NS - intercitytreinstation in Ede West, graag gewenst ?
Geplaatst: do 07 mar 2019, 16:30
Gezien de ontwikkelingen in de afgelopen zes jaar met een nóg verdere toenamen van het autoverkeer in heel gemeente Ede
( met Bennekom, Wageningen ) en in de regio, is nu de vraag gekomen of men heel graag een komst wil zien van een volwaardige
NS - intercitytreinstation in Ede West thv de Ottostraat.
Meerdere auto(snel)wegen in heel regio van gemeente Ede worden steeds drukker, terwijl de capaciteit van het Openbaar Vervoer tot heden erg ondermaats blijft functioneren. Dagelijks rijden er tot heden op de A1 tussen Hoevelaken en Klaverberg 120.000 auto's/ vrachtverkeer per dag,
en ook op de A12 tussen Veenendaal West en Knooppunt Grijsoord met ditzelfde frequentie.
Verder rijden er tot heden tussen de Veenderweg in Ede via de N781 via Bennekom en naar Wageningen zuid en richting Renkum dagelijks bijna 50.000 auto's daar ook deze tracé voor meer verkeersongevallen doet zorgen.
Op schaalniveau is heel gemeente Ede met zijn bijna 120.000 inwoners op gelijke hoogte gekomen met de stad Amsterdam,
als het gaat qua aanhoudende en toenemende verkeersdrukte, daar dit tot heden een zeer zorgelijke probleem blijft zorgen ! ! !
Nog steeds moet men vanuit zowel Ede Noord en West eerst dagelijks naar het huidige NS - intercitytreinstation Ede - Wageningen reizen,
om daarna via overstappen naar plaats van bestemming te gaan, bijvoorbeeld in het woon-, werkverkeer.
Het blijft nog steeds terecht, dat de aanhoudende fileleed dagelijks blijft aanhouden als de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West er niet doet komen, daar men automatisch blijft zorgen voor meer verkeersongevallen met alle gevolgen van dien.
Mocht de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West daadwerkelijk komen (bijvoorbeeld in het jaar 2025),
dan zou dat mogelijk eerst 5.000 reizigers per dag kunnen verwerken met een optie van verdere toenamen naar misschien wel richting de 10.000 reizigers per dag.
Zo zou deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien moeten zijn van een grote fietsenstalling voor minimaal 500 a 1.000 plaatsen,
een zeer ruime kiosk hebben, een informatiebalie en indien mogelijk een zeer brede fietspad / wandelroute onder het spoor door dankzij een komst van misschien een fietsentunnel als dit technisch gezien kan. Ook het bedrijfsleven vaart hier wel bij, daar zij door de sterke afnamen van het autoverkeer hierdoor veel beter bereikbaarder zijn, omdat er hierdoor veel minder files aanwezig zijn.
Deze (mogelijke) komst van dit NS - intercitytreinstation zorgt verder ervoor, dat er hierdoor veel minder autoverkeer kan plaatsvinden in het dagelijkse verkeer. Ook als deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien zou zijn van minimaal twee of drie extra buslijnen en twee taxistandplaatsen om vanaf dit station te reizen naar bedrijfsterreinen als Frankeneng, Heestereng en de Kievitsmeent.
Het blijft zeer belangrijk dat gemeente Ede voortaan minimaal twee stappen vooruit blijft kijken samen met provincie Gelderland, willen ze veel meer verkeersveiligheid hierdoor creëren, daar dit op een andere manier dat niet kan, zolang daar geen tegendeel aan bewezen is door hen.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe men in Ede en omgeving hierop doet reageren, daar alle reacties welkom zijn.
( met Bennekom, Wageningen ) en in de regio, is nu de vraag gekomen of men heel graag een komst wil zien van een volwaardige
NS - intercitytreinstation in Ede West thv de Ottostraat.
Meerdere auto(snel)wegen in heel regio van gemeente Ede worden steeds drukker, terwijl de capaciteit van het Openbaar Vervoer tot heden erg ondermaats blijft functioneren. Dagelijks rijden er tot heden op de A1 tussen Hoevelaken en Klaverberg 120.000 auto's/ vrachtverkeer per dag,
en ook op de A12 tussen Veenendaal West en Knooppunt Grijsoord met ditzelfde frequentie.
Verder rijden er tot heden tussen de Veenderweg in Ede via de N781 via Bennekom en naar Wageningen zuid en richting Renkum dagelijks bijna 50.000 auto's daar ook deze tracé voor meer verkeersongevallen doet zorgen.
Op schaalniveau is heel gemeente Ede met zijn bijna 120.000 inwoners op gelijke hoogte gekomen met de stad Amsterdam,
als het gaat qua aanhoudende en toenemende verkeersdrukte, daar dit tot heden een zeer zorgelijke probleem blijft zorgen ! ! !
Nog steeds moet men vanuit zowel Ede Noord en West eerst dagelijks naar het huidige NS - intercitytreinstation Ede - Wageningen reizen,
om daarna via overstappen naar plaats van bestemming te gaan, bijvoorbeeld in het woon-, werkverkeer.
Het blijft nog steeds terecht, dat de aanhoudende fileleed dagelijks blijft aanhouden als de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West er niet doet komen, daar men automatisch blijft zorgen voor meer verkeersongevallen met alle gevolgen van dien.
Mocht de komst van een nieuwe NS - intercitytreinstation in Ede West daadwerkelijk komen (bijvoorbeeld in het jaar 2025),
dan zou dat mogelijk eerst 5.000 reizigers per dag kunnen verwerken met een optie van verdere toenamen naar misschien wel richting de 10.000 reizigers per dag.
Zo zou deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien moeten zijn van een grote fietsenstalling voor minimaal 500 a 1.000 plaatsen,
een zeer ruime kiosk hebben, een informatiebalie en indien mogelijk een zeer brede fietspad / wandelroute onder het spoor door dankzij een komst van misschien een fietsentunnel als dit technisch gezien kan. Ook het bedrijfsleven vaart hier wel bij, daar zij door de sterke afnamen van het autoverkeer hierdoor veel beter bereikbaarder zijn, omdat er hierdoor veel minder files aanwezig zijn.
Deze (mogelijke) komst van dit NS - intercitytreinstation zorgt verder ervoor, dat er hierdoor veel minder autoverkeer kan plaatsvinden in het dagelijkse verkeer. Ook als deze (mogelijke) nieuwe NS - intercitytreinstation voorzien zou zijn van minimaal twee of drie extra buslijnen en twee taxistandplaatsen om vanaf dit station te reizen naar bedrijfsterreinen als Frankeneng, Heestereng en de Kievitsmeent.
Het blijft zeer belangrijk dat gemeente Ede voortaan minimaal twee stappen vooruit blijft kijken samen met provincie Gelderland, willen ze veel meer verkeersveiligheid hierdoor creëren, daar dit op een andere manier dat niet kan, zolang daar geen tegendeel aan bewezen is door hen.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe men in Ede en omgeving hierop doet reageren, daar alle reacties welkom zijn.