Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

Volgens mij kun je dus, als je voorkomt dat je in Laren-Almen moet afremmen, die stop in Eefde inpassen zonder dat de tijden in Zutphen gewijzigd hoeven te worden. Dat scheelt een boel moeilijk gedoe.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:De rijtijden op het stuk Zutphen - Lochem worden redelijk ruim genomen door Superghost.
Klopt, ik heb voor de zekerheid 4 minuten extra genomen, ook al zou het in 2-3 moeten kunnen lijkt me. Ik nam het bewust aan de ruimte kant om te laten zien dat slechts 2 minuten later vertrekken uit Zutphen niet kan, omdat je zelfs in de meest ongunstige rijtijdverlenging nog altijd later uit Zutphen weg moet.

Maar dan nog komt het een beetje vreemd over om te zeggen dat ik de rijtijden ruim hebt genomen met 19 minuten, terwijl je zelf er 20 minuten voor neerzet. :wink:

Dat komt vooral omdat je wel een erg lange rijtijd hebt voor Zutphen-Eefde: 6 minuten voor een afstandje van iets minder dan 4 km?
En waarom moet de trein op Eefde en Laren-Almen perse 1 minuut stilstaan?
Wubbo schreef:Volgens mij kun je dus, als je voorkomt dat je in Laren-Almen moet afremmen, die stop in Eefde inpassen zonder dat de tijden in Zutphen gewijzigd hoeven te worden. Dat scheelt een boel moeilijk gedoe.
Een stop op een station kost wel net ietsjes meer tijd uiteraard, maar je komt dan inderdaad al een heel eind, hooguit kost het dan 1 minuutje extra tijd. Vandaar dat ik ook zei dat het met verlenging van dat dubbelspoor wellicht al zou kunnen, maar dat eventuele extra minuutje zou wel meteen het probleem vormen, omdat je dan al in het pad van de IC terecht komt en je niet 3 treinen tegelijk af kan handelen aan de noordzijde van station Zutphen. Vandaar dat ik er ook bij zei dat wellicht je dan ook nog spoor 1b moet verlengen tot de aansluiting van/naar Winterswijk, omdat je dan wel alle 3 treinen conflictvrij binnen kan nemen. Met die 2 stappen zou het zeker kunnen. Alleen wilde Western Soldier ook nog een station bij Laren-Almen erbij en dan gaat het niet meer passen zonder verlies van de overstap met de IC in Zutphen (met name die vanuit Arnhem zou).
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JothamvW »

Het hebben over het pad van de Intercity slaat natuurlijk helemaal nergens op, want je wil sowieso niet naar paden waar je eerder vertrekt/later aankomt in Zutphen vanwege de aansluiting van/naar Arnhem. Daarnaast kost stoppen op een extra station zo'n anderhalve minuut extra i.v.m. afremmen, stilstand en weer optrekken, en kan je dus nooit even lang over het stuk van/naar Zutphen doen als nu. Ook rijdt men momenteel Eefde -> Laren-Almen in 4 minuten, waarbij ik dan niet snap dat je er 8 minuten over zou doen.

Waar ik zelf trouwens over nadacht is het volgende:
Verlengen van het dubbelspoor bij Markelo
Hengelo Gezondheidspark verdubbelen
Laren-Almen niet heropenen

dan zou je (verder uitgaande van de tijden van WesternSoldier) uitkomen op het volgende:
:26 Lochem
:30 Markelo
:34 Goor
:40 Delden
:44-:45 Hengelo Gezondheidpark
:49 Hengelo

En daarmee haal je nog aansluitingen naar Almelo (1600/1700) en Enschede 7000/17900.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

JothamvW schreef:Het hebben over het pad van de Intercity slaat natuurlijk helemaal nergens op
Wel als je het hebt over de gevolgen van een nieuw station binnen de bestaande dienstregeling.
JothamvW schreef:Daarnaast kost stoppen op een extra station zo'n anderhalve minuut extra i.v.m. afremmen, stilstand en weer optrekken, en kan je dus nooit even lang over het stuk van/naar Zutphen doen als nu.
Je snapt toch wel dat er als je het dubbelspoor bij Laren-Almen verlengd, zodat je daar dus niet meer hoeft af te remmen, stil te staan en weer op te trekken dat dat weer tijd oplevert? :wink:

Ik reken even iets verder nu:
Zutphen-Vorden (11,7 km) wordt in 8 minuten gedaan en heeft dus een gemiddelde snelheid van 87,8 km/h.
Zutphen-Lochem (16,9 km) wordt in 14-15 minuten gedaan (laten we zeggen 14,5 min) en heeft dus slechts een gemiddelde snelheid van 70 km/h.

Als ik het goed heb geld voor beide (deel)trajecten een baanvaksnelheid van 140 km/h.

Als Zutphen-Lochem zonder de noodzakelijke stop bij Laren-Almen had gekund, dan had je dezelfde snelheid als op Zutphen-Vorden moeten kunnen halen (eigenlijk zelfs ietsjes hoger vanwege de iets grotere afstand) en dan had het dus in (afgerond naar boven) 12 minuten moeten kunnen. Zou je dus ervoor zorgen dat het passeerspoor bij Laren-Almen lang genoeg is voor een rijdende inhaling, dan zou een station in Eefde dus al in de huidige rijtijd moeten passen.
JothamvW schreef:Waar ik zelf trouwens over nadacht is het volgende:
Verlengen van het dubbelspoor bij Markelo
Hengelo Gezondheidspark verdubbelen
Laren-Almen niet heropenen

dan zou je (verder uitgaande van de tijden van WesternSoldier) uitkomen op het volgende:
:26 Lochem
:30 Markelo
:34 Goor
:40 Delden
:44-:45 Hengelo Gezondheidpark
:49 Hengelo

En daarmee haal je nog aansluitingen naar Almelo (1600/1700) en Enschede 7000/17900.
Op dit deeltraject lijkt het te passen, maar hoe wil je het op Hengelo-Oldenzaal doen dan? Bij vertrek uit Hengelo om .50 kom je dan precies om .00 in Oldenzaal aan. Lang keren kan in Oldenzaal ook niet (met de huidige infra), vanwege de paden voor de IC-Berlijn, de Duitse regionale trein en de goederentreinen.

Daarnaast is het een duurdere optie dan alleen maar het passeerspoor Laren-Almen verlengen zodat er op volle snelheid gekruist kan worden, verlies je de knoop in Hengelo en worden de overstappen in Zutphen onnodig langer (behalve die naar Apeldoorn als de doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn er zou kunnen, die zou dan wel korter worden lijkt me)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Ardan »

Je had je het rekenwerk kunnen besparen als je weet dat er in een uursdienst niet wordt gekruist in Laren-Almen en de treinen daar dan dus op baanvaksnelheid doorheen stampen. Dan wordt er in Zutphen twee minuten later vertrokken dan normaal (.38 ipv .36) en andersom twee minuten eerder aangekomen.
Ik doe ook maar wat
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JothamvW »

Oftewel, verleng Laren-Almen zodat je op baanvaksnelheid er doorheen kan, maak een station te Eefde en je bent klaar.
Geen gedoe over eerder of later vertrekken uit Zutphen of aansluitingen missen in Hengelo, want vanaf Laren-Almen heb je dan weer het normale pad. *trein*

Genoeg over Eefde dan verder, laten we het eens hebben over Staphorst. Meer dan tienduizend inwoners, een spoorlijn door het dorp heen en alsnog geen trein.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Dank Ardan, dat maakt het natuurlijk makkelijk. Maar goed dan moet je nog steeds het spoor flink verlengen, aangezien je in 1 minuut 2 kilometer aflegt bij een snelheid van 120 kilometer per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Rikkel »

Dan had ik toch nog een puntje over Eefde, als ik mij niet vergis wordt Zutphen Oldenzaal toch geëlektrificeerd of met waterstof of iets dergelijks gereden over een paar jaar? Electrische treinen trekken sneller op dus zou dit zeker helpen. Alleen moet de opdrachtgever dan ook op dit idee komen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jultar »

Dat is inderdaad de bedoeling (elektrificatie) samen met een upgrade naar 140 km/u.
Overigens nog een klein puntje van orde: ergens hierboven wordt gesteld dat de spoorlijn Zutphen - Winterswijk niet door Eefde zou komen, maar dat is wel degelijk het geval. Ook het gebied onder de sluis behoort nog steeds tot het dorp Eefde. De grens ligt bij de Almenseweg. Als je op Streetview kijkt zie je daar ook keurig de borden staan die de dorpsgrens aangeven.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Lijkt mij hoe dan ook niet dat elk station van een plaats binnen de bebouwde kom moet liggen. Gebeurd nu namelijk ook al niet. Hemmen-Dodewaard ligt noch in Hemmen, noch in Dodewaard, sterker Opheusden ligt dichter bij Dodewaard dan Hemmen-Dodewaard zelf. Veel van de Friese stations liggen buiten de kernen van hun naamgever en natuurlijk alle stations met 2 plaatsnamen in de stationsnaam liggen elk maar in maximaal één van de kernen. Wageningen ligt zelfs nog behoorlijk ver weg van Ede-Wageningen, Bennekom ligt nog dichterbij dat station en wordt er niet in genoemd. Dus lijkt mij niet dat het een vereiste moet zijn voor een station om binnen de bebouwde kom te liggen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Het ging niet of je er wel een station kon plaatsen, maar of de spoorlijn door de kern ging of niet. :wink:

Maar ik denk dat verder niemand hier pleit voor een station voor Eefde aan die lijn...
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Welke trein moet daar stoppen dan? De intercity kan moeilijk eerder vertrekken uit Zutphen richting Zwolle en later betekent dat de knoop in Zwolle nog krapper wordt. De sprinter doortrekken lijkt mij erg moeilijk zonder aanpassing in de infrastructuur in Zutphen wat dus alles meteen een stuk duurder maakt dan het station aan de lijn naar Hengelo. Dat een stuk bochtig is, zou niet uit mogen maken. Of je moet de sprinter Zwolle - Zutphen apart inleggen en buiten de knoop in Zutphen houden, maar ook dat lijkt mij minder logisch dan aan de lijn naar Hengelo waar het dan wel meteen in de knoop ingepast kan worden, zoals na speurwerk van Ardan meteen duidelijk werd.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Klaasje »

Sprinter 7600 doortrekken naar Apeldoorn via Deventer. 7000 inkorten naar Deventer-Almelo.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jultar »

Eefde ligt op betere fietsafstand van station Zutphen dan de buitenwijken van Zutphen zelf. Ik zie persoonlijk ook geen meerwaarde van een station in Eefde (en dat zeg ik als iemand die er ongeveer 20 jaar heeft gewoond ).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Als ik zo op de kaart kijk en de afstand meet dan ligt alleen de Zutphense wijk Leesten verder weg van het station dan het deel van Eefde wat ten zuiden van de spoorlijn richting Hengelo ligt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jultar »

Het is niet alleen afstand, maar ook het fietsgemak. Vanaf Eefde kan je relatief eenvoudig in een minuut of 10, 15 (afhankelijk van waar je in Eefde woont) fietsen. Bij Leesten moet je over de N348 en daarna nog door de hele binnenstad. Vergis je niet in hoe dat psychologisch als barrière werkt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Mijn grootouders hebben aan de Deventerweg in Zutphen gewoond en mijn tante die in Amerika woont is jarenlang in een huis in Eefde getrokken elke zomer. Ik ben 22 jaar lang elke 2 weken naar mijn grootouders geweest, dus ken die route op mijn duimpje. Zowel die keren dat we met de auto gingen als die keren dat we met de trein gingen kwamen we over de oude brug en langs het station. Het winkelcentrum zelf en de stad zijn gevoelsmatig niet zo groot, dus denk dat dat verschil niet opweegt tegen de enigszins glooiende route tussen Eefde en Zutphen wat natuurlijk ook meespeelt. Dan nog we hebben het alleen over Leesten wat niet de hele stad Zutphen is. Zutphen is meer dan alleen dat.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jultar »

Het grote verschil is dat je vanuit Eefde eigenlijk in een rechte lijn naar het station kan fietsen. Ja, je moet even over de brug over het Twentekanaal, maar dat is niet heel spannend.
Vanuit de Zuidwijken en Leesten lopen er eigenlijk geen directe routes dwars door de stad naar het station. Ik heb geen idee of het nog steeds zo is (ik ben inmiddels alweer een tiental jaren weg uit Eefde/Zutphen), maar toen mocht je overdag niet fietsen in het voetgangersgedeelte. Je moest dus door allerlei achterafsteegjes om een beetje vlot door het centrum heen te komen, of er omheen. Alleen vanuit Warnsveld kon je wel direct naar het station fietsen.
Dat soort dingen tellen allemaal mee in de beleving. Ook al is het misschien qua absolute afstand niet veel verder, zo voelt het wel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Maar goed dan ga je uit van een fiets en die mogelijkheid heeft niet iedereen, zeker de mensen die daar op bezoek gaan hebben dat niet en in combinatie met een weinig rijdende 81 is de auto dan heel makkelijk om te pakken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Hainje »

#ovfiets
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Dan is de bus toch echt goedkoper.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

Ja, dat scheelt wel zo'n 50 cent inderdaad. Ervan uitgaande dat je op dezelfde dag weer teruggaat.
En de trein zal ook niet gratis worden verwacht ik.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Nee, het is dan jammer dat het een andere vervoerder is, anders was het wel goedkoop inderdaad. Maar waarschijnlijk zal Eefde niet gebruikt worden voor Zutphen zelf, maar voor andere bestemmingen. Wat dat betreft is het station wel handig, want als je naar het oosten wilt is fietsen naar station Zutphen niet leuk als je daarna vlak langs je eigen huis komt. Daarnaast weet ik ook niet of iedereen wel in het donker wil fietsen, dus fietsen zal niet voor iedereen een optie zijn, dus die mensen zijn hoe dan ook aangewezen op 81 als er geen station komt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

Heeft iemand zich al afgevraagd, of Eefde überhaupt genoeg reizigers heeft om een station te rechtvaardigen?

Over het algemeen maakt zo'n 10 tot (als het station heel populair is) 20 procent van de inwoners gebruik van een station, voor Eefde zouden er dat ongeveer 400 tot 800 zijn.
De kans dat NS daar zou willen stoppen is klein: men wil op minstens 1000 nieuwe dagelijkse reizigers kunnen rekenen, voordat NS een nieuw station in overweging neemt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten