Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De maximumsnelheid gaat omlaag, dus er mag weer gebouwd worden. Des te meer reden om nu eindelijk écht nuttige stations aan te leggen! Geen Waddinxveen Triangels, Boskoop Snijdelwijks en Boven Hardinxvelden, maar stations die minstens 1500/2000 reizigers trekken. Waar moet volgens jullie zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik nomineer in ieder geval Den Bosch Maaspoort, Amsterdam Westerpark, Hoorn Grote Waal en Hoogkerk.
Ik nomineer in ieder geval Den Bosch Maaspoort, Amsterdam Westerpark, Hoorn Grote Waal en Hoogkerk.
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Udenhout en/ of Berkel Enschot, Nuland-Geffen, Berghem.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik nomineer wel Berghem Piekenhof...
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Met Hoogkerk ben ik het wel eens.
A'dam Westerpark lijkt mij minder nodig. Een extra station maakt de sprinters langzamer, en voor de meeste omwonenden is de bushalte dichterbij dan de spoorlijn. Zo'n station voegt dan weinig toe.
Idem Den Bosch Maaspoort. Het meeste vervoer is richting Utrecht. Voor Maaspoorters is het sneller om per fiets of stadsbus naar Ht te gaan, en daar 6x/uur de snelle IC te nemen, dan 2x/uur een veel trager boemeltje dat er bijna 2x zo lang over doet.
Hoorn Grote Waal lijkt mij kansloos. Een te kleine wijk, vlakbij station Hoorn, en bovendien met een prima busverbinding met zowel Hoorn als Amsterdam.
Zelf zou ik dan eerder denken aan:
* Nijkerk Corlaar
* Harderwijk-oost (met keerspoor voor de spitspendel)
* Hazerswoude
* Bathmen
* Staphorst
* Udenhout
* Berkel-Enschot
* Nuenen Eeneind
* Maasbracht-Linne
Ja, dit zijn over het algemeen geen wereldsteden :D . Maar wel middelgrote dorpen, die voor werk / school / voorzieningen relatief sterk zijn aangewezen op de nabijgelegen steden. Vergelijk het met Twello, dat ook al snel een redelijk succesvol station is geworden.
A'dam Westerpark lijkt mij minder nodig. Een extra station maakt de sprinters langzamer, en voor de meeste omwonenden is de bushalte dichterbij dan de spoorlijn. Zo'n station voegt dan weinig toe.
Idem Den Bosch Maaspoort. Het meeste vervoer is richting Utrecht. Voor Maaspoorters is het sneller om per fiets of stadsbus naar Ht te gaan, en daar 6x/uur de snelle IC te nemen, dan 2x/uur een veel trager boemeltje dat er bijna 2x zo lang over doet.
Hoorn Grote Waal lijkt mij kansloos. Een te kleine wijk, vlakbij station Hoorn, en bovendien met een prima busverbinding met zowel Hoorn als Amsterdam.
Zelf zou ik dan eerder denken aan:
* Nijkerk Corlaar
* Harderwijk-oost (met keerspoor voor de spitspendel)
* Hazerswoude
* Bathmen
* Staphorst
* Udenhout
* Berkel-Enschot
* Nuenen Eeneind
* Maasbracht-Linne
Ja, dit zijn over het algemeen geen wereldsteden :D . Maar wel middelgrote dorpen, die voor werk / school / voorzieningen relatief sterk zijn aangewezen op de nabijgelegen steden. Vergelijk het met Twello, dat ook al snel een redelijk succesvol station is geworden.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
ik zou zeggen dat de grootste reizigersvraag zonder treinverbinding op deze plekken zit:
Utrecht de Uithof (of science park de uithof als je dat leuker vind)
Eindhoven Airport
Lelystad Airport (als er daadwerkelijk wat gaat vliegen tenminste)
Hoe je deze stations op een logische manier aansluit op de rest van het net is dan weer een andere :')
Overigen lijkt de heractivering van de lijn Apeldoorn - Dieren (Arnhem) voor boemeltjes me wel wat, maar of dat nou veel reizigers trekt...
Utrecht de Uithof (of science park de uithof als je dat leuker vind)
Eindhoven Airport
Lelystad Airport (als er daadwerkelijk wat gaat vliegen tenminste)
Hoe je deze stations op een logische manier aansluit op de rest van het net is dan weer een andere :')
Overigen lijkt de heractivering van de lijn Apeldoorn - Dieren (Arnhem) voor boemeltjes me wel wat, maar of dat nou veel reizigers trekt...
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Station Budel-Dorplein
Station Baexem
Station Haelen
Station Baexem
Station Haelen
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Station Berkel-Enschot heeft pas potentie zodra het nabijgelegen nieuwbouwproject Koningsoord volledig afgebouwd is. Een concreter plan komt zeer zeker pas in het volgende decennium, jaren nadat het laatste deelgebied van dat project van mij en mijn studiegenoten van advies is voorzien, maar Heijmans houdt er al wel rekening mee in de planning van het project. Een voordeel is dan wel dat het station naast het nieuwe dorpscentrum ligt. De voorziene locatie is door het vele bouwverkeer momenteel slecht bereikbaar.
Voor wat betreft Udenhout: Van dat dorp moet minimaal 20-25% de trein gaan gebruiken om aan de door de TS gestelde voorwaarde te doen om het station haalbaar te maken. Dat gaat zeker de eerste jaren van het station bij lange na niet gehaald worden. Stadsbus 9 voldoet met zijn halfuursdienst prima aan de vraag naar OV. De verbinding met 'Es Hèrtogenbosch' is wel matig. Daar valt door middel van een mogelijk station een behoorlijke winst te behalen.
Voor wat betreft Udenhout: Van dat dorp moet minimaal 20-25% de trein gaan gebruiken om aan de door de TS gestelde voorwaarde te doen om het station haalbaar te maken. Dat gaat zeker de eerste jaren van het station bij lange na niet gehaald worden. Stadsbus 9 voldoet met zijn halfuursdienst prima aan de vraag naar OV. De verbinding met 'Es Hèrtogenbosch' is wel matig. Daar valt door middel van een mogelijk station een behoorlijke winst te behalen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Delft Noord/Rijswijk Zuid.
Tussen de gistfabriek/DSM en de A4 is een grote woonwijk uit de grond gestampt, weinig OV verbindingen (de tram loopt er langs en de bus gaat traag en naar leyenburg). Er wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd voor de vier sporen, dus kan een mooie winwin zijn, in het verlengde van het Laan van het Haantje.
Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.0222407,4.3386635,16.75z
Er waren ook ooit plannen hier voor, maar die staan wel al lang in de ijskast.
Denk dat een Leiden Noord (voor de splitsing Oude LIjn/Schiphollijn) ook nog een kandidaat is, thv Warmond. Heb je mogelijk wel een dubbele vork nodig om de IC/S te splitsen op individuele sporen om kruisingen te voorkomen.
Tussen de gistfabriek/DSM en de A4 is een grote woonwijk uit de grond gestampt, weinig OV verbindingen (de tram loopt er langs en de bus gaat traag en naar leyenburg). Er wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd voor de vier sporen, dus kan een mooie winwin zijn, in het verlengde van het Laan van het Haantje.
Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.0222407,4.3386635,16.75z
Er waren ook ooit plannen hier voor, maar die staan wel al lang in de ijskast.
Denk dat een Leiden Noord (voor de splitsing Oude LIjn/Schiphollijn) ook nog een kandidaat is, thv Warmond. Heb je mogelijk wel een dubbele vork nodig om de IC/S te splitsen op individuele sporen om kruisingen te voorkomen.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Overigens niets mis met Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel, de reizigersaantallen zitten merkbaar in de lift. Op 1 jaar tijd is het aantal treinreizigers op de stations in Boskoop en Waddinxveen met 20% gegroeid gedurende 2018, een trend die ook dit jaar door lijkt te zetten. 8716 met 1 stel rijden leidt tegenwoordig tot volle gangpaden.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Station Waddinxveen Noord heeft wel wat geleden onder de opening van Boskoop Snijdelwijk. Een flinke groep mensen uit de Snijdelwijk-Zuid fietst nu niet meer door de Gouwebos naar Waddinxveen maar stapt voor de deur op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
In de toelichting op het Bestemmingsplan Koningsoord 2017 wordt in paragraaf 4.8.4 gesproken over een ruimtereservering voor een station iets ten zuidwesten van de Raadhuisstraat, naast de rotonde in de volgende afbeelding:PHS schreef:Ik geloof dat de meeste plannen uitgaan van een station dat zowel Berkel-Enschot als Udenhout kan bedienen. De voorkeurslocatie van het station zou dan aan de kruising met de Udenhoutseweg liggen, dus prima bereikbaar met de fiets en de auto.ArrivaBas schreef:Station Berkel-Enschot heeft pas potentie zodra het nabijgelegen nieuwbouwproject Koningsoord volledig afgebouwd is. [...]
Voor wat betreft Udenhout: Van dat dorp moet minimaal 20-25% de trein gaan gebruiken om aan de door de TS gestelde voorwaarde te doen om het station haalbaar te maken. Dat gaat zeker de eerste jaren van het station bij lange na niet gehaald worden.
Bron: Buro DB
Extra noot: Het gebouw dat het meest omringd is door groen is het oude trappistinnenklooster, wat nu het cultureel centrum huisvest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Die eerste drie lijken me wel wat, Negrublam is meer iets voor een metro — net als Berghem Piekenhof eigenlijk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
En Schiedam Kethel. Samen met een verlenging van tram 21 naar het station en een nieuwe tramlijn 22 van Kethel naar Holy (1x/20 minuten overdag).MLouter schreef:Delft Noord/Rijswijk Zuid.
Tussen de gistfabriek/DSM en de A4 is een grote woonwijk uit de grond gestampt, weinig OV verbindingen (de tram loopt er langs en de bus gaat traag en naar leyenburg). Er wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd voor de vier sporen, dus kan een mooie winwin zijn, in het verlengde van het Laan van het Haantje.
Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.0222407,4.3386635,16.75z
Er waren ook ooit plannen hier voor, maar die staan wel al lang in de ijskast.
En Rotterdam Spangen.
ProRail wil tenslotte voor 1 miljard euro 5x/uur een sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht rijden en dan moeten wat extra stations ook kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Zo snel mogelijk een station betekent dat met de bestaande infrastructuur het station gerealiseerd kan worden, de dienstregeling ongeveer behouden blijft er geen concurrerende plannen zijn (zoals de doortrekking van metrolijnen) en het station naar verwachting ruim boven de 1500 reizigers zal gaan opleveren waarvan een groot gedeelte nieuwe aanwinst en geen verschuiving van stations in de onmiddellijke nabijheid.sumazuyq schreef:De maximumsnelheid gaat omlaag, dus er mag weer gebouwd worden. Des te meer reden om nu eindelijk écht nuttige stations aan te leggen! Geen Waddinxveen Triangels, Boskoop Snijdelwijks en Boven Hardinxvelden, maar stations die minstens 1500/2000 reizigers trekken. Waar moet volgens jullie zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik nomineer in ieder geval Den Bosch Maaspoort, Amsterdam Westerpark, Hoorn Grote Waal en Hoogkerk.
Ik kom dan zelf uit op Staphorst en Berkel-Enschot. En omdat Zwolle-Zuid lastig inpasbaar is op de lijn Zwolle-Deventer kun je wat mij betreft ook denken aan station Zwolle-Marslanden (op de lijn richting Almelo).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Terechte opmerkingen allemaal op mijn suggesties. Zelf denk ik dat een zevende station in Almere, hoe gek het ook is, niet zou misstaan. Gezien de aantallen die de andere stations halen (+-4000 reizigers) moet een station ter hoogte van de N702 bij de Literatuurwijk zeker mogelijk zijn. En misschien zelfs bij Almere Duin, maar dat is wellicht een beetje wishful thinking.
Staphorst is een overduidelijke suggestie, dorp ligt letterlijk tegen de spoorlijn aan.
Misschien nog een station bij Sint-Pancras? Toch aardig wat bebouwing rond die plek rondom de spoorlijn.
Staphorst is een overduidelijke suggestie, dorp ligt letterlijk tegen de spoorlijn aan.
Misschien nog een station bij Sint-Pancras? Toch aardig wat bebouwing rond die plek rondom de spoorlijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Dat wel, maar de intercity tussen Alkmaar en Den Helder is nu al een crime qua tempo, met nog een extra station wordt het helemaal drama.sumazuyq schreef:
Misschien nog een station bij Sint-Pancras? Toch aardig wat bebouwing rond die plek rondom de spoorlijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
dan moet je er wel hogesnelheidstreinen naar het buitenland laten stoppen :X
Bij twijfel altijd klagen
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Al zo vaak onderzoek naar gedaan met dezelfde conclusie: niet rendabel.Mdk schreef:Overigen lijkt de heractivering van de lijn Apeldoorn - Dieren (Arnhem) voor boemeltjes me wel wat, maar of dat nou veel reizigers trekt...
Goh.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Er is daar inderdaad absoluut niet genoeg reizigersaanbod om een stoptrein vol te krijgen. Een IC tussen Apeldoorn en Arnhem zou ik veel beter mogelijk achten qua reizigersvraag, maar daar is het huidige traject absoluut ongeschikt voor. Daar zou je een nieuwe spoorlijn voor moeten hebben die bij Ugchelen aftakt en via de a50 naar het zuiden loopt, maar waar je die in Arnhem kwijt zou moeten en hoe je de bouw door de Veluwe gaat realiseren...
Effin, het blijft leuk om er een beetje over te fantaseren, maar ik zie het niet gauw realiteit worden.
Effin, het blijft leuk om er een beetje over te fantaseren, maar ik zie het niet gauw realiteit worden.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Tussen Apeldoorn en Amersfoort is Stroe natuurlijk een kandidaat.
Haalt meteen verkeer van de A1.
Haalt meteen verkeer van de A1.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Met of zonder zondagsbediening? (A)sumazuyq schreef: Staphorst is een overduidelijke suggestie, dorp ligt letterlijk tegen de spoorlijn aan.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Wat me zo snel even te binnen schiet:
Amersfoort Liendert of Amersfoort Rustenburg (alleen voor de Valleilijn)
Berghem
Barneveld Noord (aan hoofdspoor)
Berkel-Enschot
Eefde (aan spoorlijn Zutphen-Hengelo)
Eindhoven Acht
Geffen
Heerenveen Zuid (het huidige 'IJsstadion' in reguliere dienst nemen)
Helvoirt
's-Hertogenbosch Maaspoort
Linne
De Lutte
Muiderberg
Nijkerk Corlaer
Roosendaal Tolberg
Schiedam Kethel
Staphorst
Valburg
Vught West (aan de lijn naar Tilburg)
Amersfoort Liendert of Amersfoort Rustenburg (alleen voor de Valleilijn)
Berghem
Barneveld Noord (aan hoofdspoor)
Berkel-Enschot
Eefde (aan spoorlijn Zutphen-Hengelo)
Eindhoven Acht
Geffen
Heerenveen Zuid (het huidige 'IJsstadion' in reguliere dienst nemen)
Helvoirt
's-Hertogenbosch Maaspoort
Linne
De Lutte
Muiderberg
Nijkerk Corlaer
Roosendaal Tolberg
Schiedam Kethel
Staphorst
Valburg
Vught West (aan de lijn naar Tilburg)
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Dan wil je er 1x per uur gaan stoppen op Marslanden? 2x/u gaat niet lukken doordat er op Zwolle 1x met IC moet worden gekruist. Er moet eerst een tweede spoor bijkomen voor station Marslanden geopend kan worden.Vinny schreef:En omdat Zwolle-Zuid lastig inpasbaar is op de lijn Zwolle-Deventer kun je wat mij betreft ook denken aan station Zwolle-Marslanden (op de lijn richting Almelo).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten