Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

PHS schreef: do 25 feb 2021, 12:58 Ik vraag mij voortdurend af waarom de plannen voor een S-baan Haarlem - Amsterdam C er allemaal van uitgaan dat alle treinen straks stoppen op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg. Je zou deze stations ook alternerend kunnen bedienen. Scheelt toch twee minuten en is relatief eenvoudig in te passen in een dienstregeling met 12 treinen per uur.
Voor 12 treinen per uur is het helemaal niet nodig om overal te stoppen zoals hierboven beschreven staat. S-baan gaat uit van 16 treinen per uur en dan wordt het wat krapper. Sowieso moet alles met sprinters dan om de opvolgtijd van 3:45 te halen bij Sloterdijk, en dan is de winst van alternerend stations overslaan nog maar 90 seconden, niet echt de moeite.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Roeland »

reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 12:36 Met 6x per uur VIRM12 en 6x SLT12 heb je ook meer zitplaatsen dan met 16x SLT12.
Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:
[/quote]
En dan allemaal lege bakken lucht naar Uitgeest slepen :oops:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: do 25 feb 2021, 12:56
reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 12:36 Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:
Maar dan kun je ook in de referentiesituatie langere treinen gaan inzetten als je toch perrons gaat verlengen ;)
Hoezo verlengen? Als de perrons minstens 270 meter lang zijn (en dat zijn de meeste perrons in Noord-Holland) past daar SLT16 langs.
Alleen tussen Haarlem en Uitgeest past dat nu niet, maar dat zijn maar 4 van de 16 treinen tussen Haarlem en Amsterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Ik besloot eens een kaartje van de Rotterdamse situatie na realisatie van de Citysprinter te maken, met een beetje van mezelf.

De namen zijn een knipoog naar het verleden. De naam "Oranjelijn" vond ik om meerdere redenen goed passen.

Echte Rotterdammers zullen het afbeelden van het noordoosten van de stad ten noorden van Den Haag misschien wat lastig te slikken vinden, maar dat is een cartografische vrijheid die ik me op een schematische weergave wel meende te kunnen permitteren.

Afbeelding
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door tjoektjoek »

Ziet er goed uit, maar ik hoop dat een van de twee lijnen richting Den Haag Centraal wordt doorgetrokken naar Scheveningen.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door teun »

Vooral blijven hopen. :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Ardan »

Leuk gedaan, maar ik denk dat tegen de tijd dat die Citysprinter rijdt HvH strand er ook al wel is?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Ja daar wees Suus me ook al op, ghehe.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door JothamvW »

Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
PHS

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Suus »

JothamvW schreef:Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?
De nieuwe afkorting voor Hoek van Holland Strand wordt HHS. Maar voluit schrijven is handiger.

Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

PHS schreef: zo 25 apr 2021, 22:10 [...]

Dan zou je ook kunnen kijken naar de loop van de (Nieuwe) Maas, want de waterwegen zijn ook niet bepaald geografisch accuraat.
't Is een schematische weergave he. Dan is geografische accuratesse minder van belang.
PHS

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Persoonlijk zie ik het nut van abstracte metrokaarten niet. Er zijn onvoldoende oriëntatiepunten om een reis mee te plannen, zeker als ook de spoorlijnen nog ontbreken.
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:

Afbeelding

In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:

Afbeelding

Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
Alargule

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Alargule »

En een iets minder vertekende versie van Rotterdam, mét verlenging naar Strand:

Afbeelding
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door tjoektjoek »

Alargule schreef: ma 26 apr 2021, 09:59 Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:

Afbeelding

In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:

Afbeelding

Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
Rijden er geen S-bahntreinen naar Zaandam/Purmerend?
PHS

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

tjoektjoek schreef: ma 26 apr 2021, 11:49 Rijden er geen S-bahntreinen naar Zaandam/Purmerend?
Het hele S-bahn idee is een compromis voor gebrek aan sporen op de corridor Haarlem - Weesp om zowel hoogfrequent met ICs als met sprinters te gaan rijden. Op Amsterdam - Zaandam speelt dat niet omdat de ICs hier al vrij vaak stoppen (Amstel - Centraal - Sloterdijk - Zaandam) waardoor de sprinters wel inpasbaar zijn. Daarnaast is er ook minder behoefte aan hoogfrequente sprinters omdat de ICs hier dus al redelijk vaak stoppen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Meltrain »

Maar wat gaat er dan op Duivendrecht (hoog) en Muiderpoort (spoor 8/9) stoppen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

De sneltreinen. Een van de lijnvoeringen was:
2x Hoorn - (alle stations) - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Arnhem Presikhaaf - Velp
2x Alkmaar - Castricum - Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Nijmegen Heyendaal
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Heerlen
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - (1x per uur) Helmond - Deurne - (alle stations) Venlo
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Wubbo »

Suus schreef: zo 25 apr 2021, 22:18Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.
Dat oude station is ook echt compleet weggevaagd (geldt voor het hele stuk naar het oude treinstation Hoek van Holland Strand). Een zandbak en een opslagplaats voor dwarsliggers zijn de enige zaken die nog aan het oude spoor herinneren.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe zou je een Randstadbrede S-bahn ontwikkelen?
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door Bemined »

Door alle sprinterseries een nummer te geven. Veel meer stelt een S-bahn tenslotte niet voor.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Bericht door teun »

Als men in Bremen een of ander regionaalbaantje in stundentakt S-bahn kan noemen dan mag de boemel naar Stavoren toch ook gewoon zo heten? :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten