Pagina 5 van 14

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 13:43
door SuperGhost
Vanaf Kampen naar Zwolle kun je anders naast de stoptrein die ook op Stadshagen stopt ook nog altijd voor een non-stop treinverbinding vanaf station Zuid kiezen hoor (A)

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 01 dec 2019, 20:57
door ZO6176
Valkenburg express was meestal mat 54. Behalve die uit Zwolle kwam. Dat was 2x plan u. Tussen Roermond en Nijmegen reed deze als reguliere stoptrein.
Op zaterdag had je nog een ic Eindhoven- Leeuwarden. Die reed met 1x plan t vanaf Eindhoven. Te Zwolle werd 2x plan v bijgeplaatst.
Maar vroeger had je meer vreemde verbindingen:
De badehose-zuge vanuit Köln via venlo- Eindhoven naar Vlissingen. Ook voor de wadden vanuit leer (en verder) naar Harlingen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 20:36
door Vinny
Voor dagelijkse forensentreinen moet je een verbinding vanuit de provinciesteden naar de Randstad willen aanbieden. Dat levert voor de meeste reizigers de beste verbinding op. Groningen-Maastricht willen aanbieden als rechtstreekse verbinding is totaal bezopen: er is nagenoeg geen vraag naar: daarvoor liggen de steden te ver uit elkaar en hebben nauwelijks economische interactie.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 21:08
door umbusko
Nee, maar Maastricht en Alkmaar ook niet, en Nijmegen en Den Helder ook niet. Als die vraag en interactie er wel is tussen Maastricht en Nijmegen, Venlo en Arnhem, Nijmegen en Zwolle en Deventer en Groningen (ik noem maar wat) kan de verbinding best interessant zijn. Een dergelijke verbinding kan ook Utrecht ontlasten doordat mensen die daar niet moeten zijn er ook niet meer langs zullen komen. Ik zeg niet dat het moet, maar schiet het ook niet direct af.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 21:55
door SuperGhost
Er is alleen een trein Den Helder-Nijmegen omdat Amsterdam Centraal anders al die kerende treinen niet aan kan. Dat heeft dus weinig te maken met dat het om een andere route te beiden, want Den Helder-Amsterdam en Amsterdam/Utrecht-Nijmegen zijn juist de belangrijke reisroutes. Vandaar dat NS ook voorstelt om een IC-verbinding Den Haag-Schiphol-Nijmegen te bieden. Niet omdat dat leuk is voor reizigers Den Haag-Nijmegen (die zullen wellicht alsnog beter af zijn om in Utrecht over te stappen), maar omdat zowel vanaf Den Haag als Nijmegen er grote groepen naar Amsterdam Zuid en Schiphol wil en je door deze koppeling deze verbindingen kan bieden en kerende treinen uitspaart op een al druk stuk spoor.

Een echt voorbeeld dat bij jou idee past zou het bijvoorbeeld zijn als je 2 van de 4 treinen Utrecht-Nijmegen zou schrappen om een intercityverbinding Nijmegen-Amersfoort te beiden, waarbij je dan in Ede maar moet overstappen voor Utrecht. Je zou dan een grote groep reizigers benadelen om een kleine groep te helpen.

Je moet zo veel mogelijk (uiteraard is dat niet altijd mogelijk) de belangrijkste reisrelaties rechtstreeks bieden en de secundaire reisrelaties dan een (goede) overstap geven.

Voor Groningen-Zwolle is de belangrijkste reisrelatie naar de Randstad en niet naar Arnhem/Nijmegen/Limburg. Daarom moet je de treinen uit Groningen in Zwolle doorkoppelen op een trein naar de Randstad en niet op een IC naar Maastricht. Zeker als die laatste dan ook nog eens zou moeten kopmaken in Zwolle, waardoor dat ook nog eens tijdrovend zou zijn.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 22:36
door umbusko
In principe kan ik me daar in vinden. Het hangt er natuurlijk wel van af wat je waarvoor opoffert. Als het idee een IC Maastricht-Nijmegen-Groningen is die ten koste gaat van de IC Maastricht-Eindhoven-Amsterdam, dan zeg ik: bijzonder onverstandig. Als het een IC Maastricht-Nijmegen-Groningen is die bovenop de al bestaande verbindingen komt zeg ik: waarom niet. Als je met 6 IC's per uur gaat rijden, kun je er misschien soms voor kiezen om er 2 een secundaire richting op te sturen.

Trouwens, complimenten voor het in het topic naar binnen smokkelen van de doorgetrokken Valleilijn. :mrgreen:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 02 dec 2019, 22:46
door SuperGhost
Dat was geen doorgetrokken Valleilijn, want ik had het over een IC (dus non-stop van Ede naar Amersfoort) :wink:
Desnoods had je ook een gereactiveerde lijn Amersfoort-De Haar kunnen gebruiken daarvoor.

Maar als je dat wilt wil ik wel een Thiemetje doen voor je hoor:
"en voorts ben ik van mening dat de Valleilijn moet worden doorgetrokken naar Arnhem" :twisted:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 03 dec 2019, 07:20
door Suus
Tot pagina 5 gekomen voordat het over een doorgetrokken Valleilijn ging *O*

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 03 dec 2019, 11:18
door Jef400
Kippenlijn lijkt mij beter. Vraag me nog af of er een kop op zit.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 03 dec 2019, 22:13
door Western Soldier
umbusko schreef:In principe kan ik me daar in vinden. Het hangt er natuurlijk wel van af wat je waarvoor opoffert. Als het idee een IC Maastricht-Nijmegen-Groningen is die ten koste gaat van de IC Maastricht-Eindhoven-Amsterdam, dan zeg ik: bijzonder onverstandig. Als het een IC Maastricht-Nijmegen-Groningen is die bovenop de al bestaande verbindingen komt zeg ik: waarom niet. Als je met 6 IC's per uur gaat rijden, kun je er misschien soms voor kiezen om er 2 een secundaire richting op te sturen.
Ik kan me precies in deze quote vinden. Dat is ook precies de reden waarom ik ooit heb voorgesteld om tussen Maastricht en Eindhoven ooit heb voorgesteld om een intercity te laten rijden met enkel een stop in Roermond en sneltreinen die vanuit Heerlen naar Eindhoven stoppen te Sittard, Roermond en Weert en daarmee dus het huidige stoppatroon van de intercity uit Heerlen behouden en verder en vanuit Maastricht naar Nijmegen met een stop te Sittard, Roermond, Venlo, Boxmeer en Nijmegen Heyendaal. Ik ben van mening dat dat op zichzelf al interessant is, nog los van een eventuele doorkoppeling naar Zwolle/Groningen. Het belangrijkste tegenargument wat hier op dit forum werd gegeven was dat Sittard dan teveel achteruit zou gaan, omdat men daar dan geen 4 rechtstreekse verbindingen meer heeft tussen Sittard en Eindhoven.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 03 dec 2019, 22:17
door SuperGhost
Waardoor je voor Roermond dus een verbinding naar Eindhoven en de Randstad inlevert voor een sneltrein naar Nijmegen en Arnhem (eigenlijk voor Sittard en Maastricht, want Roermond zou die sowieso al hebben). Dat is zelfs niet 'slechts' hetzelfde, maar zelfs erger. Want (zoals je zelf al toegeeft) je offert die niet op voor een overstapverbinding op de meestgevraagde verbinding, je halveert juist de frequentie op die meestgevraagde verbinding (van 4 naar 2 per uur).

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: di 03 dec 2019, 23:07
door Western Soldier
Het is wel alleen Sittard. Maastricht is juist sneller in Eindhoven dan nu, doordat Sittard en Weert worden overgeslagen. De intercity uit Maastricht blijft gewoon in Roermond stoppen. De vraag is echter of de 4 intercity's in Sittard daar nu stoppen omdat Sittard nou zo belangrijk is of omdat de intercity's uit Maastricht en Heerlen daar allebei langskomen. Het is nog niet zo heel lang geleden dat intercity's naar Maastricht en Heerlen gekoppeld reden en splitsten in Sittard. Dat betekent dus dat er groei heeft plaatsgevonden van het aantal inwoners aan de spoorlijnen. In Sittard is een daling van 5% zichtbaar, terwijl in Maastricht sinds 2006 een stijging van 2% zichtbaar is (Alle cijfers, z.d). Dat er daar dus meer treinen nodig zijn, betekent niet per definitie dat Sittard dat nodig heeft.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 07:16
door Suus
Recente cijfers laten voor veel stations in Zuid-Limburg een daling zien omdat Arriva de stoptreindiensten heeft overgenomen ;-)

En je stapt nog steeds over het punt heen dat Sittard een plek is waar je tussen deze stoptreinen en de intercity’s kan overstappen.

Verder hebben de Valleilijn en de treindiensten in Zuid-Limburg niets te maken met nieuwe stations, toch?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 08:31
door Western Soldier
Ik heb het ook over de inwoneraantallen in de provincie, ik ben mij inderdaad ervan bewust dat de cijfers vertekenen doordat Arriva de stoptreinen daar heeft overgenomen, de stoptreinen uit Heerlen vervoeren toch alleen wat lucht, want die stationnetjes tussen Heerlen en Sittard stellen niets voor, van die stations kwam er onder de laatste jaren van NS maar een amper boven het niveau van stations als Wolfheze en Oosterbeek. Ik had het over inwoneraantallen en de enige plek die al jaren een stijging laat zien in inwoneraantallen in Zuid-Limburg is Maastricht. Tot enkele jaren geleden waren 2 intercity's naar Eindhoven ook voldoende. Sittard is de enige plaats die naar 2 gaat. Maastricht had sowieso al 2 verbindingen met Eindhoven en die worden versneld en voor Heerlen veranderd er niets. Stoptreinreizigers tussen Maastricht en Roermond kunnen ook overstappen in Roermond. Je hoeft er alleen voor te zorgen dat de sneltrein uit Heerlen binnenkomt en vertrekt vlak na de stoptrein uit Heerlen, op die manier blijft hun korte overstap richting Eindhoven wel gegarandeerd. De stoptrein uit Maastricht moet in Roermond binnenkomen vlak voor de intercity uit Maastricht.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 09:05
door JordiBrabant
In mijn belevingswereld, student in Eindhoven, zijn er best veel mensen die naar Sittard moeten, omdat ze daar wonen, of overstappen op de Arriva treinen, of omdat ze vanaf daar de bus pakken naar dorpen in de omgeving. In mijn beleving is dat aantal meer dan mensen die tot Maastricht gaat, deze verbinding maakt het OV in Zuid-Limburg natuurlijk interessanter.
Overigens ben ik het met Suus eens, dit gaat niet meer over nieuwe stations.
Door zijn vele kleine dorpjes zijn er in Limburg trouwens wel een paar plekken waar een Arriva stationnetje met subsidie iets kan worden: Linne Nieuwstadt, Haelen, Baexem-Heythuysen, Belfeld, deze plekken liggen al naast het spoor, maar het is maar net de vraag of er iemand geld aan wil uitgeven.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 11:07
door umbusko
In Belfeld staat zelfs nog een stationsgebouw. :P

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 21:20
door Wubbo
Western Soldier schreef:Tot enkele jaren geleden waren 2 intercity's naar Eindhoven ook voldoende.
Tot enkele jaren geleden was 2 ICs per uur tussen Utrecht en Amersfoort ook voldoende. Lukt nu echt niet meer. Dit is dus niet echt een argument.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: do 06 feb 2020, 19:00
door WSM
umbusko schreef:In Belfeld staat zelfs nog een stationsgebouw. :P
Op zowat de meest onhandige plaats die je kunt bedenken.
Logischer is een klein stationnetje net ten noorden van d'n Baog, waar vroeger het tankstation was.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 18:12
door SuperGhost
Waarom niet gewoon direct boven D'n Baog? Dat viaduct is voorbereid op een 2e spoor. Zolang die niet aangelegd word, kun je die ruimte gebruiken voor een perron lijkt me.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 18:43
door WSM
Uit kostenoverwegingen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 19:54
door SuperGhost
Goedkoop is duurkoop :wink:

Het lijkt me namelijk wel beter voor de spreiding van de reizigers.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 10:47
door Meltrain
Ik zat gisteren nog eens na te denken over station Loenersloot, maar ik vraag me af of daar wel voldoende ruimte voor is. Het perron moet immers tussen de twee binnenste sporen worden aangelegd, maar loggen de sporen daarvoor niet te dicht bij elkaar?
Mogelijk moeten dus alle sporen verlegd worden, wat ook de nodige impact heeft.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 12:48
door Klaasje
Dat is juist en tevens correct.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 14:37
door reisthijs
Meltrain schreef:Het perron moet immers tussen de twee binnenste sporen worden aangelegd,
Deze aanname is niet juist.
Ter hoogte van de brug van Loenersloot is er nog wat ruimte tussen de binnenste en de buitenste sporen, daar passen misschien nog wel perrons tussen. Dat zouden dan waarschijnlijk smalle perrons worden met een hek aan de kant waar de IC's voorbijrazen, net zoals bij station Holendrecht.

Ik vraag me wel af wat de functie zou zijn van een station op die plek? Overstappen op bussen? Levert dat genoeg reizigers op voor een station?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 15:37
door Daniel
reisthijs schreef:Ik vraag me wel af wat de functie zou zijn van een station op die plek? Overstappen op bussen? Levert dat genoeg reizigers op voor een station?
Als je lijnen als de 126 en 130 vanuit Vinkeveen omlegt naar het nieuwe station allicht wel. Dat zijn beide behoorlijk veelgebruikte verbindingen met zeker bij lijn 130 als voornaamste functie het naar een treinstation (nu Breukelen) aanvoeren van de reizigers.
Lijn 126 heeft op zich ook zo'n soort functie, maar bedient ook nog wel het een en ander aan werklocaties in Amsterdam. Al zouden die ook met een overstap op de trein nog prima te bereiken zijn.