Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Naar aanleiding van de discussie hier: de metro van Rotterdam raakt vol. De afgelopen 20 jaar is er uitgebreid naar buiten het centrum, maar binnen het centrum is er niets bijgekomen en dat begin je te merken. Op de drukste trajecten (Oostplein - Blaak en Rijnhaven - Wilhelminaplein) zal binnen een aantal jaar extra capaciteit geboden moeten gaan worden. De RET heeft zelf al aangegeven de frequentie in het centrum naar 24 metro's per uur te willen verhogen, dus op beide kerntrajecten moeten er 6 metro's per uur bij.

Voor een frequentieverhoging is uiteraard nieuw materieel nodig, en dat is gelijk het grootste hoofdpijndossier. Het materieel dat de afgelopen 15 jaar is aangeschaft voor de RandstadRail, Hoekse Lijn en vervanging van de oude sneltrams is niet geoptimaliseerd voor maximale capaciteit. De lengte ging van 90 naar 85 meter en het aantal deuren per kant van 18 naar 14. Hierdoor passen er 9% minder reizigers in deze nieuwe metro's.

Ik heb dus maar mijn eigen metro in elkaar geknutselt:
Afbeelding
Met een lengte van 95 meter iets langer dan de perrons in Rotterdam-Oost, maar omdat de passagiersdeuren niet geheel vooraan zitten past het wel. Met 18 deuren per zijde zitten we weer op het oude niveau, wat niet alleen voor snel in- en uitstappen zorgt maar ook voor voldoende staanplaatsen. Ongeveer de helft van de zitplaatsen bestaat uit langsbanken, en de metro is geheel doorloopbaar voor betere spreiding. Dit alles levert bijna 20% meer capaciteit op ten opzichte van het materieel wat voor de Hoekse Lijn is aangeschaft, en 8% winst ten opzichte van de oudere generatie metro's (5300/5400 serie).

Qua inzet zou ik zeggen begin met lijn C, dat levert 8% extra capaciteit op voor de Beneluxlijn vanwege het grotere materieel. Het vrijgekomen materieel is dan voldoende voor de frequentieverhoging Capelsebrug - Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal - Slinge. In het eerste geval krijg je een losse lijn die net als de lijnen A, B en C 6x gaat rijden, in het tweede geval wordt de verhoging geïntegreerd in de bestaande lijnen D en E (beide 12x per uur, waarvan de helft van de ritten van E tot Pijnacker gaat).

Een tweede levering kan gebruikt worden om de spitslijn Capelsebrug - Schiedam Centrum met het nieuwe materieel te laten rijden, waardoor het vrijgekomen 5300/5400 materieel de treinen op lijn D kan verlengen tot vier rijtuigen. Zodra dit 5300/5400 materieel aan verganging toe is (2030-2035) is deze nieuwe metro ook als 125 meter variant te bouwen. Opnieuw iets langer dan de perrons van 120 meter, maar voor alle deuren langs het perron heb je slechts 117 meter nodig met dit ontwerp, dus past het nog prima.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Cora »

Mooi ontwerp :pos: Zou inderdaad wel eens de frequentie omhoog kunnen gooien met het 5300/5400 wat je vrijspeelt.

Ik zat gister in een 3tje 5300 normale omstandigheden en dat ding was bomvol. Er moet echt wat bij!
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Karl »

Moet je niet juist met kortere metro’s nog vaker gaan rijden? 60x per uur met 30 meter ofzo?
Het is een spectrum.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door JordiBrabant »

Even een vraag van iemand die de RET alleen van de zijlijn bekijkt; hoe zit het met de keersporen? Zijn er daar genoeg van, bieden ze capaciteit genoeg om per kerende metro een fatsoenlijke leertijd te kunnen wachten om verstoringen in de dienst op te vangen?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Z2N »

Karl schreef:Moet je niet juist met kortere metro’s nog vaker gaan rijden? 60x per uur met 30 meter ofzo?
Dat haal je niet op de infrastructuur. De Londense metro haalt (na heel veel investeringen) maximaal 40x per uur (1x per 90 seconden), in Parijs haalt metrolijn 14 een interval van 85 seconden (42 metro's per uur), maar daar houdt het wel op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Natuurlijk kan 60x per uur een kort voertuig, dat heet een tram :P Maar als je de veiligheidssystemen van een metro gaat toepassen zal zoiets ten koste van de reistijd gaan omdat de voertuigen zo dicht op elkaar rijden dat ze elk station voorzichtig moeten naderen. Maar wat schiet je er mee op? Met 60 metro's van 30 meter zit je binnen 5 jaar opnieuw op de maximale capaciteit. Nee, ik zou gewoon van lange metro's uitgaan. De huidige techniek staat 24 metro's per uur toe, dus voor de korte termijn (zeg maar tot 2035) is dat je limiet. Op de langere termijn wil men over op automatische metro's die een hogere interval toestaan, dus metro's die nu aangeschaft worden zul je wel voor moeten bereiden op die techniek, maar zullen de eerste 10 jaar nog op de traditionele manier rijden met de beperkingen van de huidige beveiliging. Over 15 jaar gaan deze voertuigen over op automatisch rijden en kan de frequentie verder stijgen naar eerst 30 en later 36 metro's per uur.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Cora »

JordiBrabant schreef:Even een vraag van iemand die de RET alleen van de zijlijn bekijkt; hoe zit het met de keersporen? Zijn er daar genoeg van, bieden ze capaciteit genoeg om per kerende metro een fatsoenlijke leertijd te kunnen wachten om verstoringen in de dienst op te vangen?

Die zijn er nauwelijks. Ze keren in stations. Alleen Slinge, De Akkers en Kralingse Zoom en ergens op Randstad Rail is een keerspoor
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Je vergeet Hoogvliet, Tussenwater, Schiedam Centrum, Blaak en Capelsebrug, daar liggen ook keersporen. Je kan dus mooi een extra lijn Capelsebrug keerspoor - Schiedam Centrum keerspoor inleggen in de spits, want beide keersporen zijn dan ongebruikt (Schiedam Centrum wordt alleen overdag gebruikt door lijn A, Capelsebrug alleen voor inrukkers naar de remise na afloop van de spits).

Ik zou dus zeggen voor de eerste uitbreiding:
6x Binnenhof - Vlaardingen West
3x Nesselande - Steendijkpolder
3x Nesselande - Hoek van Holland
6x De Terp - De Akkers
6x Capelsebrug keerspoor - Schiedam Centrum keerspoor
12x De Akkers - Rotterdam Centraal
6x Slinge - Den Haag Centraal
6x Slinge - Pijnacker keerspoor
Dit levert 24 metro's per uur op in het centrum, en 12 metro's per uur op de drukste net-niet-centrum lijnen (Graskruid - Capelsebrug, Pijnacker - Rotterdam Centraal, Vlaardingen - Schiedam Centrum en De Akkers - Slinge).
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Qua nieuw te bestellen materieel: qua lengte dezelfde lengte als de 5300/5400 series, maar dan met een dubbele cabine en als sneltram variant zodat ze inzetbaar zijn om het gehele net en tevens op de rustige stukken ook als enkeltjes ingezet kunnen worden.

Verder denk ik dat je er met alleen uitbreiding van de metro alleen niet mee komt. Behalve dat er een 2e noord/zuid verbinding nodig is, zou ik om de lijnen c/d naar de Akkers verder te ontlasten in gaan zetten op vervoer over het water.

Met een beetje fantasie zou je kunnen denken aan een Fast-ferry verbinding tussen Rotterdam centrum > Rdam west > Schiedam > Pernis > Hoogvliet > Spijkenisse. En een lijntje Spijkenisse >Hoogvliet > Botlek > Rozenburg > Europoort > Maasvlakte 1 en 2
Een simpel buslijntje en dat kan een geautomatiseerd autonoom busje zijn van het centrum van de woonkernen Hoogvliet, Spijkenisse enzo naar de aanlegsteigers (immers de metrostations liggen ook niet direct in de centra) en je bent er

Als schepen denk ik aan een systeem van een normaal formaat fastferry waarvan een boot bijvoorbeeld de mensen uit Hoogvliet oppikt en de andere boot de mensen uit Spijkenisse, op de rivier sluiten die schepen op elkaar aan en gaan dan als een soort geledeschip zo naar Rotterdam.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door trolly »

En iets met hyperloop, wellicht?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Durashift »

Zal er niet ergens een regel zijn dat een metrobestuurder vanaf het perron (bij een calamiteit) de voor/achterzijde van zijn voertuig moet kunnen zien/inspecteren?
Zodoende dat dus de kop en kont van de metro binnen de perronlengte moet passen.
Alargule

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef:En iets met hyperloop, wellicht?
Zweeftrein *O*
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Ik fietste afgelopen week op mijn e-bike door Rotterdam en op mijn route passeerde ik het CS, Het Weena en de Coolsingel en dat was tijdens de middagspits. Onvoorstelbaar hoe druk het dan is. Volle trams en ik denk dat de metro ook wel nokkie vol zou hebben gezeten. Zelfs file op het fietspad :o Zo druk.

Mijn idee zou in drukke kernen van grote steden een systeem kunnen zijn van horizontale rolbanen zoals je die ook op stadion Wilhelminaplein hebt. En dan bijvoorbeeld niet een hele lange rolbaan, dat is onhandig, maar meerdere achter elkaar geplaatste zodat er tussen 2 rolbanen in, in het verlengde(een rolbaan zijn in dit geval 2 banen naast elkaar, heen en terug) ruimte is om op en af te kunnen stappen. Dus dan heb je bijvoorbeeld 2 banen van 100 meter, 5 a 10 meter tussenruimte dan weer 2 banen van 100 meter... bijvoorbeeld uiteraard.

Als ik dit systeem in mijn gedachten projecteer op de Coolsingel en het Weena tussen station Beurs en CS denk ik dat dit een geweldig alternatief is en je daarmee zowel de tram als de metro op dat stuk flink kan ontlasten. Zeker als je het ook overkapt tegen regenval en ook gratis toegankelijk maakt(de roltrappen van de Maastunnel zijn immers ook gratis toegankelijk). Vooral veel winkelend publiek zal eerder geneigd zijn om ff vlug het rolbanennet te pakken ipv wachten op de tram. Mensen die met de trein komen en alleen komen winkelen bij de koopgoot hoeven dan niet meer voor die 2 haltes met de metro of tram. Met dit systeem zou je zelfs aan een tramvrije Coolsingel kunnen denken ;)
Qua snelheid: snelheid rolbaan zetten we op 10 km/uur + de wandelsnelheid is 10 ~ 22 km/uur, volledig afhankelijk van hoe snel je loopt en of je überhaupt wel loopt, want als je stil staat kom je er uiteraard ook. Aftakkingen zijn ook geen probleem omdat je met afzonderlijke banen werkt

Feitelijk zou je dit ook een elektrische weg kunnen noemen, feitelijk de enige manier van elektrificatie voor voetgangers.
Bedoel, een fiets kun je met een accu, controller + sensoren en hulpmotor uitrusten, dan heb je een elektrische fiets, maar voor voetgangers bestaat er niks. Elektrische schoenen of een elektronische broek :D whehehehe....
Dus denk ik dat het idee van een rolbanennet of met een mooi eigentijds woord 'Elektrisch wandelpad' eigenlijk zo'n heel slecht idee niet is.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door umbusko »

Hee, dat stelde ik een paar dagen geleden ook al gekscherend voor als oplossing voor de overvolle bus 12 in Utrecht. :mrgreen:

Misschien zou dit op sommige drukke rechte wegen kunnen werken, maar het grootste probleem aan die dingen vind ik altijd dat mensen zelf niet lopen en dan ook nog eens gigantisch in de weg gaan staan. Als ik op een druk vliegveld echt haast heb, ren ik vaak naast die banden. (En net zo ruil ik de roltrap of lift in voor de vaste trap.) Kortom: je moet die dingen breed maken (als dat past) en dan waarschijnlijk ook nog gaan “handhaven” (maar hoe dan?) als je er echt een succes van wilt maken. Of een smalle “fast lane” in het midden of zo. :mrgreen:
Alargule

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Alargule »

Rolpaden lijken mij vooral geschikt als verbinding tussen twee punten wanneer er tussen die twee punten geen bestemmingen van betekenis zijn. Daar zie je ze ook toegepast, bijvoorbeeld in de Parijse metro als er een flinke afstand tussen twee stations voor overstappers moet worden overbrugd, of op luchthavens tussen de gates en de terminals.

Rolpaden op de hier voorgestelde locatie lijken mij op straatniveau vanwege de beschikbare ruimte niet inpasbaar. Je zou dan al ondergronds moeten gaan of een soort luchtbrug moeten bouwen. Beide duur. En zou de Rotterdamse middenstand aan de Lijnbaan zich hier niet tegen verzetten? Een groot deel van de voetgangers tussen CS en Koopgoot lopen nu via die Lijnbaan.

Een realistischer oplossing lijkt mij capaciteitsverhoging van de bestaande tram- en metroverbindingen. Dat kan gezocht worden in frequentieverhogingen en langere voertuigen. Kost ook wat, maar daar profiteren per saldo ook veel meer reizigers van dan alleen de loopstroom tussen CS en Koopgoot.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Hoewel Beurs de meeste in- en uitstappers kent, is het niet het drukste punt als je kijkt naar bezettingsgraad. Dat is op zich ook wel goed te verklaren, richting het centrum heb je vooral instappers, in het centrum is het aandeel uitstappers groter dan het aantal instappers. De maximale drukte wordt dus aan de rand van het centrum bereikt en niet in het centrum. Vanuit Zuid hebben zowel tram als metro tot Wilhelminaplein meer instappers dan uitstappers, daarna is het omslagpunt bereikt en neemt de drukte af doordat er meer uitstappers dan instappers zijn. Reizigers tussen Beurs en Centraal zijn dus ook niet een probleem, dat is juist een rustiger stuk in het centrum.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Eigenlijk zitten we realistisch gezien op een twistpunt.
De meeste toekomstvisies gaan van groei uit.
Echter zorgen ontwikkelingen in het buitenland er voor dat de wereldeconomie balanceert op de rand van de afgrond en is het niet geheel onrealistisch dat we weer in een economische crisis situatie terecht komen of erger nog, een economische depressie.
Leuk en dan is er flink uitgebreid en rijdt alles op een zeer hoge frequentie en zitten de metro's maar voor een kwart vol.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door diederickx »

CB-e-bike-ov schreef:Ik fietste afgelopen week op mijn e-bike door Rotterdam en op mijn route passeerde ik het CS, Het Weena en de Coolsingel en dat was tijdens de middagspits. Onvoorstelbaar hoe druk het dan is. Volle trams en ik denk dat de metro ook wel nokkie vol zou hebben gezeten. Zelfs file op het fietspad :o Zo druk.
In de spits, ja, dat geloof ik graag. Ikzelf fietste daar afgelopen zaterdag rond een uur of 12 en vond het absurd rustig in vergelijking met de omgeving Amsterdam Centraal rond die tijd. Dezelfde sensatie heb ik ook in Den Haag gehad. Hoeveel wil je investeren in capaciteit die alleen in de spits nodig is?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: Ik zou dus zeggen voor de eerste uitbreiding:
6x Binnenhof - Vlaardingen West
3x Nesselande - Steendijkpolder
3x Nesselande - Hoek van Holland
6x De Terp - De Akkers
6x Capelsebrug keerspoor - Schiedam Centrum keerspoor
Waarom niet:
8x Binnenhof - Vlaardingen West
4x Nesselande - Steendijkpolder
4x Nesselande - Hoek van Holland
8x De Terp - De Akkers

Dat lijkt me veel aantrekkelijker
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Omdat dat circa €75 miljoen extra kost :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Yanaike »

Hoezo dan?
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Als je in een groter deel van de stad met hogere frequentie wil gaan rijden, heb je uiteraard meer voertuigen nodig. Voor een extra metro Capelsebrug - Schiedam heb je circa 5 extra treinen nodig (exclusief reserve), voor de lijnen A, B en C naar 8x per uur heb je er circa 12 nodig. Dat zijn er 7 meer, vergelijkbaar met de Hoekse Lijn qua materieel, dat kostte destijds €66 miljoen en met inflatie zit je dan nu rond de €75 miljoen. Vandaar men voor lijn E ook investeert in een keerspoor in Pijnacker, zo'n keerspoor kost ook een paar miljoen maar doorrijden met hogere frequentie kost meer.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Yanaike »

Bemined schreef:Vandaar men voor lijn E ook investeert in een keerspoor in Pijnacker, zo'n keerspoor kost ook een paar miljoen maar doorrijden met hogere frequentie kost meer.
Dat keerspoor is vooral omdat er niet nog meer voertuigen over het samenloopdeel passen.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door Bemined »

Een hogere frequentie op het samenloopdeel is te realiseren, maar niet ter sprake gekomen omdat deze oplossing goedkoper is. Metrovoertuigen zijn best prijzig, dus hoe korter het traject waarop de hoge frequentie geboden moet worden hoe beter.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam

Bericht door SLToilet »

CB-e-bike-ov schreef:Eigenlijk zitten we realistisch gezien op een twistpunt.
De meeste toekomstvisies gaan van groei uit.
Echter zorgen ontwikkelingen in het buitenland er voor dat de wereldeconomie balanceert op de rand van de afgrond en is het niet geheel onrealistisch dat we weer in een economische crisis situatie terecht komen of erger nog, een economische depressie.
Leuk en dan is er flink uitgebreid en rijdt alles op een zeer hoge frequentie en zitten de metro's maar voor een kwart vol.
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen qua aantallen reizigers mocht een recessie ontstaan. Het moet echt een diepe duikvlucht zijn alvorens de treinen in de spits maar voor 25% vol zitten. Dit komt mede doordat de hoge frequenties een aanzuigende werking hebben, ook met de metro. Verder vind ik dat we af moeten van het 'wat-als'-syndroom voor als projecten niet bijna tot het maximale benut worden (lees: bijna overbelast). Beter kun je minder metro's laten rijden als dat nodig is dan dat onze politici zich moeten beraden op extreme veiligheidsmaatregelen vanwege Japanse toestanden (en daarmee de economische groei belemmeren). Vroeger zijn ook veel spoorlijnen gebouwd waar tig meer treinen op konden rijden dan er aanvankelijk op reden, maar doordat die ruimte er was, is later veel geld bespaard en is de (lokale) economische groei niet belemmerd.

Afijn, uiteindelijk zal het geld toch een keer moeten worden uitgegeven als er ook maar miniem zicht is op overbelasting. Je kan wachten, je kan het ook vandaag doen. Het laatste is wat we vroeger deden, het eerste is vragen om fileproblemen op z'n Amerikaans (denk Los Angeles)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten