Pagina 2 van 5

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 11:38
door Suus
Is dat niet een hele dure oplossing, een Y-vormig viaduct?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 11:42
door Klaasje
Goedkoper dan twee viaducten.. Waarschijnlijk moet je Y-deel op een pergola-constructie leggen als exact daar spoor onderdoor gaat maar anders is er niets spannends aan. Bij Utrecht zie je het ook op een paar plekken. In feite is het niets spannenders dan een verbreding van een viaduct die vervolgens aansluit op twee enkele viaducten. In tegenstelling tot een dubbelsporig viaduct hoef je geen rekening te houden met twee treinen tegelijkertijd op het Y-deel. De constructie kan dus lichter dan een dubbelsporig viaduct of twee viaducten.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 11:50
door Bemined
Afhankelijk van hoe ver je de sporen uit elkaar kunt leggen hoeft het niet eens een volwaardig viaduct te zijn bij de splitsing maar volstaat een keerwand. Bij Utrecht Centraal is de fly-over van spoor 8 richting Gouda ook onderbroken door een gewoon stuk verhoogde aardebaan, in feite zijn het twee korte fly-overs i.p.v. een lange met splitsing halverwege.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 13:09
door ZO6176
En hoe stel je het verbindingsspoortje vanuit Beverwijk naar Heemstede voor? Misschien is een "halve" onderdoorgang in combinatie met een "halve" fly-over handiger.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 13:17
door Gamma
Bemined schreef: wo 24 feb 2021, 11:25 Links rijden is toch nergens voor nodig? Je kunt ook een fly-over maken die zich in tweeën splitst:
Afbeelding
Mooi en inspirerend sporenplan, zo zou dat er inderdaad uit kunnen zien. Enige wat nog door mijn gedachtes gaat is hoe je kerende treinen Zandvoort - Haarlem (o.a. 4 strandpendels/uur in hoogseizoen) en kerende treinen Beverwijk - Haarlem (serie 3400 in spits) zou kunnen afhandelen inclusief de handhaving van de scheiding van de corridors Leiden <-> Zandvoort/Beverwijk.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 13:24
door SuperGhost
Eigenlijk zou Haarlem-Amsterdam Centraal (deels) 4-sporig moeten worden, zodat intercity's en sprinters eigen sporen krijgen. Met doorkoppeling bij Amsterdam Centraal zou je dan bijv. de volgende lijnvoering kunnen krijgen:

4x Sneltrein Dordrecht - Almere Oostvaarders (2x door naar Lelystad Centrum)
Stopt in Zwijndrecht, Barendrecht, Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum, Delft, Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI, Leiden Centraal, Heemstede-Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Centraal, Almere Centrum, Almere Parkwijk, Almere Buiten
In zowel Rotterdam Centraal als Almere Centrum verknoopt met de intercity's Dordrecht-Lelystad(-Groningen/Leeuwarden) via de HSL

En dan de S-bahnnetten rond Amsterdam en Rotterdam gevuld met:
Amsterdam:
2x Sprinter Zandvoort aan Zee - Weesp - Almere Centrum
2x Sprinter Leiden Centraal - Haarlem - Weesp - Almere Centrum
2x Sprinter Hoorn - Haarlem - Weesp - Amersfoort Vathorst
2x Sprinter Alkmaar - Haarlem - Weesp - Hilversum - Utrecht Centraal (rijdt alleen ma-za overdag, 's avonds en zondags stopt de sneltrein Almere-Utrecht dan overal)
rijden gezamenlijk elke 7,5 minuten op Haarlem - Weesp en elke 15 minuten op Alkmaar-Haarlem, Weesp-Almere en Weesp-Hilversum
12x Amsterdam Centraal - Hoofddorp, 4x door naar Den Haag Centraal

Rotterdam
8x Sprinter Den Haag Centraal - Rotterdam Lombardijen, 4x door naar Dordrecht (andere 4 aansluiting op de sneltrein)

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 13:39
door Bemined
Twee extra perronsporen bij Sloterdijk zouden al een enorm verschil maken, dat is nu het knelpunt op deze corridor. Omdat zowel sprinter als intercity hier stoppen heb je een opvolgtijd van 4 minuten (3,75 minuut bij eenmansbediening) volgens de ProRail normen. Zou je hier vier perronsporen hebben voor deze corridor dan kan de opvolgtijd omlaag en kan je het aantal treinen hier verhogen zonder de sneltreinen te degraderen tot sprinters.
Gamma schreef: wo 24 feb 2021, 13:17 Enige wat nog door mijn gedachtes gaat is hoe je kerende treinen Zandvoort - Haarlem (o.a. 4 strandpendels/uur in hoogseizoen) en kerende treinen Beverwijk - Haarlem (serie 3400 in spits) zou kunnen afhandelen inclusief de handhaving van de scheiding van de corridors Leiden <-> Zandvoort/Beverwijk.
In het S-Bahn plan zou er al 4x Uitgeest - Amsterdam komen, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog een 3400 zal rijden dan, alleen de strandtreinen blijven dan over. Die zouden met deze variant een stukje links moeten rijden en kruisen het spoor Uitgeest - Haarlem. Je zou de fly-over ook de andere kant op kunnen aanleggen, dus Haarlem richting Leiden / Zandvoort, dan is het links rijden niet nodig, de kruising met de lijn Uitgeest - Haarlem blijft echter wel bestaan als je op de sporen 4 en 5 wilt uitkomen:
Afbeelding

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 18:53
door Wubbo
Het grootste knelpunt op Amsterdam - Haarlem is de brug over het Spaarne, die nog regelmatig open moet.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 19:03
door Bemined
Zo te zien gaat het om twee openingen per uur buiten de spits, telkens met een tijdsduur van 6 minuten. Dan kun je in de spits dus gewoon 16 treinen per uur laten rijden en in de daluren moet je er 2 per uur opheffen. Lijkt me geen probleem, en zeker geen grootste knelpunt.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 20:25
door Z2N
Is het grootste knelpunt niet de capaciteit op Amsterdam Centraal? In het plan van Superghost zie ik veel treinen die in Amsterdam het hele sporenpatroon moeten oversteken, en geen treinen die keren op spoor 1/2a. Bovendien zullen de sneltreinen waarschijnlijk sprinters moeten gaan inhalen rond het Centraal Station, om de boel passend te krijgen.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 21:25
door Bemined
Als je ERTMS installeert en twee perronsporen bij Sloterdijk toevoegt zou je volgens mij een 8 intercity's en 8 sprinters moeten kunnen halen met een kleine versnelling van de sprinters. Bij doorkoppelen voorbij Amsterdam richting Weesp moeten de intercity's er dan in Muiderpoort voorbij, wat haalbaar is maar ongewenst want je sprinter wordt er flink trager door.

Mogelijk, kan je, indien de airportsprinter bij 8x per uur blijft en internationale treinen definitief op Zuid blijven, de sprinters uit Haarlem en die uit Schiphol na Sloterdijk in elkaar vlechten. Dan heb je vier sporen beschikbaar vanaf de Singelgracht tot Amsterdam Centraal én je hebt vier perronsporen te Amsterdam Centraal tot je beschikking. Mooiste zou zijn als je die viersporigheid t/m Muiderpoort weet door te trekken door de sporen van/naar de Watergraafsmeer erbij te trekken, vanaf daar kan het weer tweesporig tot Weesp. Bij Weesp zal je waarschijnlijk wel weer een uitbreiding nodig hebben.

Kortom, ik denk dat 8+8 met een gedeeltelijke spooruitbreiding wel mogelijk is, maar het zal wel een flinke klus zijn. Wat dat betreft is de 16 sprinters variant een stuk eenvoudiger, dat kan met grotendeels de huidige infrastructuur omdat je het snelheidsverschil tussen IC en SPR opheft (door de ICs overal te laten stoppen op het tweesporige deel).

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 08:06
door Roeland
Met de huidige sporen op Sloterdijk kun je al 12x/uur rijden: 8x/uur IC en 4x/uur sprinter.
bijv. vertrektijden Amsterdam CS:
* 12/27/42/57 IC's A
* 01/16/31/46 IC's B
* 05/20/35/50 sprinter
De IC's A zouden dan bijv. na Haarlem naar Leiden e.v. kunnen doorrijden.
De IC's B zouden bijv. 2x/uur naar Zandvoort, en 2x/uur naar Den Haag CS kunnen rijden (en dan ook op Hillegom en Voorhout stoppen).
De sprinters kunnen na Haarlem doorrijden naar Beverwijk / Alkmaar / Hoorn

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 09:31
door SuperGhost
Waarom zou je van de sprinter naar Zandvoort opeens weer een intercity willen maken? En als 8x IC + 4x SPR kan, dan zou 4x IC + 8x SPR toch ook moeten kunnen? Desnoods dat de sprinters niet een perfecte 7,5-minutenverdeling krijgen (dat heb je immers met je intercity's ook niet)

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 09:44
door Bemined
De vraag is waar er meer behoefte aan is: sprinters of intercity's. Mijn indruk (op basis van drukteindicaties) is dat er meer behoefte is aan extra intercity's dan aan extra sprinters, al zouden eigenlijk beide uitgebreid moeten worden. Mij lijkt 6+6 dan ook de beste keus hier als je je beperkt tot de huidige infrastructuur, dat zou moeten kunnen als je de intercity's een minuut uitbuigt.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 10:36
door reisthijs
Als je de intercity's tussen Haarlem en Amsterdam uitbuigt wordt het reistijdverschil met de sprinters nog kleiner dan het nu al is, hoe zinvol zijn intercity's dan nog op dat traject?
Ik denk dat de behoefte aan extra intercity's Amsterdam-Almere/Amersfoort groter is, maar die wil men nu juist afschaffen.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 11:24
door Daan!
Intercitybehoefte tussen Haarlem - Sloterdijk/Amsterdam is groot hoor. In de normale spits zitten de 10 bakken VIRM vrij vol.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 11:41
door Roeland
Volgens mij wil het overgrote deel van de reizigers uit Haarlem (en Beverwijk, Zandvoort, Heemstede, enz.) naar Sloterdijk of naar Amsterdam CS. Slechts een klein gedeelte wil naar Spaarnwoude of naar Halfweg.
En een sprinterstop op beide tussenstations kost inderdaad niet zoveel tijd, maar met het dubbeldeksmaterieel dat op Leiden - Haarlem - Amsterdam rijdt, leidt stoppend boemelen tussen Haarlem en Sloterdijk tot ca. 5 minuten extra rijtijd.
De verdeling van de frequentie op Haarlem - Amsterdam tussen IC's en sprinters zal volgens mij vooral ervan afhangen, of het aantal IC's op de Oude Lijn (Den Haag - Amsterdam via Haarlem) 4x/uur of 6x/uur wordt.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 11:56
door Bemined
reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 10:36 Als je de intercity's tussen Haarlem en Amsterdam uitbuigt wordt het reistijdverschil met de sprinters nog kleiner dan het nu al is, hoe zinvol zijn intercity's dan nog op dat traject?
Haarlem - Amsterdam Sloterdijk is nu 9 minuten voor de IC en 13 voor de SPR. Voor 6+6 met 3 minuten opvolgtijd op de vrije baan en 4 minuten perronopvolging moet het verschil in reistijd teruggebracht worden tot 3 minuten. IC blijft iets sneller, maar belangrijker is dat je met IC materieel kan blijven rijden. Ga je naar 16 sprinters per uur die overal stoppen dan moeten die ook allemaal met sprintermaterieel rijden. Met 6x per uur VIRM12 en 6x SLT12 heb je ook meer zitplaatsen dan met 16x SLT12.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:02
door Roeland
Vertrekkend vanaf Haarlem: zou een opvolgtijd van 2 minuten ook niet voldoende zijn? De sprinter maakt toch niet veel vaart, omdat-ie op Spaarnwoude alweer moet stoppen.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:34
door Bemined
De opvolgtijd bevat naast de technische opvolgtijd ook de vertrekprocedure en een marge om vertragingen op te vangen. Om naar 2 minuten te gaan zal je ERTMS moeten aanleggen vermoed ik en een aftelklok voor de vertrekprocedure monteren (of eenmensbediening invoeren, maar dat zal vooral voor sprinters zijn, bij een 320 meter lange intercity langs een bochtig perron zijn twee conducteurs wel fijn voor de vertrekprocedure denk ik).

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:36
door reisthijs
Bemined schreef: do 25 feb 2021, 11:56 Met 6x per uur VIRM12 en 6x SLT12 heb je ook meer zitplaatsen dan met 16x SLT12.
Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:41
door Alargule
SLT24 *O*

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:56
door Bemined
reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 12:36 Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:
Maar dan kun je ook in de referentiesituatie langere treinen gaan inzetten als je toch perrons gaat verlengen ;)

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 12:58
door PHS
-

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 13:03
door Alargule
Yup. Maar dat zou te makkelijk zijn voor dit forum, PHS.