(Plannen voor) extra perrons

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

(Plannen voor) extra perrons

Bericht door samsam538 »

Nu NS vraagt voor langere perrons, zijn er ook stations waarvan nieuwe perrons nodig zijn. Wat ik kan bedenken komen er nieuwe perrons op:
  • Tilburg: spoor 4
  • Nijmegen: extra perron met twee sporen en perron voor spoor 2
  • Eindhoven: plannen voor vierde perron
  • Amsterdam Zuid: extra perron
Weten jullie nog meer stations waar het wenselijk is om een extra perron te hebben?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Z2N »

Utrecht C voor de A2-corridor, Amsterdam C voor de internationale treinen, Den Haag C om voldoende perrons te hebben voor verdere frequentieverhogingen. Helaas is voor geen van deze geld beschikbaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door evos »

De door jou genoemde extra perrons in Tilburg, Nijmegen en Amsterdam-Zuid zitten al in de planning.
Geldermalsen krijgt er zelfs twee bij, Ede-Wageningen en Groningen Europapark één.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Wubbo »

Spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal komen ook weer in dienst voor treinverkeer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Klaasje »

In Groningen heeft NS straks vier eigen perronsporen van 340 meter.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Utrecht C voor de A2-corridor,
Waarom zou je daar meer perronsporen voor nodig hebben?

Ik zou liever investeren in betere keervoorzieningen in de omgeving van Utrecht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Cas »

Wat zie je als de omgeving? Voor de sprinters is er een paar jaar juist veel geinvesteerd in keervoorzieningen in het kader van Randstadspoor. Voor intercity's is het inderdaad wel lastiger, maar waar zou je dan in de buurt ruimte zien voor een keervoorziening?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Suus »

Men wil de Cartesiusweg dubbellaags maken. Als er dan een mogelijkheid zou zijn om daar ook treinen vanuit het zuiden te kunnen keren zou dat geweldig zijn. Lijkt mij dat je dan toch al fly-overs moet bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door reisthijs »

Cas schreef:Wat zie je als de omgeving? Voor de sprinters is er een paar jaar juist veel geinvesteerd in keervoorzieningen in het kader van Randstadspoor.
Dat zie ik dus als omgeving.
Ik zou bijvoorbeeld wel keersporen willen zien net voorbij Houten Castellum, prima plek om Intercity's te keren als er bij Geldermalsen geen treinverkeer mogelijk is. (Dat was vorige week heel handig geweest.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Z2N »

Dan zit je alsnog met perrons die niet toekomstbestendig gebouwd zijn. De huidige spooropstelling is al vlieg- en kunstwerk rond de internationale treinen, en als daar nog extra IC's bijmoeten richting Ah alsmede mogelijk Ehv heb ik serieuze twijfels of dat wel past.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door reisthijs »

Ah, dat verklaart een hoop. Wat je dus eigenlijk wil is een apart perron voor internationale treinen.
Het inpassen van de ICE is overigens voor het gehele traject een probleem, dat is met een extra perron nog niet opgelost.

De binnenlandse Intercity's zou ik niet over meerdere perrons willen verdelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Z2N »

Op 18/19 niet nee, op 5/7 is dat ondertussen wel al nodig. Als daar meer reizigers en meer treinen moeten gaan rijden wordt het serieus onveilig, dan kan een extra perron wonderen doen voor de spreiding van reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door reisthijs »

Had dat dan meteen gezegd...
Het probleem waar je het nu over hebt is niet dat er te weinig perrons zijn, maar dat het perron bij spoor 5b erg smal is. Een breder perron kan hier ook wonderen doen, daar is zelfs al een plan voor uitgewerkt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Z2N »

Naar mijn idee is een extra perron een gevalletje twee vliegen met één klap, reizigers kunnen gespreid worden en het internationale verkeer heeft voldoende perroncapaciteit. Maar 5b verbreden, heb je daar toevallig die plannen van? :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Aking »

Sowieso wordt een extra perron op Utrecht Centraal lastig volgens mij, de mogelijkheden die ze daar voor hadden zijn net volgebouwd geloof ik :')
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door JordiBrabant »

Dan maken we er toch DSSU van? Dubbeldeks SpoorwegStation Utrecht welteverstaan. :P
Laatst gewijzigd door JordiBrabant op ma 09 sep 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Maar 5b verbreden, heb je daar toevallig die plannen van? :)
Tochjo schreef:Zie ook deze Capaciteitsanalyse van het "transferknelpunt perron 5/7".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door katvis »

JordiBrabant schreef:Dan maken we er toch DSSU van? Dubbeldeks SpoorwegStation Utrecht welteverstaan. :P
Als het in Antwerpen kan, waarom ook niet in Utrecht :Y
PSA: Links gaan, rechts staan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Aking »

Voor zover ik weet zit er onder het niveau voetgangerstunnels niet heel veel meer, dus prima optie :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef:Naar mijn idee is een extra perron een gevalletje twee vliegen met één klap, reizigers kunnen gespreid worden en het internationale verkeer heeft voldoende perroncapaciteit.
Ik vraag me serieus af of dat werkt. Alternerend vertrekken van een ander perron betekent veel gedoe voor reizigers, zeker bij hoge frequenties waardoor je dus altijd op moet letten of je naar het goede perron loopt. Alternatief is scheiden van de richtingen (Schiphol op het ene perron en Amsterdam C op het andere perron) maar dan moet je altijd via de hal of tunnel gaan overstappen, waarmee het transferprobleem alleen maar groter wordt. Een goede oplossing is hier dus lastig.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Gekko123 »

In Utrecht spoor 4 weer bereikbaar maken vanuit Arnhem/Den Bosch en daar de ICE richting Amsterdam afhandelen kan ook al iets schelen.

Heb je ook meteen een extra uitwijkmogelijkheid bij verstoringen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Suus »

Ze gaan de vrije ruimte die het verwijderen van spoor 4b opleverde mogelijk gebruiken om het perron van spoor 5 wat te verbreden. Wel moet het resterende spoor 4 nog wat korter gemaakt worden, wat ook weer nadelen heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:In Utrecht spoor 4 weer bereikbaar maken vanuit Arnhem/Den Bosch en daar de ICE richting Amsterdam afhandelen kan ook al iets schelen.

Heb je ook meteen een extra uitwijkmogelijkheid bij verstoringen.
Moet je het aan de noordkant ook wel weer mogelijk maken van 4 naar Amsterdam te vertrekken. Zal best kunnen, maar dan komen er wel drie perrons op één spoortje uit. Qua capaciteit allicht minder handig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door Roeland »

Volgens mij kun je te drukke perrons op de A2-corridor het beste voorkómen door wat vaker een trein te laten rijden (8x/uur, als 6x/uur niet voldoende is). Dan spreid je de reizigers beter over het uur.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: (Plannen voor) extra perrons

Bericht door trolly »

En je schat in dat dat wel zonder infrastructurele aanpassingen gaat lukken?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten