Pagina 7 van 14

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:18
door lijntaxi
Beter is dat de Zwollenaren een voorbeeld nemen aan de Heyendaalshuttle in Nijmegen.
Gewoon een Shuttledienst van station Zwollen naar Hogeschool Windesheim. Een afstand van 1,5 tot 2 kilometer heen.
Of anders een vrije busbaan aanleggen vanaf station Zwolle naar Hogeschool Windesheim. Kost wel enkele tientallen miljoenen euro's
wellicht zo'n 100 mijoen euro. Maar dan kun je vele jaren vooruit.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:28
door Chrysa
Die bus is er al...

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:30
door Hainje
Alleen de busbaan dan nog niet.

Of die nou echt nodig is, dat is natuurlijk vers 2.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:41
door Lijn 45
Er zijn zelfs 2 rechtstreekse bussen. *O*

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:43
door PHS
-

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 19:46
door Lijn 45
De 6 stopt bij de Campus om de hoek (halte Burg. van Walsumlaan).

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 20:27
door lijntaxi
Het opheffen van de campus in Eindhoven was niet de zo zeer de bezetting van de bus, maar eerder dat medewerkers van de TUE
er te weinig gebruik van maakten. Er zaten vooral studenten in. En vele medewerkers waren al gewend om te lopen of naar de TUE te fietsen of kwamen met de auto. Een gewoonte doorbreken blijkt lastig te zijn.
https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2017/n ... opgeheven/

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 20:31
door lijntaxi
Dat er inderdaad bussen rijden vanaf station Zwolle naar campus Windesheim was mij ook al opgevallen.
Maar wat mij opvalt maar 2 lijnen. Terwijl naar Fontys Rachelsmolen in Eindhoven of Stappegoor in Tilburg een stuk meer buslijnen rijden.
Hetzelfde geldt voor Onderwijsboulevard in Den Bosch. Of heeft dat te maken dat op campus Windesheim een stuk minder studenten zitten?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 20:33
door lijntaxi
Mag je ook een bestaand station (verbeteren en) naar elders verplaatsen? In dat geval wil ik station Culemborg meer richting het centrum van Culemborg verplaatsen ter hoogte van de Vianensestraat vlakbij de Jumbo.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 20:42
door Suus
Ik snap die voorkeur, maar je hebt daar een flink hoogteverschil tussen de straat en de spoorbaan, die vermoedelijk ook nog in een helling ligt vanwege de spoorbrug. En de huidige locatie is dichter bij de bushalte dan de nieuwe locatie. Bovendien lijkt er op de nieuwe locatie weinig/geen ruimte te zijn voor parkeergelegenheid, terwijl op luchtfoto's is te zien dat deze zeer goed gebruikt wordt.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 21:10
door Wubbo
lijntaxi schreef:Dat er inderdaad bussen rijden vanaf station Zwolle naar campus Windesheim was mij ook al opgevallen.
Maar wat mij opvalt maar 2 lijnen. Terwijl naar Fontys Rachelsmolen in Eindhoven of Stappegoor in Tilburg een stuk meer buslijnen rijden.
Hetzelfde geldt voor Onderwijsboulevard in Den Bosch. Of heeft dat te maken dat op campus Windesheim een stuk minder studenten zitten?
Naar Windesheim wordt ook massaal gelopen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 21:17
door Lijn 45
Dat krijg je ervan als het op loopafstand van het station is. :P Vooral de campus van Tilburg ligt ver van het station af.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 21:21
door jelmerrr
Nou ja inmiddels is bus 6 wel altijd helemaal vol, vaak rijdt hij 5 minuten te vroeg weg omdat hij vol is. De rest moet dan inderdaad lopen. Waarom Keolis de frequentie terug heeft geschroefd vorig jaar weet niemand en is nog altijd een mysterie.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: za 21 mar 2020, 22:08
door JordiBrabant
lijntaxi schreef:(...) Er zaten vooral studenten in. (...)
Als nuancering er zaten ook vooral Fontys studenten in, herkenbaar aan de niet-TU/e tassen, en het luide gekrakeel. Lijn 104 was sowieso gedoemd te mislukken: het bediende vooral het rustige, niet-compacte deel van de campus, terwijl het drukke gedeelte dicht bij het station niet bediend werd.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: zo 22 mar 2020, 01:03
door waldo79
En rond de Onderwijsboulevard in Den Bosch rijden veel bussen omdat het een belangrijke uitvalsroute is naar Waalwijk.

Bovendien is die campus dusdanig verspreid langs een lange straat dat het slechts deels loont om de bus te gebruiken. Veelal is lopen sneller, al leidt dat tot serieuze verkeersoverlast in de tussenliggende wijk.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 14:48
door lijntaxi
Suus schreef:Ik snap die voorkeur, maar je hebt daar een flink hoogteverschil tussen de straat en de spoorbaan, die vermoedelijk ook nog in een helling ligt vanwege de spoorbrug. En de huidige locatie is dichter bij de bushalte dan de nieuwe locatie. Bovendien lijkt er op de nieuwe locatie weinig/geen ruimte te zijn voor parkeergelegenheid, terwijl op luchtfoto's is te zien dat deze zeer goed gebruikt wordt.
De reden gevonden, waarom het station zover buiten de stad ligt.
https://www.culemborg.nl/file/143/download
"Culemborg was even wereldberoemd toen hier in 1868 de langste spoorbrug in Europa in gebruik werd genomen. Om over de hoge brug over de Lek te komen, moest een spoordijk worden aangelegd, en zo kwam het station een eind buiten de stad te liggen. In 1982 is de oude spoorbrug vervangen door een moderne overspanning."

Die bushalte is natuurlijk ook te verplaatsen in de richting van het centrum. Er zijn wel meer stations met een flink hoogteverschil of vergis ik me nu?

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:22
door Roeland
Wubbo schreef:Naar Windesheim wordt ook massaal gelopen.
Er is ook niets mis mee wanneer studenten en scholieren 10 minuten lopen tussen station en (hoge)school. Daarvoor hoef je het OV-netwerk echt niet op de schop te nemen.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:30
door JordiBrabant
lijntaxi schreef: In dat geval wil ik station Culemborg meer richting het centrum van Culemborg verplaatsen ter hoogte van de Vianensestraat vlakbij de Jumbo.
Ik vraag me af welk probleem opgelost word en of het ook echt een probleem is. Het probleem is volgens jou dat station Culemborg ligt ver van het centrum af ligt, het stadhuis ligt immers op 1,5km van het station. Ik vermoed echter dat het voor de meeste gebruikers, bewoners van de wijken aan beide kanten van het spoor, de locatie geen probleem is omdat de huidige locatie binnen 10 minuten te befietsen is vanuit vrijwel de gehele kom. Voor bezoekers zonder fiets is het centrum inderdaad niet zo dichtbij, maar zeker niet onoverkomelijk. Dus om daar voor veel geld een nieuw station voor te bouwen, lijkt mij wat overdreven.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:47
door reisthijs
lijntaxi schreef:Er zijn wel meer stations met een flink hoogteverschil of vergis ik me nu?
Ja, Zaltbommel bijvoorbeeld, daar lag het station om dezelfde reden een eind buiten de stad, maar is het op een keer wat meer richting centrum verplaatst.

Nog steeds niet echt dicht bij het centrum overigens, maar wel makkelijker bereikbaar voor bus of auto.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:33
door BrengMe
jelmerrr schreef:Nou ja inmiddels is bus 6 wel altijd helemaal vol, vaak rijdt hij 5 minuten te vroeg weg omdat hij vol is. De rest moet dan inderdaad lopen. Waarom Keolis de frequentie terug heeft geschroefd vorig jaar weet niemand en is nog altijd een mysterie.
Omdat het hoofddoel van die lijn niet de bediening van Windesheim is, maar de bediening van Zwolle-Zuid. En het gebruik van de bus in Zwolle-Zuid is dermate laag dat Keolis een kwartierdienst niet te rechtvaardigen vindt. De bus mag de eerste drie minuten naar Windesheim dan wel stampesvol zitten, de verdere 15 minuten tot Ittersummerbroek is de bus een stuk leger.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:40
door Wannes
Dan is het toch helemaal niet gek om spitsritten in te leggen naar de Hogeschool. Bijvoorbeeld een halfuursdienst Station - Windesheim op het andere kwartier in de scholierenspitsrichting. Dat kost gezien de korte reistijd ook maar één bus extra, dus zo duur is het ook weer niet.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:41
door umbusko
Als ik dat zo hoor, zouden een paar korttrajectritten Zwolle Station - Windesheim niet misstaan, en kan dat mogelijk met dezelfde bus ook. (Vaak 5 minuten te vroeg weg, 3 minuten rijtijd, dus 6 minuten voor een retourtje Windesheim. Die minuut kan vast wel ergens gevonden worden.)

Edit: wat traibergen zegt dus. :X

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:45
door jelmerrr
5 minuten kan aan de overdreven kant zijn. Bus is vak om 16 vol en vertrekt om 19 volgens mij.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 17:12
door BrengMe
Ik denk niet (weet eigenlijk wel zeker van niet) dat Keolis bereid is om daarin te investeren, gezien dat puur vervoer van studenten is. En studenten hebben een studentenreisproduct, dus die leveren vrij weinig geld op. Het stuk van het station naar Windesheim is (voor de meeste studenten) prima te lopen, dus zo'n groot probleem is het ook weer niet dat daar maar 2x/uur een bus rijdt.

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 17:22
door umbusko
Of wel, als de gewone reizigers er niet meer bij passen en de bus te vroeg vertrekt.