Voorstel andere basisdienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Heb eens iets uitgewerkt van hoe het ook zou kunnen, eventuele gewenste veranderingen hoor ik graag :mrgreen: .
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Ik wil treinen naar Alphen aan den Rjin. :cry:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

[serie=Sprinter|2020|Gouda - Alphen a/d Rijn8600[/serie] en [serie=Intercity|2020|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] onveranderd :mrgreen: .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

Z2N schreef:Ik wil treinen naar Alphen aan den Rjin. :cry:
HOEZO?! :shock:
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Basisdienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

Waarom vertrekt de [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] 6 minuten na [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] op Tbu? Geen rekening ermee gehouden dat je de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] 5 minuten vervroegt?
Daarnaast zie ik dat de eerste reismogelijkheid vanuit Alkmaar en Enkhuizen naar Schiphol niet meer op tijd voor 6 uur aankomt. Ik weet niet hoeveel Schiphol personeel nu thuis zit, waardoor de vraag voor deze verbinding wellicht weg is gevallen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Waarom vertrekt de 5200 6 minuten na 6600 op Tbu? Geen rekening ermee gehouden dat je de 6600 5 minuten vervroegt?
Dit is toch juist om een aansluiting Bd - Tb - Ehv te creeëren, of snap ik je verkeerd ? :oops:
Daarnaast zie ik dat de eerste reismogelijkheid vanuit Alkmaar en Enkhuizen naar Schiphol niet meer op tijd voor 6 uur aankomt. Ik weet niet hoeveel Schiphol personeel nu thuis zit, waardoor de vraag voor deze verbinding wellicht weg is gevallen.
Hmm, was even vergeten dat de 3317 die functie over de westtak vervulde, die zal dan even verlegd worden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Basisdienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

MetroRET schreef: Dit is toch juist om een aansluiting Bd - Tb - Ehv te creeëren, of snap ik je verkeerd ? :oops:
Je snapt mee helemaal, maar nu wordt de overstap weer onnodig langer terwijl er in Eindhoven maar 3 minuten overblijven voor de overstap richting Venlo. Als dat cross-platform is, is het volgens de richtlijnen genoeg, bij andere sporen wordt het aan de krappe kant.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Hmm, dit was vooral om de [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] en versnelde [serie=Sprinter|2020|(Oss -) 's-Hertogenbosch - Deurne4400[/serie] (geen 10 minuten stop in Ehv meer) in een strakke 15" te blijven houden, eens zien hoe dat anders geregeld kan worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

De [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] naar Breda om .18 en .48 uit Dordrecht laten vertrekken lijkt mij op sommige momenten vertragingsgevoelig. In de praktijk krijg je dan op enkele momenten te korte opvolgtijden op goederentreinen. Andersom kan er bij aankomst in Dordrecht ook een goederentrein de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] in de nek hijgen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Er lijkt me ruimte voldoende om goederenpaden te verleggen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door Lijn65 »

Leuk bedacht, en ik snap dat het aantrekkelijk is om de sprinters in Zwolle door te koppelen, maar je draait daarmee de aansluitingen op de treinen in Groningen en Leeuwarden de nek om en natuurlijk alle busaansluitingen op de tussengelegen stations. Met name de korte reizen met een overstap (Willekeurig voorbeeld: Assen-Groningen Noord) gaan er enorm op achteruit.
Basislijn
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Daar kan uiteraard ook een aanpaste dienstregeling op worden losgelaten :mrgreen:, sowieso treindiensten lijken mij op die manier eenvoudig aan te passen.

De [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] (12700) reden in het verleden tenslotte ook als sprinter boven Zwolle en reden aannemelijk op deze tijdsligging.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik zou de 3000 en 3600/7600 wijzigen.
Hierbij de 3000 gewoon weer naar Nijmegen doorsturen in het pad van de 7600 (maar niet door naar Wijchen, want keren daar past uiteraard niet).

En dan de 3600 doortrekken naar Arnhem als stopper. Hierdoor kom je dan in Arnhem op tijd aan om nog overstap te hebben op de IC naar Den Helder. Ook voorkom je daarmee de lange wachttijden in Zutphen (vanuit Deventer 11 minuten, vanuit Winterswijk/Hengelo/Apeldoorn 14 minuten).

3000 Intercity Nijmegen -> Den Helder
.02 Nijmegen (alternerend spoor 1a of 3)
.05 Nijmegen Lent
.10 Elst
.14 Arnhem Zuid
.20 Arnhem Centraal (aankomst, spoor 11)
.31 Arnhem Centraal (vertrek)

3000 Intercity Den Helder -> Nijmegen
.30 Arnhem Centraal (aankomst, spoor 8 )
.41 Arnhem Centraal (vertrek)
.46 Arnhem Zuid
.50 Elst
.55 Nijmegen Lent
.59 Nijmegen (alternerend spoor 1a of 3)

7600 Sprinter Zwolle -> Ede-Wageningen
.20 Zwolle
.29 Wijhe
.36 Olst
.44 Deventer (aankomst)
.45 Deventer (vertrek)
.56 Zutphen (aankomst)
.58 Zutphen (vertrek)
.04 Brummen
.09 Dieren
.14 Rheden
.18 Velp
.22 Arnhem Presikhaaf
.25 Arnhem Velperpoort
.28 Arnhem Centraal (aankomst, spoor 10)
.51 Arnhem Centraal (vertrek)
.55 Oosterbeek
.59 Wolfheze
.06 Ede-Wageningen

7600 Sprinter Ede-Wageningen -> Zwolle
.23 Ede-Wageningen
.29 Wolfheze
.33 Oosterbeek
.37 Arnhem Centraal (aankomst, spoor 9)
.02 Arnhem Centraal (vertrek)
.04 Arnhem Velperpoort
.08 Arnhem Presikhaaf
.11 Velp
.15 Rheden
.20 Dieren (aankomst)
.21 Dieren (vertrek)
.26 Brummen
.32 Zutphen (aankomst, spoor 3)
.33 Zutphen (vertrek)
.45 Deventer (aankomst)
.47 Deventer (vertrek)
.54 Olst
.00 Wijhe
.11 Zwolle

Ja, deze sprinter heeft in beide richtingen een zeer lange wachttijd op Arnhem Centraal, maar die doorkoppeling is vooral logistiek (want je wil cross-platform met de IC staan om een overstap te krijgen). Voor Wolfheze en Oosterbeek is de verbinding ri. Utrecht belangrijker dan die ri. Zutphen, dus de korte overstap in Ede is belangrijker dan een korte halteertijd in Arnhem.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door Roeland »

Rond Arnhem zou ik voorstellen, om de sprinter Zwolle - Zutphen - Arnhem door te laten rijden als sprinter richting Nijmegen - Tilburg - Dordrecht. Wanneer je de tijden tussen Arnhem en Nijmegen met 3 minuten verschuift, zou dat prima passen.
Dan moet je wel iets doen met de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], omdat de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] dan in Arnhem net de aansluiting naar Nijmegen mist. Mijn voorstel zou zijn, om de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] dan door te laten rijden naar Nijmegen, en dan ook in Elst te laten stoppen.

De vertrektijden in Arnhem (naar Nijmegen en verder) worden dan (uitgaande van de huidige NS-rijtijden):
.07/.37 IC Elst - Nijmegen
.29/.59 spr Nijmegen - Tilburg - Dordrecht

De vertrektijden in Nijmegen (naar Arnhem en verder) worden dan:
.09/.39 IC Arnhem - Den Helder, stopt ook in Elst en Driebergen
.13/.43 spr Arnhem - Zwolle

Voor de Oude Lijn zou ik willen voorstellen dat de IC Vlissingen in z'n eigen tijdpad blijft rijden, en dan 4 extra stops maakt: Oudenbosch, Zevenbergen, Voorhout en Hillegom (in de tijd dat de IC nu stilstaat in Roosendaal en Leiden). Dan hoeven er geen sprinters te rijden op Dordrecht - Roosendaal en op Haarlem - Leiden. En ontstaat er weer een rechtstreekse verbinding Leiden - Rotterdam.

En voor Limburg zou ik voorstellen: de IC Schiphol - Venlo rijdt na Eindhoven door naar Maastricht. De sprinter naar Deurne rijdt door naar Venlo. Dan krijg je een logischer opzet van de treinen rond Eindhoven.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me geen goed plan, omdat je de sprinter uit Zwolle in Arnhem dan niet cross-platform met de IC naar Utrecht kan zetten, omdat je anders met de kruisingen niet uit komt (de sprinter Zwolle->Nijmegen kruist dan met de binnenkomende IC uit Utrecht) en dan vervalt juist die belangrijke aansluiting.

Bovendien is in je voorstel de kwartiersdienst op Arnhem-Nijmegen niet erg goed meer verdeeld.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Bovendien is in je voorstel de kwartiersdienst op Arnhem-Nijmegen niet erg goed meer verdeeld.
Dat klopt. Kwartiersdienst is niet mijn primaire doel (zou hooguit een leuke bijkomstigheid zijn); ik wilde vooral zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen houden, en toevallig sluiten de tijden van de sprinters Zwolle - Arnhem en Arnhem - Dordrecht (als je die 3 minuten stilstaan op Nijmegen eruithaalt) prachtig op elkaar aan.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Lijkt me geen goed plan, omdat je de sprinter uit Zwolle in Arnhem dan niet cross-platform met de IC naar Utrecht kan zetten, omdat je anders met de kruisingen niet uit komt (de sprinter Zwolle->Nijmegen kruist dan met de binnenkomende IC uit Utrecht) en dan vervalt juist die belangrijke aansluiting.
Welke aansluiting bedoel je? in mijn voorstel rijdt de IC door naar Nijmegen, dus is die overstap niet echt nodig.
Of bedoel je de overstap van Dieren richting Utrecht? Tja, die is nu bij NS belabberd, en in mijn voorstel inderdaad ook. Had ik trouwens ook nog niet op gelet. Ik dacht dat vanuit Zutphen / Dieren de stroom naar Nijmegen belangrijker is dan richting Ede / Utrecht. Vandaar dat ik primair naar die stroom heb gekeken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik heb mijn voorstel zo gedaan dat juist de overstap naar Utrecht vanuit Zutphen verbeterde. Die is momenteel namelijk 24 minuten, wel erg lang.

Die naar Nijmegen wordt daardoor ietsjes minder ja, maar ik denk dat dat niet opweegt tegen de winst ri. Utrecht. Normaal zijn er vanuit Zutphen ook altijd veel overstappers ri. Utrecht in Arnhem. Dat aantal zal veel minder zijn nu, maar of die verhoudingen nu anders zijn weet ik niet.

Overigens had ik in mijn idee ook de IC door naar Nijmegen laten rijden, maar dan in het pad van de huidige 7600 om nog de kwartiersdienst te behouden met de sprinter naar Dordrecht.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Ik heb mijn voorstel zo gedaan dat juist de overstap naar Utrecht vanuit Zutphen verbeterde. Die is momenteel namelijk 24 minuten, wel erg lang.
En hoe sluit bij jou de IC (van/naar Utrecht) aan op de Achterhoek-sprinters van/naar Zevenaar en Doetinchem? Ook die overstap is in Arnhem van belang.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel andere basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Die overstap is gewoon hetzelfde als die altijd is geweest (alleen dan uiteraard slechts 2x p/u i.p.v. 4x p/u). Die overstap is in de nooddienstregeling ook zonder gevolgen gebleven en ik heb niets veranderd aan de tijden van die beide trajecten. Dat blijft dus een overstap van 5 a 6 minuten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten