Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Roeland »

In Zwolle komen de meeste treinen aan rond .10/.40 en rond .40/.43. De meeste treinen vertrekken ook weer rond .17/.20 en .47/.50.
Momenteel gaat er maar 1 trein per richting tegelijk over de IJsselbrug tussen station Zwolle en Hattemerbroek (splitsing Veluwelijn en Hanzelijn).

Met een paar overloopwissels rond Hattemerbroek-aansluiting en een paar extra wissels direct ten westen van station Zwolle, zou de spoorbrug over de IJssel gelijktijdig worden gebruikt: rond .13/.43 beide sporen richting Zwolle, rond .17/.47 beide sporen vanuit Zwolle.
Ik vermoed dat hiermee de treinenloop rond Zwolle kan worden geoptimaliseerd. Dan kunnen de Hanzelijn-IC en de Veluwelijn-IC bijv. gelijktijdig aankomen en vertrekken op Zwolle.
En nog een voorbeeld: één van de redenen dat de IC Dordrecht - Lelystad niet kan worden doorgetrokken naar Zwolle (met stops op Dronten en Kampen-zuid) is, dat-ie dan tussen Zwolle en Hattemerbroek in het pad van de Veluwelijn-sprinter zou zitten. Met gelijktijdig binnenkomen en vertrekken zou deze IC naar Zwolle kunnen worden doorgetrokken (wat positief zou zijn voor reizigers op bijv. Dronten - Amsterdam Zuid, of Zwolle - Duivendrecht).

Zou het haalbaar en wenselijk zijn, om de sporen op de IJsselbrug bij Zwolle flexibel te gebruiken om gelijktijdig Veluwelijn- en Hanzelijntreinen te kunnen afhandelen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Volmondig, ja. De knoop in Zwolle kan er een stuk korter mee worden, Kampen Zuid en Dronten kunnen weer terug in de Zwolse knoop komen, en Harderwijk kan een IC-stop krijgen zonder extra reistijd voor doorgaande reizigers. Enige nadeel is dat voor de Kamperlijn de aansluiting op alle IC's van/naar de Randstad vervalt, mocht Zwolle Stadshagen opengaan met de dienstregeling zoals hij deze zomer getest is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door cassie127 »

Enige optie die je nog kan onderzoeken is of de sprinter naar Kampen (mits verlenging) op spoor 4 kan keren. Dan zou je bijvoorbeeld de overstap naar Amersfoort kunnen behouden

(En mogelijk ook nog naar Groningen en Leeuwarden door kortere loopafstand)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Dan vertrekken de IC's van spoor 3 en de Kampertrein van spoor 4 door elkaar heen, dat gaat hem niet worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door cassie127 »

Dat kan gewoon... Uit mijn hoofd is de plannorm tussen 2 treinen bij het overkruisen van een wissel in dezelfde richting 2 minuten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Dat gaat alleen niet meer als de Kampertrein ook om :17 gaat. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door cassie127 »

Met een beetje puzzelen laat je dan de trein naar Lelystad om :15/:45 uit Zwolle vertrekken van spoor 3 (als je naar Lelystad wil uit Kampen kun je immers direct via Kampen Zuid), en laat je die naar Amersfoort om :16/:46 vertrekken van spoor 5 zodat je een redelijke overstaptijd krijgt. Kunnen de sprinters daarna beiden om :49 Vertrekken van spoor 1a/1b
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Dan mag je dat eerst even in een dienstregeling uitwerken, want richting Randstad vertrekken gaat niet eerder dan :17, en de 5600 kan niet naar spoor 4.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door cassie127 »

Aankomsten:
:10/:40 SPR uit Amersfoort spoor 1a
:10/:40 SPR uit Lelystad spoor 1b
:13/:43 IC uit Amersfoort spoor 6/7
:13/:43 IC uit Lelystad spoor 7/6
:13/:43 SPR uit Kampen spoor 4 (mits verlenging voor flirt6)

Vertrekken:
:15/:45 IC naar Lelystad spoor 3
:16/:46 IC naar Amersfoort spoor 5
:17/:47 SPR naar Kampen spoor 4
:19/:49 SPR naar Amersfoort spoor 1a
:19/:49 SPR naar Lelystad spoor 1b

Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Dat is je minste zorg, de IC uit Groningen komt pas om :15/:45 aan, dus dat werkt ook niet lekker. Die stop van twee minuten wordt nu al regelmatig niet gehaald indien er gesplitst/gecombineerd moet worden, dus daaraan moet je ook niet willen rommelen. Bovendien maak de kamperlijn nu extra gevoelig voor vertraging, terwijl een loopbrug tussen spoor 12 en spoor 3/4/5 en 6/7 hetzelfde effect heeft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Wubbo »

cassie127 schreef:Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
2 minuten voor aankomst na vertrek in tegengestelde richting haal je eigenlijk nooit. Je komt zelden onder de 4 minuten uit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Klaasje »

Logisch ook: De buffer is 1 minuut en het is vrijwel onmogelijk een ontwerp te maken waarbij de technische tijd zonder hinder fors onder de drie minuten duikt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door ODRAIL »

Men had gewoon een viersporige brug moeten aanleggen i.p.v. een tweesporige.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door reisthijs »

Waarom, als er maximaal twee sporen tegelijkertijd gebruikt worden?

Een viersporige brug heeft alleen nut als de knoop in Zwolle wordt afgeschaft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door JordiBrabant »

Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door ODRAIL »

Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door reisthijs »

JordiBrabant schreef:Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.
Ik denk niet dat het veel uit zou maken, die treinen wil je toch ook een symmetrische dienstregeling geven, dan ontstaat er gewoon een tweede knoop. Dan zou je nog steeds genoeg kunnen hebben aan een tweesporige brug (mits beide sporen tegelijk in dezelfde richting gebruikt worden).

Met twee knopen ontstaat er ook een mogelijke oplossing voor de Kampertrein: die kan je in beide richtingen op een andere knoop laten aansluiten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door JordiBrabant »

Een tweede knoop zou kunnen. Een idee uit de oude doos is ook mogelijk: extra treinen in de spitsrichting, zonder dat die aan een serie of symmetrie gebonden zijn, maar wel in een pad bovenop de huidige dienstregeling past met minimale uitbuigingen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Roeland »

KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Roeland »

JordiBrabant schreef:Een tweede knoop zou kunnen.
Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

Roeland schreef:
KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?
Ik mis bovendien nog steeds de noodzaak in die zin. Je bouwt ideale infrastructuur op basis van de gewenste dienstregeling, niet door lukraak met projecten te gaan smijten. Als hetzelfde aanbod gecreëerd kan worden door de bouw van een paar wissels zodat de beide sporen over de IJssel makkelijk in beide richtingen gebruikt kunnen worden is dat goedkoper. Van het geld dat je bespaart kan je dan weer nuttigere dingen doen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door JordiBrabant »

Dat het kan betekent niet dat ik er voorstander van ben. Extra spitsversterkers lijken mij voldoende.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Z2N »

De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door Yanaike »

Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.
En de sprinters dan? Je zou er voor kunnen kiezen om op het ene kwartier aansluiting te geven op IC Groningen + SPR Leeuwarden en het andere kwartier op IC Leeuwarden + SPR Groningen.
Z2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.
Misschien dat je nog wat kunt met de combinatie van inhaling IC/SPR in Amersfoort, de 3e/4e IC extra laten stoppen op bijv. Nijkerk en Harderwijk en inzet van sneller optrekkend materieel voor de SPR's (SNG i.p.v. DDZ)? Anders moet je idd gaan kijken naar een inhaalspoor ergens op de Veluwelijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan?
Met het geld dat bespaard wordt door geen tweede IJsselbrug te bouwen :wink:
Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Of er moeten meer treinen van Zwolle naar Deventer rijden.
Daarnaast valt ook de IC Zwolle-Enschede in de tweede knoop.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten