Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Dit vond ik op NOS, een kaart van RET met hun toekomstvisie:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Hmm, mixbedrijf van metro en trein? Op zich biedt die lijn H bijvoorbeeld nuttige nieuwe directe relaties, maar echt veel plek om sporen uit te breiden is er vanaf Zwijndrecht richting Dordrecht Stadspolders/Sterrenburg niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Volgens mij eerder een uitwerking van hun idee om de Oude Lijn te verRandstadRailen, dus compleet met (eventueel treinachtige) metro's. Hoe ze het door willen trekken naar Stadspolders weet ik niet genoeg over de sporen om te zeggen of dit nu kan.
Kan die metro niet gelijk doorgetrokken worden naar Gorinchem? Dan kan Gorinchem-Geldermalsen wel door naar Utrecht ofzo, en ben je gelijk van het capaciteitsgebrek op Dordt-Gorinchem af.
Overigens zie ik hier wel een stuk meer extra stations dan meestal genoemd: in de eerdere discussies over de Oude Lijn naar de RET ging het eigenlijk alleen om Schiedam Kethel, niks over Spangen/Blijdorp en de stations in de Drechtsteden.
Overigens zie ik hier wel een stuk meer extra stations dan meestal genoemd: in de eerdere discussies over de Oude Lijn naar de RET ging het eigenlijk alleen om Schiedam Kethel, niks over Spangen/Blijdorp en de stations in de Drechtsteden.
請勿靠近車門
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Dit gaat niet over korte termijn capaciteitsuitbreiding maar over lange termijn nieuwe metrolijnen (al dan niet gecreëerd uit bestaande spoorlijnen), daar hebben we hier al een onderwerp over: viewtopic.php?f=57&t=11171
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Tot Dordrecht kan dat, maar naar Stadspolders en Sterrenburg liggen maar twee sporen. En zeker naar Stadspolders laat het baanvak zich niet zo eenvoudig verder uitbreiden.Klaasje schreef:Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Wat is de meerwaarde van de huidige sprinter Den Haag C - Dordrecht 1-op-1 vervangen door metro's? Dan kun je beter gewoon de sprinter behouden met de extra haltes.
Als je het al gaat vermetroën, dan zie ik eigenlijk alleen meerwaarde aan een metro vanaf Den Haag C die bij Schiedam Centrum het bestaande metrotraject op rijdt naar de binnenstad. Op die manier krijg je dan immers een rechtstreekse verbinding naar de binnenstad waar de meesten moeten zijn. Mensen vanaf de sprinterstations (Moerwijk, Rijkswijk, Delft Zuid) ri. Utrecht kunnen prima via Den Haag C (vanaf Delft ook met de snelbus via Zoetermeer) en ri. Dordrecht stappen ze dan over op Schiedam Centrum en/of Rotterdam Blaak, al zullen dat, relatief gezien, geen enorm grote groepen zijn lijkt me, want die reizigers zullen vooral in Den Haag en Rotterdam moeten zijn, waardoor er dus meer op vooruit gaan.
Het sprinterdeel op Rotterdam Centraal - Dordrecht kun je dan wellicht juist vastmaken aan de intercity's naar Utrecht Centraal, zodat Rotterdam Zuid en Dordrecht een rechtstreekse verbinding met het midden van het land krijgen en dus beter bereikbaar worden. Hier 2 sporen ombouwen tot metrosporen lijkt me sowieso ook lastig i.v.m. al het goederenverkeer. Als je dan 2 sporen weghaalt voor een metro, dan moeten al die cargo's én de 11 reizigerstreinen per uur (4x IC Den Haag-Eindhoven, 4x IC Leiden-Dordrecht, 2x ICD Amsterdam-Breda, 1x Thalys/Eurostar/Benelux) allen over 2 sporen. Dat lijkt me lastig plannen.
Als je het al gaat vermetroën, dan zie ik eigenlijk alleen meerwaarde aan een metro vanaf Den Haag C die bij Schiedam Centrum het bestaande metrotraject op rijdt naar de binnenstad. Op die manier krijg je dan immers een rechtstreekse verbinding naar de binnenstad waar de meesten moeten zijn. Mensen vanaf de sprinterstations (Moerwijk, Rijkswijk, Delft Zuid) ri. Utrecht kunnen prima via Den Haag C (vanaf Delft ook met de snelbus via Zoetermeer) en ri. Dordrecht stappen ze dan over op Schiedam Centrum en/of Rotterdam Blaak, al zullen dat, relatief gezien, geen enorm grote groepen zijn lijkt me, want die reizigers zullen vooral in Den Haag en Rotterdam moeten zijn, waardoor er dus meer op vooruit gaan.
Het sprinterdeel op Rotterdam Centraal - Dordrecht kun je dan wellicht juist vastmaken aan de intercity's naar Utrecht Centraal, zodat Rotterdam Zuid en Dordrecht een rechtstreekse verbinding met het midden van het land krijgen en dus beter bereikbaar worden. Hier 2 sporen ombouwen tot metrosporen lijkt me sowieso ook lastig i.v.m. al het goederenverkeer. Als je dan 2 sporen weghaalt voor een metro, dan moeten al die cargo's én de 11 reizigerstreinen per uur (4x IC Den Haag-Eindhoven, 4x IC Leiden-Dordrecht, 2x ICD Amsterdam-Breda, 1x Thalys/Eurostar/Benelux) allen over 2 sporen. Dat lijkt me lastig plannen.
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Volgens de RET zijn treinen duur en metro's goedkoop. Ik vraag me dan af wat er bij ons zoveel anders is dan in bijvoorbeeld Londen. Daar wordt namelijk massaal geïnvesteerd in metro-achtige treinverbindingen en is zelfs een aantal jaren terug een metrolijn omgebouwd tot trein (en is de treindienst daarmee verlengd via de bestaande treinsporen). En de meeste S-Bahnen in Duitsland zie ik ook eerder als trein dan als metro qua materieel en infrastructuur.
Nee, ik zou nu vooral inzetten op meer capaciteit creëren met de bestaande infrastructuur. Ik zat vanochtend in de Hoekse Lijn en op de eerste dag waren er al staanplaatsen vanaf Maassluis tegen het einde van de ochtendspits. Dus ik vermoed dat op termijn er ook wel 8x per uur een metro nodig zal zijn naar Maassluis. Dus op korte termijn het centrum naar 24x per uur, op de iets langere termijn ook de takken buiten het centrum elk naar 8x per uur. En bereid dit alles voor om er uiteindelijk 32x per uur te van maken in het centrum (oftewel metro's geschikt voor automatisch rijden kopen). Voor de trein had ProRail al een voorstel om zowel sprinter als intercity 8x per uur te laten rijden op Den Haag - Rotterdam, ik zou zeggen steun dit plan en ga lobbyen voor de extra stations. En uiteraard inzetten op de extra metrolijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein om het centrum te ontlasten.
Nee, ik zou nu vooral inzetten op meer capaciteit creëren met de bestaande infrastructuur. Ik zat vanochtend in de Hoekse Lijn en op de eerste dag waren er al staanplaatsen vanaf Maassluis tegen het einde van de ochtendspits. Dus ik vermoed dat op termijn er ook wel 8x per uur een metro nodig zal zijn naar Maassluis. Dus op korte termijn het centrum naar 24x per uur, op de iets langere termijn ook de takken buiten het centrum elk naar 8x per uur. En bereid dit alles voor om er uiteindelijk 32x per uur te van maken in het centrum (oftewel metro's geschikt voor automatisch rijden kopen). Voor de trein had ProRail al een voorstel om zowel sprinter als intercity 8x per uur te laten rijden op Den Haag - Rotterdam, ik zou zeggen steun dit plan en ga lobbyen voor de extra stations. En uiteraard inzetten op de extra metrolijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein om het centrum te ontlasten.
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Zelf zie ik de nut van lijn G en H niet zo, sinds een sprinter al veel kan.
Je kan toch ook een mooie interval met IC en Sprinter maken op de houdige manier?
Verder waarom 2 metrolijnen, kan het niet alleen lijn H zijn?
Verder ziet metrolijn F er wel mooi uit, misschien kijken als lijn F naar airport kan gaan?
Je kan toch ook een mooie interval met IC en Sprinter maken op de houdige manier?
Verder waarom 2 metrolijnen, kan het niet alleen lijn H zijn?
Verder ziet metrolijn F er wel mooi uit, misschien kijken als lijn F naar airport kan gaan?
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Ik gok vanwege uniformiteit, aangezien bij D en E ook zo'n onderscheid is gemaakt.Gideon schreef:Verder waarom 2 metrolijnen, kan het niet alleen lijn H zijn?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Het lijkt mij op zich geen slecht idee om Sprinters in de regio Rotterdam-Den Haag door IenW samen met MRDH aan te besteden. Dit biedt een kans om de Sprinters ook meer te integreren in het stedelijke en regionale OV. Bijvoorbeeld door naast de nationale treinvervoersbewijzen ook doorgaande vervoersbewijzen en abonnementen met de RET, HTM en regionale busvervoerders op de Sprinters te accepteren. Nu zijn Sprinters en regionaal/stedelijk openbaar vervoer twee gescheiden werelden, volstrekt van elkaar gescheiden. Dat zorgt er vooral voor dat een gecombineerde reis met bus/tram/metro en Sprinter veel duurder is dan wanneer het in één tariefssysteem geïntegreerd zou zijn.
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Dat hoeft dus niet door aanbesteding gedaan te worden, daar zijn verregaande afspraken al voldoende in..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Een metro over de Oude Lijn zorgt niet voor meer capacitieit op de "echte" metro. Daarvoor is toch een extra buis nodig.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Naar Stadspolders moet minimaal een 15 minutendienst probleemloos tussen de MLL treinen kunnen rijden. Samen met een 15 minutendienst naar Sterrenburg heb je dan een 7,5 minutendienst op de rest van de lijn.Daniel schreef:Tot Dordrecht kan dat, maar naar Stadspolders en Sterrenburg liggen maar twee sporen. En zeker naar Stadspolders laat het baanvak zich niet zo eenvoudig verder uitbreiden.Klaasje schreef:Het gaat dan om twee sporen van de Oude Lijn omtoveren tot metrospoor..
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Dat lukt natuurlijk alleen bij een daadwerkelijk gemengd bedrijf: anders kom je sporen om te keren tekort op Stadspolders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Hoezo?Daniel schreef:Dat lukt natuurlijk alleen bij een daadwerkelijk gemengd bedrijf: anders kom je sporen om te keren tekort op Stadspolders.
Tussen de MLL kruising ieder kwartier kan je toch prima een metro keren op Stadspolders. Het enige wat ontbreekt is een overloopwissel aan westkant.
Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Hoewel het idee van een RET-metrolijn van Den Haag naar Dordrecht mij heel erg aan staat (NS vertoont een behoorlijke desinteresse in de sprinterdienst), krijgen we niet problemen met andere vervoerders als we de hele boel onderhands aan de RET gunnen? Dordrecht is niet bepaald de thuismarkt van de RET...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Ja dat kan, maar dus alleen als je daadwerkelijk een gemengd bedrijf gaat rijden en da's wat anders als twee sporen van de vier tussen Dordrecht en Rotterdam vermetro'en. En zolang de metro's van de RET geen 1500 V lusten wordt zo'n gemengd bedrijf wel wat lastig, net als de verschillende beveiligingssystemen het lastig maken.The Greyhound schreef:Tussen de MLL kruising ieder kwartier kan je toch prima een metro keren op Stadspolders. Het enige wat ontbreekt is een overloopwissel aan westkant.
Op zich zou het geen probleem opleveren om één spoor tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders om te bouwen naar metro, maar dan heb je dus wel een extra perron nodig om het metrospoor gescheiden te houden van de treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Ik mis nog steeds waarom het een metro zou moeten zijn? Waarom zou de RET niet met sprinters kunnen rijden?Suus schreef:Hoewel het idee van een RET-metrolijn van Den Haag naar Dordrecht mij heel erg aan staat (NS vertoont een behoorlijke desinteresse in de sprinterdienst),
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
In principe maakt het niks uit of het trein of metro is. Wanneer er geen overwegen meer zijn dan is het een metro.
Dat de huidige stellen geen 1500 volt lusten maakt niks uit. Er zou dan toch nieuwe stellen moeten komen.
Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ik zie meer in dat de ic naar Dordrecht doorrijdt naar Gorinchem. In de huidige tijd met computers en ingewikkelde berekeningen moet het toch mogelijk zijn om daar een verdeelsleutel te krijgen in de inkomsten en uitgaven tussen ns en de particuliere vervoerder op die lijn. Dan heb je echt een meerwaarde en is dat domme overstappen in Dordrecht verleden tijd. Heel vroeger reden in de ochtend spitstreinen van Gorinchem door naar Rotterdam.
Dat de huidige stellen geen 1500 volt lusten maakt niks uit. Er zou dan toch nieuwe stellen moeten komen.
Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ik zie meer in dat de ic naar Dordrecht doorrijdt naar Gorinchem. In de huidige tijd met computers en ingewikkelde berekeningen moet het toch mogelijk zijn om daar een verdeelsleutel te krijgen in de inkomsten en uitgaven tussen ns en de particuliere vervoerder op die lijn. Dan heb je echt een meerwaarde en is dat domme overstappen in Dordrecht verleden tijd. Heel vroeger reden in de ochtend spitstreinen van Gorinchem door naar Rotterdam.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Niet van Gorinchem, maar van Leerdam zelfs. Waren wel dure treintjes want die kwamen leeg uit Utrecht, maar qua verbinding heeft het wel meerwaarde gezien er nogal wat reizigers vanaf de MerwedeLingelijn naar Rotterdam doorreizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Natuurlijk kan RET ook een trein laten rijden, zeker als er geen technische integratie met het huidige metronetwerk hoeft te zijn.reisthijs schreef:Ik mis nog steeds waarom het een metro zou moeten zijn? Waarom zou de RET niet met sprinters kunnen rijden?
Daar gaat het ook niet om. Wat RET wil is een uitbreiding van zijn concessiegebied, maar dat kan niet door zelf in te schrijven omdat het huidige werkgebied onderhands is gegund.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Meer past gewoon niet op het huidige spoor. Je moet dan eerst Delft - Schiedam verdubbelen en er eindelijk een modern beveiligingssysteem neerleggen of seinverdichting toepassen, zodat de treinen dichter op elkaar kunnen rijden.ZO6176 schreef: Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ook kunnen er momenteel niet meer/langere treinen rijden omdat de bovenleiding het op punten niet aan kan (spanning zakt te veel in bij meer/langere treinen).
En of je dan NS, RET of welke andere vervoerder laat rijden maakt dan niet uit, die lopen allemaal tegen dezelfde beperkingen aan.
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Capaciteitsprobleem rondom Delft. Idee is zes-acht sprinters zodra Delft Campus/Zuid en de tweede tunnelbuis in gebruik zijn.ZO6176 schreef: Ik verbaas me wel over het feit dat de huidige sprinterdiendt slecht een 15 minutendienst betreft met sgm6. Je zou toch meer verwachten.
Ik zie meer in dat de ic naar Dordrecht doorrijdt naar Gorinchem. In de huidige tijd met computers en ingewikkelde berekeningen moet het toch mogelijk zijn om daar een verdeelsleutel te krijgen in de inkomsten en uitgaven tussen ns en de particuliere vervoerder op die lijn. Dan heb je echt een meerwaarde en is dat domme overstappen in Dordrecht verleden tijd. Heel vroeger reden in de ochtend spitstreinen van Gorinchem door naar Rotterdam.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Capaciteitsuitbreiding metro Rotterdam
Een grafisch ontwerper heeft wat ideeën voor het Rotterdamse metronetwerk van 2050.
http://www.3develop.nl/blog/rotterdamse ... nu-straks/
http://www.3develop.nl/blog/rotterdamse ... nu-straks/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten