Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door isaacp »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Borne Piekenshoef
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

misschien station Zevenhuizen viersporig maken en Moordrecht en Papekop een extra buslijn naar het station met een 10 minuten freqentie spits zelfs 7 min
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ArrivaBas »

Het slagen van een plan voor nieuwe infrastructuur of vastgoed is afhankelijk van meerdere factoren, en de met afstand belangrijkste daarvan is geld. Het kost al een aardige duit om een station te bouwen, maar ook onderhoud kost geld. Het kostenplaatje kan naar mijn inschatting alleen positief uitkomen bij de voorgestelde stations in Maartensdijk en Hazerswoude-Rijndijk. Bij Maartensdijk is dat omdat het de kosten voor het laten rijden van de bus en het openhouden van station Hollandsche Rading kan uitsparen. In Hazerswoude-Rijndijk is dat vooral omdat ongeveer 15.000 mensen verdeeld over drie dorpen dit station binnen fietsafstand hebben. Moordrecht is pas kansrijk zodra het Vijfde Dorp in de Zuidplas vergaand in afgeronde staat is. Gezien de afstand van het spoor tot de dorpskern heeft het station daar die nieuwe woningen echt nodig om een Lage Zwaluwe 2.0 te voorkomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door MaartenD »

isaacp schreef: di 12 jul 2022, 11:30
Station Breda HSL I/II ligt langs de HSL Zuid. Waarom moet daar een station komen is dat de Thalys een stop kan maken en dat je vanuit Parijs sneller in Breda bent en viceversa en dan kan de ICDirect zonder de HSL af tegaan omkeren en een Sprinter van Breda HSL naar Breda pendelen.
Er moet gewoon een trein (Brussel -) Antwerpen - Breda - Eindhoven of Den Bosch komen. Bijvoorbeeld de IJssellijn naar Antwerpen sturen i.p.v. naar Roosendaal (wie wil er dan ook naar Roosendaal en dan heb je vanaf Breda nog altijd de stopper).
Dan heb je ook geen Breda HSL nodig.

Parijs - Breda lijkt me nu niet bepaald een verbinding waar je een TGV voor moet laten stoppen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door cassie127 »

Enige station in Borne wat wellicht nog nut ksn hebben is er een ter hoogte van de woonboulevard. Maar verder. Met zo'n redenering zou je langs dezelfde lijn net zo goed ook Haarle, Zenderen, Mariënheem, Laag Zuthem, Liederholthuis en de Zwolse Marslanden een station kunnen geven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

De woonboulevard ligt in Hengelo ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe stations ideeën

Bericht door CamilleKreemers »

isaacp schreef: ma 11 jul 2022, 21:46 Hallo ik heb een goed idee over de stations.
Mijn vraag is over deze spoorkaart. waar de stations komen te staan in NL de rode cirkels zijn de stations die ik wil dat ze er bij komen.
Laat graag een reactie achter wat je van deze kaart vind

Afbeelding
oja het een kaart van 2018/2019
Waarom alleen binnen Randstad nieuwe station? Op bepaalde trajecten zou ik wel meer stations willen zien. Voorbeeld Staphorst tussen Zwolle en Meppel.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door microshit »

Nouja zou Geldermalsen Zuid nou niet bepaald randstad noemen :p
Daarover gesproken, dat wordt ook tamelijk kansarm met het enkelspoor verderop. En afhankelijk van waar je 'm neergooit zou Meteren een betere naam zijn.

(Op diezelfde luchtfiets mis ik trouwens ook Tiel Noord *O*
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door isaacp »

Afbeelding
Een versie 2 gemaakt met meer stations er in
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door cassie127 »

Ja leuk nog meer stops bij gehuchtjes :N
Mikos schreef: di 12 jul 2022, 12:08 :')
trolly schreef: zo 14 jul 2019, 13:03 Tot wanneer duurt de zomervakantie regio midden eigenlijk?
Jullie zijn niet meer de enige die dit inmiddels afvragen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Ik sta niet onverdeeld tegen nieuwe stations, en de “regels” in Nederland zijn best heel streng, maar zelfs ik vraag mij af wat het nut van station Rotterdam Hillegersberg is. Dat heeft toch al station Rotterdam Noord op de belangrijkste toegangsweg naar de Quotegoot?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ArrivaBas »

Ik krijg niet het idee dat isaacp mijn relaas van gisterenmiddag om 15:13 gelezen heeft. Hetzelfde geldt voor alle andere berichten die verzoeken een sluitende onderbouwing te geven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Ik vind de kaart te klein, kan (bijna) niet zien wat er nu bij komt...
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door isaacp »

Gewoon in zoomen
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Gewoon argumenteren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door isaacp »

1 De extra stations in Utrecht zijn nodig om nog meer kleinere gebieden te verbinden met OV. Het ander dingetje is dat er bij buurtschappen en gehuchjes in alle treinen van NS, Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion, NS International. stop knopjes moeten komen en dat de trein een extra stop maken

2 Station Hattem is een extra station aan de Hanzelijn en de Centraalspoorweg om sneller in Zwolle te zijn

3 Station Badhoevedorp ligt langs de Schiphollijn en zal daar handig zijn om makelijker in Amsterdam te komen en ander komt GVB wel met een metro naar Badhoevedorp.

4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.

5 Station Tuk is een station aan de Staatslijn A en zal beter bereikbaar gemaakt worden.

Dit zij een aantal dingen van de nieuwe stations kaart.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door CamilleKreemers »

Wat heeft die stopknop voor zin?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Z2N »

Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Meltrain »

Jef400 schreef: di 12 jul 2022, 11:15 Spaklerweg is één metrohalte van Amstel af en levert dus voor iedereen tijdverlies op zonder iets fatsoenlijks terug te winnen.
Het levert een besparing op, aangezien ik niet meer voor de metro hoef te betalen. (A)
Roeland schreef: di 12 jul 2022, 12:18 Zevenhuizen: op zich geen gek idee, ware het niet dat dit qua capaciteit niet past. Er liggen nu 5 stations tussen Gouda en Den Haag CS, en dat is het maximum, om de IC niet te vertragen. Bij een 6e station tussen Gouda en Den Haag CS moet de IC 2 minuten achter de sprinter hangen.
Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
CamilleKreemers schreef: di 12 jul 2022, 23:14 Waarom alleen binnen Randstad nieuwe station?
Heb je Borne Burenweg niet gezien? :o
isaacp schreef: wo 13 jul 2022, 19:00 4 Station Amerpoort is eigelijk een station in het bos van een meerzorg instelling of te wel iet met mensen met een verstandlijke beperking.
Maar wat is dan de meerwaarde van dat station? :|

O ja, ik mis Berghem Piekenhoef. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: wo 13 jul 2022, 23:25 Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Z2N schreef: wo 13 jul 2022, 23:13 Het concept van een halte op verzoek is an sich niet zo gek, in andere landen wordt dat op gebruikt om kleine stations te bedienen: als er iemand in of uit moet stopt de trein, anders niet. De vraag is echter of dat in te passen is in het Nederlandse spoor, de meeste lijnen zijn hier al goed volgepland en voor een halte op verzoek moet vrijwel evenveel tijd ingepland worden als een gewone stop. En het spijt me, maar een halte op verzoek voor treinen van NS International getuigt niet van enig realisme, die treinen zitten al stuk voor stuk vol en worden door meer stops juist minder aantrekkelijk.
Voor internatinonaal verkeer valt er nog wat voor te zeggen als treintickets van te voren geboekt worden. Je kunt dan vraagafhankelijk gaan rijden, want sommige toeristische bestemmingen zijn niet het hele jaar door populair. Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: do 14 jul 2022, 05:39
Meltrain schreef: wo 13 jul 2022, 23:25 Dat valt wellicht op te lossen door de IC weer op station Zoetermeer te laten stoppen.
Met een extra stop vertraag je de IC natuurlijk alsnog. Maar een station Zevenhuizen met zijsporen voor de perrons ligt wel precies mooi om de IC de Sprinter te laten inhalen en daarna ruim voor de volgende in Den Haag te zijn.
Al krijg je dan wel heel Zoetermeer tegen je, want de aansluiting in Gouda past niet meer waardoor de reistijd Zoetermeer - Utrecht toeneemt.
En daarom kun je de IC dus beter extra in Zoetermeer laten stoppen. Dat de reistijd naar Den Haag toeneemt, is niet zo erg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Z2N »

Vinny schreef: do 14 jul 2022, 08:14 Voor internatinonaal verkeer valt er nog wat voor te zeggen als treintickets van te voren geboekt worden. Je kunt dan vraagafhankelijk gaan rijden, want sommige toeristische bestemmingen zijn niet het hele jaar door populair.
Voor internationaal verkeer is het juist niet handig: als blijkt dat een bepaalde stop niet populair is kan je die niet zomaar schrappen, als er al tickets naartoe verkocht zijn hebben de reizigers met die tickets daar bepaalde rechten mee.
Voor gewone treindiensten ben ik er geen fan van: het maakt een betrouwbare dienstregeling eerder lastig en vereist goede en gediciplineerde opvolging van stoptekens. Als een station weinig bediend hoeft te worden, kun je ook overgaan op alternerende stops of een 'Leeuwarden achter de Hoven' constructie: treinen die alleen in de spits stoppen.
Daar zullen we wel van mening blijven verschillen, in landen als Zwitserland en Duitsland werkt stoppen op verzoek namelijk prima: de tijdwinst van niet stoppen is daar vaak extra rijtijdmarge, wat aansluitingen stabieler maakt. Het is een kwestie van gewenning voor de betroffen reizigers, maar in tegenstelling tot alternerend stoppen kun je dan wel meer ritten aanbieden, en dus een aantrekkelijker product maken voor de betreffende reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Een IC-stop op Zoetermeer betekent dat een deel van het sprintersegment voortaan de IC neemt, waardoor de reizigersvraag voor de sprinter op Gouda - Den Haag afneemt, en 4x/uur sprinter waarschijnlijk niet meer haalbaar is voor NS (in ieder geval niet buiten de spits).

Mogelijk is een IC-stop in Zoetermeer wel aantrekkelijk voor de reisrelatie Utrecht - TU Delft (wanneer R-netbus 455 in Zoetermeer goed aansluit op de IC)?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door waldo79 »

^^ Dan maak je die IC stop weer afhankelijk van een doelgroep. En bij het omzetten van de busdienstregeling verlies je weer je bestaansrecht als IC station.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Je denkt dat die busdienst naar de TU niet blijft rijden? Het is volgens mij juist een van de paradepaardjes. Bovendien: waarom zou een succesvolle busdienst plots gaan verdwijnen als op dat station voortaan een IC zou gaan stoppen en die busdienst dus juist nog aantrekkelijker gaat worden voor nog meer reizigers? Ik denk dus niet dat dat een risico zal gaan vormen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten