Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Zodat je net zoals in het Rhein-Ruhrgebiet een soort doorgaand (Snel-)tramnet krijgt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Vinny schreef:Ik zou hem alleen niet doortrekken naar Loenersloot maar naar Breukelen of zelfs Utrecht. De laatste bestemmingen generen wat meer vervoerswaarde. In Loenersloot woont vrijwel niemand, en is de enige functie dat je kan overstappen op een trein.
Dan denk ik dat het goedkoper en effectiever is, om een treinverbinding (van een sprinter die nu toch al tot Breukelen rijdt) af te laten takken naar Mijdrecht, dan om parallel aan een 4-sporige spoorlijn ook nog eens een tramlijn aan te leggen.
Misschien nog beter was geweest, als ze dit 15 jaar geleden hadden bedacht, en dan Utrecht - Breukelen hadden aangelegd als 2x IC-spoor (zonder haltes) en 2x tramlijn (met een paar haltes extra).

Overigens lijkt het in Nederland in de praktijk vrijwel onmogelijk te zijn, om een tramlijn over een provinciegrens aan te leggen :oops:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Voor de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen had een tweede leven als voorstedelijk railnetwerk wel voor de hand gelegen, maar ze zijn nogal goed in het opruimen van verouderde infrastructuur in Nederland. Ik denk zelf dat een exploitatie als doorgaande tramverbinding nog wel eens lastig kan uitpakken. Overigens is dat ook wel de reden geweest om vol in te zetten op de bus: rondom Uithoorn is wel een aardig busbanennetwerk ontstaan.

Ik vind overigens wel dat een regionale tram het beste tot zijn recht komt als het voertuig ook gewoon zowel het centrum van Utrecht als van Amsterdam kan binnendringen, maar dat willen de vervoerders en de opdrachtgevers zo min mogelijk laten gebeuren. En je hebt ook wel te maken met het levende idee dat de groene gebieden tussen Amsterdam en Utrecht zoveel mogelijk groen moeten blijven en dat er niet hele grote nieuwbouwwijken meer gebouwd moeten gaan worden. Dat is voor een eventuele tramlijn eigenlijk wel noodzakelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Don
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 mei 2019, 13:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Don »

JordiBrabant schreef:Udenhout en/ of Berkel Enschot, Nuland-Geffen, Berghem.
Berghem!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Komen we toch weer op Berghem Piekenhoef uit :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door teun »

Waarom eigenlijk toch steeds die toevoeging? Berghem zelf is toch de logischere naam.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O_ :')
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Rikkel »

Het idee van een station in Eefde lijkt mij wel wat. 3 spoorlijnen door je dorp, maar geen station.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Zo'n station zie ik wel zitten, maar het geeft alleen wel inpasbaarheidsproblemen in de huidige dienstregeling.

Op de lijn Zutphen-Winterswijk (die overigens niet door het dorp komt, maar enkele honderden meters erbuiten) is het niet inpasbaar i.v.m. het enkelspoor en de knoop in Zutphen.

Op de lijn Zutphen-Hengelo is het momenteel ook niet inpasbaar i.v.m. enkelspoor. Het zou wellicht wel inpasbaar kunnen worden als het passeerspoor bij Laren-Almen verlengd wordt zodat kruisen op volle snelheid mogelijk wordt.

Op de lijn Zutphen-Deventer is het inpasbaarheidsprobleem vooral dat je binnen de huidige dienstregeling de sprinter niet kan doortrekken naar Deventer. De sprinter komt om .24/.54 aan in Zutphen, maar voor zo'n doortrekking kan je alleen op spoor 3 terecht (1b en 2b zijn immers geblokkeerd door de kerende treinen uit resp. Winterswijk en Oldenzaal die beiden om .23/.53 aankomen), maar spoor 3 is ook al niet beschikbaar, omdat om .26/.56 de IC uit Zwolle al moet binnenkomen.

Als Gelderland echter zijn plannen voor een doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn doorzetten, dan wordt het wel mogelijk in Zutphen. De trein uit Winterswijk rijdt dan vlak na aankomst direct door naar Apeldoorn, waardoor spoor 1b dan niet meer geblokkeerd zou zijn. Dan zou de sprinter nadat de trein uit Winterswijk binnengekomen is dus via spoor 1b kunnen vertrekken naar Deventer. Vertrektijd zou dan bijv. .25/.55 kunnen zijn. Dan zit je nog 9 minuten voor de IC en zou je dus makkelijk 2 extra stations nog kunnen aandoen tot Deventer.

Dat tweede station kan dan bij Deventer-Zuid kunnen komen. Deze zou dan ter hoogte van bushalte Hondsroos kunnen komen. Vanaf die bushalte kan er dan een loop/fietstunneltje (of brug) onder de N348 kunnen komen naar de perrons en door naar industrieterrein Kloosterlanden.

Echter, dan kom je weer bij het 2e probleem uit: station Deventer. Want dan moet je in de knoop rond .15/.45 de kerende IC uit Amersfoort, de IC's Zwolle<->Roosendaal (beide richtingen) en deze kerende sprinter afhandelen. Dat zou alleen kunnen als je de IC Zwolle<->Roosendaal kort genoeg maakt voor één perronsectie. Dan mag die IC echter niet meer langer zijn dan 200 meter (nuttige perronlengte van 3a is maar 202 meter). Dan zou je dus alleen nog maar met losse VIRM- en/of DDZ-treinstellen kunnen rijden (de ICM kan niet genoeg capaciteit bieden). Andere optie is om een perron langs spoor 5a te bouwen waar die sprinter kan keren.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JothamvW »

Zit je daarnaast niet ook met het feit dat je dan om :05/:35 aankomt op spoor 3 als net de IC naar Zwolle is geweest? Of gaat die dan ook spoor 1/2a gebruiken?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Dat zou een optie kunnen zijn, dat neemt ook meteen het probleem weg met de krappe opvolging op spoor 3 tussen de IC's in beide richtingen. Nadeel is echter alleen wel dat de trappen op spoor 1 wellicht wat krap zijn.

Andere optie zou natuurlijk kunnen zijn om de sprinter licht scheef in te leggen, waardoor hij al om .03/.33 binnen zou komen in Zutphen en dus nog voor de IC langs kruist.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JothamvW »

Hmm...

Ja, volgens mij kan je de stop in Arnhem inkorten zodra Va ongelijkvloers is (bijv. vertrek :23/:53), en dan kan je om :21 theoretisch aankomen in Zutphen.

Probleem is dan alleen dat je in de knel komt met de trein uit Apeldoorn, waarvan ik niet weet hoe je dat op kan lossen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

De trein uit Apeldoorn komt nu juist gelijk aan (.25/.55) met de sprinter uit Arnhem (.24/.54) en dat wordt opgelost door de trein uit Apeldoorn linkerspoor binnen te laten rijden (en bij vertrek rijdt de sprinter linkerspoor). Eigenlijk hetzelfde systeem als met de binnenkomst/vertrek van de treinen uit/naar Oldenzaal en Winterswijk gebeurd. Daarnaast: in een situatie waarbij er een doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn is (anders is doorrijden naar Deventer voor de sprinter geen mogelijkheid) komt de trein uit Apeldoorn pas rond .05/.35 aan.

Maar om .21/.51 aankomen is vrij nutteloos, aangezien de sprinter dan alleen maar langer moet wachten in Zutphen. Direct doorrijden kan immers niet, omdat beide sporen ten noorden van Zutphen dan al bezet zijn voor de binnenkomende treinen uit Oldenzaal en Winterswijk (beiden om .23/.53 binnenkomend). Spoor 1b doortrekken tot de aansluiting van/naar Winterswijk (zodat er theoretisch 3 treinen tegelijk aan de noordzijde kunnen rijden) heeft daarbij ook geen zin, want de sprinter (die dan via spoor 3 afgehandeld moet worden) zou dan tot Twentekanaal aansluiting linkerspoor moeten rijden, maar voordat hij daar alweer naar het rechterspoor kan ben je dan al makkelijk 2 minuten verder (en is het met 1 minuut wachttijd in Zutphen dan al .24/.54) en kom je alweer in conflict met de binnenkomende IC uit Zwolle (die ook rond diezelfde tijd langs die aansluiting moet komen).

P.S.: volgens mij kan die sprinter allang 2-3 minuten eerder ingelegd worden op Arnhem-Zutphen. Het overkruisconflict bij Velperbroek had deze sprinter met de trein uit Winterswijk, maar die is door het nieuw opgeleverde dubbelspoor op Zevenaar-Didam ook 2 minuten versneld. Deze twee treinen kruisen elkaar nu niet meer bij station Velperpoort, maar bij Arnhem Centraal (binnenkomsttijd is nu gelijk aan vertrek van de sprinter naar Zutphen).
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Rikkel »

SuperGhost schreef:Zo'n station zie ik wel zitten, maar het geeft alleen wel inpasbaarheidsproblemen in de huidige dienstregeling.

Op de lijn Zutphen-Winterswijk (die overigens niet door het dorp komt, maar enkele honderden meters erbuiten) is het niet inpasbaar i.v.m. het enkelspoor en de knoop in Zutphen.

Op de lijn Zutphen-Hengelo is het momenteel ook niet inpasbaar i.v.m. enkelspoor. Het zou wellicht wel inpasbaar kunnen worden als het passeerspoor bij Laren-Almen verlengd wordt zodat kruisen op volle snelheid mogelijk wordt.

Op de lijn Zutphen-Deventer is het inpasbaarheidsprobleem vooral dat je binnen de huidige dienstregeling de sprinter niet kan doortrekken naar Deventer. De sprinter komt om .24/.54 aan in Zutphen, maar voor zo'n doortrekking kan je alleen op spoor 3 terecht (1b en 2b zijn immers geblokkeerd door de kerende treinen uit resp. Winterswijk en Oldenzaal die beiden om .23/.53 aankomen), maar spoor 3 is ook al niet beschikbaar, omdat om .26/.56 de IC uit Zwolle al moet binnenkomen.

Als Gelderland echter zijn plannen voor een doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn doorzetten, dan wordt het wel mogelijk in Zutphen. De trein uit Winterswijk rijdt dan vlak na aankomst direct door naar Apeldoorn, waardoor spoor 1b dan niet meer geblokkeerd zou zijn. Dan zou de sprinter nadat de trein uit Winterswijk binnengekomen is dus via spoor 1b kunnen vertrekken naar Deventer. Vertrektijd zou dan bijv. .25/.55 kunnen zijn. Dan zit je nog 9 minuten voor de IC en zou je dus makkelijk 2 extra stations nog kunnen aandoen tot Deventer.

Dat tweede station kan dan bij Deventer-Zuid kunnen komen. Deze zou dan ter hoogte van bushalte Hondsroos kunnen komen. Vanaf die bushalte kan er dan een loop/fietstunneltje (of brug) onder de N348 kunnen komen naar de perrons en door naar industrieterrein Kloosterlanden.

Echter, dan kom je weer bij het 2e probleem uit: station Deventer. Want dan moet je in de knoop rond .15/.45 de kerende IC uit Amersfoort, de IC's Zwolle<->Roosendaal (beide richtingen) en deze kerende sprinter afhandelen. Dat zou alleen kunnen als je de IC Zwolle<->Roosendaal kort genoeg maakt voor één perronsectie. Dan mag die IC echter niet meer langer zijn dan 200 meter (nuttige perronlengte van 3a is maar 202 meter). Dan zou je dus alleen nog maar met losse VIRM- en/of DDZ-treinstellen kunnen rijden (de ICM kan niet genoeg capaciteit bieden). Andere optie is om een perron langs spoor 5a te bouwen waar die sprinter kan keren.
Dan zouden ze de sprinter ook in Olst en Wijhe kunnen laten stoppen, zodat de IC sneller gaat. Maarja, ik denk dat Hengelo-Zutphen een reëelere optie is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Zou kunnen, maar dan moet je wel investeren in die lijn. Een station in Eefde aan die lijn past volgens mij alleen als:
1) Het passeerspoor Laren-Almen verlengd wordt zodat passeren op volle snelheid mogelijk wordt
2) Spoor 1b in Zutphen verlengd wordt tot de aansluiting van/naar Winterswijk, zodat je 3 treinen tegelijk uit/naar het noorden kunt binnen nemen bij Zutphen (dat is dan immers nodig). De overstap vanuit Hengelo op de IC naar Arnhem wordt dan wel erg krap met 2-3 minuten (weliswaar cross-platform, maar wel met het omchecken er nog bij)

Mogelijk zijn beiden zelfs nodig om het haalbaar te maken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Het is lastig dat de kering in Oldenzaal al zeer kort is, anders had je wellicht de stoptrein eerder uit Oldenzaal kunnen vertrekken zonder dat je er lang moet keren. Al zou je wel met één extra omloop door kunnen rijden naar Bad Bentheim.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Hengelo-Zutphen is enkelspoor, dus je zit vast aan de kruisingen op station Goor en passeerspoor Laren-Almen. Eerder uit Oldenzaal vertrekken zou dan alleen maar een langere wachttijd in Hengelo opleveren (en je mist dan vanuit Oldenzaal de knoop met de overstappen naar Almelo-Zwolle en Enschede)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Vergis je niet, er zitten flink wat stukken dubbelspoor. Als je 2 minuten later uit Zutphen vertrekt zou aankomst in Eefde om .14/.44 zijn en je hebt daar dubbelspoor. Als je dan ook stopt in Laren-Almen dan kom je precies op het goede moment in Lochem aan. Lochem - Delden is 14 minuten inclusief stop op Goor, dus ook dat lijkt mij geen probleem. Ja je mist dan de aansluiting in Hengelo met de stoptreinen Zwolle - Enschede, maar je krijgt ermee de aansluiting met de intercity's voor terug. De stoptrein uit Zutphen is dan gelijktijdig met de intercity's uit Enschede in Hengelo. Als je de sprinters uit Apeldoorn in gewoon weer doordeweeks overdag doortrekt naar Enschede met een minuutje extra wachttijd dan heb je die aansluiting ook in de daluren. Er zijn dus echt wel mogelijkheden om daar een mouw aan te passen. Buslijn 54 zou door de extra stop te Laren-Almen kunnen worden opgeheven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Dus je bedoeld dan extra haltes in Eefde én Laren-Almen? Ik denk overigens niet dat met die laatste je buslijn 54 zomaar weg kan halen, aangezien zowel Laren (3,8 km) als Almen (3,1 km) nogal ver van dat voormalige station vandaan liggen. Vandaar dat ik een heropening van Laren-Almen ook kansloos vind.

Maar ik kom voor zo'n trein dan uit op:
.11 Zutphen
.15 Eefde
.23 Laren-Almen
.30 Lochem (aankomst)
.31 Lochem (vertrek)
.39 Goor
.45 Delden (aankomst)
.46 Delden (vertrek)
.50 Hengelo Gezondheidspark
.54 Hengelo

Je zit dan in Zutphen met 5 minuten later vertrek i.p.v. 2.
In Hengelo heb je dan ook geen overstap op de intercity, want die rijdt om .54 al weg.

Het wordt dan ook wel erg krap op die lijn als ik het zo bekijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

@Western Soldier: Dan maak je dus Zutphen - Hengelo een minuut of 5 langer (voor de 2 stops) en je hebt een extra compositie nodig (want de kering in Oldenzaal haal je niet meer) en je moet de 7000 de gehele dag 2x per uur door gaan rijden naar Enschede. Lijkt me nogal duur voor 2 haltes, waarvan 1 in ieder geval in het weiland ligt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

De rijtijden op het stuk Zutphen - Lochem worden redelijk ruim genomen door Superghost. Bij Laren-Almen rijden de trein langzaam of staan ze zelfs stil vanwege de kruising daar. Die kruising gebeurd daar sowieso al nooit op volle snelheid. Ik kwam uit op .26 aankomst in Lochem zonder stop op Laren-Almen, vandaar dat ik zoiets had, waarom dan niet wat perrons aanleggen, ook nu vind ik het overigens zinloos dat die treinen daar al zoveel tijd verliezen. De lange kering ontkom je sowieso niet aan als je het station in Eefde wil hebben aan de lijn naar Hengelo, waarvan we het volgens mij erover eens zijn dat dat de meest logische is om hem aan te leggen. Dat heb ik sowieso al genoemd in mijn vorige posts.

Zutphen .08
Eefde .14-.15
Laren Almen .21-.22
Lochem .28-.30
Goor .38
Delden .44-.45
Hengelo Gezondheidspark .49
Hengelo .53

Met dit pad is er in Lochem een ruime stop, dus zo krap is hij niet. Voor na Hengelo zijn er meerdere opties. Je kunt de trein doortrekken naar Enschede en dat je dan de trein naar Bieleveld op Hengelo Oost laat stoppen en 2 keer per uur laat rijden of je zou de stoptrein uit Neuenhaus door kunnen trekken naar Hengelo. Je kunt de trein doorrijden naar Oldenzaal met lange kering en je kunt hem doortrekken naar Bad Bentheim omdat het in de tijd dat hij keert in Oldenzaal prima zou redden. En ja, de aansluiting vanuit Zutphen naar Enschede mis je op dat moment inderdaad in Hengelo, maar de aansluiting vanuit Oldenzaal op Enschede die heb je wel gewoon. Dat daarvoor die sprinters doorgetrokken worden is duur, maar die sprinters reden sowieso al lange tijd elk kwartier van maandag tot en met zaterdag en dat dat nu niet meer zo is, is omdat er per reiziger sowieso steeds minder OV beschikbaar is als gevolg van bezuinigingen in het OV en niet omdat die stations zoveel minder reizigers vervoerden op het eind. Dus ik vind dat als we het OV weer als echt een voorziening willen zien dan vind ik dat die sprinters sowieso doorgetrokken moeten worden. Dus dat staat wat mij betreft los van de veranderende ligging in Zutphen-Hengelo.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Wubbo »

In Laren-Almen staat de trein nu in 1 richting stil. Verleng je dat dubbelspoor zodat je in beide richtingen door kunt rijden kun je waarschijnlijk precies genoeg tijd winnen om een extra stop op Eefde te maken, misschien met nog wat versnellingsmaatregelen rondom Zutphen. Volgens mij heb je daar niet zulke grote wijzigingen voor nodig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Western Soldier »

Op dit moment staat hij in een richting stil, maar in de andere richting wordt er ook gas teruggenomen. Ja, maar als je op die manier de stop inpast dan is dus het gevolg dat je later aankomt in Zutphen en daarmee zou de aansluiting daar verloren gaan. Het is die reden dat ik ben gaan kijken met verschuivingen van het pad. Je kunt Lochem niet in één keer vanuit Zutphen bereiken in combinatie met de aansluiting in Zutphen in combinatie met de rijtijden. Je kunt dat alleen doen als je de kruising naar Eefde haalt. Echter, omdat je dan zonder afremmen/stoppen langs Laren-Almen is de tijd die de trein erover doet korter. Daardoor kom je dan dus na een kruising in Eefde om .26 al aan in Lochem en om 4 minuten te stoppen vind ik niet nodig. Om die reden vind ik dat als je toch tijd over hebt Laren-Almen moet openen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten