OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door bys1 »

Omdat de reizigersaantallen er extreem laag zijn en omdat het gewoon nutteloze stations zijn; dat laatste geldt dan vooral voor de stations Hindeloopen en Koudum-Molkwerum, die midden in een weiland liggen. Station Hindeloopen ligt twee kilometer van de stad af... daarom denk ik dat het beter is om die stations gewoon te sluiten (wat voor een lagere reistijd zorgt van/naar Stavoren en daarnaast kan zorgen voor fatsoenlijke aansluitingen in Leeuwarden) en in plaats daarvan busverbindingen te bieden met aansluitingen in Workum, die door de stad/dorpen heen rijden en daarmee voor een betere ontsluiting zorgen.
Als het in de praktijk mogelijk is kun je er zeker voor kiezen om stations op aanvraag te bedienen. Vooral voor station IJlst lijkt me dat een goede oplossing; dan kun je IJlst ook 2x/uur bedienen.

Ik was overigens wel verbaasd dat de reizigersaantallen in IJlst zó laag waren, maar ik denk dat dit deels te verklaren is doordat een deel van de reizigers per fiets/auto naar Sneek gaat en daar op een hoger frequente trein stapt (ik vermoed iig dat mensen dit doen).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door SuperGhost »

umbusko schreef:Waarom moeten IJlst, Hindeloopen en Koudum-Molwerum in jouw plan gesloten worden? Zouden er geen haltes op aanvraag van gemaakt kunnen worden?
En wat heb je daaraan? De lijn is enkelsporig, dus dan moet je die stations gewoon in de reistijd inplannen of anders loopt de gehele dienstregeling in de soep. En als je die stations dan niet hoeft aan te doen, dan sta je bij de volgende kruisingsmogelijkheid gewoon weer extra lang stil. Je komt dus helemaal niets eerder aan in Leeuwarden. Nogal nutteloos, vergt een investering en die stationnetjes worden dan alleen maar onaantrekkelijker, omdat je dan nog eerder op het station moet zijn (want de machinist moet op tijd het signaal krijgen om nog te kunnen stoppen).

Overigens vraag ik me af of die stations sluiten nu zo veel helpt. Alleen voor Stavoren zou je dan alleen iets sneller af kunnen zijn, maar dat is nu ook niet bepaald een druk station en het heeft ook (vrijwel) geen achterland.

Als je de lijn aantrekkelijker wilt maken, zul je denk ik fors moeten investeren en de lijn herleggen tussen Stavoren en Workum, waarbij je dichter langs Molkwerum gaat en dan via Koudum (met aansluiting op het busnet) gaat i.p.v. Hindeloopen. Alleen zal die investering zelf denk ik ook nooit rendabel kunnen worden (al zou het de noodlijdende lijn wellicht wel overeind kunnen helpen houden?)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door umbusko »

Van mij hoeven ze niet dicht hoor. :P Gezien de hoeveelheid haltes op aanvraag op kleine lijntjes in andere landen, zal er wel een gedachte achterzitten. Misschien hoef je niet standaard drie halteringen in te plannen qua tijd, maar zeg anderhalf.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door bys1 »

Het sluiten van stations en daarmee hopelijk minder lang wachten in Sneek kan volgens mij een reistijdbesparing van dik tien minuten opleveren voor Stavoren. Daarnaast kun je door de kortere reistijden in beide richtingen weer fatsoenlijke aansluitingen realiseren in Leeuwarden. En je kunt, zoals ik al aangaf, de bespaarde dienstregelingsuren gebruiken om de frequentie tussen Sneek en Workum te verhogen, wat me voor Workum een zeer goede ontwikkeling lijkt. Workum is best een redelijk stadje met zo'n 800 reizigers per dag en volgens mij kun je dat best naar 1200 krijgen als je elk halfuur gaat rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Wubbo »

Het sluiten van stations gaat niet helpen om de wachttijd in Sneek weg te werken. Als je die weg wil hebben zul je spooruitbreiding moeten doen, je hebt dan een derde spoor in Sneek nodig en een stuk dubbelspoor ten noorden van Mantgum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

Het is wel de bedoeling om het spoor tussen Sneek en Leeuwarden te verbeteren zodat er 4 treinen per uur in de spits kunnen rijden. Ik meen dat er ook extra inhaalspoor gepland staat.

Hindeloopen zelf heeft maar 800 inwoners, waarvan de gemeente er ook nog een heel aantal van 'verdenkt' er alleen 's zomers te wonen. Het zou zinvol kunnen zijn om de bocht wat uit te buigen zodat de spoorlijn dichter bij Koudum komt te liggen en daar dan een mooi nieuw station bouwen. Koudum is weliswaar een dorp maar met 2.700 inwoners een groter reizigerspotentieel dan Hindeloopen.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 13 dec 2019, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Mark13 »

Voor Sneek Noord en Mantgum voldoet 2x per uur ook prima. De vervoersvraag van de stations Stavoren tot en met Ijlst naar Sneek Noord en Mantgum zal daarnaast vermoedelijk gering zijn. Daarmee is op termijn als er volledig dubbelspoor is tussen Leeuwarden en Groningen (reistijd 29 min) en de Lelylijn in internationaal verband er is de volgende optie misschien wel het meest interessant:

1x per uur sneltrein Stavoren-Koudum Molkwerum-Hindelopen-Workum-ijlst-Sneek-Leeuwarden-Buitenpost-Groningen-Winschoten-Nieuweschans-Bunde-Weener-Ihrhove-Leer
1x per uur sneltrein Sneek-Leeuwarden-Veenwouden-Groningen-Winschoten-Leer
2x per uur stoptrein Sneek-Sneek Noord-Mantgum-Leeuwarden.

Een van beide sneltreinen door naar Oldenburg/Bremen.

Reistijdwinst t.o.v. dienstregeling 2020:
alle stations Stavoren-ijlst ongeveer -10 min met Leeuwarden door 2 stops minder, versnelling op Leeuwarden-Sneek en kortere stoptijd in Sneek
naar Groningen - 40 min van Groningen -25 min
Sneek-Groningen ook -15 min.
Je zou eventueel in de spits de tweede sneltrein van/naar Stavoren kunnen laten rijden en dan alleen stoppen in Workum en Stavoren.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door ZO6176 »

Ik zou dan liever kiezen om de lijn naar Harlingen te knopen met Groningen en stavoren als losse lijn uit te voeren.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.

Je zou ook kunnen kiezen voor 2x/uur sneltrein Leeuwarden - Sneek - IJlst - Workum, en 2x/uur stoptrein Sneek - Leeuwarden (avond/weekend beide 1x/uur). En Workum - Stavoren vervalt dan.
Maar dan moet dat wel op de infra passen, en dat wordt lastig. Hiervoor heb je dan zeker een stukje dubbelspoor nodig ten noorden van Sneek-noord.
Koppeling aan Groningen - Leeuwarden vind ik riskant, want met kwartiersdienst over enkelspoor heb je wel een forse buffertijd op Leeuwarden nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.
Het is sowieso niet zo zinvol om hier tijdwinst te boeken: de treinen kunnen prima in één slag Sneek-Stavoren-Sneek rijden (uurfrequentie) en voor reizigers levert tijdwinst nauwelijks wat op. Vanuit de stations is Leeuwarden sneller met de trein dan met de auto, dus daar doe je het niet voor; vanuit de woonplaatsen is het voor- en natransport de reden dat de trein toch langzamer is, en als je stations opheft wordt dat juist een grotere bottleneck.

Het is belangrijk dat de provincie een visie gaat ontwikkelen voor de regio Zuidwest-Friesland. Als het gebied moet gaan voorzien in een woningbouwbehoefte, wat ik me goed kan voorstellen: er is best veel 'grasvelden' die momenteel worden gebruikt voor veeteelt met bijbehorende stikstofuitstoot. Rond de bestaande stations de boeren uitkopen en nieuwbouwwijken bouwen en de nodige voorzieningen neerzetten zodat reizigers niet midden in een weiland uitstappen. Het zou ook wat schelen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Mark13 »

Roeland schreef:Geld spenderen aan het versnellen van Workum - Stavoren is kansloos. Ook al zou je daar een paar minuten sneller rijden, dan vervoer je nog alleen maar lege lucht.

Je zou ook kunnen kiezen voor 2x/uur sneltrein Leeuwarden - Sneek - IJlst - Workum, en 2x/uur stoptrein Sneek - Leeuwarden (avond/weekend beide 1x/uur). En Workum - Stavoren vervalt dan.
Maar dan moet dat wel op de infra passen, en dat wordt lastig. Hiervoor heb je dan zeker een stukje dubbelspoor nodig ten noorden van Sneek-noord.
Koppeling aan Groningen - Leeuwarden vind ik riskant, want met kwartiersdienst over enkelspoor heb je wel een forse buffertijd op Leeuwarden nodig.
Het plan wat ik in gedachte heb vergt geen investeringen in Sneek-Stavoren en hier ga je ook helemaal niet sneller rijden. De winst wordt buiten dit trajectdeel behaald. Geld spenderen is op het stukje Workum-Stavoren is inderdaad niet realistisch. Doordat buiten dit trajectdeel wel flink wat reistijdwinst behaald wordt het product evengoed een stuk beter. Het beste wat je voor dit trajectdeel kunt doen. Mocht dit tot dusdanige groei leiden dan is 1 of 2 keer in de ochtend en 1 of 2 keer in de middag een tweede trein per uur die alleen op Workum en Stavoren stopt door laten rijden een optie boven op het huidige aantal treinen per dag.

Tussen Leeuwarden-Sneek moeten sowieso delen verdubbeld worden voor 4x per uur, dus geheel enkelspoor is dit dan niet, kan zijn dat het iets meer moet. Het is wel belangrijk op Sneek-Groningen om de A7 echt te beconcurreren. En dat wonen in de zuidwesthoek en werken in Groningen met de trein een goede optie wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

Als de overstap in Leeuwarden goed is (en niet zoals enige jaren geleden op sommige momenten 59 minuten overstaptijd :evil: ) dan rechtvaardigt de verbinding Sneek-Groningen ook niet de hoge investeringen die er mee gemoeid zijn. In principe is de verbinding prima: 1,5 uur voor 78 km. Met de auto is het vanzelfsprekend sneller, maar daar kun je op deze route ook niet van winnen. Dan zou er een spoorlijn langs de A 7 moeten liggen en er intercity's op laten rijden die alleen in Heerenveen stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Mark13 »

Vinny schreef:Vanuit de stations is Leeuwarden sneller met de trein dan met de auto, dus daar doe je het niet voor; vanuit de woonplaatsen is het voor- en natransport de reden dat de trein toch langzamer is, en als je stations opheft wordt dat juist een grotere bottleneck.
Nu duurt het doordeweeks 28 min voordat een trein uit Leeuwarden in Sneek richting Stavoren vertrekt. Als dit door een sneltrein en kortere stop op Sneek ca 10-12 min korter wordt dan is de trein vanuit de stations naar Leeuwarden sneller dan de auto. De autoreistijden zijn in de Zuidwesthoek ook niet bepaald kort.
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Mark13 »

Vinny schreef:Als de overstap in Leeuwarden goed is (en niet zoals enige jaren geleden op sommige momenten 59 minuten overstaptijd :evil: ) dan rechtvaardigt de verbinding Sneek-Groningen ook niet de hoge investeringen die er mee gemoeid zijn. In principe is de verbinding prima: 1,5 uur voor 78 km. Met de auto is het vanzelfsprekend sneller, maar daar kun je op deze route ook niet van winnen. Dan zou er een spoorlijn langs de A 7 moeten liggen en er intercity's op laten rijden die alleen in Heerenveen stoppen.
Sneek-Groningen met stop Leeuwarden en Buitenpost kan naar ca 45 minuten met de auto duurt de reis nu 50-53 minuten buiten de spits. Met de trein nu 1:00. Dus ook hier kan je het winnen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door DDietzen »

Ik geef dit topic een schop, en uche kuch, het stof waait op!
(Sinterklaas komt er alweer aan, dus ik moet toch even mijn rijmkunsten oefenen (A) )
Z2N schreef: do 28 nov 2019, 19:48 In plaats van een gigantisch dure tunnel, zou je ook kunnen beginnen met een serieuze bootdienst tussen Enkhuizen en Stavoren. Een boot die 15 knopen vaart kan van Enkhuizen naar Stavoren varen in minder dan een uur, terwijl via de Houtribdijk op zijn snelst in 1u30 rijden is. Dus een kleine RoRo-ferry kan wel degelijk een missende schakel daar opvullen. Voordeel daarvan is dat de lijn naar Stavoren niet meer een eindpunt is, maar wel degelijk als doorgaande verbinding kan gebruiken.
Is er een bestaande boot die nu ergens in een haven ligt te niksen die zo'n snelle ferrydienst zou kunnen uitvoeren? Voor mijn part hoeft dat niet eens een RoRo-ferry te zijn, enkel met voetpassagiers zou je ook al wat waarde kunnen toevoegen.
Uitgaande van de berekening van Z2N kan je dan met één boot een tweeuursdienst varen en ben je concurrerend op reistijd met de trein op relaties zoals Sneek-Amsterdam (wie weet ook met de auto in de spits, geen idee hoe ernstig de files op die route zijn).

Zo nee, hoe haalbaar zou het zijn om met de huidige Bep Glasius zo'n vaste bootdienst uit te voeren? Dan kan je nog steeds een drieuursdienst uitvoeren. De vaartijd is nu 80 minuten; 10 minuten 'keertijd' is misschien wat krapjes voor een bootje dat niet bepaald bedoeld lijkt voor snelle uitwisseling van reizigers. Maar wellicht kan je nog een paar minuutjes van de vaartijd afpitsen in een lijndienst ipv een ongehaaste toeristische dienst, waarmee je dan de keertijd kunt verlengen. (Iemand een idee wat de vaartijd van die boot op maximale snelheid zou zijn?)
Een dienstregeling zou er dan zo uit kunnen zien:

Code: Selecteer alles

Ekz 0605 0905 1205 1505 1805 2105
Stv 0725 1025 1325 1625 1925 2225

Stv 0735 1035 1335 1635 1935 2235
Ekz 0855 1155 1455 1755 2055 2355
Of kan/mag de bescheiden Bep Glasius niet varen in het donker? In dat geval kan je natuurlijk in de winter nauwelijks een goede OV-verbinding neerzetten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Durashift »

Het gaat over deze dienst dus, begrijp ik:

https://veerboot.info/informatie

Wellicht een idee voor de toekomst, maak het onderdeel van de (groene) waterstof transitie. Is vast wel een subsidiepotje voor te vinden, daar in het noorden. ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Z2N »

Komisch dat mijn hersenspinseltje van het stof ontdaan is. :mrgreen:
DDietzen schreef: za 05 nov 2022, 19:53 Is er een bestaande boot die nu ergens in een haven ligt te niksen die zo'n snelle ferrydienst zou kunnen uitvoeren? Voor mijn part hoeft dat niet eens een RoRo-ferry te zijn, enkel met voetpassagiers zou je ook al wat waarde kunnen toevoegen.
Toevallig wel: de Nieuwe Prins, het schip dat bij de RET de veerdienst in de Maasvlakte opereerde, zou aan alle eisen voldoen. Maximumsnelheid van 21.4 knopen, in staat om 's nachts te varen met radar, en het ding ligt werkloos in de haven van Hoek van Holland. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Roeland »

Ik denk dat een betrokken provincie flink zal tegensputteren... een nieuwe verbinding met de rest van het land mag alleen Lelylijn heten, en ieder kostenefficiënt alternatief is een bedreiging voor die fata morgana.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Hainje »

Zou zoiets open access te fixen zijn? :?:
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door waldo79 »

Waarom niet, op dit moment maakt de veerverbinding Ekz - Stv geen onderdeel uit van een OV concessie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

De achteruitgang van het busvervoer in de Zuidwesthoek in één screenshot samengevat:
Afbeelding

Wat mij betreft is het toch urgent dat er weer een fatsoenlijke busverbinding komt tussen de 'Kop Afsluitdijk' en Bolsward, Sneek, Joure en Heerenveen. Dit is echt buiten proportioneel slecht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door ZO6176 »

Inderdaad een omweg maar vond alleen de reisrelatie den Helder - Heeg niet representatief. Geeft Den Helder - Sneek dezelfde omweg?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de zuidwesthoek van Fryslân

Bericht door Vinny »

Het lijkt te komen doordat de overstappen in Leeuwarden en Den Oever te kort zijn voor het algortitme. Ik weet zelf niet zeker wat Sneek zou moeten uitmaken; de route gaat hier via het centrum van de stad. Bus 98 zou wel wat sneller moeten zijn, vanuit Bolsward krijg ik een reistijd van 2.49 (via Makkum).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten