Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door cassie127 »

Ja, die reizigers krijgen dan een langere reistijd en het advies om dan maar met lijn 8 mee te gaan die in Zwolle Zuid verder gaat als lijn 6. Overigens vertrok lijn 6 in de oude dienstregeling nog om .13 en .43 en zat toen vaak ook al enkele minuten voor vertrek vol
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

JordiBrabant schreef:
lijntaxi schreef: In dat geval wil ik station Culemborg meer richting het centrum van Culemborg verplaatsen ter hoogte van de Vianensestraat vlakbij de Jumbo.
Ik vraag me af welk probleem opgelost word en of het ook echt een probleem is. Het probleem is volgens jou dat station Culemborg ligt ver van het centrum af ligt, het stadhuis ligt immers op 1,5km van het station. Ik vermoed echter dat het voor de meeste gebruikers, bewoners van de wijken aan beide kanten van het spoor, de locatie geen probleem is omdat de huidige locatie binnen 10 minuten te befietsen is vanuit vrijwel de gehele kom. Voor bezoekers zonder fiets is het centrum inderdaad niet zo dichtbij, maar zeker niet onoverkomelijk. Dus om daar voor veel geld een nieuw station voor te bouwen, lijkt mij wat overdreven.
Als het enkel om een nieuw station zou gaan, dan zou dat zonde zijn van een berg geld. Maar het spoor bij dat station moet horizontaal liggen, wat betekend dat er in de brughelling een vlak stuk van zo'n vijfhonderd meter lengte moet worden aangelegd met daar voor en na twee horizontale bogen, en dat het hellingstalud aan de zuidkant van het nieuwe station moet worden opgehoogd over een lengte van een meter of zevenhonderd.

Dus anderhalve kilometer spoor verwijderen, een hoop grond verplaatsen en laten zetten en daarna het spoor weer terugleggen — allemaal op een plek waar nu al niet overmatig veel capaciteit op het spoor is. Al met al dus niet zonde van een berg, maar van een middelgroot skigebied aan geld.

De enige kans (die ik niet erg hoog inschat) om dat station verplaatst te krijgen zou een tweede spoorbrug kunnen zijn, ten behoeve van een viersporig baanvak. Maar het is uiteraard niet helemaal voor niks dat die brug er nog niet ligt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

Klinkt heel ingewikkeld, als dat echt nodig is zou ik het ook niet doen. Maar moest dat ook echt allemaal gebeuren voor die andere stations die aan de helling van een hoge brug liggen, zoals Zaltbommel, Nijmegen-Lent, Westervoort, enzovoort?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Over Zaltbommel kan ik weinig zeggen, maar zowel Westervoort als Nijmegen-Lent hebben voorgangers uit de tijd van de aanleg van de eerste brughellingen, dus zal het probleem daar niet gespeeld hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

Dan vraag ik me af, ligt het spoor bij die stations dan daadwerkelijk volledig horizontaal, is de helling op de beoogde nieuwe locatie van Culemborg zodanig dat je daar geen perrons kan aanleggen? Wie zegt dat perrons aan volledig vlak spoor moeten liggen?
Is er eigenlijk wel echt een probleem?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Om met je laatste vraag te beginnen: nee, natuurlijk niet. Station Culemborg ligt 1,5 kilometer van het centrum, dus verplaatsen is onzin.

Maar omdat je dat waarschijnlijk niet bedoelt: uiteraard kunnen treinen op hellingen stoppen, maar dat heeft allerlei nadelen. Zo is het nogal onhandig dat een halterende trein zodra de remmen gelost worden in beweging komt, en voor de reizigers niet alleen vervelend maar ook niet ongevaarlijk dat hun rolkoffers en kinderwagens er vandoor kunnen gaan.

Er zijn ongetwijfeld voorbeelden te bedenken (mij schiet overigens alleen station Wilhelminaplein van de Rotterdamse metro in gedachten) maar het heeft zeker niet de voorkeur. En gezien de urgentie van het probleem zou ik het daar als spoorbeheerder bij laten, zeker als er geen andere grote verbouwingen aan de orde zijn.

Oh, en reken er maar op dat Lent en Westervoort vlak liggen. Wat je met SNG kan wil je echt niet met een stoomlocomotief proberen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Is een goedkopere oplossing zoals tram 15 naar het huidige metrostation in Nootdorp doortrekken niet voldoende :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Gekko123 »

Of, zoals al gepland als ik het vervoersplan van EBS moet geloven, het doortrekken van bus 60 van Nootdorp Centrum via Ypenburg naar metrostation Nootdorp.

Verder kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je vanaf het huidige station Ypenburg met een kwartiertje lopen bij metrostation Leidschenveen bent. En daartussen rijden zowel bus 30 als tram 19 voor de wat minder fitte mensen onder ons.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef:Klinkt heel ingewikkeld, als dat echt nodig is zou ik het ook niet doen. Maar moest dat ook echt allemaal gebeuren voor die andere stations die aan de helling van een hoge brug liggen, zoals Zaltbommel, Nijmegen-Lent, Westervoort, enzovoort?
Nijmegen Lent ligt gewoon vlak.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

...maar eerlijk is eerlijk: wel op een andere plek dan het oude station. In zekere zin geldt dat ook voor Westervoort, maar dat ligt dan weer wel op de plek van het tweede station Westervoort dat uit 1933 stamt. Dus daar zal allicht nog weleens een stoomlocje gepasseerd zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

PHS schreef:Mijn opmerking was meer gericht op het bieden van een overstap van metro E op de sprinters, zodat de as Leidschendam - Nootdorp - Pijnacker - Nootdorp een betere of extra verbinding krijgt richting Zoetermeer, Gouda en Utrecht. Nu gaan veel reisadviezen die kant uit met een overstap op de tram/bus of via Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal. Door de overstap op Nootdorp aan te bieden, ontlast je tevens de druk op die laatste twee stations.
Zo'n kruisingsstation aan de A12 ligt op een punt waar (binnen 1 km) te weinig mensen wonen. De huidige stations Ypenburg (NS) en Nootdorp (RR) liggen veel centraler t.o.v. de woonkernen. Die kunnen niet zomaar worden vervangen door een halte in the middle of nowhere waar toevallig een paar lijntjes elkaar kruisen.

Als je Lansingerland beter wilt aansluiten op de trein, kun je misschien wel beter een schakel toevoegen die ook echt iets toevoegt: metro A vanaf Ommoord doortrekken naar RR-halte Rodenrijs. Daarmee bied je meteen Alexander - Den Haag rechtstreeks. Maar dat is een ander verhaal...
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ykc »

Roeland schreef:
PHS schreef:
Als je Lansingerland beter wilt aansluiten op de trein, kun je misschien wel beter een schakel toevoegen die ook echt iets toevoegt: metro A vanaf Ommoord doortrekken naar RR-halte Rodenrijs. Daarmee bied je meteen Alexander - Den Haag rechtstreeks. Maar dat is een ander verhaal...
Ik zou metrolijn D doortrekken naar station Langsingerland-Zoetermeer (en eventueel door naar Zoetermeer Centrum). Zijn hier al plannen voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Zoetermeer-Lansingerland is in ieder geval zo ontworpen dat de trambaan vanaf het bovendek doorgetrokken kan worden. Zo lijken heel veel onderdelen van het station nu redelijk overbodig dubbel uitgevoerd (zo zijn er bijvoorbeeld twee liften van het busstation zuid naar het treinperron en het bovendek), maar als het westelijke deel van het bovendek wordt omgebouwd tot een eilandperron voor een doorgetrokken lightrail-verbinding kan dat daardoor met een relatief kleine ingreep worden uitgevoerd zonder gelijkvloerse oversteek voor voetgangers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Zover ik weet zijn er nog geen concrete plannen voor het doortrekken van metro D naar Zoetermeer.
Mijn voorkeurstracé zou dan zijn:
Metro D buigt, ten noorden van Pijnacker, rechtsaf (ongeveer parallel aan het Balijpad), en kruist de A12 ter hoogte van de Balijbrug (eventueel kan ten noorden van de Balijbrug ook een nieuwe metrohalte komen). Vervolgens rijdt metro D parallel aan de A12 (noordelijk) tot RR-halte Driemanspolder, en gaat vervolgens via de RR (het bestaande tracé langs halte Dorp) naar eindpunt Zoetermeer CW.
Voor tram 3 wordt Driemanspolder het eindpunt (i.p.v. Centrum West).
Hiermee bied je Zoetermeer Centrum een rechtstreekse metroverbinding met Rotterdam, en je geeft Pijnacker een goede aansluiting op de Goudse lijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Als je vanaf Meijersplein/Airport de metro doortrekt via Bergschenhoek/Berkel (langs de HSL) naar Zoetermeer en daar vastmaakt aan RR4, dan kun je zelfs een groter deel van Zoetermeer direct met Rotterdam verbinden. Eventueel kun je nog een zwieper naar Bleiswijk maken om die plaats ook nog mee te nemen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Klinkt goed. Maar dan moet RR4 wel een metrolijn worden, en kan die niet meer door het Haagse Centrum worden doorgekoppeld. Dat lijkt me daarbij wel een complicatie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door dennistd »

De Lutte moet zo snel mogelijk een station krijgen omdat de buurtbus niet meer rijdt door de Coronaperikelen (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Was dat sowieso al niet een plan voor de iets langere termijn? Of was dat alweer afgeschoten?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door dennistd »

Ik geloof niet dat het in de planning staat. Zijn wel vaker ideeën geweest, maar verder dan een tijdelijke halte bij de opening van de A1 zijn ze nooit gekomen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

In dit topic is regelmatig Loenersloot langsgekomen, als overstapstation vanuit Mijdrecht / Vinkeveen.
Ik zat te denken: is het dan niet beter om de oude spoorlijn tussen Loenen en Mijdrecht te reactiveren, en dan de huidige sprinter Utrecht - Breukelen door te laten rijden naar Mijdrecht? Dan zou je nieuwe stations krijgen in Vinkeveen en in Mijdrecht (vlakbij de huidige rotonde Rondweg / Bozenhoven).
Tussen Loenen en Mijdrecht volstaat enkelspoor, met ieder halfuur een sprinter.
Qua infrastructuur wordt vooral het viaduct over de A2 een dure grap.
Als aantakking op de spoorlijn Utrecht - Amsterdam dacht ik aan het volgende: het Mijdrecht-lijntje takt gelijkvloers aan op de middensporen van de bestaande spoorlijn. De IC's Amsterdam - Utrecht gaan met een fly-over over de aftakking heen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Er zijn half-concrete ideeën om de sneltram vanuit Uithoorn door te trekken via Mijdrecht naar een nieuw station Loenersloot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

In dit document wordt station Loenersloot ook genoemd:
https://utrecht.maps.arcgis.com/apps/Ca ... 43f3ab96cc

Opmerkelijk vind ik dat ze de busbaan tussen Mijdrecht en Uithoorn willen inkorten.
Er zijn half-concrete ideeën om de sneltram vanuit Uithoorn door te trekken via Mijdrecht naar een nieuw station Loenersloot.
Op zich is het dan geen gek idee om van de sneltram een soort regionale verbinding te maken. Ik zou hem alleen niet doortrekken naar Loenersloot maar naar Breukelen of zelfs Utrecht. De laatste bestemmingen generen wat meer vervoerswaarde. In Loenersloot woont vrijwel niemand, en is de enige functie dat je kan overstappen op een trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten