Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door cassie127 »

Ja. Spoor 1 & 2 worden al gebruikt door de Intercity. Spoor 3 door de stoptreinen naar Nijmegen en Maastricht. Het kan zonder een extra perron, maar dan moet je in Roermond rond :40 aankomen en rond :50 vertrekken. Dan krijg je op de stoptreinen slechte overstappen maar een overstap van ongeveer 5 minuten op de Intercity naar Heerlen/Eindhoven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Het station Maastricht-Noord is dan ook volstrekt onnodig geweest in mijn ogen. Het (hoofd)station is maar een half uur lopen daarvandaan. En het zijn nu niet heel erge hoogteverschillen ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Staatslijn K »

Op zich is de locatie van het station nog wel enigszins te verklaren, als regionaal voorstadstation waarbij de goede aansluitingen een belangrijke factor konden zijn. Voor een deel van de stad is het namelijk wel dichter bij huis. Met dezelfde redenatie zouden veel stations in grote steden kunnen worden afgeschreven. Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door waldo79 »

Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Staatslijn K »

reisthijs schreef: di 13 jul 2021, 19:16
Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?

De stoptrein naar Heerlen rijdt 4 minuten voor de stoptrein naar Roermond, in Maastricht stoppen ze op hetzelfde spoor. Dan zit je op de minimale opvolgtijd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Falcon »

De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.

Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.

Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

waldo79 schreef: di 13 jul 2021, 19:51
Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.
Al zouden die er wonen. Worden die dan niet door het redelijk fijnmazige Maastrichtse busnet opgevangen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef: di 13 jul 2021, 18:53 Het station Maastricht-Noord is dan ook volstrekt onnodig geweest in mijn ogen. Het (hoofd)station is maar een half uur lopen daarvandaan. En het zijn nu niet heel erge hoogteverschillen ofzo.
Nu is Europapark ook best te lopen vanaf Groningen HS, maar of het onnodig is?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ZO6176 »

Falcon schreef: wo 14 jul 2021, 07:19 De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.

Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.

Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Maar de bus heeft waarschijnlijk als voordeel dat deze naar de binnenstad gaat en de trein naar de "verkeerde" kant van de Maas.
ard-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 23:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ard-jan »

En als ik me niet vergis waren en zeker plannen voor een Maastricht-Noord dat iets zuidelijker gelegen was, tussen Nazareth en Limmel in. Maar Maastricht wilde persé een P+R halte bij de Beatrixhaven. Want werknemers van zo'n groot bedrijventerrein pakken dan echt meteen de trein...
En zoals gezegd de buslijn van de P+R stopt op de Markt, is ook vaak goed gevuld (met name als de garages in de stad ook vol staan) en het treinstation zelf valt daar gewoon tegen.

Verder heb ik het altijd raar gevonden ok met de trein langs Geulle te rijden zonder dat daar een station ligt. Het is maar een kleine verzameling dorpen daar, maar toch wel een lang atuk zonder station tussen Bunde en Beek-Elsloo. Verder heeft Arriva goed gesneden in de buslijnen in die regio, dus een station zou het ov weer bereikbaarder maken.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door verfmeer »

Zo lang is dat stuk tussen Bunde en Beek-Elsloo toch niet? Het is maar 6 minuten per trein. Er zijn veel plekken in Nederland waar de afstand tussen stations groter is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ArrivaBas »

Een station in Geulle is geografisch ook niet inpasbaar en economisch niet haalbaar. Het vrij bochtige spoor ligt aldaar tegen de helling aan en meters boven een deel van het dorp dat in totaal krap 3000 inwoners telt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Een station in die hoek lijkt mij prima inpasbaar, zowel infrastructureel als in de dienstregeling. Het zou een flinke economische impuls geven aan het toeristische dorpje, waar nu de bus direct na de avondspits op het Marktplein wordt geparkeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Met Bunde, Maastricht Noord en Meerssen in de omgeving?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Nieuwe stations ideeën

Bericht door isaacp »

Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind

Afbeelding
oja het een kaart van 2018/2019
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door Chrysa »

Waarom?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door Meltrain »

Amsterdam Spaklerweg. *O*
Ik zie dat treinstation liever morgen dan overmorgen geopend worden.
Vandaag is het voor mij niet nuttig meer. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door waldo79 »

En waarom juist op die plaatsen, isaacp?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Z2N »

Ik zie een aantal twijfelachtige weilandstations (Breda HSL II bijvoorbeeld), maar ook wat stations die echt nuttig zouden kunnen zijn ter ontsluiting van bepaalde gebieden (Maartensdijk, ter behoeve van het schrappen van de busdienst daarheen; en Nieuwebrug, waar de dorpskern aan het groeien is). Maar een kaartje maken en zeggen: 'dit wil ik' werkt niet heel duidelijk, een uitleg per station over nut en noodzaak werkt gewoon makkelijker.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Als ik kijk naar Amsterdam:
Waarom moeten die stations worden geopend? De spoorlijn kruist de Wibautstraat pas waar het perron van Amstel al begint. Spaklerweg is één metrohalte van Amstel af en levert dus voor iedereen tijdverlies op zonder iets fatsoenlijks terug te winnen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door isaacp »

isaacp schreef: ma 11 jul 2022, 21:46 Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind
Spoiler: show
Afbeelding
oja het een kaart van 2018/2019
Station 1 is Muiderberg op de Flevolijn na station Almere Poort
dat station moet bij de Afrit Muiderberg komen bij de A6
Waarom: reden is omdat de bus afgeschaft word en er minder CO2 komt en ook makelijker voor berijkbaar voor Amsterdam

Station Zevenhuizen ligt langs de spoorlijn tussen Gouda en Den Haag Centraal en waarom moet daar een station komen is omdat de bereikbaarheid in de gemeente Zuidplas beterwordt en makelijker naar gouda.

Station Moordrecht de Middelweg ligt langs de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal waarom moet daar een station komen. De bereikbaar heid rond Mooerdrecht is ook best slecht en daarom moet er een bus van het dorp naar station Moordrecht de Middelweg komen.

Station Papekop ligt langs de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal waarom moet daar een station komen. Het gehucht moet ook beter bereikbaar zijn voor het openbaar vervoer.

Station Breda HSL I/II ligt langs de HSL Zuid. Waarom moet daar een station komen is dat de Thalys een stop kan maken en dat je vanuit Parijs sneller in Breda bent en viceversa en dan kan de ICDirect zonder de HSL af tegaan omkeren en een Sprinter van Breda HSL naar Breda pendelen.

Station Borne Burenweg of Station Borne Juliënplein ligt langs de spoorlijn Almelo en Salzbergen. Waarom moet daar een station komen dat is om de bekende treinvlogger Juliën sneller naar huis te brengen.

Ik heb ze niet allemaal gedaan wel een beschrijving gedaan wat voor een functie de stations kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Mikos »

:')
trolly schreef: zo 14 jul 2019, 13:03 Tot wanneer duurt de zomervakantie regio midden eigenlijk?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Even een korte reactie voor wat het waard is:

Muiderberg: station is niet haalbaar vanwege de capaciteit op de Flevolijn. Maar er rijdt een HOV-busbaan pal langs Muiderberg (lijn 322-323), alleen zijn ze vergeten om daaraan een halte te maken.

Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.

Moordrecht, Papekop: de kernen Moordrecht en Oudewater liggen te ver van het spoor vandaan om een station kansrijk te maken. Wanneer de gemeente Zuidplas haar 5e kern rond de Middelweg (tussen Moordrecht-dorp en de spoorlijn) zou aanleggen, zou dit station wel kansrijk zijn.

Breda HSL: klinkt inderdaad minder slecht dan die huidige constructie met een kopmakende Benelux-IC in Breda.

Borne Piekenshoef: voor 1 april ben je ruim 3 maanden te laat
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door waldo79 »

Papekop: gaat consequenties hebben voor de inpassing van de treinenloop op dit drukke dubbelsporig baanvak. Extra spoor dringend noodzakelijk, kern ligt wel mooi aan het spoor - maar is tevens erg klein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten