Pagina 2 van 2

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: za 02 feb 2019, 08:12
door Vinny
De beste verbetering is de knip in Emmeloord laten vervallen zodat je van Friesland (Joure, Lemmer) weer zonder overstap naar Lelystad kunt met de bus. Het is vanuit een groot deel van de zuidwesthoek de snelste OV-verbinding naar Amsterdam, maar bijzonder onbetrouwbaar omdat de aansluiting niet gegarandeerd is.

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: za 02 feb 2019, 10:37
door bys1
Mee eens. Maar dat gaat niet gebeuren, want concessiegrenzen en dan zit je ook weer met geldigheid van vervoerbewijzen.

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 17:51
door Chiel
Lijn 72 in Stiens omleggen lijkt mij nog niet zo'n gek idee, mits er een alternatief komt voor de haltes Boskrane, Maartenswouden, Griene Leane, Britsenburgh, Britsum en Koarnjum. Ik zou voorstellen om een bus vanuit Leeuwarden te laten rijden en dan de volgende route te laten nemen:

Koarnjum - Britsum - Britsenburgh - Griene Leane - Maartenswouden - De Boskrane - Lege Hearewei - Langebuorren - Uniawei en dan via de Gysbert Japicxstrjitte en Pim Mulierwei (halte aan deze weg zou dan geen gek idee zijn) weer terug te laten rijden naar Leeuwarden. Deze bus zou dan een uursfrequentie kunnen hebben + enkele spitsritten.

Daarnaast zouden alle streekbussen wat mij betreft omgeleid kunnen worden via de Westersingel ipv het Centrum. Scheelt weer enkele minuten. Vanaf de Harlingersingel kan je dan evt een buslijn richting het centrum laten rijden, zoals al eerder genoemd. De route via het Zaailand zou dan alleen nog zijn voor de lijnen 6, 16 en 612

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 19:15
door bys1
De 72 omleggen in Stiens en een andere lijn laten rijden voor britsum en haltes in Stiens lijkt me in de daluren niet rendabel. Vandaar dat ik dus voorstel om in de spits een 172 Stiens helemaal niet aan te laten doen en ter vervanging een ringlijn een rondje Britsum / Stiens te laten rijden.

62 en schoolbussen 655, 695 en evt 692 (iig richting NHL) kunnen ook gewoon via de harmonie blijven rijden lijkt me. Als je bussen tussen NHL en busstation via de westersingel geeft dat enorme vertragingen in de zomer, en die zijn nu al zo groot met de Vrouwenpoortsbrug. Een bus van Harlingersingel naar het centrum zou kunnen, maar of dat handig is betwijfel ik. Je zou dan lijn 9 om moeten leiden via de harlingersingel en dat kost tijd, waardoor je die lijn niet meer met één busje zou kunnen rijden met een frequentie van 3x/uur. Tevens zal dit maar in één richting werken omdat het een ringlijn is. Het busstation moet sowieso worden aangedaan ivm aansluitingen met andere bussen en treinen.

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: di 26 feb 2019, 09:55
door bys1
Voorstel lijn 633 iets bijgewerkt.

Re: Verbeteringen OV in Fryslân

Geplaatst: di 05 mar 2019, 16:39
door bys1
Kleine wijziging in de beginpost ivm vrijdagmiddagspits die verdwenen lijkt te zijn en frequenstieverhoging 355 in de middagspits.