Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Er komt binnenkort een nieuwe HRN-concessie aan, daar zou je afspraken in kunnen maken over het aanpassen van zulke regels. (A)reisthijs schreef: De kans dat NS daar zou willen stoppen is klein: men wil op minstens 1000 nieuwe dagelijkse reizigers kunnen rekenen, voordat NS een nieuw station in overweging neemt.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Die 'fietsafstand' is veel te ver om als alternatief voor een bus gezien te worden. Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest.PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders. Voor de provincie kan het gunstig zijn om mee te betalen omdat dan de vermoedelijk onrendabele lijn 81 kan worden opgeheven of vervangen door een buurtbus.
Daarnaast vergis je je nog ergens anders in: het is een 'fietsafstand' om op een sprinter naar Arnhem te kunnen stappen, terwijl je met de bus op de intercity kan overstappen. Dus je vraagt mensen dan om meer moeite te nemen (wat voor ouderen en mindervaliden niet te doen is) om vervolgens ook nog langzamer af te zijn. Wie gaat daar nu mee akkoord?
Daarnaast levert dit in zowel Zutphen (geen ruimte om die sprinter door te trekken) als Deventer (geen perron vrij om zo'n sprinter te laten keren) ook nog eens problemen op.
Ik zag hier iemand roepen dat je hem dan direct kunt doortrekken naar Apeldoorn, maar dat levert volgens mij weer andere problemen op: je krijgt dan waarschijnlijk overkruisconflicten met de intercity uit Zwolle (ri. Apeldoorn) en met de kerende intercity naar Amsterdam/Den Haag (ri. Wijchen).
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Gorssel is een rijkeluisdorp waar iedereen zeker twee dikke BMW's voor de deur heeft staan. Over het algemeen.
Ik doe ook maar wat
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Zit in Gorssel niet een groot museum tegenwoordig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Middelgroot zou ik het noemen. Zeven zalen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Is dat groot genoeg om te verwachten dat bezoekers daar in groten getale met de OV-fiets vanaf Eefde naar toe willen fietsen?
Nee, dat is al in de berekening meegenomen. Dan kom je op de hogere inschatting uit.PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Nou moet ik ook zeggen dat als ik zonder auto vanuit Utrecht of Amsterdam naar Gorssel zou gaan ik een OV-fiets in Deventer zou meenemen. Zo gek ver is het nou ook weer niet. Die bus rijdt gegarandeerd niet op het moment dat die handig is 's avonds als je teruggaat. Ik denk dat Reisthijs gelijk heeft dat we met een kanon op een mug aan het schieten zijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Maar als die bus helemaal niet meer rijdt, hoe moeten die mensen zich dan verplaatsen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ja, maar je zegt dat op dit moment die lijn op de lijst staat om geschrapt te worden sowieso al, daar reageer ik op. Of jouw idee van een buurtbus wordt uitgevoerd waag ik dan te betwijfelen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Zo bedoelde ik het dus niet. Ik had het alleen over Eefde, jij telt daar nu zomaar nog 20% van Gorssel bij op. Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van Gorssel zo massaal van dit station gebruik zouden maken (tenzij de IC er zou stoppen). Je moet er toch met fiets/auto/bus naartoe, dan kan je ook doorrijden naar Zutphen of Deventer om daar op de IC te stappen.PHS schreef:Weet je dat zeker? Want Eefde telt 4.400 inwoners, Gorssel nog eens 4.000, dus dan zou 10% 840 reizigers en 20% 1680 reizigers betekenen.
Het zijn ook maar vuistregels, gebaseerd op de praktijk bij bestaande stations:
Als het nieuwe station alleen Eefde zou bedienen, kan je 10% van het inwonertal van Eefde verwachten. Trekt het station bijzonder veel reizigers, kom je misschien uit op het dubbele. Dus 880 reizigers, 20% van het inwonertal van Eefde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Nee, de plannen voor die lijn waren alleen om het eindpunt in Zwolle te verleggen van het station naar het ziekenhuis.PHS schreef:Stond die niet op de nominatie om te worden geschrapt bij de concessie IJssel-Vecht? Er zijn nog maar héél weinig buslijnen in Nederland die parallel aan het spoor lopen, en dat heeft een reden. Wil niet zeggen dat een parallelle buslijn niet zinvol kan zijn, maar je kunt de dure, schaarse DRU's vaak beter elders besteden.SuperGhost schreef:Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een station Muiderberg lijkt me wel een goed idee. Hiermee krijgt het noordelijk deel van Gooise Meren een snelle verbinding met Amsterdam, Almere en Hilversum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Als er al geen R-net halte kan komen dan lijkt een station me een nóg lastigere opgave. Overigens bestaat "het noordelijk deel van de Gooise meren" in feite alleen uit Muiderberg zelf en heel misschien Muiden.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik zie ook het nut er niet van eerlijk gezegd. Muiden is gericht op Amsterdam en dan is Weesp niet heel veel verder dan een eventueel station Muiderberg. De moeilijkheid voor het aanleggen ervan zal wel meevallen, waar een wil is, moet het daar echt wel mogelijk zijn. De vraag is echter of die wil groot genoeg is. Andere plaatsen in de buurten lijken mij dat station ook niet te rechtvaardigen en er hoeft ook niet speciaal een bus voor te rijden die met het station wegbezuinigd kan worden. Dan is een bus gewoon een voldoende alternatief.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Bovendien leidt een extra station in de buurt van Weesp niet alleen tot 2 min. extra reistijd voor de sprinterreizigers, maar vooral ook tot inpassingsproblemen op het baanvak, omdat de huidige drg precies past op het spoor. Een extra haltering hier zou waarschijnlijk ook leiden tot vertraging voor de IC's.
Als je iets voor de bereikbaarheid Muiderberg wilt doen, zou je eerder aan een R-nethalte voor de lijnen 322 en 323 moeten denken.
Als je iets voor de bereikbaarheid Muiderberg wilt doen, zou je eerder aan een R-nethalte voor de lijnen 322 en 323 moeten denken.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Gisteren had ik een reisje door het Limburgse heuvelland gemaakt, maar mij viel op dat Maastricht Noord helemaal geen station heeft op de lijn richting Sittard. Weet iemand hier meer vanaf, waarom en of dit gaat veranderen?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik hoor al jaren plannen voor Maastricht Noord aan de lijn met Sottard, maar er lijkt tot nu toe nog maar weinig van terecht gekomen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
En het station ligt ook aan de spoorlijn naar Sittard. Waarom stoppen dan alleen treinen van/naar Valkenburg?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik lees net dst het nog wel even duurt voordat het station er komt. Ze vinden de kosten momenteel te hoog uitvallen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen. Over Roermond gesproken, als de sprinter tussen Weert en Eindhoven wordt verlengd, mogelijk met nieuwe stations in Haelen en Baexem, is dan een extra perron nodig?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten