Pagina 3 van 5

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 13:22
door Bemined
PHS schreef: do 25 feb 2021, 12:58 Ik vraag mij voortdurend af waarom de plannen voor een S-baan Haarlem - Amsterdam C er allemaal van uitgaan dat alle treinen straks stoppen op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg. Je zou deze stations ook alternerend kunnen bedienen. Scheelt toch twee minuten en is relatief eenvoudig in te passen in een dienstregeling met 12 treinen per uur.
Voor 12 treinen per uur is het helemaal niet nodig om overal te stoppen zoals hierboven beschreven staat. S-baan gaat uit van 16 treinen per uur en dan wordt het wat krapper. Sowieso moet alles met sprinters dan om de opvolgtijd van 3:45 te halen bij Sloterdijk, en dan is de winst van alternerend stations overslaan nog maar 90 seconden, niet echt de moeite.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 14:10
door Roeland
reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 12:36 Met 6x per uur VIRM12 en 6x SLT12 heb je ook meer zitplaatsen dan met 16x SLT12.
Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:
[/quote]
En dan allemaal lege bakken lucht naar Uitgeest slepen :oops:

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: do 25 feb 2021, 14:12
door reisthijs
Bemined schreef: do 25 feb 2021, 12:56
reisthijs schreef: do 25 feb 2021, 12:36 Je zou ook SLT16 in kunnen zetten. :idea:
Maar dan kun je ook in de referentiesituatie langere treinen gaan inzetten als je toch perrons gaat verlengen ;)
Hoezo verlengen? Als de perrons minstens 270 meter lang zijn (en dat zijn de meeste perrons in Noord-Holland) past daar SLT16 langs.
Alleen tussen Haarlem en Uitgeest past dat nu niet, maar dat zijn maar 4 van de 16 treinen tussen Haarlem en Amsterdam.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 11:03
door Alargule
Ik besloot eens een kaartje van de Rotterdamse situatie na realisatie van de Citysprinter te maken, met een beetje van mezelf.

De namen zijn een knipoog naar het verleden. De naam "Oranjelijn" vond ik om meerdere redenen goed passen.

Echte Rotterdammers zullen het afbeelden van het noordoosten van de stad ten noorden van Den Haag misschien wat lastig te slikken vinden, maar dat is een cartografische vrijheid die ik me op een schematische weergave wel meende te kunnen permitteren.

Afbeelding

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 12:28
door tjoektjoek
Ziet er goed uit, maar ik hoop dat een van de twee lijnen richting Den Haag Centraal wordt doorgetrokken naar Scheveningen.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 12:39
door teun
Vooral blijven hopen. :Y

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 12:47
door Ardan
Leuk gedaan, maar ik denk dat tegen de tijd dat die Citysprinter rijdt HvH strand er ook al wel is?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 12:54
door Alargule
Ja daar wees Suus me ook al op, ghehe.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 19:14
door JothamvW
Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 22:10
door PHS
-

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 22:18
door Suus
JothamvW schreef:Hlds is sowieso toch alleen tijdelijk gesloten tot Haven II geopend is?
De nieuwe afkorting voor Hoek van Holland Strand wordt HHS. Maar voluit schrijven is handiger.

Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 22:24
door Alargule
PHS schreef: zo 25 apr 2021, 22:10 [...]

Dan zou je ook kunnen kijken naar de loop van de (Nieuwe) Maas, want de waterwegen zijn ook niet bepaald geografisch accuraat.
't Is een schematische weergave he. Dan is geografische accuratesse minder van belang.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: zo 25 apr 2021, 22:28
door PHS
-

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 08:31
door Bemined
Persoonlijk zie ik het nut van abstracte metrokaarten niet. Er zijn onvoldoende oriëntatiepunten om een reis mee te plannen, zeker als ook de spoorlijnen nog ontbreken.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 09:59
door Alargule
Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:

Afbeelding

In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:

Afbeelding

Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 10:24
door Alargule
En een iets minder vertekende versie van Rotterdam, mét verlenging naar Strand:

Afbeelding

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 11:49
door tjoektjoek
Alargule schreef: ma 26 apr 2021, 09:59 Ik heb ook eens een uitwerking van de diverse S-bahnplannen op de corridor Haarlem-Amsterdam-Weesp gemaakt, in combinatie met voorstellen uit het Regionaal Toekomstbeeld OV van Noord-Holland, waarin een omleiding van de sprinters uit Breukelen via Diemen wordt voorgesteld:

Afbeelding

In de bolletjes de frequenties per segment. Het gebied rond Weesp is wat klein, dus een uitvergroting daarvan:

Afbeelding

Er zou natuurlijk nieuwe infrastructuur voor nodig zijn tussen Diemen en Holendrecht, maar dit lijkt me inpasbaar. Voor mogelijke lijnvoeringen en frequenties heb ik me gebaseerd op de Landelijke Netwerkuitwerking Spoor.
Rijden er geen S-bahntreinen naar Zaandam/Purmerend?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 12:08
door PHS
-

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 12:20
door Bemined
tjoektjoek schreef: ma 26 apr 2021, 11:49 Rijden er geen S-bahntreinen naar Zaandam/Purmerend?
Het hele S-bahn idee is een compromis voor gebrek aan sporen op de corridor Haarlem - Weesp om zowel hoogfrequent met ICs als met sprinters te gaan rijden. Op Amsterdam - Zaandam speelt dat niet omdat de ICs hier al vrij vaak stoppen (Amstel - Centraal - Sloterdijk - Zaandam) waardoor de sprinters wel inpasbaar zijn. Daarnaast is er ook minder behoefte aan hoogfrequente sprinters omdat de ICs hier dus al redelijk vaak stoppen.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 17:25
door Meltrain
Maar wat gaat er dan op Duivendrecht (hoog) en Muiderpoort (spoor 8/9) stoppen?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 18:03
door Bemined
De sneltreinen. Een van de lijnvoeringen was:
2x Hoorn - (alle stations) - Alkmaar - Heiloo - Castricum - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Arnhem Presikhaaf - Velp
2x Alkmaar - Castricum - Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Zaandam - Sloterdijk - Centraal - Muiderpoort - Amstel - Bijlmer - Utrecht - Utrecht Koningsweg - Veenendaal De Klomp - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Nijmegen Heyendaal
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Heerlen
2x Enkhuizen - (alle stations) - Hoorn - Sloterdijk - Centraal - Amstel - Duivendrecht - Utrecht - Lunetten - Den Bosch - Eindhoven - (1x per uur) Helmond - Deurne - (alle stations) Venlo

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 19:11
door Wubbo
Suus schreef: zo 25 apr 2021, 22:18Het oude station gaat niet meer open, als de verlenging open gaat krijgen gaat Hoek van Holland Haven zo goed als terug naar de oude locatie van voor de metro, maar nu met eilandperron, en Hoek van Holland Strand verhuist naar waar tot eind 2019 het toiletgebouw stond bij het strand.
Dat oude station is ook echt compleet weggevaagd (geldt voor het hele stuk naar het oude treinstation Hoek van Holland Strand). Een zandbak en een opslagplaats voor dwarsliggers zijn de enige zaken die nog aan het oude spoor herinneren.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: di 27 apr 2021, 05:57
door CamilleKreemers
Hoe zou je een Randstadbrede S-bahn ontwikkelen?

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: di 27 apr 2021, 15:56
door Bemined
Door alle sprinterseries een nummer te geven. Veel meer stelt een S-bahn tenslotte niet voor.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn

Geplaatst: di 27 apr 2021, 16:10
door teun
Als men in Bremen een of ander regionaalbaantje in stundentakt S-bahn kan noemen dan mag de boemel naar Stavoren toch ook gewoon zo heten? :Y