Verbeteringen OV in Fryslân
Geplaatst: do 24 jan 2019, 17:52
Hoi,
Ik heb een paar ideetjes voor het verbeteren van het busvervoer in Fryslân.
Kort samengevat:
- Opnieuw kijken naar de route van lijn 51
- Het systeem van lijn 150 ook integreren in nieuwe lijnen 160 en 172 en op die tijdstippen een ringlijn 72 door Stiens
- Andere 355 in Leeuwarden ivm verkeersdrukte / snelheid / scholieren
- Wijziging lijn 633
- Nieuwe Qliner 325 Dokkum - Feanwâlden - Drachten per 2020
- Materieel en MAT ritten efficiënter benutten
- Meer voorzieningen bij (belangrijke) bushaltes
Laat beneden maar weten wat jullie ervan vinden *bus*
Lijn 51:
In Gytsjerk is veel ophef over het strekken van lijn 51 (en 651). Zelf heb ik er geen probleem mee, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen geldt. Wellicht is het een optie om lijn 51 vanaf de halte Trynwaldsterdyk via de Rinia van Nautaweg naar het centrum te laten rijden, daar een bushalte aan te doen en daarna direct terug te keren naar de rotonde Trynwaldsterdyk. Dit kost weinig extra reistijd en ik denk dat veel reizigers hier gelukkig van worden.
Lijnen 72/60:
Ik hoor veel positieve reacties over de nieuwe spitslijn 150, die Stiens overslaat. Omdat ook de lijnen 60 en 72 in de spits erg druk zijn stel ik voor om deze lijnen in de spits op te splitsen. In plaats van de lijnen 60 en 72 rijden er dan twee nieuwe lijnen 160 en 172, die Stiens overslaan. Voor lijn 160 is de route ongeveer vijf minuten sneller, voor lijn 172 scheelt het bijna tien minuten. Om Stiens te blijven bedienen, stel ik een ringlijn 72 voor die via Britsum naar Stiens rijdt in Stiens via een lusroute weer terugrijdt naar Leeuwarden. Zo wordt tevens de drukte beter gespreid.
Wellicht is het ook logischer om dan lijn 154 te hernoemen naar 54 en de 150 naar 154. Zo heb je de 54, 60 en 72 (0xx) door Stiens en de 154, 160 en 172 (1xx) om Stiens heen.
Lijn 355:
Qliner 355 heeft binnen Leeuwarden veel last van verkeersdrukte. Mijn voorstel is om deze lijn een snellere route te laten rijden via de Willem Lodewijkstraat en de Friese Poort, waarbij de haltes Klanderij, Maria Louisastraat en Friese Poort/Wilaarderburen worden bediend. Wel moet er een regeling komen die het reizen binnen Leeuwarden verbiedt, om te voorkomen dat studenten de Qliner als stadsbus gebruiken. Dat komt nu ook veel voor en leidt er soms toe dat reizigers die naar Dokkum willen niet mee kunnen omdat de bus vol zit, terwijl er de volgende halte weer passagiers uitstappen. Tevens wordt er op deze manier een snelle verbinding geboden tussen Dokkum en de Friese Poort. Studenten van de Friese Poort maken nu veelal gebruik van de toch al drukke lijn 651. Als voortaan van lijn 355 gebruik wordt gemaakt, kan de route van lijn 651 in Dokkum tevens versneld worden, waarbij er vanaf Wâlterswâld direct naar Dokkum Busstation wordt gereden. Dit levert een kleine vijf minuten rijtijdwinst op.
Verder stel ik voor om de frequentie van lijn 355 in de middagspits te verhogen naar 3x/uur. Het komt de laatste tijd regelmatig voor dat er passagiers achterblijven omdat de bus vol zit (soms al op het busstation!). Een verhoging van de frequentie zorgt ervoor dat de reizigers beter worden verdeeld en is tevens aantrekkelijker voor vrijwel iedereen.
Lijn 633:
Ook de lijnen 603 en 633 hebben veel last van verkeersdrukte. De 633 is een erg drukke lijn die zowel Friese Poort/Wilaarderburen als Kalverdijkje bedient. Een snelle en betrouwbare verbinding tussen beide haltes en het busstation is erg belangrijk. Het lijkt me beter om lijn 633 een snellere route te laten rijden. Mijn voorstel is dat lijn 633 niet alleen in de spitsrichting gaat rijden zoals in de huidige dienstregeling, maar als ringlijn in spitsrichting. In de ochtendspits wordt vanaf het busstation via de Willem Lodewijkstraat naar de Friese Poort gereden waarbij onderweg de haltes Klanderij (ri. Busstation) en Maria Louisastraat worden bediend. Vanaf de Friese Poort wordt via Kalverdijkje en de Archipelweg
weer teruggereden naar de Willem Lodewijkstraat en het station. 's Middags wordt de route in de andere richting gereden: vanaf het station via de Willem Lodewijkstraat en Archipelweg naar het Kalverdijkje en via de Friese Poort weer terug naar het station. Op deze manier ontstaat een snelle en betrouwbare verbinding van zowel Friese Poort / Wilaarderburen als Kalverdijkje met het busstation.
Nieuwe Qliner 325 per 2020:
Vanaf eind 2020 is het de bedoeling dat er een extra sneltrein gaat rijden tussen Leeuwarden en Groningen, die niet in Buitenpost gaat stoppen, maar op het nieuwe Transferium Feanwâlden. Als we er vanuit gaan dat de tijden van de huidige sneltrein gelijk blijven zou de andere trein om .11-.17 vanuit Leeuwarden en .09-.15 vanuit Groningen moeten vertrekken (volgens het PvE voor de nieuwe concessie moet deze op het andere halfuur +-10% vertrekken). De trein zal dan ongeveer .22 vertrekken naar Groningen en ongeveer .38 aankomen vanuit Groningen in Feanwâlden.
De huidige bussen sluiten daar niet op aan. Lijn 155 is gebonden aan de boottijden en als lijn 55 verschoven wordt, vervalt de aansluiting van een van de stoptreinen.
Vanuit Dokkum is er al langere tijd de wens voor een rechtstreekse busverbinding met Drachten. Met de komst van de Centrale As in 2016 en de ingang van de nieuwe concessie Zuidoost-Fryslân had Arriva een nieuwe lijn 55 tussen Drachten en Burgum beloofd die daar aansluiting zou geven op lijn 53. De wens voor een sneldienst is onderzocht en uiteindelijk is besloten dat dit niet rendabel was. Wel zou men lijn 53 doortrekken naar Drachten en is dit dus de nieuwe lijn 55 geworden.
Ik zie nu dat lijn 55 vaak stampvol zit in de spits. 's Ochtends rijdt er tevens een versterkingsbus. Om in één klap de drukte in lijn 55 te verminderen, goede aansluitingen te bieden op de nieuwe sneltreinen van/naar Groningen én een snelle en hoogwaardige verbindingen te realiseren tussen Dokkum en Drachten, stel ik voor om een nieuwe Qliner te introduceren tussen deze drie plaatsen.
In Dokkum worden alle ritten gekoppeld aan lijn 355 om de rondweg in Dokkum te bedienen. De vertrektijden worden enigszins afgestemd op de 355: 's middags komen de ritten 355 vaak later aan in Dokkum dan 's ochtends. Tevens moeten de rijtijden van de 355 in de daluren worden aangepast (minder rijtijd) omdat de bus vaak te vroeg in Dokkum is. Vanaf het station vertrekt de 325 dan ook iets eerder zodat de bus daar niet te lang hoeft stil te staan. Lijn 325 rijdt dan rechtstreeks naar de Lauwersseewei (alle haltes aan de Rondweg worden bediend door de 355) en via de Centrale As naar Feanwâlden Transferium, waar een goede aansluiting wordt geboden op de sneltrein naar Groningen. In de spits rijdt de bus door naar Drachten, waarbij wordt gestopt bij Quatrebras Noord, eventueel een nieuwe halte aan de Centrale As bij Burgum, Nijega Rijksweg, evt. Carpool Noord en dan rechtstreeks naar het Transferium Oost. In Drachten kan deze lijn eventueel worden gekoppeld aan lijn 322. Zo wordt vanuit zowel Dokkum als Oosterwolde de hele route Transferium - Van Knobelsdorffplein - Eikesingel bediend en ontstaat tevens een rechtstreekse verbinding tussen Dokkum/Feanwâlden en Oosterwolde.
Ook in de andere richting wordt te Feanwâlden aangesloten op de sneltrein vanuit Groningen. In Dokkum ontstaat weer een goede aansluiting op de andere bussen rond het volle uur (51, 52, 63) en wordt de bus weer gekoppeld aan de 355.
Materieel:
Ik zie dat het materieel vaak onlogisch verdeeld is. Er rijden vaak Ambassadors op hele drukke ritten, wat tot capaciteitsproblemen rijdt. Zo zie ik 's middags vaak een Amba op lijn 71 rijden en sinds december rijden er ook veel Amba's op lijn 55, wat een hele achteruitgang is ten opzichte van daarvoor, toen lijn 55 nog grotendeels met ZOF Citea's werd gereden. Het lijkt me niet meer dan logisch om de kleinere bussen zo veel mogelijk in te zetten op rustige lijnen, zoals de spitslijnen 22, 35, 45, 75, 93 en 94.
MAT ritten:
Ik zie heel veel nutteloze MAT-ritten rijden. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er zo veel lege bussen rondrijden waar officieel niemand mee mag. Enkele voorbeelden:
-Lijn 45 rijdt enkel in spitsrichting. Naar (ochtend) en van (middag) Hemelum Flinkeboskje rijden enkel MAT ritten vanuit Sneek en Bolsward. Ook lijn 44 heeft 's middags extra ritten Bolsward - Sondel en retour tot Hemelum. Daarna weer MAT.
-Er is een rit 154 naar Holwerd die daarna MAT naar Dokkum rijdt. Dat is EXACT dezelfde route als lijn 60...
-De eerste ritten 315/324 vanuit Lemmer/Emmeloord gaan daar allemaal MAT naartoe. Ook lijn 335 rijdt grotendeels MAT.
-Er rijden veel MAT ritten tussen Leeuwarden en Heerenveen en tussen Drachten en Heerenveen. Waarom niet als snelle lijndienst? De ritten 17 die in Wolvega beginnen of eindigen rijden MAT naar Heerenveen. Ik ben laatst nog met zo'n rit mee geweest. Een sneldienst 117 zou efficiënter zijn...
-Er rijden veel ritten MAT tussen Heerenveen en Joure voor lijn 95 en bijvoorbeeld extra ritten 98. Rij dat dan gewoon als 99 of 41 o.i.d....
-Lijn 611 en 633 rijden enkel in spitsrichting. Tegenspitsrichting is MAT.
Is het niet veel beter om gewoon zo veel mogelijk ritten als (versnelde) lijndienst te rijden? Dan wordt dezelfde route gereden, maar kunnen er in ieder geval mensen mee. Zo ontstaat er op bepaalde trajecten een veel breder aanbod.
Voorzieningen:
Naar mijn mening moet er veel meer geïnvesteerd worden in voorzieningen bij belangrijke bushaltes. Hierbij moet vooral worden gedacht aan digitale borden met actuele reisinformatie bij drukke en belangrijke bushaltes, maar ook aan bijvoorbeeld oplaadautomaten voor de OV-chipkaart bij de belangrijkste bushaltes en stations en WiFi bij grotere busstations als Dokkum, Drachten, Oosterwolde, Heerenveen, Sneek, Harlingen en Bolsward en het toekomstige Transferium Feanwâlden.
Ik heb een paar ideetjes voor het verbeteren van het busvervoer in Fryslân.
Kort samengevat:
- Opnieuw kijken naar de route van lijn 51
- Het systeem van lijn 150 ook integreren in nieuwe lijnen 160 en 172 en op die tijdstippen een ringlijn 72 door Stiens
- Andere 355 in Leeuwarden ivm verkeersdrukte / snelheid / scholieren
- Wijziging lijn 633
- Nieuwe Qliner 325 Dokkum - Feanwâlden - Drachten per 2020
- Materieel en MAT ritten efficiënter benutten
- Meer voorzieningen bij (belangrijke) bushaltes
Laat beneden maar weten wat jullie ervan vinden *bus*
Lijn 51:
In Gytsjerk is veel ophef over het strekken van lijn 51 (en 651). Zelf heb ik er geen probleem mee, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen geldt. Wellicht is het een optie om lijn 51 vanaf de halte Trynwaldsterdyk via de Rinia van Nautaweg naar het centrum te laten rijden, daar een bushalte aan te doen en daarna direct terug te keren naar de rotonde Trynwaldsterdyk. Dit kost weinig extra reistijd en ik denk dat veel reizigers hier gelukkig van worden.
Lijnen 72/60:
Ik hoor veel positieve reacties over de nieuwe spitslijn 150, die Stiens overslaat. Omdat ook de lijnen 60 en 72 in de spits erg druk zijn stel ik voor om deze lijnen in de spits op te splitsen. In plaats van de lijnen 60 en 72 rijden er dan twee nieuwe lijnen 160 en 172, die Stiens overslaan. Voor lijn 160 is de route ongeveer vijf minuten sneller, voor lijn 172 scheelt het bijna tien minuten. Om Stiens te blijven bedienen, stel ik een ringlijn 72 voor die via Britsum naar Stiens rijdt in Stiens via een lusroute weer terugrijdt naar Leeuwarden. Zo wordt tevens de drukte beter gespreid.
Wellicht is het ook logischer om dan lijn 154 te hernoemen naar 54 en de 150 naar 154. Zo heb je de 54, 60 en 72 (0xx) door Stiens en de 154, 160 en 172 (1xx) om Stiens heen.
Lijn 355:
Qliner 355 heeft binnen Leeuwarden veel last van verkeersdrukte. Mijn voorstel is om deze lijn een snellere route te laten rijden via de Willem Lodewijkstraat en de Friese Poort, waarbij de haltes Klanderij, Maria Louisastraat en Friese Poort/Wilaarderburen worden bediend. Wel moet er een regeling komen die het reizen binnen Leeuwarden verbiedt, om te voorkomen dat studenten de Qliner als stadsbus gebruiken. Dat komt nu ook veel voor en leidt er soms toe dat reizigers die naar Dokkum willen niet mee kunnen omdat de bus vol zit, terwijl er de volgende halte weer passagiers uitstappen. Tevens wordt er op deze manier een snelle verbinding geboden tussen Dokkum en de Friese Poort. Studenten van de Friese Poort maken nu veelal gebruik van de toch al drukke lijn 651. Als voortaan van lijn 355 gebruik wordt gemaakt, kan de route van lijn 651 in Dokkum tevens versneld worden, waarbij er vanaf Wâlterswâld direct naar Dokkum Busstation wordt gereden. Dit levert een kleine vijf minuten rijtijdwinst op.
Verder stel ik voor om de frequentie van lijn 355 in de middagspits te verhogen naar 3x/uur. Het komt de laatste tijd regelmatig voor dat er passagiers achterblijven omdat de bus vol zit (soms al op het busstation!). Een verhoging van de frequentie zorgt ervoor dat de reizigers beter worden verdeeld en is tevens aantrekkelijker voor vrijwel iedereen.
Lijn 633:
Ook de lijnen 603 en 633 hebben veel last van verkeersdrukte. De 633 is een erg drukke lijn die zowel Friese Poort/Wilaarderburen als Kalverdijkje bedient. Een snelle en betrouwbare verbinding tussen beide haltes en het busstation is erg belangrijk. Het lijkt me beter om lijn 633 een snellere route te laten rijden. Mijn voorstel is dat lijn 633 niet alleen in de spitsrichting gaat rijden zoals in de huidige dienstregeling, maar als ringlijn in spitsrichting. In de ochtendspits wordt vanaf het busstation via de Willem Lodewijkstraat naar de Friese Poort gereden waarbij onderweg de haltes Klanderij (ri. Busstation) en Maria Louisastraat worden bediend. Vanaf de Friese Poort wordt via Kalverdijkje en de Archipelweg
weer teruggereden naar de Willem Lodewijkstraat en het station. 's Middags wordt de route in de andere richting gereden: vanaf het station via de Willem Lodewijkstraat en Archipelweg naar het Kalverdijkje en via de Friese Poort weer terug naar het station. Op deze manier ontstaat een snelle en betrouwbare verbinding van zowel Friese Poort / Wilaarderburen als Kalverdijkje met het busstation.
Nieuwe Qliner 325 per 2020:
Vanaf eind 2020 is het de bedoeling dat er een extra sneltrein gaat rijden tussen Leeuwarden en Groningen, die niet in Buitenpost gaat stoppen, maar op het nieuwe Transferium Feanwâlden. Als we er vanuit gaan dat de tijden van de huidige sneltrein gelijk blijven zou de andere trein om .11-.17 vanuit Leeuwarden en .09-.15 vanuit Groningen moeten vertrekken (volgens het PvE voor de nieuwe concessie moet deze op het andere halfuur +-10% vertrekken). De trein zal dan ongeveer .22 vertrekken naar Groningen en ongeveer .38 aankomen vanuit Groningen in Feanwâlden.
De huidige bussen sluiten daar niet op aan. Lijn 155 is gebonden aan de boottijden en als lijn 55 verschoven wordt, vervalt de aansluiting van een van de stoptreinen.
Vanuit Dokkum is er al langere tijd de wens voor een rechtstreekse busverbinding met Drachten. Met de komst van de Centrale As in 2016 en de ingang van de nieuwe concessie Zuidoost-Fryslân had Arriva een nieuwe lijn 55 tussen Drachten en Burgum beloofd die daar aansluiting zou geven op lijn 53. De wens voor een sneldienst is onderzocht en uiteindelijk is besloten dat dit niet rendabel was. Wel zou men lijn 53 doortrekken naar Drachten en is dit dus de nieuwe lijn 55 geworden.
Ik zie nu dat lijn 55 vaak stampvol zit in de spits. 's Ochtends rijdt er tevens een versterkingsbus. Om in één klap de drukte in lijn 55 te verminderen, goede aansluitingen te bieden op de nieuwe sneltreinen van/naar Groningen én een snelle en hoogwaardige verbindingen te realiseren tussen Dokkum en Drachten, stel ik voor om een nieuwe Qliner te introduceren tussen deze drie plaatsen.
In Dokkum worden alle ritten gekoppeld aan lijn 355 om de rondweg in Dokkum te bedienen. De vertrektijden worden enigszins afgestemd op de 355: 's middags komen de ritten 355 vaak later aan in Dokkum dan 's ochtends. Tevens moeten de rijtijden van de 355 in de daluren worden aangepast (minder rijtijd) omdat de bus vaak te vroeg in Dokkum is. Vanaf het station vertrekt de 325 dan ook iets eerder zodat de bus daar niet te lang hoeft stil te staan. Lijn 325 rijdt dan rechtstreeks naar de Lauwersseewei (alle haltes aan de Rondweg worden bediend door de 355) en via de Centrale As naar Feanwâlden Transferium, waar een goede aansluiting wordt geboden op de sneltrein naar Groningen. In de spits rijdt de bus door naar Drachten, waarbij wordt gestopt bij Quatrebras Noord, eventueel een nieuwe halte aan de Centrale As bij Burgum, Nijega Rijksweg, evt. Carpool Noord en dan rechtstreeks naar het Transferium Oost. In Drachten kan deze lijn eventueel worden gekoppeld aan lijn 322. Zo wordt vanuit zowel Dokkum als Oosterwolde de hele route Transferium - Van Knobelsdorffplein - Eikesingel bediend en ontstaat tevens een rechtstreekse verbinding tussen Dokkum/Feanwâlden en Oosterwolde.
Ook in de andere richting wordt te Feanwâlden aangesloten op de sneltrein vanuit Groningen. In Dokkum ontstaat weer een goede aansluiting op de andere bussen rond het volle uur (51, 52, 63) en wordt de bus weer gekoppeld aan de 355.
Materieel:
Ik zie dat het materieel vaak onlogisch verdeeld is. Er rijden vaak Ambassadors op hele drukke ritten, wat tot capaciteitsproblemen rijdt. Zo zie ik 's middags vaak een Amba op lijn 71 rijden en sinds december rijden er ook veel Amba's op lijn 55, wat een hele achteruitgang is ten opzichte van daarvoor, toen lijn 55 nog grotendeels met ZOF Citea's werd gereden. Het lijkt me niet meer dan logisch om de kleinere bussen zo veel mogelijk in te zetten op rustige lijnen, zoals de spitslijnen 22, 35, 45, 75, 93 en 94.
MAT ritten:
Ik zie heel veel nutteloze MAT-ritten rijden. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er zo veel lege bussen rondrijden waar officieel niemand mee mag. Enkele voorbeelden:
-Lijn 45 rijdt enkel in spitsrichting. Naar (ochtend) en van (middag) Hemelum Flinkeboskje rijden enkel MAT ritten vanuit Sneek en Bolsward. Ook lijn 44 heeft 's middags extra ritten Bolsward - Sondel en retour tot Hemelum. Daarna weer MAT.
-Er is een rit 154 naar Holwerd die daarna MAT naar Dokkum rijdt. Dat is EXACT dezelfde route als lijn 60...
-De eerste ritten 315/324 vanuit Lemmer/Emmeloord gaan daar allemaal MAT naartoe. Ook lijn 335 rijdt grotendeels MAT.
-Er rijden veel MAT ritten tussen Leeuwarden en Heerenveen en tussen Drachten en Heerenveen. Waarom niet als snelle lijndienst? De ritten 17 die in Wolvega beginnen of eindigen rijden MAT naar Heerenveen. Ik ben laatst nog met zo'n rit mee geweest. Een sneldienst 117 zou efficiënter zijn...
-Er rijden veel ritten MAT tussen Heerenveen en Joure voor lijn 95 en bijvoorbeeld extra ritten 98. Rij dat dan gewoon als 99 of 41 o.i.d....
-Lijn 611 en 633 rijden enkel in spitsrichting. Tegenspitsrichting is MAT.
Is het niet veel beter om gewoon zo veel mogelijk ritten als (versnelde) lijndienst te rijden? Dan wordt dezelfde route gereden, maar kunnen er in ieder geval mensen mee. Zo ontstaat er op bepaalde trajecten een veel breder aanbod.
Voorzieningen:
Naar mijn mening moet er veel meer geïnvesteerd worden in voorzieningen bij belangrijke bushaltes. Hierbij moet vooral worden gedacht aan digitale borden met actuele reisinformatie bij drukke en belangrijke bushaltes, maar ook aan bijvoorbeeld oplaadautomaten voor de OV-chipkaart bij de belangrijkste bushaltes en stations en WiFi bij grotere busstations als Dokkum, Drachten, Oosterwolde, Heerenveen, Sneek, Harlingen en Bolsward en het toekomstige Transferium Feanwâlden.