Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door sumazuyq »

De maximumsnelheid gaat omlaag, dus er mag weer gebouwd worden. Des te meer reden om nu eindelijk écht nuttige stations aan te leggen! Geen Waddinxveen Triangels, Boskoop Snijdelwijks en Boven Hardinxvelden, maar stations die minstens 1500/2000 reizigers trekken. Waar moet volgens jullie zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Ik nomineer in ieder geval Den Bosch Maaspoort, Amsterdam Westerpark, Hoorn Grote Waal en Hoogkerk.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door JordiBrabant »

Udenhout en/ of Berkel Enschot, Nuland-Geffen, Berghem.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Tom523 »

Ik nomineer wel Berghem Piekenhof...
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Roeland »

Met Hoogkerk ben ik het wel eens.

A'dam Westerpark lijkt mij minder nodig. Een extra station maakt de sprinters langzamer, en voor de meeste omwonenden is de bushalte dichterbij dan de spoorlijn. Zo'n station voegt dan weinig toe.
Idem Den Bosch Maaspoort. Het meeste vervoer is richting Utrecht. Voor Maaspoorters is het sneller om per fiets of stadsbus naar Ht te gaan, en daar 6x/uur de snelle IC te nemen, dan 2x/uur een veel trager boemeltje dat er bijna 2x zo lang over doet.
Hoorn Grote Waal lijkt mij kansloos. Een te kleine wijk, vlakbij station Hoorn, en bovendien met een prima busverbinding met zowel Hoorn als Amsterdam.

Zelf zou ik dan eerder denken aan:
* Nijkerk Corlaar
* Harderwijk-oost (met keerspoor voor de spitspendel)
* Hazerswoude
* Bathmen
* Staphorst
* Udenhout
* Berkel-Enschot
* Nuenen Eeneind
* Maasbracht-Linne
Ja, dit zijn over het algemeen geen wereldsteden :D . Maar wel middelgrote dorpen, die voor werk / school / voorzieningen relatief sterk zijn aangewezen op de nabijgelegen steden. Vergelijk het met Twello, dat ook al snel een redelijk succesvol station is geworden.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Mdk »

ik zou zeggen dat de grootste reizigersvraag zonder treinverbinding op deze plekken zit:
Utrecht de Uithof (of science park de uithof als je dat leuker vind)
Eindhoven Airport
Lelystad Airport (als er daadwerkelijk wat gaat vliegen tenminste)

Hoe je deze stations op een logische manier aansluit op de rest van het net is dan weer een andere :')

Overigen lijkt de heractivering van de lijn Apeldoorn - Dieren (Arnhem) voor boemeltjes me wel wat, maar of dat nou veel reizigers trekt...
Bij twijfel altijd klagen
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lvdmoosdijk »

Station Budel-Dorplein
Station Baexem
Station Haelen
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ArrivaBas »

Station Berkel-Enschot heeft pas potentie zodra het nabijgelegen nieuwbouwproject Koningsoord volledig afgebouwd is. Een concreter plan komt zeer zeker pas in het volgende decennium, jaren nadat het laatste deelgebied van dat project van mij en mijn studiegenoten van advies is voorzien, maar Heijmans houdt er al wel rekening mee in de planning van het project. Een voordeel is dan wel dat het station naast het nieuwe dorpscentrum ligt. De voorziene locatie is door het vele bouwverkeer momenteel slecht bereikbaar.
Voor wat betreft Udenhout: Van dat dorp moet minimaal 20-25% de trein gaan gebruiken om aan de door de TS gestelde voorwaarde te doen om het station haalbaar te maken. Dat gaat zeker de eerste jaren van het station bij lange na niet gehaald worden. Stadsbus 9 voldoet met zijn halfuursdienst prima aan de vraag naar OV. De verbinding met 'Es Hèrtogenbosch' is wel matig. Daar valt door middel van een mogelijk station een behoorlijke winst te behalen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Alargule »

Amsterdam Zuid, Schiphol, Amsterdam Centraal.

O, en Negrublam.
PHS

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door MLouter »

Delft Noord/Rijswijk Zuid.
Tussen de gistfabriek/DSM en de A4 is een grote woonwijk uit de grond gestampt, weinig OV verbindingen (de tram loopt er langs en de bus gaat traag en naar leyenburg). Er wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd voor de vier sporen, dus kan een mooie winwin zijn, in het verlengde van het Laan van het Haantje.

Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.0222407,4.3386635,16.75z

Er waren ook ooit plannen hier voor, maar die staan wel al lang in de ijskast.



Denk dat een Leiden Noord (voor de splitsing Oude LIjn/Schiphollijn) ook nog een kandidaat is, thv Warmond. Heb je mogelijk wel een dubbele vork nodig om de IC/S te splitsen op individuele sporen om kruisingen te voorkomen.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Z2N »

Overigens niets mis met Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel, de reizigersaantallen zitten merkbaar in de lift. Op 1 jaar tijd is het aantal treinreizigers op de stations in Boskoop en Waddinxveen met 20% gegroeid gedurende 2018, een trend die ook dit jaar door lijkt te zetten. 8716 met 1 stel rijden leidt tegenwoordig tot volle gangpaden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

Station Waddinxveen Noord heeft wel wat geleden onder de opening van Boskoop Snijdelwijk. Een flinke groep mensen uit de Snijdelwijk-Zuid fietst nu niet meer door de Gouwebos naar Waddinxveen maar stapt voor de deur op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef:
ArrivaBas schreef:Station Berkel-Enschot heeft pas potentie zodra het nabijgelegen nieuwbouwproject Koningsoord volledig afgebouwd is. [...]
Voor wat betreft Udenhout: Van dat dorp moet minimaal 20-25% de trein gaan gebruiken om aan de door de TS gestelde voorwaarde te doen om het station haalbaar te maken. Dat gaat zeker de eerste jaren van het station bij lange na niet gehaald worden.
Ik geloof dat de meeste plannen uitgaan van een station dat zowel Berkel-Enschot als Udenhout kan bedienen. De voorkeurslocatie van het station zou dan aan de kruising met de Udenhoutseweg liggen, dus prima bereikbaar met de fiets en de auto.
In de toelichting op het Bestemmingsplan Koningsoord 2017 wordt in paragraaf 4.8.4 gesproken over een ruimtereservering voor een station iets ten zuidwesten van de Raadhuisstraat, naast de rotonde in de volgende afbeelding:
Afbeelding
Bron: Buro DB
Extra noot: Het gebouw dat het meest omringd is door groen is het oude trappistinnenklooster, wat nu het cultureel centrum huisvest.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Amsterdam Zuid, Schiphol, Amsterdam Centraal.

O, en Negrublam.
Die eerste drie lijken me wel wat, Negrublam is meer iets voor een metro — net als Berghem Piekenhof eigenlijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Suus »

MLouter schreef:Delft Noord/Rijswijk Zuid.
Tussen de gistfabriek/DSM en de A4 is een grote woonwijk uit de grond gestampt, weinig OV verbindingen (de tram loopt er langs en de bus gaat traag en naar leyenburg). Er wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd voor de vier sporen, dus kan een mooie winwin zijn, in het verlengde van het Laan van het Haantje.

Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.0222407,4.3386635,16.75z

Er waren ook ooit plannen hier voor, maar die staan wel al lang in de ijskast.
En Schiedam Kethel. Samen met een verlenging van tram 21 naar het station en een nieuwe tramlijn 22 van Kethel naar Holy (1x/20 minuten overdag).

En Rotterdam Spangen.

ProRail wil tenslotte voor 1 miljard euro 5x/uur een sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht rijden en dan moeten wat extra stations ook kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

sumazuyq schreef:De maximumsnelheid gaat omlaag, dus er mag weer gebouwd worden. Des te meer reden om nu eindelijk écht nuttige stations aan te leggen! Geen Waddinxveen Triangels, Boskoop Snijdelwijks en Boven Hardinxvelden, maar stations die minstens 1500/2000 reizigers trekken. Waar moet volgens jullie zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Ik nomineer in ieder geval Den Bosch Maaspoort, Amsterdam Westerpark, Hoorn Grote Waal en Hoogkerk.
Zo snel mogelijk een station betekent dat met de bestaande infrastructuur het station gerealiseerd kan worden, de dienstregeling ongeveer behouden blijft er geen concurrerende plannen zijn (zoals de doortrekking van metrolijnen) en het station naar verwachting ruim boven de 1500 reizigers zal gaan opleveren waarvan een groot gedeelte nieuwe aanwinst en geen verschuiving van stations in de onmiddellijke nabijheid.

Ik kom dan zelf uit op Staphorst en Berkel-Enschot. En omdat Zwolle-Zuid lastig inpasbaar is op de lijn Zwolle-Deventer kun je wat mij betreft ook denken aan station Zwolle-Marslanden (op de lijn richting Almelo).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door sumazuyq »

Terechte opmerkingen allemaal op mijn suggesties. Zelf denk ik dat een zevende station in Almere, hoe gek het ook is, niet zou misstaan. Gezien de aantallen die de andere stations halen (+-4000 reizigers) moet een station ter hoogte van de N702 bij de Literatuurwijk zeker mogelijk zijn. En misschien zelfs bij Almere Duin, maar dat is wellicht een beetje wishful thinking.

Staphorst is een overduidelijke suggestie, dorp ligt letterlijk tegen de spoorlijn aan.

Misschien nog een station bij Sint-Pancras? Toch aardig wat bebouwing rond die plek rondom de spoorlijn.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door The best »

sumazuyq schreef:
Misschien nog een station bij Sint-Pancras? Toch aardig wat bebouwing rond die plek rondom de spoorlijn.
Dat wel, maar de intercity tussen Alkmaar en Den Helder is nu al een crime qua tempo, met nog een extra station wordt het helemaal drama.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Mdk »

dan moet je er wel hogesnelheidstreinen naar het buitenland laten stoppen :X
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door AppleMoose »

Mdk schreef:Overigen lijkt de heractivering van de lijn Apeldoorn - Dieren (Arnhem) voor boemeltjes me wel wat, maar of dat nou veel reizigers trekt...
Al zo vaak onderzoek naar gedaan met dezelfde conclusie: niet rendabel.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Mdk »

Er is daar inderdaad absoluut niet genoeg reizigersaanbod om een stoptrein vol te krijgen. Een IC tussen Apeldoorn en Arnhem zou ik veel beter mogelijk achten qua reizigersvraag, maar daar is het huidige traject absoluut ongeschikt voor. Daar zou je een nieuwe spoorlijn voor moeten hebben die bij Ugchelen aftakt en via de a50 naar het zuiden loopt, maar waar je die in Arnhem kwijt zou moeten en hoe je de bouw door de Veluwe gaat realiseren...
Effin, het blijft leuk om er een beetje over te fantaseren, maar ik zie het niet gauw realiteit worden.
Bij twijfel altijd klagen
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door lvdmoosdijk »

Tussen Apeldoorn en Amersfoort is Stroe natuurlijk een kandidaat.
Haalt meteen verkeer van de A1.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door umbusko »

sumazuyq schreef: Staphorst is een overduidelijke suggestie, dorp ligt letterlijk tegen de spoorlijn aan.
Met of zonder zondagsbediening? (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door SuperGhost »

Wat me zo snel even te binnen schiet:

Amersfoort Liendert of Amersfoort Rustenburg (alleen voor de Valleilijn)
Berghem
Barneveld Noord (aan hoofdspoor)
Berkel-Enschot
Eefde (aan spoorlijn Zutphen-Hengelo)
Eindhoven Acht
Geffen
Heerenveen Zuid (het huidige 'IJsstadion' in reguliere dienst nemen)
Helvoirt
's-Hertogenbosch Maaspoort
Linne
De Lutte
Muiderberg
Nijkerk Corlaer
Roosendaal Tolberg
Schiedam Kethel
Staphorst
Valburg
Vught West (aan de lijn naar Tilburg)
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door jelmerrr »

Vinny schreef:En omdat Zwolle-Zuid lastig inpasbaar is op de lijn Zwolle-Deventer kun je wat mij betreft ook denken aan station Zwolle-Marslanden (op de lijn richting Almelo).
Dan wil je er 1x per uur gaan stoppen op Marslanden? 2x/u gaat niet lukken doordat er op Zwolle 1x met IC moet worden gekruist. Er moet eerst een tweede spoor bijkomen voor station Marslanden geopend kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten