OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

De spoorlijn van Sneek naar Stavoren wordt na 2035 mogelijk opgeheven. De provincie Fryslân zegt althans ‘alle opties’ momenteel te onderzoeken. Zie:
viewtopic.php?f=32&t=14040&p=657335&hil ... en#p657335
De provincie laat nog even in het midden welke opties precies worden onderzocht, maar gekeken wordt naar de reiswensen in brede zin van inwoners in de Zuidwesthoek, met de trein of andere vervoersmiddelen.
Het gaat daarbij ook om het reizen van en naar de Randstad en aansluiting vanuit de Zuidwesthoek op het bestaande spoor richting de Randstad.

Vraag: hoe zou het OV in de zuidwesthoek van Fryslân eruit kunnen zien, indien de trein Sneek - Stavoren wordt opgeheven? En hoe kunnen we het reizen van en naar de Randstad voor deze regio vormgeven?
voor de duidelijkheid: hierbij denk ik aan de regio ten zuidwesten van de lijn Makkum - Sneek - Joure - Lemmer.
Momenteel rijden er (naast de spoorlijn van/naar Stavoren) de buslijnen 41, 42, 44, 45, 46, 47 (en buurtbus 102 en 103).
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door TLP »

Ik heb geen uitgebreide ideeën hierover maar wil wel kort reageren met een aantal losse punten.
  • Mocht een tunnel tussen Stavoren en Enkhuizen financieel ooit haalbaar zijn vind ik dat sowieso een goed idee, alleen al omdat je een belangrijke ontbrekende schakel in het Nederlandse wegen- en/of spoornet dicht. Stavoren is historisch gezien een belangrijke Hanzestad, dat de plaats door veranderende economieën en gemaakte keuzes in transport een geïsoleerde ligging heeft gekregen vind ik eerlijk gezegd best jammer. Het zou goed voor de bevolkingsspreiding zijn als een dergelijke verbinding er komt zodat de Friese Zuidwesthoek in zijn geheel een aantrekkelijker vestigingsklimaat krijgt. Het mag wat mij betreft ook een wegtunnel worden, dat lijkt mij met de transitie naar emissieloos rijden niet zo'n groot probleem. Wel zou een regelmatige busverbinding van minimaal 1x/uur de hele week door in dat geval voorwaarde zijn voor een goede verbetering van het openbaar vervoer, we zien met de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad dat dit een probleem kan vormen.
  • Mocht het traject Sneek-Stavoren omgebouwd worden tot busbaan dan zie ik mogelijkheden tot minimaal 2x/uur een bus, desnoods met kleiner materieel, en dat lijnen van andere dorpen en busknooppunten in de Zuidwesthoek (Makkum, Oudega, etc.) de stopplaatsen op de busbaan aanvoeren. Daarnaast kun je de stopplaatsen op de spoorlijn uitbreiden: in Sneek ter hoogte van de Stadsrondweg-Zuid, aan de Pikedyk bij Draeisterhuizen, aan de Westerskating ten noorden van Oudega, ter hoogte van de kruising met de Sudergowei, ten hoogte van de kruising met de Noardermar tussen Molkwerum en Warns. Dat geeft toch meer ontsluitingsmogelijkheden en mogelijkheden om bussen op meer plekken aan te takken zodat ook dorpen verder weg van de busbaan kunnen profiteren van de snelle verbinding die de busbaan biedt.
  • Het grote voordeel van bussen vind ik dat ze flexibel zijn (routes kunnen gemakkelijk aangepast worden bij bijvoorbeeld omleidingen of uitbreidingen aan de rand van een traject) en dat door de beschikbaarheid van verschillende buslengtes relatief kleine reizigersstromen toch frequent (minimaal 2x/uur) vervoerd kunnen worden.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Zonnig »

Wel apart dat met de nieuwe concessie het traject Sneek - Stavoren naar 2 x per uur zou moeten.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Zonnig »

Stel de Lelylijn komt er .... dan zou deze lijn vanuit Leeuwarden na Sneek of IJlst kunnen afbuigen naar Lemmer. Dan zal de vervoerswaarde mogelijk wel gaan toenemen. Dit zal dan ten koste gaan van de lijnen 42 / 46 / 47, afhankelijk van welke route je gaat nemen naar Lemmer..
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Wannes »

Zonnig schreef:Stel de Lelylijn komt er .... dan zou deze lijn vanuit Leeuwarden na Sneek of IJlst kunnen afbuigen naar Lemmer. Dan zal de vervoerswaarde mogelijk wel gaan toenemen. Dit zal dan ten koste gaan van de lijnen 42 / 46 / 47, afhankelijk van welke route je gaat nemen naar Lemmer..
Dan gaat echter de rijtijdwinst van de Lelylijn volledig verloren. Kan je net zo goed gewoon via Zwolle, en voor een dorp met 10.000 inwoners ga je geen hele nieuwe (hogesnelheids)lijn aanleggen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Z2N »

In plaats van een gigantisch dure tunnel, zou je ook kunnen beginnen met een serieuze bootdienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Een boot die 15 knopen vaart kan van Enkhuizen naar Stavoren varen in minder dan een uur, terwijl via de Houtribdijk op zijn snelst in 1u30 rijden is. Dus een kleine RoRo-ferry kan wel degelijk een missende schakel daar opvullen. Voordeel daarvan is dat de lijn naar Stavoren niet meer een eindpunt is, maar wel degelijk als doorgaande verbinding kan gebruiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

traibergen schreef:
Zonnig schreef:Stel de Lelylijn komt er .... dan zou deze lijn vanuit Leeuwarden na Sneek of IJlst kunnen afbuigen naar Lemmer. Dan zal de vervoerswaarde mogelijk wel gaan toenemen. Dit zal dan ten koste gaan van de lijnen 42 / 46 / 47, afhankelijk van welke route je gaat nemen naar Lemmer..
Dan gaat echter de rijtijdwinst van de Lelylijn volledig verloren. Kan je net zo goed gewoon via Zwolle, en voor een dorp met 10.000 inwoners ga je geen hele nieuwe (hogesnelheids)lijn aanleggen
Dat zal dan ook niet in plaats van de Lelylijn, maar als aanvulling er op moeten gaan gebeuren. De regionale trein Leeuwarden-Sneek trek je dan door naar een station langs de Lelylijn: Joure of Lemmer, zodat reizigers uit Sneek makkelijk kunnen overstappen richting de Randstad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Western Soldier »

Wat PHS zegt kan ik volledig volgen. Is hetzelfde als bij Tiel - Elst en de stationnetjes in Zeeland. Een spoorlijn of meerdere buslijnen, dan weet ik het wel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

PHS schreef:Het zou mij niets verbazen als de trein naar Stavoren laten rijden goedkoper is dan een - zwaar verlieslatend - busnetwerk op te tuigen. Het is algemeen bekend dat veel mensen nog wel een trein zijn in te krijgen, maar de bus toch echt willen vermijden. Ik interpreteer deze uiting van de provincie Fryslân dan ook als een roep om Rijkssubsidie voor regionale ontwikkeling.
Het is ook een krimpregio. De economische activiteit staat behoorlijk onder druk. Ik vrees toch wel een beetje dat over 10 jaar de stadjes Hindeloopen en Stavoren echt nog alleen ansichtkaart-stadjes zijn: leuk voor toeristen die zich in een authentieke omgeving wanen en wat leuke selfies komen nemen, maar niet meer geschikt voor permanente bewoning. De belangrijkste plaatsen zijn Workum en Koudum: die kun je met een buslijn over de N 359 nog wel goed ontsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door SuperGhost »

De vergelijking met de lijn Elst-Tiel vind ik mank lopen, aangezien die spoorlijn wel een logischer route vormt voor veel belangrijke reisrichtingen (ri. Utrecht via Tiel, ri. Arnhem rechtstreeks en ri. Nijmegen met logische overstap op Elst, alleen is uiteraard de overstap in Tiel wel belabberd). Terwijl als je van Stavoren naar Zwolle of de Randstad wilt, de spoorlijn natuurlijk een behoorlijke omweg vormt.

Ik denk dat voor Stavoren-Sneek ook niet meewerkt dat vrijwel alle stations erg ongunstig liggen, omdat het spoor ruim om alle dorpen heen ligt én de frequentie met 1x per uur ook onaantrekkelijk is.
Ik vrees haast dat als je dit spoor echt aantrekkelijker wilt maken je haast niet ontkomt aan eenmalig flink te investeren door het spoor te heraanleggen, zodat het dichter langs de bebouwing kan komen te liggen. Maar of dat rendabel is?

Als je de lijn zou sluiten en vervangen door bussen, denk ik dat je een snelbus Sneek - Bolsward - Workum - Koudum krijgt (2x p/u), die 1x per uur doorrijdt naar Molkwerum en Stavoren en 1x per uur doorrijdt naar Lemmer via de route van de huidige lijn 44.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

Omdat het een krimpregio betreft, zat ik zelf te denken aan het scenario: de Lelylijn komt er niet, en de treindienst tussen Sneek en Stavoren wordt opgeheven.
In dat geval zat ik te denken aan een snelbus (Q-liner) over de N359 en de A6, die grotendeels de huidige lijn 44-192 vervangt. Die bus zou dan rijden:
Leeuwarden - Wommels - Bolsward - Workum - Koudum - Balk - Lemmer - A6 (non-stop) - Lelystad
waarbij in Lelystad goed wordt aangesloten op de IC naar Amsterdam en Den Haag (of straks wellicht Rotterdam).
Dan heb je de regio redelijk ontsloten naar Leeuwarden en naar de Randstad.
Alleen moet je dan nog wat voor het vervoer van/naar Sneek. Daarvoor zat ik aan het volgende te denken:
* een nieuwe buslijn Stavoren - Koudum - Workum - A7 - Sneek
* lijn 46 rijdt voortaan: Sneek - IJlst - Heeg (en rijdt wat vaker dan nu)
* lijn 45 rijdt na Flinkebosje via Warns door naar Stavoren (en rijdt ook wat vaker dan nu)
Volgens mij heb je daarmee de regio fatsoenlijk ontsloten (tegen beperkte extra businzet), mocht rond 2030 de trein niet verder gaan rijden dan Sneek.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

Z2N schreef:In plaats van een gigantisch dure tunnel, zou je ook kunnen beginnen met een serieuze bootdienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Een boot die 15 knopen vaart kan van Enkhuizen naar Stavoren varen in minder dan een uur, terwijl via de Houtribdijk op zijn snelst in 1u30 rijden is. Dus een kleine RoRo-ferry kan wel degelijk een missende schakel daar opvullen. Voordeel daarvan is dat de lijn naar Stavoren niet meer een eindpunt is, maar wel degelijk als doorgaande verbinding kan gebruiken.
Interessant idee, een snellere boot over het IJsselmeer. Had ik nog niet aan gedacht!
De vraag is wel, of die dan Stavoren - Enkhuizen, of een andere route moet varen.
In Friesland kun je denken aan aanlanden:
* ofwel Stavoren (geografisch een uithoek van een zeer dus bevolkte regio)
* ofwel Lemmer (toch iets meer een regionaal OV-knooppunt dan Stavoren)
Aan de andere kant zou ik, in plaats van Enkhuizen, eerder denken aan een rechtstreekse snelboot vanuit Friesland naar Amsterdam. Heb geen idee hoe lang die erover doet, maar een snelle Waterbus (i.p.v. de Superbus van Ockels) van Friesland naar Amsterdam zou misschien best wel interessant kunnen zijn?
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door lvdmoosdijk »

Hoewel Amsterdam rechtstreeks aantrekkelijk lijkt, verlies je door de afstand veel tijd.
Bovendien vormt de Houtribdijk een extra vertraging.

Enkhuizen is aantrekkelijk vanwege de korte loopafstand van haven naar station.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door diederickx »

Wat betreft een tunnel Enkhuizen - Stavoren: Die lijkt van een afstand misschien voor de hand te liggen, maar als ik het goed zie moeten voor de aanleg aanzienlijke delen van de havens van beide steden langdurig omgeschoffeld worden; dat zal een deel van de toeristen in Enkhuizen langdurig, en in Stavoren iedereen voorgoed wegjagen. Het enige direct te behalen voordeel is dat ten behoeve van de tunnelbak station Bovenkarspel Flora waarschijnlijk gesloten zal moeten worden. Al met al: Vergeet het maar.

Om het overstapleed - dat de inkorting van de spoorlijn tot Sneek onontkoombaar met zich mee zal brengen - enigszins te verzachten, zou naar gelang het beschikbare budget voor investeringen overwogen kunnen worden de spoorlijn door te laten lopen tot een nieuw eindpunt Sneek Zuid A7 (waar de bussen dan direct de A7 op kunnen richting Workum); of zelfs de spoorlijn langs de A7 door te trekken naar Bolsward (nabij de kruising met de N359), waarbij er vervoersstromen gebundeld kunnen worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

diederickx schreef:Om het overstapleed - dat de inkorting van de spoorlijn tot Sneek onontkoombaar met zich mee zal brengen - enigszins te verzachten, zou naar gelang het beschikbare budget voor investeringen overwogen kunnen worden de spoorlijn door te laten lopen tot een nieuw eindpunt Sneek Zuid A7 (waar de bussen dan direct de A7 op kunnen richting Workum); of zelfs de spoorlijn langs de A7 door te trekken naar Bolsward (nabij de kruising met de N359), waarbij er vervoersstromen gebundeld kunnen worden.
Wat voegt het toe om in Bolsward over te stappen op een langzame trein die je in 40 minuten in Leeuwarden brengt, terwijl bus 44 (die als 192 doorrijdt) je in 30 minuten daar brengt?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:Interessant idee, een snellere boot over het IJsselmeer. Had ik nog niet aan gedacht!
De vraag is wel, of die dan Stavoren - Enkhuizen, of een andere route moet varen.
In Friesland kun je denken aan aanlanden:
* ofwel Stavoren (geografisch een uithoek van een zeer dus bevolkte regio)
* ofwel Lemmer (toch iets meer een regionaal OV-knooppunt dan Stavoren)
Vanuit Lemmer lijkt me minder logisch, omdat je denk ik een snellere variant kunt opzetten voor Lemmer:
- Snelbus naar Emmeloord weer doorkoppelen naar Lelystad.
- Een reguliere busdienst Enkhuizen Station - Harderwijk (via Bataviastad, Station Lelystad Centrum en Lelystad Airport)
diederickx schreef:Om het overstapleed - dat de inkorting van de spoorlijn tot Sneek onontkoombaar met zich mee zal brengen - enigszins te verzachten, zou naar gelang het beschikbare budget voor investeringen overwogen kunnen worden de spoorlijn door te laten lopen tot een nieuw eindpunt Sneek Zuid A7 (waar de bussen dan direct de A7 op kunnen richting Workum)
Alleen is er verder weinig in de buurt én ook geen afslag op de N7 in de buurt. Dus zo'n station is dan volledig van de aansluitende bussen afhankelijk, waarbij het voor de bussen niet interessant is om aan de stadsrand van Sneek te eindigen i.p.v. het station in het centrum.

Maar als je dan toch een Sneek Zuid zou aanleggen, dan kun je denk ik net zo goed IJlst als eindpunt nemen. Dan hoeft die plaats ook niet alsnog per bus bediend te worden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door diederickx »

Roeland schreef:Wat voegt het toe om in Bolsward over te stappen op een langzame trein die je in 40 minuten in Leeuwarden brengt
Ik ga er van uit dat Bolsward - Sneek - Leeuwarden in ongeveer 30 treinminuten kan. Zo niet dan heeft het inderdaad weinig zin.
SuperGhost schreef:Alleen is er verder weinig in de buurt én ook geen afslag op de N7 in de buurt.
Een station Sneek Zuid A7 heeft dan ook alleen zin als er een bushalte met op-/afrit naar/van de A7 wordt gebouwd. Ik opperde dit overigens puur voor het geval er geen busbaan op het spoortracé tussen station Sneek en Workum komt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me dat zo'n busbaan er niet komt, aangezien het spoor ruim om de kernen heen gaan. Voor een treinstation met verbinding naar Leeuwarden willen mensen wellicht nog wel een stukkie fietsen, maar voor een bus die niet verder dan Sneek gaat lijkt me dat veel minder het geval. Zo'n busverbinding lijkt me dan ook een finale mislukking.
Dan denk ik dat je veel beter af zou zijn met een N359-route met een busknoop in Bolsward met een lijn Afsluitdijk - Heerenveen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het inderdaad zo is. Overigens is, wanneer je de spoorlijn Leeuwarden-Sneek alsnog in zuidelijke richting wil doortrekken, Lemmer een geschikter eindpunt. Dat zou min of meer neerkomen op de reactivatie van een oude tramlijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Joure_-_Lemmer

Het zal de provincie sieren om een goede toekomstvisie voor het hele gebied te maken. Eigenlijk zijn alle plaatsen te klein om in een goede OV verbinding, maar het is nu wel een groot zwart gat; reizigers moeten ver omreizen om de Randstad te bereiken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Durashift »

Moet dat het doel zijn dan, de Randstad bereiken en in welke frequentie? (forenzen frequentie of toeristisch?)

Regionale bereikbaarheid van de grotere, provinciale, plaatsen lijkt mij toch prio 1. Ziekenhuis in Sneek bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

De laatste jaren is de bereikbaarheid richting Noord-Holland en de Randstad verslechterd omdat er extra overstappen zijn bijgekomen en de verbindingen nog meer onlogisch zijn geworden (Sneek-Bolsward-Den Oever-en verder is extra overstappen en 's avonds en in het weekend niet altijd meer mogelijk). Dat is eenvoudig te herstellen zonder dat de regionale verbindingen hoeven te sneuvelen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik heb zelf ook even zitten denken en heb wat ideeën. Ik ben op het volgende uitgekomen:
- De stations IJlst, Hindeloopen dn Koudum-Molkwerum worden gesloten.
- De uursdienst naar Stavoren blijft gehandhaafd (evt lagere frequenties op zondag of 's avonds laat, maar daar heb ik geen reizigersaantallen van).
- Doordeweeks overdag wordt 2x/uur naar Workum gereden. Zo ontstaan er veel meer reismogelijkheden tussen Workum en Sneek/Leeuwarden. Workum heeft een kleine 800 reizigers per dag en ik denk dat je dat met een halfuursdienst flink omhoog kan brengen.
- De treinen blijven niet meer 5-10 minuten in Sneek staan en bieden in Leeuwarden goede aansluitingen op andere treinen.
- Per saldo blijft het aantal gereden dienstregelingsuren per week zo min of meer gelijk, terwijl er een veel beter product wordt geboden.

En verder:
- Lijn 46 gaat voortaan via IJlst rijden ipv de huidige route via Hommerts. In Sneek goede aansluitingen op de trein van/naar Leeuwarden. Indien mogelijk extra ritten (2x/uur een bus) in de spits.
- Lijn 102 gaat rechtstreeks tussen Workum en Hindeloopen rijden, krijgt in de laatstgenoemde plaats meer haltes en gaat met fatsoenlijke frequenties rijden. Tussen Workum en Hindeloopen wordt altijd 1x/uur gereden en in de spits 2x/uur.
- Er gaat een nieuwe buurtbuslijn 104 rijden van Molkwerum via Koudum en It Heidenskip (route lijn 102) naar Workum, met daar aansluiting op de trein. Dit busje kan evt ook worden ingezet voor ritten op lijn 102 waar nodig.
Wel rijden deze bussen nu niet in het weekend en in de avonduren; daarvoor moet wel een oplossing worden gevonden. Een mogelijke oplossing zou zijn om dan een busje de route Workum - Hindeloopen - Molkwerum - Koudum te laten rijden en daarnaast extra ritten op lijn 46 te bieden (met een klein busje) tussen Sneek en IJlst.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door umbusko »

Waarom moeten IJlst, Hindeloopen en Koudum-Molwerum in jouw plan gesloten worden? Zouden er geen haltes op aanvraag van gemaakt kunnen worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten