Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Beter is dat de Zwollenaren een voorbeeld nemen aan de Heyendaalshuttle in Nijmegen.
Gewoon een Shuttledienst van station Zwollen naar Hogeschool Windesheim. Een afstand van 1,5 tot 2 kilometer heen.
Of anders een vrije busbaan aanleggen vanaf station Zwolle naar Hogeschool Windesheim. Kost wel enkele tientallen miljoenen euro's
wellicht zo'n 100 mijoen euro. Maar dan kun je vele jaren vooruit.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Chrysa »

Die bus is er al...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Hainje »

Alleen de busbaan dan nog niet.

Of die nou echt nodig is, dat is natuurlijk vers 2.
🍉
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn zelfs 2 rechtstreekse bussen. *O*
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Lijn 45 »

De 6 stopt bij de Campus om de hoek (halte Burg. van Walsumlaan).
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Het opheffen van de campus in Eindhoven was niet de zo zeer de bezetting van de bus, maar eerder dat medewerkers van de TUE
er te weinig gebruik van maakten. Er zaten vooral studenten in. En vele medewerkers waren al gewend om te lopen of naar de TUE te fietsen of kwamen met de auto. Een gewoonte doorbreken blijkt lastig te zijn.
https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2017/n ... opgeheven/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Dat er inderdaad bussen rijden vanaf station Zwolle naar campus Windesheim was mij ook al opgevallen.
Maar wat mij opvalt maar 2 lijnen. Terwijl naar Fontys Rachelsmolen in Eindhoven of Stappegoor in Tilburg een stuk meer buslijnen rijden.
Hetzelfde geldt voor Onderwijsboulevard in Den Bosch. Of heeft dat te maken dat op campus Windesheim een stuk minder studenten zitten?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Mag je ook een bestaand station (verbeteren en) naar elders verplaatsen? In dat geval wil ik station Culemborg meer richting het centrum van Culemborg verplaatsen ter hoogte van de Vianensestraat vlakbij de Jumbo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Ik snap die voorkeur, maar je hebt daar een flink hoogteverschil tussen de straat en de spoorbaan, die vermoedelijk ook nog in een helling ligt vanwege de spoorbrug. En de huidige locatie is dichter bij de bushalte dan de nieuwe locatie. Bovendien lijkt er op de nieuwe locatie weinig/geen ruimte te zijn voor parkeergelegenheid, terwijl op luchtfoto's is te zien dat deze zeer goed gebruikt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

lijntaxi schreef:Dat er inderdaad bussen rijden vanaf station Zwolle naar campus Windesheim was mij ook al opgevallen.
Maar wat mij opvalt maar 2 lijnen. Terwijl naar Fontys Rachelsmolen in Eindhoven of Stappegoor in Tilburg een stuk meer buslijnen rijden.
Hetzelfde geldt voor Onderwijsboulevard in Den Bosch. Of heeft dat te maken dat op campus Windesheim een stuk minder studenten zitten?
Naar Windesheim wordt ook massaal gelopen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Lijn 45 »

Dat krijg je ervan als het op loopafstand van het station is. :P Vooral de campus van Tilburg ligt ver van het station af.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door jelmerrr »

Nou ja inmiddels is bus 6 wel altijd helemaal vol, vaak rijdt hij 5 minuten te vroeg weg omdat hij vol is. De rest moet dan inderdaad lopen. Waarom Keolis de frequentie terug heeft geschroefd vorig jaar weet niemand en is nog altijd een mysterie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JordiBrabant »

lijntaxi schreef:(...) Er zaten vooral studenten in. (...)
Als nuancering er zaten ook vooral Fontys studenten in, herkenbaar aan de niet-TU/e tassen, en het luide gekrakeel. Lijn 104 was sowieso gedoemd te mislukken: het bediende vooral het rustige, niet-compacte deel van de campus, terwijl het drukke gedeelte dicht bij het station niet bediend werd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door waldo79 »

En rond de Onderwijsboulevard in Den Bosch rijden veel bussen omdat het een belangrijke uitvalsroute is naar Waalwijk.

Bovendien is die campus dusdanig verspreid langs een lange straat dat het slechts deels loont om de bus te gebruiken. Veelal is lopen sneller, al leidt dat tot serieuze verkeersoverlast in de tussenliggende wijk.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lijntaxi »

Suus schreef:Ik snap die voorkeur, maar je hebt daar een flink hoogteverschil tussen de straat en de spoorbaan, die vermoedelijk ook nog in een helling ligt vanwege de spoorbrug. En de huidige locatie is dichter bij de bushalte dan de nieuwe locatie. Bovendien lijkt er op de nieuwe locatie weinig/geen ruimte te zijn voor parkeergelegenheid, terwijl op luchtfoto's is te zien dat deze zeer goed gebruikt wordt.
De reden gevonden, waarom het station zover buiten de stad ligt.
https://www.culemborg.nl/file/143/download
"Culemborg was even wereldberoemd toen hier in 1868 de langste spoorbrug in Europa in gebruik werd genomen. Om over de hoge brug over de Lek te komen, moest een spoordijk worden aangelegd, en zo kwam het station een eind buiten de stad te liggen. In 1982 is de oude spoorbrug vervangen door een moderne overspanning."

Die bushalte is natuurlijk ook te verplaatsen in de richting van het centrum. Er zijn wel meer stations met een flink hoogteverschil of vergis ik me nu?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Wubbo schreef:Naar Windesheim wordt ook massaal gelopen.
Er is ook niets mis mee wanneer studenten en scholieren 10 minuten lopen tussen station en (hoge)school. Daarvoor hoef je het OV-netwerk echt niet op de schop te nemen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JordiBrabant »

lijntaxi schreef: In dat geval wil ik station Culemborg meer richting het centrum van Culemborg verplaatsen ter hoogte van de Vianensestraat vlakbij de Jumbo.
Ik vraag me af welk probleem opgelost word en of het ook echt een probleem is. Het probleem is volgens jou dat station Culemborg ligt ver van het centrum af ligt, het stadhuis ligt immers op 1,5km van het station. Ik vermoed echter dat het voor de meeste gebruikers, bewoners van de wijken aan beide kanten van het spoor, de locatie geen probleem is omdat de huidige locatie binnen 10 minuten te befietsen is vanuit vrijwel de gehele kom. Voor bezoekers zonder fiets is het centrum inderdaad niet zo dichtbij, maar zeker niet onoverkomelijk. Dus om daar voor veel geld een nieuw station voor te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

lijntaxi schreef:Er zijn wel meer stations met een flink hoogteverschil of vergis ik me nu?
Ja, Zaltbommel bijvoorbeeld, daar lag het station om dezelfde reden een eind buiten de stad, maar is het op een keer wat meer richting centrum verplaatst.

Nog steeds niet echt dicht bij het centrum overigens, maar wel makkelijker bereikbaar voor bus of auto.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door BrengMe »

jelmerrr schreef:Nou ja inmiddels is bus 6 wel altijd helemaal vol, vaak rijdt hij 5 minuten te vroeg weg omdat hij vol is. De rest moet dan inderdaad lopen. Waarom Keolis de frequentie terug heeft geschroefd vorig jaar weet niemand en is nog altijd een mysterie.
Omdat het hoofddoel van die lijn niet de bediening van Windesheim is, maar de bediening van Zwolle-Zuid. En het gebruik van de bus in Zwolle-Zuid is dermate laag dat Keolis een kwartierdienst niet te rechtvaardigen vindt. De bus mag de eerste drie minuten naar Windesheim dan wel stampesvol zitten, de verdere 15 minuten tot Ittersummerbroek is de bus een stuk leger.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wannes »

Dan is het toch helemaal niet gek om spitsritten in te leggen naar de Hogeschool. Bijvoorbeeld een halfuursdienst Station - Windesheim op het andere kwartier in de scholierenspitsrichting. Dat kost gezien de korte reistijd ook maar één bus extra, dus zo duur is het ook weer niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door umbusko »

Als ik dat zo hoor, zouden een paar korttrajectritten Zwolle Station - Windesheim niet misstaan, en kan dat mogelijk met dezelfde bus ook. (Vaak 5 minuten te vroeg weg, 3 minuten rijtijd, dus 6 minuten voor een retourtje Windesheim. Die minuut kan vast wel ergens gevonden worden.)

Edit: wat traibergen zegt dus. :X
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door jelmerrr »

5 minuten kan aan de overdreven kant zijn. Bus is vak om 16 vol en vertrekt om 19 volgens mij.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door BrengMe »

Ik denk niet (weet eigenlijk wel zeker van niet) dat Keolis bereid is om daarin te investeren, gezien dat puur vervoer van studenten is. En studenten hebben een studentenreisproduct, dus die leveren vrij weinig geld op. Het stuk van het station naar Windesheim is (voor de meeste studenten) prima te lopen, dus zo'n groot probleem is het ook weer niet dat daar maar 2x/uur een bus rijdt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door umbusko »

Of wel, als de gewone reizigers er niet meer bij passen en de bus te vroeg vertrekt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten