NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gelderse OV verkeer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 15:54

NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Gelderse OV verkeer »

Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen zes jaar met een nóg verdere toenamen van het autoverkeer in heel gemeente Ede
( met Bennekom, Wageningen ) en in de regio, is nu de vraag gekomen of men heel graag een komst wil zien van een volwaardige
NS - intercitytreinstation in Ede West thv de Ottostraat.

Meerdere auto(snel)wegen in heel regio van gemeente Ede worden steeds drukker, terwijl de capaciteit van het Openbaar Vervoer tot heden erg ondermaats blijft functioneren. Dagelijks rijden er tot heden op de A1 tussen Hoevelaken en Klaverberg 120.000 auto's/ vrachtverkeer per dag,
en ook op de A12 tussen Veenendaal West en Knooppunt Grijsoord met ditzelfde frequentie.

Verder rijden er tot heden tussen de Veenderweg in Ede via de N781 via Bennekom en naar Wageningen zuid en richting Renkum dagelijks bijna 50.000 auto's daar ook deze tracé voor meer verkeersongevallen doet zorgen.

Op schaalniveau is heel gemeente Ede met zijn bijna 120.000 inwoners op gelijke hoogte gekomen met de stad Amsterdam,
als het gaat qua aanhoudende en toenemende verkeersdrukte, daar dit tot heden een zeer zorgelijke probleem blijft zorgen ! ! !

Nog steeds moet men vanuit zowel Ede Noord en West eerst dagelijks naar het huidige NS - intercitytreinstation Ede - Wageningen reizen,
om daarna via overstappen naar plaats van bestemming te gaan, bijvoorbeeld in het woon-, werkverkeer.

Het blijft nog steeds terecht, dat de aanhoudende fileleed dagelijks blijft aanhouden als de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West er niet doet komen, daar men automatisch blijft zorgen voor meer verkeersongevallen met alle gevolgen van dien.

Mocht de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West daadwerkelijk komen (bijvoorbeeld in het jaar 2025),
dan zou dat mogelijk eerst 5.000 reizigers per dag kunnen verwerken met een optie van verdere toenamen naar misschien wel richting de 10.000 reizigers per dag.

Zo zou deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien moeten zijn van een grote fietsenstalling voor minimaal 500 a 1.000 plaatsen,
een zeer ruime kiosk hebben, een informatiebalie en indien mogelijk een zeer brede fietspad / wandelroute onder het spoor door dankzij een komst van misschien een fietsentunnel als dit technisch gezien kan. Ook het bedrijfsleven vaart hier wel bij, daar zij door de sterke afnamen van het autoverkeer hierdoor veel beter bereikbaarder zijn, omdat er hierdoor veel minder files aanwezig zijn.

Deze (mogelijke) komst van dit NS - intercitytreinstation zorgt verder ervoor, dat er hierdoor veel minder autoverkeer kan plaatsvinden in het dagelijkse verkeer. Ook als deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien zou zijn van minimaal twee of drie extra buslijnen en twee taxistandplaatsen om vanaf dit station te reizen naar bedrijfsterreinen als Frankeneng, Heestereng en de Kievitsmeent.

Het blijft zeer belangrijk dat gemeente Ede voortaan minimaal twee stappen vooruit blijft kijken samen met provincie Gelderland, willen ze veel meer verkeersveiligheid hierdoor creëren, daar dit op een andere manier dat niet kan, zolang daar geen tegendeel aan bewezen is door hen.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe men in Ede en omgeving hierop doet reageren, daar alle reacties welkom zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Z2N »

Heel Ede zit in 15 minuten fietsen op het huidige station, dus een extra halte is dan niet nodig. De extra reistijd voor reizigers uit Arnhem en Nijmegen is vele malen groter dan de rijtijdwinst van inwoners van Ede, omdat je door de extra IC-stop doorgaande reizigers extra reistijd geeft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door trolly »

Gelderse OV verkeer schreef:Op schaalniveau is heel gemeente Ede met zijn bijna 120.000 inwoners op gelijke hoogte gekomen met de stad Amsterdam,
als het gaat qua aanhoudende en toenemende verkeersdrukte, daar dit tot heden een zeer zorgelijke probleem blijft zorgen ! ! !
Dat je daar nou verder niemand over hoort dat Ede met z'n 361 inwoners per km2 hard op weg is Amsterdam in te halen. Nota bene nog maar een kleine 5000 inwoners per vierkante kilometer!

Dit topic lijkt me een prima bijdrage aan de ideeënhoek :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Daniel »

En eigenlijk is er al een station Ede West wat die bedrijventerreinen ontsluit, alleen heet dat dan Veenendaal-De Klomp. Wat overigens op een veel makkelijker bereikbare plek vanaf de bedrijventerreinen ligt ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

Als er een station Ede West komt, lijkt me niet dat dat een IC-station wordt. Lijkt me dan eerder een sprinterstation.
En waarom bij de Ottostraat? Hoe krijg je daar de buslijnen langs om het station fatsoenlijk te ontsluiten vanuit Veldhuizen en het ziekenhuis? Dan lijkt me de Kastelenlaan logischer.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door trolly »

Waarschijnlijk is dat verder lopen voor de TS.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Z2N »

Dus een IC-halte aanleggen in plaats van 7 minuten extra te fietsen? Daar hebben we de term luchtfietsen voor... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Ik reis zelf regelmatig met de 84, 86 of 88 en ik ben het niet eens met het feit dat er nou zoveel files zijn. Af en toe zijn er wel files, maar het is absoluut niet structureel. Mogelijk dat de samenkomst van de A30 en A12 bij Maanderbroek soms enige vertraging geeft, maar ook dat is niet structureel. Daarnaast zijn de enige steden met meer dan één intercitystation Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Afgezien van steden als Den Helder of Vlissingen waar de intercity bij gebrek aan sprinters halteert of Amersfoort waar niet alle intercity's kunnen keren en om die reden Amersfoort Schothorst aandoen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

Almere? (Almere Centrum en Almere Buiten)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door trolly »

Leiden :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

Waar intercity's als sprinter rijden telden niet mee werd gezegd :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door trolly »

Nee, het criterium was
Western Soldier schreef:...waar de intercity bij gebrek aan sprinters halteert
.

Leiden Lammenschans is dus duidelijk net zo goed een intercitystation als Amsterdam Amstel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

Die sprinter rijdt dan ook alleen in de spits, waardoor de intercity er dus wel moet stoppen om ook buiten de spits een bediening te houden en NS niet echt houdt van treinen die overdag van stoppatroon wisselen. :wink:

Maar terug naar Ede-Oost (aangezien Ede-West nog geen treinstation heeft :wink:)
Van mij mag er best een sprinterstation Ede West komen, al vraag ik me af of dat wel past binnen ETMET zonder het veel te krap te maken.

Maar ik denk dat het voor Ede momenteel interessanter is om de kwartiersdienst voor de Valleilijn te krijgen.
Daarvoor moet Ede Centrum dan wel dubbelsporig worden. Ik hoop dat ze als ze dan toch extra dubbelspoor moeten aanleggen dat station dan iets noordelijker verplaatsen naar de Molenstraat. Lijn 5 kun je dan eenvoudig via de Molenstraat en het gemeentehuis naar station Ede-Wageningen sturen, zodat zowel lijn 5 als dan ook lijnen 1 en 2 op dit station kunnen aansluiten (zonder de verbinding met het stadhuis te verliezen) en de grote wijk Veldhuizen ook een betere verbinding ri. Amersfoort krijgt zonder dat Kernhem die overstap verliest. De huidige bushaltes 'Station Centrum' en 'Maanderweg' hebben ook andere haltes vlakbij, waar zelfs meer bussen stoppen.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op do 07 mar 2019, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door trolly »

Welnee joh. Er is gewoon een sprinter, en die stopt natuurlijk ook bij alle IC-stations, dus Ldn, Ldl en Apn. Ik moet je wel nageven dat het een beetje raar is dat dat ding sprinter heet, want er zijn op dat baanvak helegaar geen haltes waar enkel een sprinter stopt :?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Z2N »

Dat doen we expres: Apn-Ledn is het enige traject in Nederland waar Sprinters en IC's parallel aan elkaar rijden, maar Sprinters een kortere rijtijd hebben dan de IC's. :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:Dat doen we expres: Apn-Ledn is het enige traject in Nederland waar Sprinters en IC's parallel aan elkaar rijden, maar Sprinters een kortere rijtijd hebben dan de IC's. :mrgreen:
Heerhugowaard - Castricum? :wink:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

trolly schreef:Nee, het criterium was
Western Soldier schreef:...waar de intercity bij gebrek aan sprinters halteert
.

Leiden Lammenschans is dus duidelijk net zo goed een intercitystation als Amsterdam Amstel.
Valt onder de categorie van de voorbeelden, ik had echter niet de illusie dat het nodig was om alle voorbeelden te geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Almere? (Almere Centrum en Almere Buiten)
Ja, maar Almere Buiten wordt niet door alle intercity's gestopt. Het is dus een beetje de vraag in hoeverre je dit als intercitystation moet zien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Klaasje »

En daarbij is de afstand tussen de stations groter dan het bij Ede west zou zijn.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Ook dat, maar dat is gewoon omdat de stad Ede een stuk kleiner is en in elk geval minder bevolkt. Het heeft 120.000 inwoners en alle steden met meer intercitystations zijn een stuk groter. Als de sprinter er gaat rijden zou de sprinter er kunnen stoppen, daar zou ik nog wel voorstander van kunnen zijn, mits er wat betere onderbouwing zou zijn. Maar inderdaad een kwartierdienst naar Amersfoort zou ook een boel kunnen schelen. Voor een strakke kwartierdienst is verdubbeling van alle stations en een ongelijkvloerse aansluiting bij Barneveld Noord nodig. Bij het invoegen van sneltreinen die stoppen in Ede Centrum heb je alleen dubbelspoor bij Ede Centrum nodig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door MdJ »

Western Soldier schreef: Voor een strakke kwartierdienst is verdubbeling van alle stations en een ongelijkvloerse aansluiting bij Barneveld Noord nodig.
Hoezo?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Meltrain »

Western Soldier schreef:Daarnaast zijn de enige steden met meer dan één intercitystation Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Afgezien van steden als Den Helder of Vlissingen waar de intercity bij gebrek aan sprinters halteert of Amersfoort waar niet alle intercity's kunnen keren en om die reden Amersfoort Schothorst aandoen.
Alkmaar ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Omdat de rijtijden tussen Lunteren en Barneveld Centrum te lang zijn om het zonder dubbelspoor op Zuid te doen. Noord zou zonder dubbelspoor kunnen, maar zonder dubbelspoor daar kan je niet ongelijkvloers aansluiten.

Alkmaar Noord stopt de intercity naar Den Helder omdat daar geen sprinters rijden. De sprinter naar Hoorn betekent overstappen in Heerhugowaard.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Jef400 »

Daar redeneer je volgens mij de verkeerde kant op aangezien de dominante forenzenstroom op Amsterdam is gericht en er anders geen rechtstreekse treinen naar Amsterdam zouden rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?

Bericht door Western Soldier »

Dan nog is het een gebrek aan sprinters die kant op. Anders zouden ze namelijk een van de sprinters na Uitgeest door moeten trekken wat NS niet wil.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten