezien hoe het perron bij barneveld noord op het moment gesitueerd moet hij daar het spoor apd-amf kruisen. Ik kan nu even geen foto's plaatsen, maar ik gok dat het op google maps prima te zien is.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn om daar een ongelijkvloerse kruising te maken: je legt het doorgaande spoor ietsjes naar het zuiden, en legt vervolgens in het verlengde van het spoor uit Ede een viaduct over de hoofdbaan heen. Dus ongeveer zoiets (heel ruwe Paint-schets):
Dat zou moeten passen voor het viaduct van de A30, een tunnel bij de overweg Nijkerkerweg is waarschijnlijk wel nodig (maar sowieso al gewenst).
Dat zou moeten passen voor het viaduct van de A30, een tunnel bij de overweg Nijkerkerweg is waarschijnlijk wel nodig (maar sowieso al gewenst).
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Lastig is het niet maar het zou mij verbazen als het minder dan 15 miljoen kost. Dan hebben we het nog niet bekend gehad over hoeveel profijt het daadwerkelijk oplevert.
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Nou ja, als een viaduct in Barneveld ervoor zorgt dat de sprinters tussen Salland en Twente efficiënter kunnen worden betaalt dat viaduct zichzelf erg snel terug. (A)
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Je kan natuurlijk ook vlak voor Barneveld Noord aftakken en daar een dive-under bouwen. Het maakt in wezen niet veel uit of de aftakking links of rechts van het huidige spoor komt, als het maar aansluit op het spoor richting Amersfoort. Het perron kan dan in de tunnel worden gesitueerd of voor de spoorwegovergang. Eventueel dan voor beide richtingen op die plek.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Vertrek van spoor 2a (om .23 en .53) kan niet in combinatie met binnenkomst van de IC uit Deventer (om .24 en .54)Daniel schreef:Volgens mij zou het trouwens zelfs al volstaan om een bordes langs spoor 1b te maken zodat de sprinter op 2a kan binnenkomen en dan even naar 1b afgerangeerd kan worden om de daaropvolgende trein te laten passeren voordat hij weer terug naar 2a gaat voor vertrek naar Apeldoorn.
Keren op spoor HH kan sowieso niet, want je kan geen rijweg vanuit Almelo naar spoor HH inleggen zolang er een trein uit Hengelo onderweg naar Almelo is. Er wordt dan ook gekeerd op AH, daar kan het wel want daar rijden de treinen de andere kant op.Daniel schreef:Het voornaamste probleem is immers dat de Sprinter niet in de tunnelbak kan kopmaken als er een Keolis IC of IC Berlijn langs moet en er ook sprake is van meerdere stellen. Dan zou je immers op spoor HH kunnen keren, maar NS-machinisten mogen bij reguliere keringen niet vanuit de ballast de trein in klimmen dus zou een bordes al veel oplossen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Maar ook op spoor AH keren kan dus niet bij een trein van meerdere treinstellen (of een DDAR met loc zolang die nog rijden daar). Of nouja, het kan wel maar NS heeft het zichzelf onmogelijk gemaakt. En het gaat natuurlijk ook niet als er een Keolis IC langs komt want die gebruikt hetzelfde spoor 3 minuten later.
Overigens, gezien de tijdliggingen kan keren op een nieuw perron 1 dus ook niet vanwege hetzelfde conflict. Net als dat je niet kunt aankomen langs perron 4 (of een nieuw perron 5) omdat je voor een aankomst om .07 dus dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] heen moet (vertrek .06) en op het andere halfuur dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie].
Omlopen via spoor HH past juist wel trouwens: de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] die ledig naar Hengelo gaat komt bijvoorbeeld om 10.07 uur aan en op dat moment is er nog geen trein onderweg van Hengelo naar Almelo (want de [serie=Sprinter|2019|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] naar Zwolle vertrekt pas om 10.16 uur uit Hengelo, tegen die tijd moet de kerende 7000 toch wel zo'n beetje op de terugweg naar het perron zijn om vertrek om 10.23 uur te halen)
Overigens, gezien de tijdliggingen kan keren op een nieuw perron 1 dus ook niet vanwege hetzelfde conflict. Net als dat je niet kunt aankomen langs perron 4 (of een nieuw perron 5) omdat je voor een aankomst om .07 dus dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] heen moet (vertrek .06) en op het andere halfuur dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie].
Omlopen via spoor HH past juist wel trouwens: de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] die ledig naar Hengelo gaat komt bijvoorbeeld om 10.07 uur aan en op dat moment is er nog geen trein onderweg van Hengelo naar Almelo (want de [serie=Sprinter|2019|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] naar Zwolle vertrekt pas om 10.16 uur uit Hengelo, tegen die tijd moet de kerende 7000 toch wel zo'n beetje op de terugweg naar het perron zijn om vertrek om 10.23 uur te halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Dat zal minstens 3x meer kosten dan een fly-over voorbij het station, dat plan mag dan ook direct de prullenbak in.Western Soldier schreef:Je kan natuurlijk ook vlak voor Barneveld Noord aftakken en daar een dive-under bouwen. Het maakt in wezen niet veel uit of de aftakking links of rechts van het huidige spoor komt, als het maar aansluit op het spoor richting Amersfoort. Het perron kan dan in de tunnel worden gesitueerd of voor de spoorwegovergang. Eventueel dan voor beide richtingen op die plek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Ik vraag me af waarom de dive-under niet gewoon bij Barneveld Noord zelf kan. Niemand verbied het immers om dat station zelf aan te passen. Sterker nog: hierdoor krijgt Barneveld Noord meteen een 2e perronspoor (1 aan de huidige verbindingsboog vanaf Amersfoort en 1 aan een verdiept spoor dat overgaat in de dive-under ri. Amersfoort.
Voordeel hieraan is ook dat je de Valleilijn al direct minder krap maakt. Nu kruisen de Valleilijntreinen elkaar vlak voor deze aansluiting (vanaf Amersfoort gezien). Als de trein vanuit Ede-Wageningen/Barneveld Zuid dan licht vertraagd is, moet de trein uit Amersfoort op het hoofdspoor wachten tot er ruimte is. Met zo'n dive-under met een eigen perron eraan kan de trein uit Amersfoort dan op station Barneveld Noord zelf wachten.
Vanwege deze krapte is er al vaker gesproken over een 2e perronspoor voor Barneveld Noord (tot nu toe altijd afgeschoten), maar als je dan toch een dive-under wilt hebben, kun je natuurlijk meteen 2 vliegen in één klap slaan.
Voordeel hieraan is ook dat je de Valleilijn al direct minder krap maakt. Nu kruisen de Valleilijntreinen elkaar vlak voor deze aansluiting (vanaf Amersfoort gezien). Als de trein vanuit Ede-Wageningen/Barneveld Zuid dan licht vertraagd is, moet de trein uit Amersfoort op het hoofdspoor wachten tot er ruimte is. Met zo'n dive-under met een eigen perron eraan kan de trein uit Amersfoort dan op station Barneveld Noord zelf wachten.
Vanwege deze krapte is er al vaker gesproken over een 2e perronspoor voor Barneveld Noord (tot nu toe altijd afgeschoten), maar als je dan toch een dive-under wilt hebben, kun je natuurlijk meteen 2 vliegen in één klap slaan.
Dat laatste dus. En aangezien ik het over een nieuwe concessie heb, kun je tegen die tijd voor zo'n dienst Hardenberg-Enschede dan natuurlijk batterijtreinen bestellen die tussen Mariënberg en Almelo op de batterij rijden en op Hardenberg-Mariënberg en Almelo-Enschede dan via de draad en dan ook gelijk de batterij weer op kunnen laden.Meltrain schreef:SuperGhost schreef:Wat mij betreft zou het handigst zijn om (op termijn) te zorgen dat de treinen Zwolle-Enschede en Mariënberg-Hardenberg bij dezelfde concessie gaan horen en het zakspoor dan een bovenleiding te geven (evt. verlengen indien nodig, ik weet niet hoe lang die nu is).
Dan hoort de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark allereerst al volledig bij Blauwnet. Ook kan de provincie bij die nieuwe concessie dan een kwartierdienst gedurende de hele dag eisen (die treinen liggen immers al ongeveer een kwartier uit elkaar in Almelo).
Ik volg je niet helemaal. :? Ik snap niet hoe de bediening van De Riet, Borne en Enschede Kennispark volledig bij Blauwnet gaat horen door de trein Hardenberg - Almelo in dezelfde concessie op te nemen als de trein Zwolle - Enschede.
Of wil je de stoptrein uit Hardenberg verlengen naar Enschede? Dat lijkt mij niet zo handig, want dan ga je weer dieselen onder de draad.
Volgens mij past dat net niet, omdat je dan de knoop in Deventer mist (die wil je behouden) en je in Almelo dan net te laat aankomt en de intercity naar Enschede in de weg zal rijden. Maar als dat wel mogelijk is, dan zou dat natuurlijk de beste mogelijkheid zijn ja.Meltrain schreef:Je kunt die Intercity natuurlijk ook al vanaf Apeldoorn als stoptrein naar Almelo laten rijden. Dan heb je geen gekunstelde oplossing nodig voor Apeldoorn Osseveld en Twello en hebben die stations bovendien ook een directe verbinding met Amersfoort.SuperGhost schreef:De sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) rijdt dan ook in de spits niet meer tussen Almelo en Enschede uiteraard en keert dan op het zakspoor.
Als compensatie zou je hem dan een kwartier kunnen schuiven en aan de intercity die in Deventer keert vast kunnen maken (moet die wel elk half uur gaan rijden buiten de spits, maar dat zie ik eigenlijk in de toekomst wel gebeuren), zodat een rechtstreekse verbinding vanaf die stations naar Amersfoort en verder ontstaat (wel moet je dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer laten pendelen) en anderzijds op Enschede een korte overstap op de intercity naar Enschede ontstaat.
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
De vraag is: begin je met je gewenste infra of begin je met je gewenste dienstregeling? Want als je met dat laatste begint lijkt het me dat:
1) We een sprinter Apeldoorn - Almelo hebben waarmee we wel kunnen keren langs spoor 1 in Almelo (kosten alleen nieuw perron langs spoor 1) -> Sprinter 1 minuten eerder uit Apeldoorn laten vertrekken, en versnellen door Salland/Twente
2) We, om de sprinter te vervroegen, de IC's richting Twente enkele minuten eerder uit Apeldoorn moeten kunnen laten vertrekken -> IC's 1 minuut eerder uit Amersfoort laten vertrekken
2 is echter vanaf 2020 mogelijk door de versnelling van Naarden-Bussum, en dus heb je dan genoeg aan een eventuele versnelling van de wisselstraat in Deventer, afhankelijk van de tijdswinst die je evt kan halen met SNG tegenover de rijtijden die met SGM haalbaar zijn.
Voor de verbinding Amersfoort-Ede geldt feitelijk hetzelfde: begin eerst met wat je als dienstregeling wilt, en bekijk dan wat je kan halen met welke investeringen. Ik denk dat het prima mogelijk is om de dienstregeling van de Valleilijn te versimpelen met een simpel viaduct, alles wat je extra doet kost dan extra geld zonder dat het iets oplevert.
1) We een sprinter Apeldoorn - Almelo hebben waarmee we wel kunnen keren langs spoor 1 in Almelo (kosten alleen nieuw perron langs spoor 1) -> Sprinter 1 minuten eerder uit Apeldoorn laten vertrekken, en versnellen door Salland/Twente
2) We, om de sprinter te vervroegen, de IC's richting Twente enkele minuten eerder uit Apeldoorn moeten kunnen laten vertrekken -> IC's 1 minuut eerder uit Amersfoort laten vertrekken
2 is echter vanaf 2020 mogelijk door de versnelling van Naarden-Bussum, en dus heb je dan genoeg aan een eventuele versnelling van de wisselstraat in Deventer, afhankelijk van de tijdswinst die je evt kan halen met SNG tegenover de rijtijden die met SGM haalbaar zijn.
Voor de verbinding Amersfoort-Ede geldt feitelijk hetzelfde: begin eerst met wat je als dienstregeling wilt, en bekijk dan wat je kan halen met welke investeringen. Ik denk dat het prima mogelijk is om de dienstregeling van de Valleilijn te versimpelen met een simpel viaduct, alles wat je extra doet kost dan extra geld zonder dat het iets oplevert.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Ik weet niet of een viaduct veel goedkoper is dan een dive under. Het zal wel iets schelen, maar niet heel veel. Jij wil de intercity naar Twente versnellen, maar een minuut eerder vertrekken betekent dat je korter achter de stoptrein van De Valleilijn aangaat die bij vertraging moet wachten op het hoofdspoor. Door een ongelijkvloers kruising aan te leggen neem je de kans op vertraging een heel stuk weg. Zoals SuperGhost zegt zorg je ervoor dat de Valleilijn zichzelf kan kruisen op Barneveld Noord. Hierdoor hoeft de stoptrein naar Barneveld niet te wachten en zo ook de intercity in de file te zetten en tegelijkertijd is de kans kleiner dat hij überhaupt hoeft te wachten aangezien de vertraagde trein ook een minuut aan het perron staat wat dus al maakt dat de trein naar Barneveld 2 minuten vertraging minder heeft. Een stuk dubbelspoor maakt ook de kans groter dat de hele lijn 4x per uur kan rijden. Al dan niet in de vorm van een sneltrein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Ik denk dat verdubbeling voor station Barneveld Noord niet prioriteit zou hebben voor de Valleilijn (dat zouden nog altijd dubbelspoor voor station Ede Centrum en perronverlenging voor Barneveld Centrum zijn), maar dat als je een ongelijkvloerse kruising voor de Valleilijn ri. Amersfoort wilt, je dit volgens mij het meest efficiënt kan doen door dat direct bij station Barneveld Noord te doen, omdat je dan 2 vliegen in één klap kan slaan.
Voor een kwartiersdienst op de Valleilijn is helemaal geen dubbelsporig station Barneveld Noord nodig, aangezien er nu al een kwartiersdienst op dat stuk rijdt. Voor een kwartiersdienst is juist een dubbelsporig Ede Centrum nodig.
Voor een kwartiersdienst op de Valleilijn is helemaal geen dubbelsporig station Barneveld Noord nodig, aangezien er nu al een kwartiersdienst op dat stuk rijdt. Voor een kwartiersdienst is juist een dubbelsporig Ede Centrum nodig.
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
1) Een viaduct heeft minder funderingen nodig en is dus eigenlijk altijd goedkoper dan een dive-under die hetzelfde effect heeft.Western Soldier schreef:Ik weet niet of een viaduct veel goedkoper is dan een dive under. Het zal wel iets schelen, maar niet heel veel. Jij wil de intercity naar Twente versnellen, maar een minuut eerder vertrekken betekent dat je korter achter de stoptrein van De Valleilijn aangaat die bij vertraging moet wachten op het hoofdspoor. Door een ongelijkvloers kruising aan te leggen neem je de kans op vertraging een heel stuk weg. Zoals SuperGhost zegt zorg je ervoor dat de Valleilijn zichzelf kan kruisen op Barneveld Noord. Hierdoor hoeft de stoptrein naar Barneveld niet te wachten en zo ook de intercity in de file te zetten en tegelijkertijd is de kans kleiner dat hij überhaupt hoeft te wachten aangezien de vertraagde trein ook een minuut aan het perron staat wat dus al maakt dat de trein naar Barneveld 2 minuten vertraging minder heeft. Een stuk dubbelspoor maakt ook de kans groter dat de hele lijn 4x per uur kan rijden. Al dan niet in de vorm van een sneltrein.
2) Ik wil de IC's uit Amersfoort ri Twente juist een minuut vroeger laten vertrekken, om :21/:51. De marge tegenover de Valleilijn wordt vanuit Amersfoort richting Barneveld dan 1 minuut langer (5 ipv 4)
3) Barneveld Noord verdubbelen heeft absoluut geen prioriteit, die ligt bij Ede Centrum en de overige maatregelen om een kwartiersdienst tot Ede mogelijk te maken. Verdubbeling van Barneveld Noord is een luxe en geen noodzaak.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Nee, niet in het geheel, maar het is wel een van de maatregelen die nodig is om het over de hele lijn te kunnen doen. Het stuk tussen Lunteren en Ede-Wageningen is het langste stuk zonder dubbelspoor, dus zal Ede Centrum moeten worden verdubbeld. Dat alleen is voor een kwartierdienst aan stoptreinen niet voldoende, maar wel voor de sneltrein. De sneltreinen en stoptreinen moeten zichzelf daar gaan kruisen. De sneltrein moet langs de stoptrein gaan bij Lunteren zonde te stoppen en komt zichzelf dan weer tegen bij Barneveld Centrum. De stop in Lunteren is niet mogelijk, omdat hij anders niet op tijd is. Dan moet hij de stoptrein weer tegenkomen bij Barneveld Noord, hij redt het niet om op tijd op de hoofdlijn te zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Er zijn (voor zover ik weet) helemaal geen plannen voor een sneltrein, men wil juist een kwartiersdienst met stoptreinen en het liefst dan ook door mogen rijden naar Arnhem Centraal.
Maar beginnen we nu ook niet te veel af te wijken, dit topic gaat immers over de sprinter(stations) op Apeldoorn-Almelo
Maar beginnen we nu ook niet te veel af te wijken, dit topic gaat immers over de sprinter(stations) op Apeldoorn-Almelo
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
1x per 2 uur, en de gehele avond en het weekend, wordt er al op spoor AH gekeerd met DDAR. Ik weet dus niet over welk probleem je het hebt.Daniel schreef:Maar ook op spoor AH keren kan dus niet bij een trein van meerdere treinstellen (of een DDAR met loc zolang die nog rijden daar). Of nouja, het kan wel maar NS heeft het zichzelf onmogelijk gemaakt. En het gaat natuurlijk ook niet als er een Keolis IC langs komt want die gebruikt hetzelfde spoor 3 minuten later.
Klopt. Elektrificeren van spoor 3 in combinatie met een nieuw perron voor de trein uit Hardenberg (bijvoorbeeld langs spoor 230) is dus wat dat betreft de beste oplossing. Daarmee kan de treindienst naar Hardenberg ook losgelegd worden van die naar Wierden.Daniel schreef:Overigens, gezien de tijdliggingen kan keren op een nieuw perron 1 dus ook niet vanwege hetzelfde conflict. Net als dat je niet kunt aankomen langs perron 4 (of een nieuw perron 5) omdat je voor een aankomst om .07 dus dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] heen moet (vertrek .06) en op het andere halfuur dwars door de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie].
Rond .10 komt er nog een goederentrein door Almelo uit de richting Hengelo. Sowieso is dit een erg krap plan: aankomst om .07 is niet eerder dan .08 naar spoor HH. Dan ben je daar om .09. 5 minuten keertijd (voor DDAR heb je meer nodig) is vertrek om .14; terwijl om .15 de rijweg van de trein uit Hengelo al ingesteld wordt. Het is dus erg vertragingsgevoelig (naast het conflict met goederen en met de trein uit Berlijn).Daniel schreef:Omlopen via spoor HH past juist wel trouwens: de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] die ledig naar Hengelo gaat komt bijvoorbeeld om 10.07 uur aan en op dat moment is er nog geen trein onderweg van Hengelo naar Almelo (want de [serie=Sprinter|2019|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] naar Zwolle vertrekt pas om 10.16 uur uit Hengelo, tegen die tijd moet de kerende 7000 toch wel zo'n beetje op de terugweg naar het perron zijn om vertrek om 10.23 uur te halen)
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Hey, het heeft bijna twee pagina's gekost om tot doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem te komen. Dat moet een nieuw record zijn *O*SuperGhost schreef:Er zijn (voor zover ik weet) helemaal geen plannen voor een sneltrein, men wil juist een kwartiersdienst met stoptreinen en het liefst dan ook door mogen rijden naar Arnhem Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
En dat op een pagina die daar niet eens over gaat.Suus schreef: Hey, het heeft bijna twee pagina's gekost om tot doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem te komen. Dat moet een nieuw record zijn *O*
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
Het heeft even geduurd om alles te begrijpen wat hier geschreven wordt:
Om een regionale sprinter te versimpelen in het oosten van het land, is ergens in het midden van het land aanpassingen te doen zeer onlogisch en zeker niet noodzakelijk.
Ik zie namelijk niet welk probleem je wilt oplossen, anders dan de lange stilstand en de inzet van 3 omlopen in een uursdienst.
3 omlopen, zoals in het weekend, is ook niet nodig. Je keert in het weekend tussen .07 en .23 op spoor 2, langs het spoor. De binnenkomende 1600/1700(weet ff niet welke om .24 binnen komt ri. Enschede) om .24 vertrekt dan het hele weekend vanaf 4.
Je krijgt dan gewoon 2 omlopen in de 7000 uursdienst.
Een andere oplossing is gewoon in het weekend standaard 2 stellen SLT-4 te gaan rijden. Deze kunnen dan binnenkomen op 2a, keren op 1b en vertrekken van 2a. Dan hoeft de machinist niet via de buitenzijde naar de andere kant. (Dat deden ze in het verleden met de Plan-V stellen). (ik zeg bewust SLT want ik heb een bloedhekel aan de SGM en ik moet toch al het pokke eind lopen naar 2a, dan wil ik ook comfortabel zitten).
Overigens ben ik het wel met een eerder schrijver eens dat het wellicht zinvoller is om ALMA op te waarderen met elektrificatie en deze door te laten rijden naar Enschede als Blauwnet. De 7000 kan dan inderdaad keren op spoor 3.
Het grote nadeel hier is dat de ICB dan 2x per 2 uur in de weg staat, maar dit kun je opvangen door beide richtingen aan 1 zijde van het perron af te handelen op het moment dat de ICB in Almelo is. Maar als de ICB versneld wordt en niet meer in Almelo zal stoppen is dit probleem ook opgelost.
Om een regionale sprinter te versimpelen in het oosten van het land, is ergens in het midden van het land aanpassingen te doen zeer onlogisch en zeker niet noodzakelijk.
Ik zie namelijk niet welk probleem je wilt oplossen, anders dan de lange stilstand en de inzet van 3 omlopen in een uursdienst.
3 omlopen, zoals in het weekend, is ook niet nodig. Je keert in het weekend tussen .07 en .23 op spoor 2, langs het spoor. De binnenkomende 1600/1700(weet ff niet welke om .24 binnen komt ri. Enschede) om .24 vertrekt dan het hele weekend vanaf 4.
Je krijgt dan gewoon 2 omlopen in de 7000 uursdienst.
Een andere oplossing is gewoon in het weekend standaard 2 stellen SLT-4 te gaan rijden. Deze kunnen dan binnenkomen op 2a, keren op 1b en vertrekken van 2a. Dan hoeft de machinist niet via de buitenzijde naar de andere kant. (Dat deden ze in het verleden met de Plan-V stellen). (ik zeg bewust SLT want ik heb een bloedhekel aan de SGM en ik moet toch al het pokke eind lopen naar 2a, dan wil ik ook comfortabel zitten).
Overigens ben ik het wel met een eerder schrijver eens dat het wellicht zinvoller is om ALMA op te waarderen met elektrificatie en deze door te laten rijden naar Enschede als Blauwnet. De 7000 kan dan inderdaad keren op spoor 3.
Het grote nadeel hier is dat de ICB dan 2x per 2 uur in de weg staat, maar dit kun je opvangen door beide richtingen aan 1 zijde van het perron af te handelen op het moment dat de ICB in Almelo is. Maar als de ICB versneld wordt en niet meer in Almelo zal stoppen is dit probleem ook opgelost.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Sprinter Apeldoorn-Almelo
De IC uit Deventer komt in Almelo aan om .24 (uitgaande van spoor 2), dan lukt vertrek om .23 richting Deventer niet. Als die IC naar spoor 4 moet moet hij ook nog door trage 40 km/h-wissels dus die gaat zeker niet eerder aankomen dan .24. Bij vertrek moet die IC weer door langzame wissels. Ik vraag me af of je dan Enschede nog wel op tijd haalt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten