Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Om de gedetailleerde tekstmuren te doorbreken, even een plaatje:

Afbeelding
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door tjoektjoek »

Ziet er mooi uit, verdient zeker een plaatje in de Sprinter boven de deuren!
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat hij zonder overstap bedoelt. Ik snap wel dat je niet zomaar wat lijntjes moet tekenen.
Alleen heb ik geen zicht op de reizigersaantallen van en naar een station. Ik denk dat Nijkerk, Putten meer gebaat zijn bij een snelle verbinding richting Utrecht dan Zwolle.
Net zoals Bilthoven en Overvecht richting Utrecht dan Amersfoort. Soms moet je uit wat mogelijkheden kiezen. Het is maar een gedachtengang.
Overigens is wat ik schets wel van toepassing in Noord-Holland. IC tot Castricum of Alkmaar dan stoptrein den helder.
IC tot hoorn dan stoptrein Enkhuizen. Verschil met Zwolle is dat dat eindpunten zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door reisthijs »

Het lijkt me niet nodig om alles rechtstreeks aan te bieden, zo lang er maar genoeg goede overstapmogelijkheden zijn. Liefst laat je sprinters dan keren op stations waar aansluiting is op de snellere treinen. Ik ben geen fan van sprinters keren in een station als Uitgeest waar geen sneltrein of IC stopt.
Alargule schreef: zo 02 mei 2021, 11:34 Om de gedetailleerde tekstmuren te doorbreken, even een plaatje:
Een mooi plaatje, laat goed zien hoe het centrale gedeelte (hoge frequenties, extra veel stations) als metrolijn kan kan functioneren binnen de agglomeratie.

Wat ik nog een beetje mis is meer eenheid in frequenties. Het verschil tussen een halfuursdienst of een lijn die 8x/uur rijdt vind ik erg groot. Ik zou liever zien dat elke lijn op de kaart dezelfde frequentie heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Lijnvoeringen is meer dan alleen kijken naar reizigersaantallen, beschikbare infrastructuur speelt hierin ook een grote rol. Dat is ook hoe dat plan voor 16 sprinters per uur tussen Haarlem, Amsterdam en Diemen ontstaan zijn. Niet omdat daar zoveel reizigers zijn dat je 16 treinen nodig hebt, maar omdat de infrastructuur hier te beperkt is om verschillende stoppatronen mogelijk te maken. Dan moet je of een (gedeeltelijke) spoorverdubbeling realiseren of je moet de treinen allemaal hetzelfde stoppatroon geven. In de plannen die ik gezien heb ging het overigens alleen om Heemstede-Aerdenhout - Weesp, tussen Leiden en Heemstede-Aerdenhout zouden wel sneltreinen blijven rijden, dus in plaats van 8 sprinters per uur zoals op het kaartje van Alargule zouden het 4 sprinters en 4 sneltreinen zijn hier, waarbij de sneltreinen vanaf Heemstede-Aerdenhout dus op tussengelegen stations gaan stoppen omdat het baanvak te vol is om als sneltrein door te gaan.

Rondom Utrecht zit je met hetzelfde probleem, binnen de stad is het wel viersporig hier maar daarbuiten gaan de meeste lijnen terug naar twee sporen. Dit beperkt de mogelijke lijnvoeringen hier, vooral richting Zwolle wordt het erg complex als er geen sporen bijkomen en zal je mogelijk niet de voor reizigers meest gunstigste lijnvoering kunnen kiezen.
PHS

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door JothamvW »

Waarschijnlijk bedoelt 'ie met Baarn dan gewoon het boemeltje naar Utrecht?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Staatslijn K »

Meltrain schreef: zo 02 mei 2021, 10:55
Staatslijn K schreef: zo 02 mei 2021, 10:32 Op zich een prima idee, maar Bilthoven en Overvecht willen graag ook in een overstap naar Amersfoort. Hetzelfde met Ermelo, Nijkerk en Schothorst richting Zwolle en Houten en Culemborg naar 's-Hertogenbosch.
Wat bedoel je met "in een overstap"?
Typfoutje, het is aangepast naar "'zonder'"
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Staatslijn K »

reisthijs schreef: zo 02 mei 2021, 13:02 Het lijkt me niet nodig om alles rechtstreeks aan te bieden, zo lang er maar genoeg goede overstapmogelijkheden zijn. Liefst laat je sprinters dan keren op stations waar aansluiting is op de snellere treinen. Ik ben geen fan van sprinters keren in een station als Uitgeest waar geen sneltrein of IC stopt.
Alargule schreef: zo 02 mei 2021, 11:34 Om de gedetailleerde tekstmuren te doorbreken, even een plaatje:
Een mooi plaatje, laat goed zien hoe het centrale gedeelte (hoge frequenties, extra veel stations) als metrolijn kan kan functioneren binnen de agglomeratie.

Wat ik nog een beetje mis is meer eenheid in frequenties. Het verschil tussen een halfuursdienst of een lijn die 8x/uur rijdt vind ik erg groot. Ik zou liever zien dat elke lijn op de kaart dezelfde frequentie heeft.
De reisbehoefde tussen stations in de Zaanstreek en Castricum en noordelijker is echt minimaal. Daartegen is de reisrelatie Alkmaar - Haarlem juist best groot. Een goede aansluiting in Uitgeest is voldoende en ten noorden van Heerhugowaard is de reizigers behoefte een benadering van 0. Als de 3000 niet meer in Castricum en Heiloo stopt kan het zijn dat een sprinter door de passage in Wormerveer iets sneller in Castricum is dan de volgende IC, dan zou verlengen naar Alkmaar misschien wel mogelijk zijn.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
PHS

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door CamilleKreemers »

Alargule schreef: zo 02 mei 2021, 11:34 Om de gedetailleerde tekstmuren te doorbreken, even een plaatje:

Afbeelding
Hoe heb je dat gemaakt?
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Illustrator.
Bemined schreef: zo 02 mei 2021, 13:11 [...]In de plannen die ik gezien heb ging het overigens alleen om Heemstede-Aerdenhout - Weesp, tussen Leiden en Heemstede-Aerdenhout zouden wel sneltreinen blijven rijden, dus in plaats van 8 sprinters per uur zoals op het kaartje van Alargule zouden het 4 sprinters en 4 sneltreinen zijn hier, waarbij de sneltreinen vanaf Heemstede-Aerdenhout dus op tussengelegen stations gaan stoppen omdat het baanvak te vol is om als sneltrein door te gaan.[...]
De Noordvleugelsprinter is ook een extreme uitwerking van het S-bahnconcept, waarbij alle treinen op alle stations stoppen. Het is in de praktijk nog maar de vraag of dat wenselijk is.

Maar er zit meer achter dit idee dan alleen het homogeniseren van stoppatronen. Ook het ontvlechten ten westen van Haarlem moet het mogelijk maken een eenvoudiger dienstregeling in elkaar te zetten. Op Den Haag/Zandvoort/Uitgeest - Haarlem - Amsterdam CS - Diemen heb je dan een geheel eigen baan.

Ik kan me voorstellen dat je in de praktijk voor een opzet met sprinters en sneltreinen kiest, waarbij de laatste de kleinere stations op met name de drukkere assen overslaan. Stations als Haarlem Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg of het door mij ertussen bedachte Amsterdam Geuzenveld hoeven heus niet 16 keer per uur bediend te worden.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door teun »

Het is overigens ook nog niet eens zo ongelofelijk lang geleden dat er op het traject Leiden - Haarlem - Amsterdam verder alleen nog maar de tussenstations Heemstede-Aerdenhout en Amsterdam Sloterdijk waren.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: ma 03 mei 2021, 08:44Ik kan me voorstellen dat je in de praktijk voor een opzet met sprinters en sneltreinen kiest, waarbij de laatste de kleinere stations op met name de drukkere assen overslaan. Stations als Haarlem Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg of het door mij ertussen bedachte Amsterdam Geuzenveld hoeven heus niet 16 keer per uur bediend te worden.
De mogelijkheden hiervoor zijn wel beperkt, bij Sloterdijk moeten de treinen immers weer in een nette 3¾ interval liggen om de perronopvolging mogelijk te maken. Vanuit Haarlem kun je in een 5½/2 interval weg en dan ken de sneltrein één station overslaan om in de 3¾ interval uit te komen bij Sloterdijk. Daarna kan je weer een station overslaan om in een 2/5½ interval bij Amsterdam Centraal aan te komen, mits je daar twee perronsporen hebt of alsnog beide perronfasen gebruikt. Daar moet dan of de sneltrein dan een lange stop krijgen om weer in een 3¾ interval verder te gaan richting Weesp, of de sprinter moet een lange stop krijgen in Muiderpoort waarna de sneltrein er voorbij gaat.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door MobilityGoesDutch »

Een andere mogelijkheid is stations alternerend bedienen, waarmee je alleen wel het risico loopt op ondoorgrondelijke stoppatronen zoals veel voorstadslijnen rond Londen hebben.
Met vriendelijke groet, Willem
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Staatslijn K »

Bemined schreef: ma 03 mei 2021, 10:54
Alargule schreef: ma 03 mei 2021, 08:44Ik kan me voorstellen dat je in de praktijk voor een opzet met sprinters en sneltreinen kiest, waarbij de laatste de kleinere stations op met name de drukkere assen overslaan. Stations als Haarlem Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg of het door mij ertussen bedachte Amsterdam Geuzenveld hoeven heus niet 16 keer per uur bediend te worden.
De mogelijkheden hiervoor zijn wel beperkt, bij Sloterdijk moeten de treinen immers weer in een nette 3¾ interval liggen om de perronopvolging mogelijk te maken. Vanuit Haarlem kun je in een 5½/2 interval weg en dan ken de sneltrein één station overslaan om in de 3¾ interval uit te komen bij Sloterdijk. Daarna kan je weer een station overslaan om in een 2/5½ interval bij Amsterdam Centraal aan te komen, mits je daar twee perronsporen hebt of alsnog beide perronfasen gebruikt. Daar moet dan of de sneltrein dan een lange stop krijgen om weer in een 3¾ interval verder te gaan richting Weesp, of de sprinter moet een lange stop krijgen in Muiderpoort waarna de sneltrein er voorbij gaat.
In Haarlem heb je 4 doorgaande sporen, je kan de SPR passeren met de IC. Dan heb je ruimte voor 12 treinen per uur, dat is de helft meer dan er nu rijdt. Dit betekent elke 10 minuten een IC en SPR of 8 IC en 4 SPR. Wanneer dat nog steeds tekort is, Amsterdam CS - Leiden CS is zelfs nog iets sneller via Schiphol, hoewel niet mijn voorkeur kun je daar ook nog redelijk wat treinen kwijt. Op de 2 keersporen kun je nog eens maximaal 4 treinen kwijt met een kering van ongeveer 10 minuten. Dus Haarlem kan 16 treinen krijgen waar Beverwijk er maximaal 4 nodig heeft en Zandvoort (in de zomer) en Leiden dan ook op 6 uitkomt (maar liever 8 verbindingen, zoals elke 10 minuten een IC en een SPR Den Haag - Haarlem - Amsterdam (?)).

Overigens is Amsterdam - Haarlem ook niet de simpelste casus om uit te werken
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Het knelpunt is niet Haarlem maar Sloterdijk, hier is sprake van perronopvolging waarvoor de vuistregel 4 minuten is. Al zal dat in de toekomst met ARTMS en ATO omlaag kunnen, vraag is naar hoe laag. Thameslink in Londen doet 2,5 minuut maar dat zijn enkeldekstreinen met veel deuren (33% meer deuren dan een VIRM). Als men hier vergelijkbare treinen inzet zou het net haalbaar moeten zijn om 16 treinen per uur te laten rijden met behoud van de intercity, maar dan is er geen ruimte voor extra stations. Voor 16 treinen en extra stations moeten er sporen bij als je een intercity wilt behouden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me alleen af waarom men opeens zoveel sprinters wil tussen Amsterdam en Haarlem, waar NS vorig jaar nog buiten de spits het aantal sprinters eerst wilde halveren tot 2 per uur...
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door waldo79 »

Dit is het fantasietopic. Maar ik kan me niet voorstellen dat men tussen Asd en Hlm voldoende heeft aan 2 sprinters per uur.
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

SuperGhost schreef: di 04 mei 2021, 15:08 Ik vraag me alleen af waarom men opeens zoveel sprinters wil tussen Amsterdam en Haarlem, waar NS vorig jaar nog buiten de spits het aantal sprinters eerst wilde halveren tot 2 per uur...
Waarom dan?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Sowieso gaat dit alleen over de spits, buiten de spits (9:00 tot 16:30 en na 19:00) zijn er twee brugopeningen per uur in Haarlem en moeten er ook nog goederentreinen tussendoor dus zal 12 treinen waarschijnlijk het maximale zijn.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door teun »

Met twee sprinters red je het met gemak zolang er maar twee extra intercity’s voor terugkomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten